Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 20:03

Mag ik er dan vanuit gaan dat de verpleging op normale (niet covid) afdelingen dan geen goede persoonlijke bescherming heeft?
Een uitval van 9 verzorgende tegelijk is een behoorlijke klap voor een afdeling %)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 20:04

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 20:08

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 20:10

Sizzle schreef:
Mag ik er dan vanuit gaan dat de verpleging op normale (niet covid) afdelingen dan geen goede persoonlijke bescherming heeft?
Een uitval van 9 verzorgende tegelijk is een behoorlijke klap voor een afdeling %)

Wij dragen alleen mondmaskers bj druppelisolaties en een paar andere specifieke situaties. En inmiddels in de openbare ruimtes niet-medische. Van pantykousjesmateriaal haha.
Ik verheug me er weer enorm op vannacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 20:10

Sizzle schreef:

Ik weet niks over deze uitbraak specifiek, maar ik hoor dat het vaak mis gaat in pauzes/koffiekamers. Bij de patiënten met PBM's, die dan als ze samen zitten te pauzeren weer af gaan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 20:13

Sizzle schreef:

Dat en/of privésfeer denk ik.

Zag in rtl nieuws reportage over school in Gouda.
Zij hadden een corona coördinator aangesteld.
En de leerlingen moesten hun mondkapje in een bloempot leggen.
In de bloempot zat een vuilniszakje.
Vond het een hele handige, goedkope en vooral hygiënische oplossing.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 20:13

Roodvos schreef:
De 3 noordelijke provincies staan ook alle 3 op "zorgelijk". Dus wat dat betreft ga je er niet op vooruit (ook niet op achteruit). Nou zal het wel uitmaken waar je precies zit. In mijn dorpje kan je gewoonlijk een kanon afschieten op straat.
Alleen omringende plaatsen waar de winkels zitten is het wel druk op straat. En mensen houden weinig (geen) afstand. Gaan op je hakken staan als je een winkelwagen pakt en ontsmet, kinderen die als kippen zonder kop overal heen lopen.

Ik woon echt midden tussen de besmettingshaarden. In mijn blok weet ik zeker 3 gezinnen die besmet zijn. Plaatselijke school is dicht ivm besmettingen. Ik ga naar drenthe vlak aan een bos. Dan kan ik tenminste 3 keer per dag de hond uitlaten zonder dat ik slalommetje speel. Zelfs als ik de rest van de 2 weken nergens heen kan is het lekker rustig en veiliger.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 20:14

Ik ben deze week 2 keer in het ziekenhuis geweest. Beide keren moest iedereen mondkapjes op. Zowel patiënten als verplegend personeel hadden allemaal een mondkapje op. Dit was in Breda.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 20:21

Sunnda schreef:
Cayenne schreef:
Kijk, zo kan het ook en in Australië werkt het blijkbaar goed: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~ba826158/

Dat is toch serieus geschift wat ze daar doen..ik ben blij dat wij het anders doen.

En toch...
Respect voor het feit dat ze elke doden er 1 teveel vinden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 20:27

Ja, leuk is anders maar blijkbaar werkt het. Daar is ook wat voor te zeggen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 20:30

Wat ik dan niet begrijp is dat ze de regels losser maken bij 5 per dag. Dan zit je immers zo weer terug op 100. Dan moet je het ook resoluut doen zoals in China als je naar 0 wilt.
Er was eerder een land dat zo trots melde dat ze naar 0 gegaan waren maar daarna toch weer keihard explodeerde (even vergeten waar dat was).

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 20:42

Sizzle schreef:

Ik weet wel ziekenhuizen waar ze bij covid-afdelingen met een 'gewoon' chirurgisch mondmasker werken ipv FFP2 :=

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 20:45

Veraaaaah schreef:
Ik ben deze week 2 keer in het ziekenhuis geweest. Beide keren moest iedereen mondkapjes op. Zowel patiënten als verplegend personeel hadden allemaal een mondkapje op. Dit was in Breda.

