Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:05

_Penotti schreef:
Niet elke dove gebruikt gebarentaal.
Ik ken 3 dove personen, familie van elkaar en die kunnen geen gebaren taal.
Deze doen aan liplezen. Maar dan moet de prater dat niet te snel doen.
Zij lezen dan ook de ondertteling.
Maar teletekst 888 zal de ondertiteling vast wel verzorgen bij de persconferenties.
Dan zit er iemand direct mee te typen.

Hoe communiceren zijn dan met elkaar?
Hier zit een vrij groot doven instituut zij vinden het juist de doventolk heel belangrijk ook vanwege laag geletterdheid die er ook is onder doven maar ook voor bijvoorbeeld kinderen die de ondertiteling niet kunnen lezen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:07

Ja grappig dat een andere tolk ineens zo gek is! Ik vind ze altijd al afleiden, inderdaad omdat ik er zelf op ga focussen om te zien of ik het begrijp. En dan ben je ineens helemaal aan Irma gewend geraakt. Maar dat hebben dus wel meer mensen zo te lezen!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:09

lenaa_tje schreef:
_Penotti schreef:
Niet elke dove gebruikt gebarentaal.
Ik ken 3 dove personen, familie van elkaar en die kunnen geen gebaren taal.
Deze doen aan liplezen. Maar dan moet de prater dat niet te snel doen.
Zij lezen dan ook de ondertteling.
Maar teletekst 888 zal de ondertiteling vast wel verzorgen bij de persconferenties.
Dan zit er iemand direct mee te typen.

Hoe communiceren zijn dan met elkaar?
Hier zit een vrij groot doven instituut zij vinden het juist de doventolk heel belangrijk ook vanwege laag geletterdheid die er ook is onder doven maar ook voor bijvoorbeeld kinderen die de ondertiteling niet kunnen lezen.

Door te praten, dus liplezen.

Zij zijn ook alle 3 naar st michielsgestel geweest als kind. Naar het doveninstituut daar.
Maar dan heb ik het wel over net na de oorlog.
Dus ik denk dat dit toen niet standaard werd aangeleerd.
Juist omdat horende mensen geen gebaren kennen en ze zich wel leren redden mensen te verstaan.
Ik vermoed dat daar nog steeds grote aandacht voor is.

1 van die personen had zelfs een eigen schoenmakerij voor orthopedisch schoeisel.
Dus die kon zeker goed communiceren met andere mensen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:20

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:23

Gebarentaal is in elke taal anders. Nederlanders en Belgen zullen elkaar in grote lijnen wel begrijpen. Maar in andere landen wordt het wel een stuk lastiger.

Ondertiteling kunnen de meeste doven prima volgens, maar als iets in je eigen taal binnenkomt is het makkelijk om het op te pakken.

Als Rutte Spaans zou spreken en je moet het volgen in de ondertiteling is het toch lastiger om het allemaal goed mee te krijgen.

Ik ben zelf kind van 2 dove ouders en vind het heel fijn dat er nu eindelijk tolken zijn voor zulke persconferenties. Eigenlijk zou dit standaard moeten zijn, net zoals in Amerika. Tolken is wel loodzwaar zeker met de woorden die hier gebruikt worden en de snelheid er van. Al zie je wel duidelijk dat de zinnen eenvoudiger worden gemaakt voor de doven.

Berdien

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:34

Ik heb enorme bewondering voor Irma en de andere tolken die in deze tijden zulke complexe informatie moeten vertalen en doorgeven. En heel goed dat ze daar zo bewust mee bezig zijn nu vanuit de overheid, zodat iedereen de juiste informatie kan krijgen.

Vanochtend las ik een artikel over de situatie bij Amerikaanse boeren. Omdat de grote meat processingplants gesloten zijn ivm corona is er nu een overschot aan o.a. varkens en kippen. Die dus allemaal 'geruimd' moeten worden. Verschrikkelijk ;( Al tot 10 miljoen kippen zijn gedood omdat ze niet geslacht en verwerkt kunnen worden. Boeren moeten methodes verzinnen om de groei van varkens te remmen, zo wordt de temperatuur in stallen verhoogd want een varken wat het te heet heeft eet niet. En als het niet eet, groeit het minder snel.

Wat een verschrikkelijk ziek systeem ;(

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:35

Pandora2 schreef:
Ik kwam dit nog tegen. Een mens mogelijk besmet door een nerts in NL.

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/corona ... spartandhp

En dan dit vooral:
Citaat:
Uit nieuwe resultaten van een lopend onderzoek op nertsenbedrijven is volgens de Nederlandse minister aannemelijk dat er zo'n besmetting heeft plaatsgevonden.

En dan wel adviseren je hond door een ander uit te laten laten als je zelf covid hebt...
Lijkt me nu helemaal belangrijk om honden aangelijnd te houden en katten binnen te houden. Je weet nooit of ze van iemand covid hebben opgepikt en dat weer in 't rond kunnen besmetten via andermans huisdier.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:39

Het zou ook mooi zijn moesten ze die nertsbedrijven gewoon sluiten. Het is het goeie moment nu :P

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:40

Dan zou het van het eerst van dier terug op mens zijn.
Zorgelijk.
Zeker ook omdat er katten zijn die het ook hebben.
Van die nerts ben ik niet bang, daar kom ik niet dichtbij, maar katten?
Maar is het niet aannemelijker dat die medewerker het van een collega heeft gekregen?

