Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 20:08

Popstra schreef:
Bigone hoezo is omikron net zo ziekmakend? Ik hoor zeker ander nieuws!? Er word meer en meer gezien het helemaal mee valt met deze variant. Je bent moe en krijgt wat hoofdpijn. Waarom zo een angst blijven zaaien?

Weet je nog die griep epedemie ergens 2017 of 18?? Velen doden en nul maatregelen.

Vind je ook niet dat het allemaal erg overtrokken word nu?

Ik herhaal alleen wat een aantal mensen met kennis zeggen : voor ongevaccineerden KAN Omikron net zo ziekmakend zijn.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 20:09

Aan de andere kant kunt je mensen niet dwingen tot een vrij vervelende test vind ik. Het mag geen drempel zijn om naar het ziekenhuis te gaan vind ik. Daarom zouden ze eigenlijk niet invasieve testen zoals een speekseltest moeten invoeren.
Ik was eerlijk gezegd blij dat ik niet hoefde te testen voor mijn operatie.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 20:20

bigone schreef:
Popstra schreef:
Bigone hoezo is omikron net zo ziekmakend? Ik hoor zeker ander nieuws!? Er word meer en meer gezien het helemaal mee valt met deze variant. Je bent moe en krijgt wat hoofdpijn. Waarom zo een angst blijven zaaien?

Weet je nog die griep epedemie ergens 2017 of 18?? Velen doden en nul maatregelen.

Ik herhaal alleen wat een aantal mensen met kennis zeggen : voor ongevaccineerden KAN Omikron net zo ziekmakend zijn.

Voor iedereen kan omikron net zo ziekmakend zijn maar dat is niet de standaard, de standaard is dat het minder ziekmakend is en dus minder ziekenhuisopnames.

Positief nieuws mag je ook volgen hoor..

Je zou toch denken met zulke hoeveelheden positieve testen dat de meeste mensen het straks ook wel gehad hebben. Als omikron minder wordt opgepikt door thuis test zullen er ook meer mensen besmet zijn zonder dat ze het weten. Met wat moe zijn of keer kuchelen ren ik niet meteen naar ggd.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 20:25

Vayo schreef:
Aan de andere kant kunt je mensen niet dwingen tot een vrij vervelende test vind ik. Het mag geen drempel zijn om naar het ziekenhuis te gaan vind ik. Daarom zouden ze eigenlijk niet invasieve testen zoals een speekseltest moeten invoeren.

Ik denk dat de grootste drempel om naar het ziekenhuis te gaan is dat mensen gewoon bang zijn om covid op te lopen.
Hier bij ons werd zelfs op tv opgeroepen om toch te komen, dat het veilig was in de ziekenhuizen.

Enfin, ik heb wel nog nooit zo'n test hoeven doen, dus heb echt geen idee hoe vervelend zo'n stokje is :P

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 20:36

imaudy schreef:
Popstra schreef:

Ja dat was de griep van winter 2017/2018! Dat weet ik nog wel dat die heel heftig was!

De griepepidemie van 2018 had inderdaad veel tijdelijke oversterfte. Tijdens de epidemie 9.444 (uit mijn hoofd gezegd), over de gehele winter 8.900, maar kijk je naar volledig 2018 dan was het "slechts" 2.500. Oftewel, verreweg de meeste overlijdens tijdens die horrorgriep-golf waren mensen die voor het eind van het jaar zouden overlijden. Dit in tegenstelling tot 2020, waar we eindigden met 15.000 oversterfte.

Tijdens de horrorgriep van 2018 was er een IC-piek van 2 weken waarbij zo'n 370 mensen vanwege influenza op de IC opgenomen waren. Dat waren de overvolle IC's van toen. Met covid19 was de IC-bezetting in de eerste golf 8 weken lang boven de 370 covid-patiënten, en de 2-weekse piek was 1200 tot 1424 covid-patiënten. De 2e golf had 33 weken lang een IC-bezetting boven de 370 en een 4-weekse piek van rond de 800 (780-837) en de derde golf (nu) zit al weer 7.4 week boven de 370 en heeft een 2-weekse piek van 600-642 covid-patiënten gehad.

