[HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

Re: [HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 10:17

Is faalangst tegenwoordig ook niet iets wat ontzettend wordt veroorzaakt door alle externe verwachtingen? Iedereen moet maar een tien halen, de perfecte baan hebben, het meest fantastische gezin, het grootste huis, de beste auto... Pff. Vermoeiend hoor, als je daar allemaal aan wil voldoen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 10:22

Sorro schreef:
@san87 de katten hier zijn af en toe ook gewoon een beetje hond. Ze apporteren speeltjes en Juno vind het heerlijk om stofgezogen te worden.

Dat maakt niet dat ik wel katten wil, of zo :D.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 10:23

Zoals ik al eerder zei - ik ben me bewust van het feit dat ik waarschijnlijk nogal streng oordeel :) En al helemaal doordat ik zelf nooit geconfronteerd ben met faalangst, ik kan me dat gevoel moeilijk voorstellen. Ik was op school gezond nerveus, ik had prestatiedrang maar zonder angst.

Bij ons thuis was de boodschap: doe je best, dan zijn wij trots. Wat het resultaat ook is.

Ik weet niet wat de "juiste" oplossing is. Kan me voorstellen dat dat iets persoonlijk is. Wat bij de ene wel werkt, werkt bij een ander niet.
Maar thuis houden lijkt mij niet dé oplossing.. Leer je je kind daarmee niet net het verkeerde aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 10:30

LWDaisy schreef:
Zoals ik al eerder zei - ik ben me bewust van het feit dat ik waarschijnlijk nogal streng oordeel :) En al helemaal doordat ik zelf nooit geconfronteerd ben met faalangst, ik kan me dat gevoel moeilijk voorstellen. Ik was op school gezond nerveus, ik had prestatiedrang maar zonder angst.

Bij ons thuis was de boodschap: doe je best, dan zijn wij trots. Wat het resultaat ook is.

Ik weet niet wat de "juiste" oplossing is. Kan me voorstellen dat dat iets persoonlijk is. Wat bij de ene wel werkt, werkt bij een ander niet.
Maar thuis houden lijkt mij niet dé oplossing.. Leer je je kind daarmee niet net het verkeerde aan?
Dat was bij mij thuis ook de boodschap, maar ík wilde die hoge cijfers halen. Dat is een karaktertrek die volledig losstaat van de verwachtingen van (mijn) ouders.

Van één keer thuishouden leer je je kind echt niet het verkeerde aan. Nogmaals, er is niks mis met even een stapje terug doen en je als ouder beraden op verdere stappen. Die toets moet sowieso ingehaald worden, maar het kan echt geen kwaad om eerst even de mentor te spreken en te kijken hoe en wat. Liever zo dan een kind dat voor bijna elke toets twee uur lang zit te hyperventileren, want daarmee worden er ook geen toetsen gemaakt.

Snadrem schreef:
Is faalangst tegenwoordig ook niet iets wat ontzettend wordt veroorzaakt door alle externe verwachtingen? Iedereen moet maar een tien halen, de perfecte baan hebben, het meest fantastische gezin, het grootste huis, de beste auto... Pff. Vermoeiend hoor, als je daar allemaal aan wil voldoen.
Faalangst is van alle tijden.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 10:34

Mkango schreef:

Absoluut waar, ik vraag me alleen af of het in de moderne tijd ook niet heel vaak samenhangt met alle idiote verwachtingen die we onszelf opleggen en opgelegd krijgen. Dus dat het in die zin nu meer voorkomt dan bijvoorbeeld 200 jaar geleden of zo.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 10:36

Snadrem schreef:
Mkango schreef:

Absoluut waar, ik vraag me alleen af of het in de moderne tijd ook niet heel vaak samenhangt met alle idiote verwachtingen die we onszelf opleggen en opgelegd krijgen. Dus dat het in die zin nu meer voorkomt dan bijvoorbeeld 200 jaar geleden of zo.

Ik denk wel dat picture perfect van Facebook en Instagram daar invloed op hebben.

Evenals het feit dat men gemiddeld minder kinderen krijgt.
In een gezin met 8 blagen was ee altijd wel een die het wat beter deed en een die wat achter bleef. Vond niemand gek.

Maar met 'maar' 1 of 2 kinderen moet het natuurlijk wel allemaal perfect....

Overigens ben ik het óók volledig eens met dat faalangst van alle tijden is.
Het is niet nieuw.

