Rijles & Afrijstress deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:15

Allereerst: hoé leren zij dan eigenlijk fout (terug)schakelen? Koppeling te snel loslaten, te weinig gas bijgeven, ... ?

Helderder

Re: Rijlessen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:18

Met veel tractoren schakel je onder het rijden niet terug, je staat eerst stil en dan begin je weer overnieuw. Ik heb ook heel veel tractor gereden maar echt geen problemen met terugschakelen. Wel is het soms even omschakelen naar de gevoeligheid van de pedalen en stuurbekrachtiging.

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:36

Mientjeuh schreef:
Allereerst: hoé leren zij dan eigenlijk fout (terug)schakelen? Koppeling te snel loslaten, te weinig gas bijgeven, ... ?

Ze laten eerst de rempedaal los en daarna laten ze de koppeling opkomen. Terwijl je eerst je koppeling moet oplaten komen en daarna pas de rem.

Bij de tractor schakelen ze op terwijl ze met de andere hand aan het sturen zijn dat is in de auto niet de bedoeling. Daarnaast is de tractor zo breed dat de chauffeur zich orienteert op de middenstreep met als gevolg dat hij nu met de auto structureel te ver naar links rijdt de bochten naar rechts veel te ruim neemt en zo wat dingetjes meer.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:43

Dirkje25 schreef:
Mientjeuh schreef:

Ze laten eerst de rempedaal los en daarna laten ze de koppeling opkomen. Terwijl je eerst je koppeling moet oplaten komen en daarna pas de rem.

Bij de tractor schakelen ze op terwijl ze met de andere hand aan het sturen zijn dat is in de auto niet de bedoeling. Daarnaast is de tractor zo breed dat de chauffeur zich orienteert op de middenstreep met als gevolg dat hij nu met de auto structureel te ver naar links rijdt de bochten naar rechts veel te ruim neemt en zo wat dingetjes meer.

Dat heb ik nog nooit gedaan? :=

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:54

Paula schreef:
Dirkje25 schreef:

Dat heb ik nog nooit gedaan? :=

Oeps.

Ah zolang je langzaam rijdt maakt het niet zo heel veel uit maar al je sneller rijdt dan is de juiste volgorde belangrijker.
Echter als je fout aanleert ( omdat het bij lage snelheden niet zo heel veel maakt) dan is het niet logisch dat de het bij hogere snelheden ineens wel goed doet.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:55

Dat moet toch alleen bij de hellingproef? Heb er echt nog nooit iets over gehoord van m'n instructeur. Kan ik niet een keer een lesje bij jou volgen Dirkje? O:)

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:01

Paula schreef:
Dat moet toch alleen bij de hellingproef? Heb er echt nog nooit iets over gehoord van m'n instructeur. Kan ik niet een keer een lesje bij jou volgen Dirkje? O:)

Je moet jezelf maar een nagaan als je bv van de autosnelweg afkomt met een vaartje van bv 100km/u dan dan ga je remmen en moet je op een gegeven moment terugschakelen als je dan je koppeling intrapt en op dat moment je rem er niet meer bijhebt heb je geen controle meer over je voertuig. Je hebt immers geen rem en geen aandrijving.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:20

Ik begrijp niet helemaal waar het over gaat. :Y)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:22

Dirkje25 schreef:
Paula schreef:

Je moet jezelf maar een nagaan als je bv van de autosnelweg afkomt met een vaartje van bv 100km/u dan dan ga je remmen en moet je op een gegeven moment terugschakelen als je dan je koppeling intrapt en op dat moment je rem er niet meer bijhebt heb je geen controle meer over je voertuig. Je hebt immers geen rem en geen aandrijving.

Zo heb ik het altijd geleerd :j

Wat voor mij wel nieuw was bij de rijschool was rijden met slippende koppeling. Dus als je parkeert of heel traag vooruit/achteruit wil je niet je gas gebruikt maar de snelheid van je auto controleert met enkel je koppelingspedaal. Vond het wel fijn dat ze mij dat nu geleerd hebben want met bv. achteruit inparkeren was mijn grootste probleem dat ik plots te veel gas gaf en dan achteruit schoot. Nu lukt dat perfect.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:25

Ik heb echt het gevoel dat ik van alles mis in mijn lessen als ik dit zo hoor...

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:29

Paula schreef:
Ik heb echt het gevoel dat ik van alles mis in mijn lessen als ik dit zo hoor...

Hoeveel lessen heb jij al gereden? Want ik rij al een jaar en zit eerder in de laatste fase vlak voor mijn examen.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:30

32 Dus een gemiddelde leerling zou nu bijna afrijden.

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:43

Mientjeuh schreef:
Dirkje25 schreef:

Zo heb ik het altijd geleerd :j

Wat voor mij wel nieuw was bij de rijschool was rijden met slippende koppeling. Dus als je parkeert of heel traag vooruit/achteruit wil je niet je gas gebruikt maar de snelheid van je auto controleert met enkel je koppelingspedaal. Vond het wel fijn dat ze mij dat nu geleerd hebben want met bv. achteruit inparkeren was mijn grootste probleem dat ik plots te veel gas gaf en dan achteruit schoot. Nu lukt dat perfect.

