Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:36

elnienjo schreef:
Ik heb in mijn 51 jaar nog geen enkele situatie meegemaakt waarin gebarentaal handig is. Komt pas van pas als je een dove in je naaste kring hebt lijkt me. Kun je beter Spaans leren ofzo.

Ik heb in mijn omgeving geen Spanjaarden, dus wat voor nu heeft dat dan?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:39

Iedereen die dat wil kan toch een cursus tolken doen? Schrijf je in :j
De opleiding van Irma zit in Utrecht hoorde ik net, maar er zullen vast andere instituten zijn :)

Ik heb het misschien 2x nodig gehad zouden kunnen hebben, maar zonder ging ook best.
Als ik het in de omgeving meer zou meemaken zou ik er wellicht wat mee doen..

Hoe zou je Covid van een dier kunnen krijgen trouwens.. Dat vind ik dan wel weer interessant..

En, Spaans is de nummer 3 taal ter wereld.. dus dat is op zich niet heel gek hoor...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:40

Iedere keer dat ik niet kan praten omdat er teveel herrie is zou ik willen dat gebarentaal een optie was. Je stem kwijt zijn kan ook heel vervelend zijn (daar heb ik zelf niet zoveel last van maar ik ken wel iemand die dat als bijeffect van doorsnee verkoudheden heeft.) Intypen op een app is dan toch wat omslachtiger, ook al kan het.

Maar het is dus ook interessant om meer te leren over andere taal op zich, met dingen waar we eigenlijk nooit bij stilstaan.

(Ik heb trouwens ook nog nooit een situatie meegemaakt waarin 4 jaar Frans handig was.)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:41

_Penotti schreef:
elnienjo schreef:
Ik heb in mijn 51 jaar nog geen enkele situatie meegemaakt waarin gebarentaal handig is. Komt pas van pas als je een dove in je naaste kring hebt lijkt me. Kun je beter Spaans leren ofzo.

Ik heb in mijn omgeving geen Spanjaarden, dus wat voor nu heeft dat dan?

Een gemiddeld mens reist vaker naar Spaanstalige landen dan dat je met doven in aanraking komt.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:43

elnienjo schreef:
Een gemiddeld mens reist vaker naar Spaanstalige landen dan dat je met doven in aanraking komt.

Dan ben ik heel duidelijk niet gemiddeld :D

Amado7

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:46

Ideaal hoor :D Wij gingen met de bus naar school en als je dan in verschillende bussen op het schoolplein stond kan je met gebarentaal gewoon doorkletsen :') Komt altijd van pas, ook als je wat wil zeggen in ruimtes waar het stil moet zijn of als de ander iets niet mag horen :+

Ik ben blij met de versoepelingen, ik hoop heel hard dat dit goed mag gaan!

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:48

Ik ook niet en ik reis echt heel veel ( frequent flyer status bij KLM :o ) .
prachtig die doventolk die de petshop boys doet.
Ik kan me voorstellen dat het vak van doventolk wel in populariteit zal stijgen nu.

Lijkt me ook handig om die taal te kunnen, inderdaad in verschillende situaties ( concerten, of als je ergens besteld bij een kraam op een evenement , de friet op is en je aan de ander wil vragen of poffertjes ook goed is :D )
Op school tijdens de les ..... :D ik had een soort geheime gebarentaal met een vriendinnetje, zelf bedacht

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:54

elnienjo schreef:

Op de basisschool hebben wij een paar lesjes gebaren gehad! En ook had ik Spaans op school ;) er is tegenwoordig veel mogelijk hoor.
Spaans is ook een (keuze) eindexamen vak .