De verhouding is dus niet een beetje anders, maar echt compleet anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 20:39

friezenfan2 schreef:
Welk testen voor opname wat dus niet gebeurd hier in nederland

Nou, dat zal dan per ziekenhuis verschillen. Ik moet me namelijk wel laten testen, twee dagen voorafgaand aan mijn opname (NL). Geen idee of dat verplicht is, maar ik voel me in het ziekenhuis veiliger dan tussen alle rochelende pubers in mijn drukke trein. :=

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 20:41

sureido schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik las dat ze echt hopen dat de wal het schip gaat keren. Dat er op een gegeven moment zoveel besmettingen zijn (geweest) dat het virus steeds minder mensen tegenkomt die het kan besmetten. Dat mensen door de boosters en de besmettingen immuniteit hebben opgebouwd en de omicron geen voet meer tussen de deur kan krijgen en uitdooft.
Laten we het hopen. En dat er dan geen gemene nieuwe opduikt natuurlijk.

Waarom dan een lockdown als je hoopt dat het gros van de bevolking besmet moet worden om het schip te keren?

Zodat het langzaam gaat en de druk niet te hoog wordt in de zorg

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 20:45

Ik werk in de zorg en heel veel mensen die zijn opgenomen ook voor andere dingen zijn wel daar getest, ik weet niet of het daar standaard is maar ik heb dus het vermoeden dat het wel gebeurd bij opname

Vayo

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 20:53

Ik denk dat dat per ziekenhuis verschillend is. Op tv zag ik wel ergens dat steeds meer ziekenhuizen dit gaan doen. Het ziekenhuis waar ik vorige week geopereerd ben doet dit momenteel nog niet. Aan de ene kant is er iets van te zeggen, aan de andere kant kun je iemand niet dwingen tot zo´n test. Dan mogen ze wel eens een niet invasieve optie aanbieden zoals een speekseltest.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 20:57

sureido schreef:
'Lockdown was terechte keuze, maar lijkt niet zo effectief'
Dat Nederland in lockdown is gegaan, is een terechte beslissing geweest. Maar in vergelijking met andere landen lijkt de maatregel niet zo effectief, zegt Marcel Levi, voormalig ziekenhuisdirecteur in Londen en hoogleraar geneeskunde. Hij verwijst daarbij naar de besmettingscijfers, die hier net zo hard oplopen als in bijvoorbeeld België en Frankrijk, waar geen lockdown is ingesteld.

Ook Engeland zit ondanks het oplopend aantal besmettingen niet in lockdown en heeft zelfs geen extra maatregelen ingevoerd. "De meningen zijn in Engeland net zo verdeeld als hier, maar veel mensen zeggen daar dat ze niet meer willen leven van lockdown naar lockdown. Er zijn ook mensen die zeggen dat je daarmee het risico loopt dat de zorg overlopen wordt."

Maar volgens Levi lijkt met de omikronvariant vooral de druk op de IC-bezetting in Engeland mee te vallen. "De omikronvariant is al vier weken enorm aan het pieken in Engeland en je ziet op dit moment nog helemaal niet de overbelasting van de zorg. De IC-opnames zijn eigenlijk alleen maar gedaald."

Bron nos live blog

Dus, open gooien maar, dit is niet meer uit te leggen.

Niet gek, Nederlanders gingen massaal naar het buitenland om daar uit eten te gaan en te shoppen. Toch die wintersport een jaartje niet kunnen laten (en dat mocht gewoon) maar niet zo solidair aan de bedrijven dus hier dicht moesten. De keus is gemaakt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 21:03

Vayo schreef:

Daar kijken ze hier niet naar. Ben je spoed word jij altijd geholpen. Gevaccineerd, ongevaccineerd, ongetest etc. Maakt niet uit.

Kom jij voor een opname ongeacht of je wel of niet gevaccineerd bent je moet een officiële test hebben gedaan en de uitslag bij je hebben. Sjoemelen kan niet, want de teststraat geeft zelf ook rechtstreeks uitslag door aan het ziekenhuis. Dus dwingen kan echt wel, want je komt er niet in.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 21:04

bigone schreef:
Sunnda schreef:

Sommigen mensen moeten eens hun hoofd uit hun bips halen.

En jij moet eens met je hoofd uit iets anders komen.

