Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maatlaje

Re: Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 09:29

dankje wel wij zijn erg blij met de kaartjes die we hebben ontvangen en we hopen dat jesse natuurlijk door blijft vechten alleen iedere x krijgen we weer een klap te voorduren en jesse word nu ook steeds zieker

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:10

Ik heb je net een mailtje gestuurd om op de hoogte gehouden te worden... het ging niet goed met Jesses nieren nu he?

Sterkte nogmaals!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:13

Maatlaje, heel veel sterkte voor Jesse en jullie!!!!! Ach gut
Ik duim voor hem, hoor!!! Wat een heftig verhaal......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:25

Maatlaje, wat ontzettend heftig. Ach gut
Ik hoop dat jullie met zijn allen ontzettend hard blijven vechten, met een goede uitkomst.

Annemie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:41

Ik vind dat je het kind moet houden. Ik ben 17 en als ik zwanger zou raken vind ik ook dat ik voor de gevolgen moet opdraaien. Je bent er zelf bij en laat het zelf zo ver gebeuren. Wil je niet zwanger raken? Gebruik dan een condoom. Maar ben echt geen voorstander van weg laten halen echt niet!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 16:15

Overigens, een vraagje aan de tienermoeders hier in dit topic, omdat die het mss anders zien dan ik zelf.

Wat vinden jullie van de situatie waarin een meisje een kind krijgt en haar ouders eigenlijk de opvoeding doen van het kindje? Dus niet steunen maar echt (bijna) volledig overnemen?

Loopt zo'n moeder weg van haar verantwoordelijkheden? Of is het juist een betere oplossing omdat ze dan nog zelf naar school kan enzo?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 16:16

Annemie91 schreef:
Ik vind dat je het kind moet houden. Ik ben 17 en als ik zwanger zou raken vind ik ook dat ik voor de gevolgen moet opdraaien. Je bent er zelf bij en laat het zelf zo ver gebeuren. Wil je niet zwanger raken? Gebruik dan een condoom. Maar ben echt geen voorstander van weg laten halen echt niet!

Gelukkig heb jij het niet voor het zeggen in Nederland dan..

Ik vind dat ieder dat voor zich moet kunnen bepalen.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:17

maatlaje schreef:
ik was 14 toen ik met mijn vriendje naar bed ging ik was toen 14 maanden bij hem nu ben ik inmiddels 21 en ben ik al bijna 6 jaar bij mijn 2de ( vriend/ man) en ben daar al 4 jaar mee getrouwd
ik raakte op mijn 16de zwanger en beviel toen ik 5 dagen 17 was van een gezonde dochter ik had altijd voor mijn broer gezorgd die een verstandelijke beperking had en voor mijn moeder die een onbekende longziekte had dus ik wist van het reilen en zeilen van een huishouden af ik was bij de huisarts geweest en een echo laten maken daar zou ik een eierstok onsteking hebben en kreeg antibiotica maar na 3 dagen was de pijn no gniet weg en ging naar de huisarts en bleek ik zwanger te zijn toen ik weer een echo kreeg en een hartje zag kloppen wist ik het meteen ik zou moeder worden.
inmiddels werd me dochter geboren en gingen we samen wonen trouwde toen ik 4,5 maand zwanger was en ik raakte op 18 jarige leeftijd met veel geluk zwanger van onze zoon jesse ik heb nl de ziekte pco en kan dus moeilijk zwanger raken en de tijd dringt gewoon erg voor mij omdat mijn eierstokken achteruit gaan.
ik heb al veel mee gegaak momenteel helemaal want ons zoontje van 2 jaar heeft sinds juni 2008 kinderkanker en vecht voor zijn leven ik kan wel zeggen dat ik van af het eerste moment dat ik een hartje zag en hoort kloppen ik in 1 klap moeder was, inmiddels zijn we dik een jaar bezig voor een 3de en gaat dit niet echt zoals het hoort nu we zoveel stress hebben van onze zoon maar we blijven positief in het leven staan en laten het zwanger worden voor wat het is voorlopig

gr athalie

Dit topic gaat over jouw Jesse denk ik?
[LZP] willen jullie een kaartje sturen?

Heel veel sterkte!
Er is een kaartje onderweg voor jullie.

Annemie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 20:35

Charaz schreef:
Annemie91 schreef:

Gelukkig heb jij het niet voor het zeggen in Nederland dan..

Ik vind dat ieder dat voor zich moet kunnen bepalen.