Is ook wel zo handig om dat met slippende koppeling te doen anders heb je nooit de tijd om het verkeer ook nog eens in de gaten te houden terwijl jij netje in je vakje parkeert en ondertussen tijdens in indraaien ook de rijstrook voor het tegemoetkomend verkeer gebruikt. En het gaat ook simpelweg veel makkelijker. Plus het aanrijdingsrisico wordt minder. Ik zie mezelf al zonder slippende koppeling in file parkeren als het maar net past. Maar goed er zijn een aantal dingen die je als je eenmaal je rijbewijs hebt waarschijnlijk weer net iets anders gaat doen. Het voordeel van juist aanleren ( mn kijkgedrag ) is dat de kans op verassingen in het verkeer een stuk kleiner wordt. Voorbeeld: niet over de schouder kijken bij rechtsafslaan ( oeps fietsertje niet gezien)
Idem inhalen autosnelweg ( niet schoudertje kijken bij inhalen en strookwisselen) oeps motortje niet gezien of gewoon een hele auto in je dode hoek. :o

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:46

Ja, dat nog eens extra over de schouder kijken heeft mijn vader er van het begin af aan zwaar in gedrilld. En daar ben ik hem heel dankbaar om want ik heb al vaak voorgehad dat ik op de autosnelweg wil invoegen of van baanvak wisselen, en net op het moment dat ik over mijn schouder kijkt komt er een auto voorbij razen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:18

Als ik dit zo allemaal lees ben ik wel blij dat ik dat allemaal gehad heb, ik let echt overal op met autorijden, de hele omgeving, en ik laat ook altijd eerst de koppeling opkomen voor ik de rem loslaat en geef op het juiste moment weer gas :j

Nieuwe leswagen is trouwens diesel, maar zo ontzettend gevoelig dat je bijna niet kan rijden op je koppeling, hij zou zo voor benzine doorkunnen. Het is een Nissan Qashqai. Nog anderhalve week trouwens, dan ga ik op voor mn her :+

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:30

Ik moet alleen eerst ontkoppelen als ik langzaam rijd, als ik boven de 30 kom, moet ik eerst remmen, dan pas ontkoppelen.

Morgen weer les, om 20.00 uur :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:21

Ik meld me hier ook even. Ik heb nu 20 rijlessen gehad (1,5 uur) en heb 24 augustus mijn theorie examen. Hopelijk snel daarna mijn praktijk examen. Ik heb in de zomer drie lessen per week gereden, en ineens ging het wel heel erg snel.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:36

Ik heb morgen graaaaaaaatis rijles. 8-) That's how I do.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:54

Heb morgen om half 5 weer les. :D

En dinsdag mijn theorie examen en heb nog steeds niet alles geleerd :o

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:31

proefles neem ik aan :P ?

Ik morge om 12 uur weer 2 uurtjes! Mijn zus heeft der rijbewijs en ze zei zo, 'straks weer auto rijden', en toen riep ik ik ook morge 2 uur :o ! en toen zachtjes erachter aan, voor 38 euro per uur %) Toch wel jammer dat ik nu als enigste in huis niet mag auto rijden :P !

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 01:50

Proefles? Als je het tegen mij hebt, nou niet echt. Zit nl al aan de 40 lessen.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 08:20

Ik heb vandaag *bibber* mijn proefles *bibber*. Heb het hele weekend slecht geslapen door de zenuwen :o dus voel me lekker fit :+ (moet daarna nog werken, lekker 8 uur staan terwijl ik nu al pijn aan m'n benen heb).

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:04

hoezo krijg je dan een gratis les :P ?

Pluutje, komt goed! het is kei leuk! * de eerste lessen in ieder geval := * :P en ik vind het na 17 lessen ook nog steeds leuk :P

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:13

ik meld me ook even! Ik ben er al 1,5 jaar mee bezig en heb morgen mijn tussentijdse toets. Kan iemand mij een beetje vertellen hoe dat gaat?
Ik ben al zo lang bezig (kan maar 1 keer in de week lessen en er zijn veel lessen uitgevallen ivm vakantie's etc :( ) dus ik hoop dat het nu een beetje vaart gaat maken. Heb over een kwartiertje weer rijles!

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:14

Dat zeggen wel meer mensen inderdaad. Ik kan me op dit moment moeilijk voorstellen dat ik het leuk vind, maar wie weet :P Het is in ieder geval lang geleden dat ik zo zenuwachtig ben geweest :o