Pandora2 schreef:
Het zou ook mooi zijn moesten ze die nertsbedrijven gewoon sluiten. Het is het goeie moment nu :P

Met een goede compensatie zullen ze dat vast wel goed vinden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:45

Ik zou ook eerder denken dat het personeel het onder elkaar verspreid heeft.
Maar goed, als ze alle nertsbedrijven willen gaan controleren, moet er toch wel iets ' verdacht ' gaande zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:47

_Penotti schreef:
Dan zou het van het eerst van dier terug op mens zijn.
Zorgelijk.
Zeker ook omdat er katten zijn die het ook hebben.
Van die nerts ben ik niet bang, daar kom ik niet dichtbij, maar katten?

Ik zou ook banger zijn van katten. Die prutsmutsen en sloeren door de hele buurt, dus de kat van een covidbaasje kan zomaar de kat van een ander besmetten die daarop weer zijn baasje besmet.
Gelukkig heb ik zelf niets met katten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:48

Pandora2 schreef:

Ja precies, gewoon ruimen die boel.
Al kan ik me voorstellen dat ze die nertsen nu nog als onderzoeksonderwerp nodig hebben. Als extreem vatbaar voor covid kunnen ze wellicht nog van wetenschappelijk nut zijn.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:50

extreem vatbaar?
Het ging toch niet om zoveel dieren toch? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:51

Wat heeft je hond nu los of vast te maken met overdracht... mijn hond komt los ook niet 1,5 meter in de buurt van mensen.... en deed je hond dat voor de crisis ook al dan vind ik het een vrij onbeleefde hond :+

Over gebarentaal: amerikaans en nederlands behoren beide tot dezelfde taalfamilie, dus er zotten zeker overeenkomsten in. Het brits daarentegen wat in de gespronen taal heel nauw verwant is aan het amerikaans, heeft in gebarentaal een andere oorsprong waardoor je noet makkelijk kunt zeggen als je asl kent je ook bsl? Kent.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/French_ ... age_family

Terug naar het vervangen van de tolk: bij officiele gelegenheden wordt er vaak gebruik gemaakt van simultaan talken. Dat houdt in dat de informatie Al uitgebeeld wordt terwijl de spreker nog bezig is, is schijnt heel vermoeiend te zijn. Ik heb het op de Uni wel eens gedaan voor een paar studenten toen we een nederlandse documentaire aan het kijken waren en die alleen engels konden. Je bent dan super snel bezig met het vertalen zonder datje zelf se informatie mee krijgt, dus je koppelt als het ware watje hoort af van watje uitspreekt en je gegevensverwerking schakel je uit.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:54

Hier in Belgie zijn ook steeds 2 gebarentolken aanwezig op de persconferenties.
Eéntje voor het frans en ééntje voor het nederlands.
Schijnt mij idd heel erg vermoeiend te zijn.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:57

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:59

Sheran schreef:
Ik zie wel een spelconcept. Irma beeldt een liedje uit en niet-doven moeten raden welk liedje het is.

Zoiets is er al wel op de BBC geweest een aantal jaar geleden. Met iemand die liedjes mimede. Echt heel leuk, maar vreselijk moeilijk.

https://youtu.be/bkzsoJf-UsA

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:01

Er is toch een radiozender geweest, 538? die elke dag/week een liedje uitbeelde op tv.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:03

Nijntjes had ik ook nog niet gelezen.

Schijnt daar op die nertsbedrijven wel serieus te zijn als ik bovenstaande artikel goed begrijp. Zieke en ook dode dieren zelfs.

Katten zijn echte corona-bommetjes, maar dat zijn tot nu toe de andere varianten van de familie.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:09

Pandora2 schreef:
Nijntjes had ik ook nog niet gelezen.

Schijnt daar op die nertsbedrijven wel serieus te zijn als ik bovenstaande artikel goed begrijp. Zieke en ook dode dieren zelfs.

Katten zijn echte corona-bommetjes, maar dat zijn tot nu toe de andere varianten van de familie.

Citaat:
Het hele scala van verschijnselen zoals we dat bij de mens kennen is ook hier zichtbaar: van een snotneus tot overlijden. We weten op basis van onderzoek met fretten dat dieren elkaar via de lucht kunnen infecteren. Maar bij deze bedrijven lijken de sterftecijfers niet desastreus.

Valt wel mee dus.
En deze dieren kunnen natuurlijk niet aan de zuurstof.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:11

Nee, helaas. Onbegonnen werk een nerts aan de zuurstof leggen denk ik :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:14

Cookies schreef:
Sheran schreef:
Ik zie wel een spelconcept. Irma beeldt een liedje uit en niet-doven moeten raden welk liedje het is.

Zoiets is er al wel op de BBC geweest een aantal jaar geleden. Met iemand die liedjes mimede. Echt heel leuk, maar vreselijk moeilijk.

https://youtu.be/bkzsoJf-UsA

Ja die ken ik idd van tv (Karuna linkte hem ook al), is alleen geen gebarentaal natuurlijk. Was wel vermakelijk :')

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:18

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:31

pien_2010 schreef:
Ik vind het een prachtige taal en vind het erg jammer dat we op school niet de basis hebben geleerd.

Mee eens. Ik had het heel interessant gevonden, handig voor allerlei situaties (zoals het communiceren met mensen gebarentaal gebruiken maar ook in situaties waarin praten of horen niet kunnen.) En ontzettend interessant omdat het echt een aantal andere dingen heeft dan gesproken of geschreven taal (zoals ruimtegebruik.)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:33

Ik heb in mijn 51 jaar nog geen enkele situatie meegemaakt waarin gebarentaal handig is. Komt pas van pas als je een dove in je naaste kring hebt lijkt me. Kun je beter Spaans leren ofzo.