Hoezo gelukkig heb jij het niet voor het zeggen?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:18

Omdat jij vind dat je een kind MOET houden, ik denk dat je dan hele vervelende situatie's krijgt van moeders die hun kind helemaal niet willen. Ik ben blij dat ik die keuze destijds zelf heb mogen maken, ik heb mijn kindje dan wel gehouden, maar had net zo goed een andere beslissing kunnen nemen. Wie ben jij om te zeggen dat iemand zijn kind moet houden?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:23

BraveSpots schreef:
Overigens, een vraagje aan de tienermoeders hier in dit topic, omdat die het mss anders zien dan ik zelf.

Wat vinden jullie van de situatie waarin een meisje een kind krijgt en haar ouders eigenlijk de opvoeding doen van het kindje? Dus niet steunen maar echt (bijna) volledig overnemen?

Loopt zo'n moeder weg van haar verantwoordelijkheden? Of is het juist een betere oplossing omdat ze dan nog zelf naar school kan enzo?

Voor de tienermoeder is dat wel het fijnst. Maar voor de baby lijkt me het een rare situatie (later, als het besef komt) en voor de (groot)ouders lijkt het me verre van ideaal, zij zullen zich dan wel opofferen/geen andere oplossing zien.
Ik ben geen tienermoeder, maar een 29+-moeder, maar ik denk dat het erg lastig is en blijft. De beste oplossing bestaat ook niet in dit geval.

maatlaje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 08:09

ik zou dat niet fijn vinden heb net een boek gelezen namelijk en dat gaat dus over een meisje van 15 die zwanger raakt en dat diewilhet weg laten halen dit mag niet van haar ouders en later gaat haar moeder doen alsof ze zwangeris ( positie kleding enz) en als het meisje is bevallen word het meteen bij haar weg gehaald en aan haarmoeder gegeven en die gaat het opvoeden op de winkel van haar moeder komt zelfs een briefje te hangen dat de winkel voor een blijde gebeurtenis is gesloten ik heb echt zitten huilen met dit boek ik ben blij dat ik altijd zelf voor mijn dochter heb kunnen zorgen en nu natuurlijk ook voor mijn zoontje als mijn moeder bv zij van zalik haar luier even doen voor je dan zij ik meteen nee doe ik.
ik zat ook iedere nacht braaf met me dochtertje beneden om haar de fles te geven ( woonde nog bij me ouders omdat ons appartent nog in aanbouw was) en dan kwam heel lief me vader naar beneden zodat ik niet alleen zou zitten maar ik heb het altijd zelf gegaan ik heb nu wel vaak dat ik oppas nodig heb voor mijn dochtertje omdat mijn zoontje dan kinderkanker heeft en ik lacey niet mee naa rhet ziekenhuis wil nemen ( de hele dag van 8 tot 7 uur, maar dat doet echt pijn in mijn hart als ik weet dat ze naar haar opa en oma moet omdat ik haar niet op kan halen.

ps over het condoom gesproken ik slikte de pil en gebruikte een condoom en hier heb je het reseltaat ( van de eerste dan he) een geweldige dochter.

pps over een moeten van het houden van een kind ik ben geen voorstander van een abortus maar ik denk dat ieder meisje dit voor zich moet weten maar wel vind ik dat je daar dan wel heel goed over na moet denken en niet meteen een beslissing moet nemen ik sta altijd voor tieners die zwanger zijn geworden klaar en ik zal nooit zeggen je moet het houden maar laat ze altijd een gedicht lezen en vaak kunnen ze daar wel heel veel mee.

gr athalie
o ja dat topic gaat over mijn zoontje en wij zijn erg blij met de kaarten en vooral jesse hij zal waarschijnelijk met kerst in het zh liggen dus kaartjes zijn van harte welkom
http://jesse.knokt.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 08:11

Ik denk absoluut niet dat dat het fijnst is voor de tienermoeder Als je een beetje moedergevoel hebt... lijkt me vreselijk om het op die manier uit handen te moeten geven. Dat is toch anders dan dat je bij wijze van spreken fulltime werkt en je ouders passen op...

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 08:38

Mijn vriendin's moeder (12 toen ze mijn vriendin kreeg voor degenen die dat gemist hadden) mocht ook geen abortus, maar ze moest met haar 12 wel degelijk zelf moeder zijn van haar kindje. Haar moeder paste alleen op wanneer ze op school zat (leerplichtig he, haar moeder kon haar dus niet thuis houden), maar direct naar school moest ze meteen naar huis om zelf voor haar dochtertje te zorgen. Ik kan me niet voorstellen hoe dat geweest moet zijn voor een 12-jarig meisje, ze is ongetwijfeld heel snel verplicht 'volwassen' geworden en heeft (imo) een heel stuk van haar eigen jeugd gemist.