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:29

Het lijkt me leuk en makkelijk om Spaans te leren. Ik ga eens kijken voor een cursus

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:32

purny schreef:
Het lijkt me leuk en makkelijk om Spaans te leren. Ik ga eens kijken voor een cursus

Ik vond Spaans (en vooral de combi met Frans op school) echt moeilijk maar ik heb sowieso wel moeite met vreemde talen. :j

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:52

Op FB is er een meisje die heel lang elke dag een gebaar uitbeeldde. De pagina bestaat nog. Het heet " Het gebaar van de dag"

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:06

Het is een enorm toffe opleiding. Ben naar de open dag geweest en een meeloopdag gedaan. Helaas zijn de baanperspectieven enorm laag waardoor ik ervoor gekozen heb de opleiding niet te doen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:27

Misschien is het al voorbij gekomen (heb een paar dagen gemist), maar wanneer je gebarentaal interessant vindt kun je een introductiecursus doen. Ik heb zelf een paar jaar geleden de Gebarenchallenge (https://www.gebarenchallenge.nl/) gedaan en pas de paar lessen coronagebaren voor zorgverleners. Die ook geoefend op een rustig moment in de dienst met collega's in onze isolatie-outfit. Voor een dove of slechthorende is het echt een ramp om in COVID-isolatie terecht te komen, omdat liplezen door de mondmaskers niet mogelijk is. Dat was mijn motivatie om voor die situatie ook gebaren te leren.

Een paar weken geleden de persconferentie gevolgd via 888-ondertiteling, maar vond dat daar echt veel fouten in zaten. Zat me al af te vragen of die ondertiteling automatisch gegenereerd wordt of dat er een persoon achter zit.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:29

Er was laatst nog via Facebook een 30 dagen challenge met gebarentaal. Dan kon je dus iedere dag een maand lang een gebaar leren.

Edit: zelfde als astorga zegt denk ik.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:30

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:34

Even off topic: Spaans is een geweldige taal om te leren! En je kan inderdaad met Engels en Spaans de halve wereld over.

Tips: wie goed is in Engels, kan de app Duolingo gebruiken, maar als je echt les wilt, is het geweldig om naar een talenschool in Spanje te gaan voor een periode (van één week tot zolang je wilt).

De talenschool waar ik geweest ben, werkt met kleine groepen, heel persoonlijke aandacht, super leerzaam én gezellig. Ze werken nu ook met online lessen via Skype, wat ik nu doe om de boel weer eens lekker op te halen én omdat mijn dochter hier voor hetzelfde geld aanschuift.

Ze geven les op alle niveaus, dus ook voor beginners en hebben nu een superfijne aanbieding: tijdens de lockdown (voor september mogen scholen in Spanje niet open) heb je 8 online lessen (per per week) van anderhalf uur voor 49,50 euro. Ik vind het echt super.

Meer info op: https://ihdemu.com/nl/blog/1426-spanish ... uals-skype

Terwijl ik voor hier info zoek, zie ik een supergaaf initiatief, wellicht voor mensen die pubers hebben die in de zomervakantie iets leuks zoeken. Ze hebben een online interactief zomerkamp, waarbij jongeren op diverse manieren met elkaar aan de slag gaan met de taal, maar ook met o.a. kooklessen, sportactiviteiten, interactie met Spaanse gezinnen etc. Meer info hier (de leraar die zich voorstelt, Javi, is trouwens mijn leraar waar ik al diverse keren een weekje bij op school heb gezeten en die nu ook onze online lessen doet):
https://ihdemu.com/nl/spaans-vrije-tijd ... aqnoanchor

Natuurlijk zijn er ook allerlei lessen, cursussen en online methodes in Nederland, maar hier heb ik zelf het meeste ervaring mee.

Ik heb ook Spaans voor gevorderden bij het LOI gedaan, wat voor mij prima was, omdat ik sowieso veel contact met Spaans sprekende mensen had en goed zelf kan studeren. Maar daar moet je wel doorzettingsvermogen voor hebben. Ik vind twee keer per week les stukken leuker. Mijn dochter doet dus de combi Duolingo met les en gaat als een speer.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:15

De technische briefing is weer voorbij. Kunnen sommige kamerleden weer rustig verder bezig zijn met hun telefoon zonder al die interessante 'achtergrondgeluiden'. ;)
Zat me echt te ergeren aan Baudet dat hij in de twee tellen dat zijn blik niet op zijn telefoon gericht was ook nog probeerde om de deskundigen op hun plaats te zetten.