Dan was je in de openbare ruimtes/ polikliniek en niet op de verplaagafdeling.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 21:03

Sunnda schreef:
Cayenne schreef:
Kijk, zo kan het ook en in Australië werkt het blijkbaar goed: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~ba826158/

Dat is toch serieus geschift wat ze daar doen..ik ben blij dat wij het anders doen.

Ik vind het artikel nogal stemmingmakend eigenlijk.

Allereerst goed om te bedenken dat Australie een ENORM land is, met verschillende staten die veel verder van elkaar afliggen dan wij bv van Spanje. De regels gelden niet voor heel Australie, ze gelden voor een specifieke staat en een specifieke stad.

Een andere staat is nu gewoon weer bezig met tamelijk normaal leven, en heeft in totaal 6 inwoners verloren. Daar kan vrijwel alles weer, maar daar kan bovendien vrijwel alles weer zonder angst voor besmetting, of extra voorzichtigheid.

Het artikel doet alsof we het heel goed doen met het ziek laten worden van mensen zolang het kan. Maar we krijgen er eigenlijk niet echt veel extra vrijheid door (en zeker de mensen die wel risico lopen en niet dood willen leven al maanden in vergelijkbare situaties), maar er worden nu wel veel mensen ziek die daar misschien nog maanden of langer flink door beperkt worden. En de schrijnende situaties, die hebben we hier toch ook?
Ik snap helemaal niks van het artikel wat dat betreft. Ik snap echt niet in welk opzicht het Nederlandse beleid als beter gezien wordt, ondanks al ruim 9000 doden, en de vele mensen met gevolgen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 21:16

Sunnda schreef:
Cayenne schreef:

Ben dus niet de enige. Wat betekent dit wel niet economisch? Australia haar zorgstelsel is niet zoals in Nederland....arme mensen die weinig of geen inkomen hebben en geen pensioengeld opzij kunnen zetten (is ook ander systeem).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 21:28

Pien: volgens mij is de Australische zorg prima, en voor iedereen toegankelijk. Het is nadrukkelijk niet de VS!

En waarom ga je ervan uti dat het in Australie slechter gaat met de economie dan hier? Heb je daar bronnen voor?

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 21:45

raket schreef:
Veraaaaah schreef:

Dan was je in de openbare ruimtes/ polikliniek en niet op de verplaagafdeling.

Hier ook overal mondkapjes in t ZH hoor! :) En in de GGZ instellingen waar ik werk ook, alleen voor personeel en bezoekers. De patienten die zijn opgenomen hoeven er geen te dragen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 21:48

Ook op de niet-cohort verpleegafdeling?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 21:58

Shadow0 schreef:
Pien: volgens mij is de Australische zorg prima, en voor iedereen toegankelijk. Het is nadrukkelijk niet de VS!

En waarom ga je ervan uti dat het in Australie slechter gaat met de economie dan hier? Heb je daar bronnen voor?

De broer van mijn man woont daar. De sociale voorzieningen zijn minder, en de mensen moeten tijdens werkleven sparen voor hun pensioen . Dus zo de boel plat leggen zo'n lange tijd betekent nogal wat.
En shadow de zorg is prima, daar had ik het niet over.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 22:04

Toen ik daar woonde viel me op hoeveel mensen (niet studenten) in gedeelde huishoudens wonen, net als in Engeland.
Dat zal ook best heftig zijn in een lock-down, maar tegelijk heb je dan tenminste nog wel wat meer aanspraak.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 22:13

Shadow0 schreef:

Daarnaast is er maar één staat in lockdown: Victoria. De rest van Australië leeft aardig normaal door. Dus ook de gezondheidszorg is maar in één staat onder druk gezet en niet in een heel land zoals Nederland.

Australië heeft de mazzel een eiland te zijn. Als ze heel streng iedereen die binnenkomt in quarantaine zetten voor 14-21 dagen en meerdere keren testen, dan zou het theoretisch mogelijk moeten zijn corona uit te bannen.

Nieuw-Zeeland is ook hard onderweg corona naar 0 te krijgen.

Dan is zn hele harde aanpak echt klote, maar dan weet je wél dat het "normale" leven daarna weer door kan. Voor hoever "normaal" want zeker de oostkust leeft behoorlijk van toeristen. Vaak buitenlandse toeristen...