Annemie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:46

Charaz schreef:
Omdat jij vind dat je een kind MOET houden, ik denk dat je dan hele vervelende situatie's krijgt van moeders die hun kind helemaal niet willen. Ik ben blij dat ik die keuze destijds zelf heb mogen maken, ik heb mijn kindje dan wel gehouden, maar had net zo goed een andere beslissing kunnen nemen. Wie ben jij om te zeggen dat iemand zijn kind moet houden?

Lees het eerst even goed..
Er staat ik VIND dat je het kind moet houden!!

Karnaval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:30

Dit is wel een lastige vraag.

Ik zelf ben 17 en ik denk dat het ook ligt in wat voor een omgeving je zit, of je een vaste vriend hebt of dat het een scharrel was, wilt de vader ervoor zorgen enz.

Ik zou het denk ik wel houden, helemaal zeker weet ik het natuurlijk niet.

Maar ik heb nu iets langer dan 2 jaar een vriend, dus als hij het samen met mij wilt opvoeden. Maar dat ligt er ook aan of mijn ouders ons willen helpen, want we zijn allebei nog met onze studie's bezig. en die zou ik wel af willen maken, maar stel dat dat kan. dat onze ouders helpen, en dat we het financieel gaan redden, dan zou ik het kindje wel houden.

Als ik zwanger thuis zou komen nu, zou ik wel 20 preken krijgen. Maar ze zouden me wel helpen met mijn beslissing, en ik weet zeker dat ze altijd achter mij zouden staan!

Ik hoop natuurlijk niet dat dit gebeurd, Maargoed je hebt nog een kleine kans om zwanger te worden ookal gebruik je de pil..

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 10:45

Opzich heb ik niks tegen tienermoeders, moeten ze allemaal zelf weten.
Maar zelf zou ik het nooit willen...
Ik ben bijna 14, dus ik wil nog wel even kunnen genieten van mijn vrijheid..
Ik denk wel dat ik abortus zou plegen, ik weet niet hoe ik het moet zeggen,
maar ik vind het laatmaarzeggen niet echt "horen" dat je als 14 /15 jarige zwanger bent.
Maar dat moet je zelf weten, en het is ook wel een beetje je eigen schuld, jij hebt tenslotte
sex gehad... Bij verkrachting vind ik het totaal anders, dan kan je er niks aan doen.
Mijn ouders zouden niet blij zijn als ik zwanger zou zijn op deze leeftijd, maar als ik het zou willen
houden, zouden ze me dink ik wel steunen Vork

Laura15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:14

ach.
wij hebben een meisje op school die zwanger raakte op haar 13e ( onveilig door de drank ) en nu 14 is en 5 maanden zwanger, en een behoorlijke toeter al heeft.
van haar moeder mocht ze het niet weg laten halen ( die is zolang doorgegaan met enge plaatjes etc ) en van haar vader moest ze het wel weg laten maar toch niet kunnen doen.
De jonge wilt er niks mee te maken hebben.

Ik zelf zou het niet houden, want ikw eet dat ik er niet voor kan zorgen

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:44

Laura15 schreef:
ach.
wij hebben een meisje op school die zwanger raakte op haar 13e ( onveilig door de drank ) en nu 14 is en 5 maanden zwanger, en een behoorlijke toeter al heeft.
van haar moeder mocht ze het niet weg laten halen ( die is zolang doorgegaan met enge plaatjes etc ) en van haar vader moest ze het wel weg laten maar toch niet kunnen doen.
De jonge wilt er niks mee te maken hebben.

Ik zelf zou het niet houden, want ikw eet dat ik er niet voor kan zorgen

Wooooow! Zwanger op je 13e?! In alle gevallen zou ik dat weg laten halen.. Pas als je 15 bent denk ik dat ik het eens sirieus zou overwegen, maar daarvoor? Alsjeblieft niet! Zij zit net op de middelbare school.. ! Arm kind.. Of die ouders van haar moeten veel tijd over hebben maar dat zal ook wel meevallen met die haastige maatschappij..

maatlaje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:18

ik denk dat het ook deels aan de situatie ligt in de linda heeft een meisje gestaan zij was 12 jaar dat vind ik niet kunnen maar 15 a 16 vind ik toch wel kunnen maar dat ligt er ook aan hoe het zit met je geestelijke gesteldheid

raketje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:14

Sorry maar ik was op mij 15 a 16 heel volwassen, woonde samen werkte fulltime en had vaste partner.Ik raakte zwanger en koos om het kindje te houden. Nu jaren later, geestelijk nog steeds super maar is het kindje wel een hele grote fout geweest.
En ondanks alles, geniet ik elke minuut van de dag van hem, maar ookal ben je geestelijk nog zo goed en kan je alles aan, is het geen fijne situatie. Ja, ik had beter voor abortus kunnen kiezen, ondanks dat ik alles aan kon Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 16:11

