Citaat:
Wat Kim opmerkt over thuis niet kunen ventileren is een belangrijk punt. In een relatie die geen geheimen kent, kan je het bespreken zodra je voor iemand iets meer, iets diepers gáát voelen. Dat is openheid.
Dat je het kunt ventileren is iets anders dan dat je het gaat praktiseren. Dat het voor jou zo werkt, HC, is prima. Veel plezier ermee en ik ben blij dat jij er gelukkig mee bent. En ja, dat meen ik echt.
Maar accepteer nou eens dat er mensen zijn die dat NIET willen, en dat die mensen net zo goed perfect gelukkig kunnen zijn als jij. Mijn man en ik hebben samen afgesproken dat we een lichamelijke relatie hebben met elkaar en niemand anders dan elkaar. Daar zijn wij perfect gelukkig mee, want wij willen dat allebei heel graag zo en hebben geen van beiden de behoefte om iemand anders daarin te betrekken. Zou hij of ik gevoelens krijgen voor iemand anders, dan kunnen we dat wel bespreken. Het is nog niet voorgekomen, maar het is niet onmogelijk, precies door wat jij aangeeft - als je langdurig een relatie hebt kunnen er omstandigheden veranderen en kun je zelf veranderen. Juist door te praten kun je zorgen dat je met elkaar meegroeit en niet uit elkaar. Juist door die openheid die jij zo hoog hebt zitten dus, dat is bij ons niet anders.
MAAR ook al zien we allebei dat je gevoelens voor een ander kunt krijgen, dan nog is onze afspraak dat we daar niets mee zullen doen. We hebben aan elkaar trouw beloofd en het praktiseren van die gevoelens door de een, zou dus de ander in hoge mate ongelukkig maken. En daar komt precies datgene om de hoek kijken waar jij het steeds over hebt: de relatie voor elkaar de moeite waard maken.
Als ik mijn man niet meer 'alleen' zou hebben, zou dat voor mij zijn aantrekkelijkheid behoorlijk verlagen. Daarom doet hij dat dus niet.
Dus: het niet beperken van de (die!) mogelijkheden werkt voor jou. Dat is in mijn huwelijk anders, dat is een gezamenlijke keuze van mijn man en mij - en daar zijn wij heel erg gelukkig mee. Hoogstwaarschijnlijk niet minder gelukkig dan jij met jouw situatie.