Maar ik denk dus wel dat het wat vaker voor komt nu, maar ook dat het zichtbaarder is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 10:38

Snadrem schreef:
Mkango schreef:

Ik weet niet of dat echt onder faalangst valt, of dat het meer een soort fomo is, maar die “social media induced pressure” had je 200 jaar geleden inderdaad niet. Imo is faalangst veel minder groot dan “wat als ik geen gezin en geen dure auto heb voor m’n 30ste?” Het is veel acuter dan dat en heeft meer betrekking op dingen als toetsen, projecten, papers etc.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 10:50

Er is natuurlijk wel heel wat "sociale druk". De maatschappij stelt hoge verwachtingen. Huisjeboompjebeestje, gezin stichten voor x leeftijd, dikke auto, goedbetaalde hoge functie, sociale verplichtingen, ... We hebben het er maar druk mee. De één zal daar beter mee om kunnen dat de ander. Waar de één het gewoon druk heeft, freakt een ander bij die "verwachtingen".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 10:56

LWDaisy schreef:
Er is natuurlijk wel heel wat "sociale druk". De maatschappij stelt hoge verwachtingen. Huisjeboompjebeestje, gezin stichten voor x leeftijd, dikke auto, goedbetaalde hoge functie, sociale verplichtingen, ... We hebben het er maar druk mee. De één zal daar beter mee om kunnen dat de ander. Waar de één het gewoon druk heeft, freakt een ander bij die "verwachtingen".
Echt, dat staat volledig los van die ene toets waar je zo van streek van raakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 13:03

Vroeger was er ook sociale druk voor kinderen, maar dan niet door SM. Ouders staken elkaar ook het liefst van al de loef af met mooie rapporten. Had je rapport, dan moest dat mee naar oma/opa/tante/oom om te tonen. Was het goed, dan kreeg je een centje/iets lekkers en was het onder de verwachting, dan kreeg je een preek en een alles vernietigende blik met de rest van de tijd sneren als "daar ben je toch te dom voor".
Maakte je een vlek met schrijven of schreef je links? Liniaal over je hand en herbeginnen. Was je niet mee in de groep met een vak? Dan regelden je ouders zelf maar bijles buiten de schooluren en bij pech mocht je je jaar overdoen.

Op zondag moest iedereen netjes gekleed, bij schoolfeesten, communies, dopen, huwelijken... Alle kinderen netjes in het pak, perfect in gelid en oh wee als "de kleine van tant Norma er weer in duurder spul bij liep en die haalde wel allemaal 10-en".

Die druk, die is van alle tijden. De manier waarop we ermee te maken krijgen verandert gewoon.

Hjartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 11:03

Ik duik heel eventjes onder mijn steen vandaan:
https://youtu.be/v6wOTV-VIxQ
De video is wel in het Duits, dus sorry als de grappen niet overkomen, maar echt heerlijk deze satire jegens pro-livers.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 11:20

Mkango schreef:
LWDaisy schreef:
Echt, dat staat volledig los van die ene toets waar je zo van streek van raakt.

Als het alleen "die ene toets" is, is er natuurlijk geen probleem, maar als het bij elke toets is, en het kind krijgt iedere keer "stresshoofdpijn" en mag zich er met een smoesje vanaf maken, weet ik niet of dat op lange termijn de juiste oplossing is.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 11:35

Er zit natuurlijk wel een verschil tussen een smoesje en ziek worden door je faalangst. Ik denk dat je het niet moet verwarren met een gezond stukje spanning of angst om een toets te maken of ergens in te presteren. Dat heeft namelijk bijna iedereen wel. Dit is de doorgeslagen variant er van. Net zoals dat er een verschil zit tussen een fobie of "spinnen niet zo leuk vinden".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 22:32

LWDaisy schreef:
Als het alleen "die ene toets" is, is er natuurlijk geen probleem, maar als het bij elke toets is, en het kind krijgt iedere keer "stresshoofdpijn" en mag zich er met een smoesje vanaf maken, weet ik niet of dat op lange termijn de juiste oplossing is.
Ik fakete mijn paniekaanvallen inderdaad ook, want er is niets zo fijn als twee uur lang hyperventilerend in een kamertje zitten met verkrampte handen, tintelingen overal, en na afloop compleet gesloopt en kapot zijn de rest van de dag. Alles om maar onder die vervelende toets waar je hard voor geleerd had, uit te komen, die je een paar weken later weer moest inhalen. :j

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 22:46

Het is jammer genoeg heel moeilijk voor te stellen voor mensen die het niet kennen mkango...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 22:49

Sintara schreef:
Het is jammer genoeg heel moeilijk voor te stellen voor mensen die het niet kennen mkango...
Jup. En dat is prima - gelukkig voor hen dat die mensen er zelf niet tegenaan lopen -, maar ze zouden er dan ook goed aan doen om hun oordeel gewoon voor zich te houden. :=

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 00:21

Een beetje in de rondte banketstaaf is makkelijker dan verstandig zijn.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 08:33

Sintara schreef:

Daarom benadruk ik ook meermaals dat ik er zelf geen ervaring mee heb, en ook niet weet wat de juiste oplossing zou zijn. Mijn vader heeft PTSS, ik heb aanvallen van dichtbij meegemaakt - het is heus niet zo dat ik niet in mentale issues "geloof" die moeilijk te begrijpen zijn omdat ik die zelf niet heb.

Maar het lijkt me zo.. fout? om het kind dan 2 dagen thuis te houden. Hij zal die toets dan een andere keer moeten maken - hou je hem dan ook thuis, of lukt de toets dan wel? Werkt het zo, dat je de ene dag kei hard in de stress schiet en een paar dagen later dezelfde toets zonder (of met veel minder) stress kan maken?
Ik zeg niet dat het kind die stress fakete - hij heeft de valpartij gefaket (volgens de oma, volgens de ouders). En dat faken is liegen, en als "beloning" mag hij dan 2 dagen thuis blijven. Dat vind ik zo vreemd en ja, eerlijk is eerlijk - fout. Liegen mocht bij ons thuis niet.