Hoe is het coronaleven bij jullie momenteel?
Hier voelen sommige dagen haast weer als normaal, maar andere dagen gebeurt er juist van alles. Kwam maandag na een lange werkdag met dienst en digi-overleggen thuis, bleek de ene buur longembolieën opgelopen te hebben door het thuiszitten van werk en de andere buur bleek baan kwijt te zijn. Stond daarna derde buur aan de deur vanwege een ongelukje (mocht je je vervelen door alles wat er nu niet mag, dan is het iig niet aan te raden om met glas te gaan knutselen), had die maar HAP geadviseerd.
Overdag nog contact gehad met tandarts, maar die zagen me toch liever niet op de halfjaarlijkse controle verschijnen gezien mijn recente diensten op de COVID-afdeling. Dus maandje uitstel, voelde vreemd maar ik zie het nu maar als een coronavoordeeltje.
Nog meer goed nieuws: heb een mondmasker gewonnen op de radio, ben benieuwd of het wat is als ik het in handen heb.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:23

Ik vind het best wel spannend, blij dat er iets meer mag.
Maar ik zit niet op grote verplaatsing te wachten.
En grote menigtes.

Gisteren een soort dankbetuiging samen met mijn op Facebook gezet.

Als ik het teruglees, gaat het gelukkig naar omstandigheden goed met ons. En zo voelt het ook.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:28

Fijn om te horen Tienus, jullie hebben het echt aan den lijve ondervonden en ik weet hoe moeilijk een rouwproces kan zijn.

Ik ben ook blij dat er iets meer ruimte komt, voorzichtig aan gebruik ik die ook om eindelijk zelf boodschappen te doen. Voor de rest houden we ons nog steeds aan thuis blijven, maar het voelt al geweldig om een keer met de auto weg te kunnen. Voor anderen hier (en in Nederland) is het belangrijk om weer meer sociaal contact te hebben, ik hoop dat iedereen dat voorzichtig aanpakt.

We gaan wel naar Nederland, dus grote verplaatsing, zodra mijn man weer mobiel is. Het begint er op te lijken na drie corticosteroïde-injecties in zijn heup kan hij zelfstandig naar het toilet en vanmorgen eindelijk weer douchen. Maar zitten is nog best lastig, dus kijken we verlangend uit naar het moment dat hij dat kan volhouden tijdens de lange rit. Ik moet wel zeggen dat zijn autostoel altijd zijn favoriete zitmeubel is :-) Ook in Nederland zullen we onze contacten heel beperkt houden, maar ik hoop toch eindelijk onze kleine Sophie in mijn armen te mogen houden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:42

Als je dan toch een taal wil leren lijkt mij Arabisch wel nuttig.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:42

Ik moet zeggen, voor mij voelt het leven al weken lang weer normaal. Ja ik mag meer thuis werken, maar ik vind het heerlijk. Ga gewoon naar mijn vp en naar mijn ouders. Een vriend van me komt afentoe bij me op het balkon zitten wijntje drinken, of ik zit daar in de tuin.. Luizenleven!

Maar ik vind de 1,5 meter afstand ook heerlijk, ik heb me altijd geërgerd aan mensen moeten aanraken en in mijn ruimte hebben en nu vind iedereen dat normaal :D .

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:43

Bij jou kwam het ook natuurlijk op een hele heftige manier binnen.

Na het plotselinge overlijden van mijn beste vriendin, cheveyo@bokt, voelde ik hoe hard het is om iemand patsboem te missen.
Nu hebben we toch afscheid kunnen nemen, ook al was het in een kort tijdsbestek.

Zag filmpje nog terug dat hij me knuffel gaf en 6 uur later is ie weg.
Toen heb ik heel hard gebruld. Dat heb jij nog kunnen horen.
Hij zwaaide nog toen we ‘s avonds weggingen.

Maar als ik de foto’s terug zie, zeggen zijn ogen op dat moment al dat het verloren zaak zou zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:02

@Monique: het lijkt me ook supergaaf om intern Spaans te leren. Ik heb het idee dat je dan ook meer leert dan een uurtje per week

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:25

purny schreef:
@Monique: het lijkt me ook supergaaf om intern Spaans te leren. Ik heb het idee dat je dan ook meer leert dan een uurtje per week

Misschien eens een weekje naar Murcia in plaats van Amerika :-) Spanje is ook leuk hoor, we hebben geweldig mooie steden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:35

Tienus dat afscheid nemen is heel belangrijk. Ook het je erop voor kunnen bereiden. Ik vind het mooi om te lezen hoe je er mee om kunt gaan.