Jij vát iets persoonlijk op en reageert dan met een persoonlijke aanval.

Wat betreft covid, omicron gaat het hélemáál *\%/* zoals waar ik ruim een maand terug al door jou persoonlijk .... euhmmmm... aangesproken werd *D

@all; wie de tegenstelling in wat overheden roepen over vaccineren/beperken en aan de andere kant alle deuren open zetten niet snapt; dát is politiek :)*
Er kan na alle afknijpen en beperken niet openlijk gesteld worden dat er VÉÉL besmettingen nodig zijn om natuurlijke resistentie van de bevolking te bereiken, om de circkel te doorbreken.
Verder is het ook nodig dat de voet énizins op de rem gehouden blijft.

Kortom; prima beleid nu eindelijk eens en door het bijna twee jaar masseren van de angsknop kan er niet eerlijk over gedaan worden. Enneh, die angstknop op standby is best handig voor een overheid }:)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 21:06

Loretta schreef:
IMANDRA schreef:
Je realiseert je dat dit waarschijnlijk een bedrag is wat samen overeen gekomen is? Niet iets wat de overheid zomaar naar elke willekeurige acteur smijt.

Boef heeft een flink aantal volgers, daar betaal je voor. Kijk niet op van het bedrag. Menig campagne kost veel meer, en zeker zo’n grootschalige campagne vanuit de overheid. Een kleine bescheiden campagne voor een onbekend bedrijf loopt al snel op tot 10K+, laat staan dit waarbij je gewoon heel veel mensen wil bereiken.

Vind het eigenlijk een beetje idioot van Boef. Je hebt meegewerkt aan het informeren van jongeren, iets wat nodig was, niet aan de lockdown etc. Zijn toch echt twee aparte dingen. Wel goed dat hij het geld doneert aan het goede doel, maar toch.

En gezien de vele besmettingen vraag ik me af hoe het zonder lockdown zou zijn gegaan :=

Op mij komt het gewoon over als ordinaire staatspropaganda. Het mag dan een goed doel gediend hebben om de jongeren binnen te houden. Het komt nu als een boomrang terug.

Zijn de BOB-reclames dan ook staatspropaganda? Mono? Die van de belastingdienst? Etc?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -campagnes

Dit soort "praktijken" zijn gewoon een goede manier om mensen te bereiken. Precies hetgeen wat je als overheid wil, wanneer je iets naar het volk moet communiceren.

Want wat denk je zelf, dat al die jongeren zelf wel de website van het RIVM opzoeken? Of altijd netjes alle persconferenties kijken? Moeten we al die jongeren dan maar een foldertje in de bus gooien (4,9 miljoen jongeren maal de kosten voor het ontwerpen, printen en verspreiden van zo'n foldertje)?

En het hele ding met reclame.. JIJ vindt het irritant. Maar kans bestaat dat jij dan ook helemaal niet de doelgroep bent. Zulke campagnes zijn over het algemeen best goed onderbouwd met inzichten, juist om ervoor te zorgen dat het aanslaat. Wordt er soms de plank misgeslagen? En is het een risico om je te verbinden met zo'n artiest? Vast, en dat is een risico wat je loopt. Maar om dan maar geen campagnes in te zetten...

En laten we wel wezen: dit is een artiest die geen kont verstand heeft van dit soort economische of gezondheidsmaatregelen. Dat hij het niet eens is met lockdowns etc. is leuk en aardig, en voor vrijheid is etc., maar wat heeft zo iemand er nu daadwerkelijk voor nuttigs over te zeggen? Behalve dan dat hij zelf geraakt wordt door de maatregelen?

En die mening mag hij hebben hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar het ontgaat me een beetje waarom hij helemaal wordt gehuldigd omdat hij zo'n actie uitvoert (waar -grote kans- ook gewoon nog een groot eigenbelang bij speelt want hij haalt wel mooi de media weer zo).