Ik vind het zo gek, dat zulke jonge kinderen al zo onder stress kunnen leiden. Again - geen ervaring. En ik had er ook niet meteen bij stil gestaan dat er nu misschien meer gevraagd wordt van kinderen van die leeftijd dan toen ik 20 jaar geleden (wow) in het eerste middelbaar zat.

Het lijkt ook alsof er tegenwoordig meteen overal een sticker op moet. Ik heb 5 richtingen gevolgd, 4 middelbare scholen. Ik heb echt nooit iemand gekend met faalangst. Hier en daar een drukkere medeleerling maar "ADHD" heb ik toen nooit horen vallen. Dyslexie ook niet. Ik zeg niét dat die dingen niet bestaan - mijn vriend heeft ADHD in het kwadraat, mijn mama haalt cijfers constant door elkaar - maar tegenwoordig lijkt het alsof 3 kwart van de klas wel één of ander syndroom moet hebben. Hoe zou het zijn om nu een jaar of 13 te zijn en in de lagere school al zo'n (of meerdere) sticker opgeplakt te krijgen, en daarmee aan de middelbare school moet starten? Jezus, ik ben heel blij dat mijn schooltijd al lang achter me ligt.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 08:51

Maar daisy, hoeveel (jong)volwassenen kregen geen sticker (want toen was het idd, doe maar normaal), komen daar op latere leeftijd pas achter en moeten eigenlijk nog veel grotere stappen zetten omdat als kind geen goede diagnose gesteld werd?

Mijn schoon broertje kreeg de diagnose adhd + spectrum stoornis pas op zijn 25e, dat was best een zware klap, want zijn (groot)ouders gaven hem bvb steeds op z’n dak voor gedrag waar hij gewoon echt niet aan kan doen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 08:53

Toch interessant dat een topic voor mensen die geen kinderen willen zo vaak verzandt in een discussie over opvoeding :')

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 08:56

Dat jij er 20 jaar geleden niks over hoorde betekent niet dat het toen niet bestond LWDaisy. Misschien moet je er gewoon over op houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 09:50

Als je zegt er geen ervaring mee te hebben, LWDaisy, is het misschien verstandig om jezelf te trainen er geen oordeel over te hebben. Je hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt, mensen hier hebben al meermalen aangegeven dat je oordeel niet welkom is en ook misplaatst is. Houd alsjeblieft gewoon op. Je kraamt de grootst mogelijke onzin uit, maar het is wel onzin die mensen raakt. En het maakt geen barst uit in wat voor pseudo-filosofische spreekbeurt je je oordeel verpakt, je oordeel is er nog luid en duidelijk. (Enne, op mijn school werd iedereen 20 jaar geleden gewoon standaard getest op faalangst en dyslexie, dus dat het op jouw school “niet voorkwam,” zegt ook helemaal niks.)

Misschien moet je de volgende woorden van Socrates (oké, Plato) wat meer ter harte nemen: “ ... ἔοικα γοῦν τούτου γε σμικρῷ τινι αὐτῷ τούτῳ σοφώτερος εἶναι, ὅτι ἃ μὴ οἶδα οὐδὲ οἴομαι εἰδέναι.” (... I seem, then, in just this little thing to be wiser than this man at any rate, that what I do not know I do not think I know either.)

En de First Law of Holes is misschien ook een goede voor je: “if you find yourself in a hole, stop digging."

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 10:08

@mkango: testen op dyslexie was ik wel mee bekend, maar testen op faalangst niet. Wat een goede ontwikkeling! Werd daar dan ook wat mee gedaan als het ging om bijvoorbeeld aftoetsen?

Om even op het "he, wat f$¢king fantastisch om niet met kinderen opgescheept te zitten" terug te komen: nog meer mensen die hebben genoten van een Sinterklaasloos weekend? Hier geen gekrijs, gejank, gedoe. Geweldig!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 10:14

Ze heeft op zich wel een punt. Die paniekaanvallen zullen vast oprecht zijn, maar dan hoeven we toch nog steeds niet te doen alsof het normaal is dat jongeren om het minste of geringste in een paniekaanval schieten.

Het zal zeker voorkomen, maar dan is er toch echt wat mis.
We hebben het hier over een middelbareschoolproefwerk toch? Niet over een levensbedreigende situatie waarbij daadwerkelijk het onmogelijke van ze gevraagd wordt? Ze hoeven niet ongezekerd op honderden meters hoogte een wolkenkrabber te bouwen, of op te rukken dwars door vijandelijk vuur of iets dergelijks.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 10:15

Heerlijk hoe onwetende domme mensen faalangst en andere psychische aandoeningen bagataliseren. <3

Vooral als het ook nog eens mensen zijn die zo dom zijn om kinderen te nemen. En zich dan ook nog melden in een kindvrij topic. :evaw: