Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Mientjeuh schreef:Allereerst: hoé leren zij dan eigenlijk fout (terug)schakelen? Koppeling te snel loslaten, te weinig gas bijgeven, ... ?
Dirkje25 schreef:Mientjeuh schreef:Allereerst: hoé leren zij dan eigenlijk fout (terug)schakelen? Koppeling te snel loslaten, te weinig gas bijgeven, ... ?
Ze laten eerst de rempedaal los en daarna laten ze de koppeling opkomen. Terwijl je eerst je koppeling moet oplaten komen en daarna pas de rem.
Bij de tractor schakelen ze op terwijl ze met de andere hand aan het sturen zijn dat is in de auto niet de bedoeling. Daarnaast is de tractor zo breed dat de chauffeur zich orienteert op de middenstreep met als gevolg dat hij nu met de auto structureel te ver naar links rijdt de bochten naar rechts veel te ruim neemt en zo wat dingetjes meer.
Paula schreef:Dirkje25 schreef:
Ze laten eerst de rempedaal los en daarna laten ze de koppeling opkomen. Terwijl je eerst je koppeling moet oplaten komen en daarna pas de rem.
Bij de tractor schakelen ze op terwijl ze met de andere hand aan het sturen zijn dat is in de auto niet de bedoeling. Daarnaast is de tractor zo breed dat de chauffeur zich orienteert op de middenstreep met als gevolg dat hij nu met de auto structureel te ver naar links rijdt de bochten naar rechts veel te ruim neemt en zo wat dingetjes meer.
Dat heb ik nog nooit gedaan?
Paula schreef:Dat moet toch alleen bij de hellingproef? Heb er echt nog nooit iets over gehoord van m'n instructeur. Kan ik niet een keer een lesje bij jou volgen Dirkje?
Dirkje25 schreef:Paula schreef:Dat moet toch alleen bij de hellingproef? Heb er echt nog nooit iets over gehoord van m'n instructeur. Kan ik niet een keer een lesje bij jou volgen Dirkje?
Je moet jezelf maar een nagaan als je bv van de autosnelweg afkomt met een vaartje van bv 100km/u dan dan ga je remmen en moet je op een gegeven moment terugschakelen als je dan je koppeling intrapt en op dat moment je rem er niet meer bijhebt heb je geen controle meer over je voertuig. Je hebt immers geen rem en geen aandrijving.
Mientjeuh schreef:Dirkje25 schreef:
Je moet jezelf maar een nagaan als je bv van de autosnelweg afkomt met een vaartje van bv 100km/u dan dan ga je remmen en moet je op een gegeven moment terugschakelen als je dan je koppeling intrapt en op dat moment je rem er niet meer bijhebt heb je geen controle meer over je voertuig. Je hebt immers geen rem en geen aandrijving.
Zo heb ik het altijd geleerd
Wat voor mij wel nieuw was bij de rijschool was rijden met slippende koppeling. Dus als je parkeert of heel traag vooruit/achteruit wil je niet je gas gebruikt maar de snelheid van je auto controleert met enkel je koppelingspedaal. Vond het wel fijn dat ze mij dat nu geleerd hebben want met bv. achteruit inparkeren was mijn grootste probleem dat ik plots te veel gas gaf en dan achteruit schoot. Nu lukt dat perfect.