Want waar hadden we gestaan zonder de lockdown wbt besmettingen?
En als 2G daadwerkelijk verschil maakt en daardoor een lockdown niet meer nodig is én horeca, winkels etc weer open kunnen.. Dan is dat toch een goede oplossing?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 21:18

Jis_ schreef:
sureido schreef:
'Lockdown was terechte keuze, maar lijkt niet zo effectief'
Dat Nederland in lockdown is gegaan, is een terechte beslissing geweest. Maar in vergelijking met andere landen lijkt de maatregel niet zo effectief, zegt Marcel Levi, voormalig ziekenhuisdirecteur in Londen en hoogleraar geneeskunde. Hij verwijst daarbij naar de besmettingscijfers, die hier net zo hard oplopen als in bijvoorbeeld België en Frankrijk, waar geen lockdown is ingesteld.

Ook Engeland zit ondanks het oplopend aantal besmettingen niet in lockdown en heeft zelfs geen extra maatregelen ingevoerd. "De meningen zijn in Engeland net zo verdeeld als hier, maar veel mensen zeggen daar dat ze niet meer willen leven van lockdown naar lockdown. Er zijn ook mensen die zeggen dat je daarmee het risico loopt dat de zorg overlopen wordt."

Maar volgens Levi lijkt met de omikronvariant vooral de druk op de IC-bezetting in Engeland mee te vallen. "De omikronvariant is al vier weken enorm aan het pieken in Engeland en je ziet op dit moment nog helemaal niet de overbelasting van de zorg. De IC-opnames zijn eigenlijk alleen maar gedaald."

Bron nos live blog

Dus, open gooien maar, dit is niet meer uit te leggen.

Niet gek, Nederlanders gingen massaal naar het buitenland om daar uit eten te gaan en te shoppen. Toch die wintersport een jaartje niet kunnen laten (en dat mocht gewoon) maar niet zo solidair aan de bedrijven dus hier dicht moesten. De keus is gemaakt.

Oh en dat zullen de mensen uit andere landen niet doen, het stikt van de Duitsers in Oostenrijk :') nee, Nederlanders bepalen voor zichzelf de risico’s en die schatten ze gewoon niet zo hoog in, wat ook logisch is met alle berichtgeving over omikron + hoe het in andere landen gaat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 21:20

2G en verschil maken in 1 zin is een grapje.
Iets met 2G en vandaag 34.000 besmettingen op 1 dag (CH). Iets met 2G en nieuw record ruim over de 100000 heen per dag (FR).
Leuk bedacht voor vaccin promotie maar dan heb je het ook gelijk wel gehad.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 21:26

Sizzle schreef:
Iets met 2G en vandaag 34.000 besmettingen op 1 dag (CH). Iets met 2G en nieuw record ruim over de 100000 heen per dag (FR).

Besmettingen zijn ook totaal niet boeiend, ze zouden moeten stoppen met die te melden.

Hou het eens op de ziekenhuizen en je ziet het allemaal zoveel positiever: het daalt :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 21:28

sureido schreef:
Jis_ schreef:

Oh en dat zullen de mensen uit andere landen niet doen, het stikt van de Duitsers in Oostenrijk :') nee, Nederlanders bepalen voor zichzelf de risico’s en die schatten ze gewoon niet zo hoog in, wat ook logisch is met alle berichtgeving over omikron + hoe het in andere landen gaat.

Je mist mijn punt maar je hebt gelijk dit gaat alle kanten op

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 21:30

Sizzle schreef:

Mocht Frankrijk willen dat vetgedrukte van ++100.000 per dag. Gisteren 360.000 + positieve gevallen per dag, vandaag 260.000 + postieve gevallen :oo .
IC 74%, stijgt gestaagt en het piept en het kraakt.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 06-01-22 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 21:30

Mizora schreef:
imaudy schreef:
Ja dat was de griep van winter 2017/2018! Dat weet ik nog wel dat die heel heftig was!

De griepepidemie van 2018 had inderdaad veel tijdelijke oversterfte. Tijdens de epidemie 9.444 (uit mijn hoofd gezegd), over de gehele winter 8.900, maar kijk je naar volledig 2018 dan was het "slechts" 2.500. Oftewel, verreweg de meeste overlijdens tijdens die horrorgriep-golf waren mensen die voor het eind van het jaar zouden overlijden. Dit in tegenstelling tot 2020, waar we eindigden met 15.000 oversterfte.