Hier in Europa gaan we NOOIT voor elkaar krijgen om op deze manier het virus uit te bannen. Wíj zitten vast aan een héél groot stuk land. Je kan verdorie van Amsterdam naar Peking fietsen zonder maar een boot te hoeven nemen....

Tel daar de Europese unie bij op met zn vrij verkeer van goederen (normaal gesproken, ook nu zitten de grenzen niet pot dicht, zelfs kon je nog naar België in maart als je een vitaal beroep had)

Vergeet de vluchtelingen uit Afrika en het Midden-Oosten niet die de EU grenzen weten te bereiken....

Pas als het virus muteert in een onschuldig verkoudheid virus òf er een goedwerkende vaccinatie beschikbaar komt, zullen wij het virus weten uit te roeien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 22:17

Victoria is met zo’n 7 miljoen ongeveer 1/3e van de totale bevolking. Dat is een hele grote staat (ongeveer heel Zwitserland).
Maar inderdaad kun je een eiland isoleren. Wel moeten ze dan enorm consequent blijven met de quarantaine uiteraard.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 22:58

Je kunt het virus voor een groot deel uitbannen door je aan de regels te houden. Dus thuisblijven bij klachten en niet nog even boodschappen te gaan doen. Door gewoon in je eigen land te blijven en niet voor je eigen plezier op vakantie te gaan naar een gebied die vrijwel tegen een oranje gebied aan lag onder het mom van het is veilig. Door mondkapjes te dragen als dat word gevraagd en te helpen om de besmettingen de kop in te drukken door de app te gebruiken.

Juist omdat bepaalde mensen schijt hadden aan de opgelegde regels zitten we vanaf dinsdag weer binnen. Want daar gaan wel geruchten over rond.

Overigens kwamen er tijdens de eerste coronagolf een stuk minder vluchtelingen naar ons land.

Sluiting van horeca, minimaal gebruik van ov....

En dat allemaal dankzij de mensen die het allemaal niet zo nauw namen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 23:26

shadow schreef:
Ik vind het artikel nogal stemmingmakend eigenlijk.

Allereerst goed om te bedenken dat Australie een ENORM land is, met verschillende staten die veel verder van elkaar afliggen dan wij bv van Spanje. De regels gelden niet voor heel Australie, ze gelden voor een specifieke staat en een specifieke stad.

Een andere staat is nu gewoon weer bezig met tamelijk normaal leven, en heeft in totaal 6 inwoners verloren. Daar kan vrijwel alles weer, maar daar kan bovendien vrijwel alles weer zonder angst voor besmetting, of extra voorzichtigheid.

Het artikel doet alsof we het heel goed doen met het ziek laten worden van mensen zolang het kan. Maar we krijgen er eigenlijk niet echt veel extra vrijheid door (en zeker de mensen die wel risico lopen en niet dood willen leven al maanden in vergelijkbare situaties), maar er worden nu wel veel mensen ziek die daar misschien nog maanden of langer flink door beperkt worden. En de schrijnende situaties, die hebben we hier toch ook?
Ik snap helemaal niks van het artikel wat dat betreft. Ik snap echt niet in welk opzicht het Nederlandse beleid als beter gezien wordt, ondanks al ruim 9000 doden, en de vele mensen met gevolgen.

Ik weet dat het groot is, ik heb er in meerdere staten voor langere tijd gewoond. :D
En of je in de NT of in NSW zit maakt inderdaad uit, maar dan heb je het over een land zo groot als europa.
Juist door de verschillen tussen een miniland als NL en een enorm land als Australia, met ander klimaat, andere bevolkingsdichtheid moet je niet willen zeggen: leuk idee doen we hier ook even.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 23:37

tienus63 schreef:
Een kapsalon in mijn regio heeft nu ook van die doorzichtige druipschermen in gebruik genomen.
Onder het mom van klantvriendelijk en zichtbaar zijn voor de klant.
Kap valt over de neus tot net onder de bril.

[ [url=m/I5w4XJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou daar als klant geen genoegen mee nemen. Zij staan hoger dus hun aerosolen komen gewoon op inademhoogte, want zo'n klep houdt niets tegen.