Ik denk niet dat je nu al kunt zeggen wat je zult doen mocht je zwanger raken..
Ik ben nu 17 jaar, werk met kinderen en hou van kinderen, geen twijfel over mogelijk.
Ook twijfel ik niet over het feit dat ik alle steun zou krijgen uit mijn omgeving, mede daarom twijfel ik ook niet aan mijn capaciteiten als moeder.
Dat klinkt misschien heel arrogant en stom uit de mond van een 17-jarige..
Maar ik weet gewoon dat ik het zou kunnen, als ik het maar écht 100% zou willen.
En dáár twijfel ik over.

Mocht ik nu zwanger raken dan zou ik, voor zover ik nu dénk, het volgende doen;
-de zwangerschap voldragen en het kindje afstaan ter adoptie
-het kindje zelf houden

Ik heb een geadopteerd zusje dus dat is voor mij niets vreemds.
Maar ik zou er niet makkelijk over denken, ik zou alles overwegen, heel veel overleggen, heel zeker weten welke keus ik maak.
Zal ik mijn kindje alles ter wereld kunnen geven wat hij nodig heeft?
Zal ik mijn kindje alles kunnen geven wat hij verdiend?
Zal ik mijn kindje veiligheid kunnen bieden?
Bied ik mijn kindje het leven dat een kind nodig heeft?
Daar twijfel ik aan..

Hier in mijn buurt zijn nu een paar meisjes van 17 of jonger nog zwanger, en dan denk ik: tjee.. hoe kan je het zover laten komen?
Zoals zoveel mensen dacht ik eerst: als je jezelf verantwoordelijk genoeg vind voor seks moet je ook de verantwoordelijkheid kunnen dragen.
Maar vaak vind ik seks op jonge leeftijd juist een uiting van gebrek aan verantwoordelijkheid. Meisjes die niet voor zichzelf durven op komen, die geen nee durven te zeggen.
Nu zeg ik natuurlijk niet dat dit voor alle jonge meisjes zo is hoor, maar ik vind gewoon niet dat iedereen die jong genoeg is voor seks automatisch ook verantwoordelijk genoeg is voor een heel nieuw mensje..

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 16:14

ik ben 13, bijna 14.. Als ik zwanger zou zijn.. men moeder zou schrikken boos worden.. >.<
En me daarna wel steunen, welke keuze ik ook zou maken..

raketje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:12

Wat me opvalt is dat iedereen(meeste 14 a 15 jarige) maar denkt dat mamie en papie je zal steunen.

Mijn moeder heeft mij paar maanden niet aangekeken, ze was kwaad.Want hoe kon haar 16jarige dochter nou zwanger raken.Vooral als je er niet op zit te wachten. Meeste ouders zullen de eerste maanden boos zijn en er niks van willen weten.
De mijne draaide pas om toen het kindje geboren was, en nog rekent ze me erop af....

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:33

mars_loves schreef:
Opzich heb ik niks tegen tienermoeders, moeten ze allemaal zelf weten.
Maar zelf zou ik het nooit willen...
Ik ben bijna 14, dus ik wil nog wel even kunnen genieten van mijn vrijheid..
Ik denk wel dat ik abortus zou plegen, ik weet niet hoe ik het moet zeggen,
maar ik vind het laatmaarzeggen niet echt "horen" dat je als 14 /15 jarige zwanger bent.
Maar dat moet je zelf weten, en het is ook wel een beetje je eigen schuld, jij hebt tenslotte
sex gehad... Bij verkrachting vind ik het totaal anders, dan kan je er niks aan doen.
Mijn ouders zouden niet blij zijn als ik zwanger zou zijn op deze leeftijd, maar als ik het zou willen
houden, zouden ze me dink ik wel steunen Vork

Maar het gaat niet alleen om de moeders, het gaat ook (en misschien nog wel meer) om de kinderen die op wereld worden gezet. Wat voor toekomst krijgen zij met hun (te) jonge moeder? Ik heb daar zo mijn vraagtekens bij. Want weet je nu als je 14 bent? Uitzonderingen daargelaten, maar ik denk dat je dan nog niet zoveel weet over de wereld en het leven. En het is erg jammer (vind ik) als je dat dan gedwongen als zo jong moet gaan leren.
Ik heb groot respect voor alle vrouwen/meiden die het er goed van afbrengen!