Tijdens de horrorgriep van 2018 was er een IC-piek van 2 weken waarbij zo'n 370 mensen vanwege influenza op de IC opgenomen waren. Dat waren de overvolle IC's van toen. Met covid19 was de IC-bezetting in de eerste golf 8 weken lang boven de 370 covid-patiënten, en de 2-weekse piek was 1200 tot 1424 covid-patiënten. De 2e golf had 33 weken lang een IC-bezetting boven de 370 en een 4-weekse piek van rond de 800 (780-837) en de derde golf (nu) zit al weer 7.4 week boven de 370 en heeft een 2-weekse piek van 600-642 covid-patiënten gehad.

Deze conclusie van je begrijp ik niet? Dikgedrukte..
Krantenkoppen destijds waren dat de zorg overbelast was! Natuurlijk is het niet helemaal een vergelijking, maar er is toen ook een flinke oversterfte geweest.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 21:44

Wow 360.000!
Maar eigenlijk is dat ook een goed ding.
Als vorig jaar met 50.000 de zoekenhuizen ontploften en nu gebeurd dat pas bij zo‘n half miljoen dan is dat echt wel goed nieuws te noemen. We moeten dan nog wel wat zien te remmen uiteraard.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 22:00

imaudy schreef:
Mizora schreef:

Deze conclusie van je begrijp ik niet? Dikgedrukte..
Krantenkoppen destijds waren dat de zorg overbelast was! Natuurlijk is het niet helemaal een vergelijking, maar er is toen ook een flinke oversterfte geweest.

Als er direct na de griepgolf aan het begin van het jaar 9.444 mensen boven het verwachte aantal overlijden, dan staat op dat moment de teller voor 2018 op +9.444. Maar als de teller aan het eind van het jaar de teller "nog maar" op +2.500 staat, betekent dit dat van de 9.444 mensen die extra zijn overleden in 2018 er bijna 7.000 verwacht waren sowieso in 2018 te overlijden (9.444-2.500 = 6.956).

En dat zijn dan enkel de mensen die vervroegd gestorven zijn, de mensen die tijdens die 18? weken aan de griep gestorven zijn maar eigenlijk tijdens deze 18 weken aan andere dingen verwacht waren te overlijden komen er ook nog bij. Bij elkaar is dus maar een relatief klein deel van de griepoverlijdens werkelijk sterk vervroegd (meer dan 9 maanden) overleden, zo'n 2.500. Terwijl dit in 2020 voor de covid19 er dus 15.000 waren, 6x zoveel en dan nog met maatregelen.

Sizzle schreef:
Wow 360.000!
Maar eigenlijk is dat ook een goed ding.
Als vorig jaar met 50.000 de zoekenhuizen ontploften en nu gebeurd dat pas bij zo‘n half miljoen dan is dat echt wel goed nieuws te noemen. We moeten dan nog wel wat zien te remmen uiteraard.

Kan inderdaad heel gunstig zijn, maar op dit moment vertekent het beeld ook nog sterk. Immers zien we nu de ziekenhuisopnames van de besmettingen van 10-14 dagen geleden. 10-17 dagen terug (7-daags gemiddelde) zaten ze op een vijfde van het aantal besmettingen van gisteren (ourworldindata). Was de omicron-variant toen al dominant in Frankrijk?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 22:06

Omicron is sneller met symptomen als ik me niet vergis. Iets van 4 ipv 10 dagen.
Heb even geen bron maar je mag al sneller testen.

Edit:
The CDC indicated the infections took 33 to 75 hours, a median of about three days to show symptoms after exposure.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 06-01-22 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 22:08

Spenk schreef:
Dat gebeurt in NL niet hoor... Daar testen ze mensen niet standaard in het ziekenhuis.

Mijn opa moest afgelopen weekend met spoed naar het ziekenhuis met een herseninfarct, maar er werd eerst een corona test afgenomen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 22:14

Snap zeker dat ze alle binnenkomende patiënten nu testen, Omikron is te besmettelijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 22:18

Matheno schreef:
Spenk schreef:
Dat gebeurt in NL niet hoor... Daar testen ze mensen niet standaard in het ziekenhuis.

Mijn opa moest afgelopen weekend met spoed naar het ziekenhuis met een herseninfarct, maar er werd eerst een corona test afgenomen.

Sterkte Matheno, verdrietig. Dat doen ze dan hier weer niet. Spoed is spoed.