Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marie111

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 19:17

Wat ik me afvraag is of het Jiddisch lijkt op de taal die de Amish spreken (beide van oorsprong Duits?).

Dus als die mensen elkaar tegen zouden komen (niet zo waarschijnlijk denk ik) of ze elkaar dan verstaan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 00:30

Marie111 schreef:
Wat ik me afvraag is of het Jiddisch lijkt op de taal die de Amish spreken (beide van oorsprong Duits?).

Dus als die mensen elkaar tegen zouden komen (niet zo waarschijnlijk denk ik) of ze elkaar dan verstaan.

https://www.quora.com/Do-Amish-Jewish-p ... difference , ik denk dat je hier wel een antwoord kan vinden...

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 20:31

In ons poortje (achter) zit een put. De put is verstopt. Er komen zo’n 6 tuinen qua water uit op deze put. De enige die effectief overlast heeft als de put niet doorloopt zijn wij (1 tuin/huishouden). Kunnen we de rest van de buren vragen/verplichten mee te betalen (om de put weer in orde te maken)?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 20:48

Is die put dan niet van de gemeente?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 22:50

Janine1990 schreef:

Nee helaas niet, omdat hij tussen de tuinen in ligt. Pas 50cm vanaf de bewoonde percelen is eigendom van de gemeente.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 00:10

Ik heb een grote mug. Met strepen. Maar zulke dunne dat het ook gewoon de normale strepen van een normale mug kunenn zijn. zoals hier te zien: Afbeelding

MAAR
hij heeft niet van die dunne voelsprieten zoals een normale, maar meer zulke:
Afbeelding
maar dit is een tijgermug, en die zijn kleiner dan normale muggen. maar deze knaap is wel veel groter dan een normale mug en maakt ook meer herrie.
T lijkt dus een combi van een normale, met een tijgermug, maar dan heel groot... iemand hier verstand van?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 00:47

Grote steekmug, en afgaande op de antennes een mannetje.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:02

xSCWx schreef:
Janine1990 schreef:

Nee helaas niet, omdat hij tussen de tuinen in ligt. Pas 50cm vanaf de bewoonde percelen is eigendom van de gemeente.

Dat weet je heel zeker?
Staat daar wat over genoemd in de koopakte?
Heb je het al gemeld bij de gemeente?

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:10

Moet die put niet gewoon even leeggeschept worden zodat 't water er weer doorheen kan? (in de loop der jaren waaien er zand en bladeren etc. in)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:47

Ja we hebben er al eerder problemen mee gehad, toen hebben we contact gehad met de de gemeente en ze doen er niks aan. Er is in hetzelfde poortje een andere leiding gelegd waarbij ze de put goed konden zien en het bedrijf zei niet te begrijpen hoe de put nog werkte, hij is een soort van “ingestort”? Leeg scheppen hebben we al gedaan maar ja we komen niet ver in de pijp natuurlijk. Hij loopt nog lichtelijk door dus alleen met grotere buien overstroomt hij maar ja, dan loopt hij over mijn tuin in.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:26

xSCWx schreef:
Ja we hebben er al eerder problemen mee gehad, toen hebben we contact gehad met de de gemeente en ze doen er niks aan. Er is in hetzelfde poortje een andere leiding gelegd waarbij ze de put goed konden zien en het bedrijf zei niet te begrijpen hoe de put nog werkte, hij is een soort van “ingestort”? Leeg scheppen hebben we al gedaan maar ja we komen niet ver in de pijp natuurlijk. Hij loopt nog lichtelijk door dus alleen met grotere buien overstroomt hij maar ja, dan loopt hij over mijn tuin in.

Vind ik echt heel raar...

Mijn ouders hadden namelijk onlangs hetzelfde. Betrof een overstortbuis die was gebroken in hun tuin. Buis loopt uit op een sloot en is echt broodnodig bij hevige regenval.

Foto's gemaakt, m'n vader had zelf een kraan mee naar huis dus na geen reactie zelf de boel open gegraven en opnieuw foto's gestuurd. Binnen een week stond er een aannemer die de boel heeft gerepareerd en het straatwerk er weer netjes in heeft gemaakt.

Riolering is alleen voor rekening voor eigenaar/bewoner terrein wanneer het riolering betreft die van het huis naar gemeenteriool loopt. Dus ik zou er echt even heel erg goed naar gaan kijken...
Indien het een huurwoning betreft, zou ik ook even contact opnemen met de verhuurder.

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:57

Afbeelding

Wij hebben net een nieuw huis met overkapping. En nu zitten er wel 40 van deze beesten onder. Tikken tegen de bovenkant. Steken niet of iets. Af en toe ook 1 in huis.

Maar eigenlijk wel erg irritant. Weet iemand iets er tegen of wat het zijn?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:59

Probeer eens een foto waarop ze groter zijn dan een stipje.

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:06

Haha ja snap ik. Ze bewegen heel erg snel. Zitten niet stil.
Maar zijn er achter dat het een zweefvliegen zijn.

Maar kunnen niks vinden over bestrijding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:17

Ah joh, die doen niks! Zijn alleen maar goed voor de bestuiving van je bloemen en voor de vogels :o Denk dat ze onder de overkapping vliegen en vervolgens omhoog willen omdat daar het licht vandaan komt. Misschien helpt het om dat donker te maken (spuiten?)?

*Edit: oh het is wel een vrij grote overkapping, dat is misschien wat zonde van het licht...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:09

culaccino schreef:
Ah joh, die doen niks! Zijn alleen maar goed voor de bestuiving van je bloemen en voor de vogels :o Denk dat ze onder de overkapping vliegen en vervolgens omhoog willen omdat daar het licht vandaan komt. Misschien helpt het om dat donker te maken (spuiten?)?

*Edit: oh het is wel een vrij grote overkapping, dat is misschien wat zonde van het licht...

Ze zijn wel fiets irritant met dat geluid... Echt...

Iloveiswan, voor de warme dagen is het sowieso fijn om een kleed over je overkapping te doen, scheelt ook veel van die beesten. Want ze zoeken iets heel warms heb ik altijd het idee, dus die broeikas is erg aantrekkelijk. Maar met een wit kleed er over hadden wij er eigenlijk geen last van :)

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:36

Ik vroeg me af wanneer er ongeveer vluchttijden bekend gemaakt worden. We zouden misschien binnenkort een vakantie willen boeken, maar voor in maart. Alleen wil ik graag fijne vliegtijden (ik ben niet zo'n held in het vliegtuig en wil het liefst zo vroeg of laat mogelijk vliegen ipv midden op de dag) zodat ik misschien nog een beetje slaap. Maar daarom wil ik pas boeken als de vluchttijden bekend zijn, maar niemand kan me vertellen of daar een soort van indicatie van is.. Iemand ervaring?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:39

Normaal staat dat erbij als je je vlucht boekt, maar geen idee hoe het nu werkt...

Iemand enig idee waar mijn pakketje is als aliexpress je een mail stuurt 'your package has arrived at your local post office. Come pick it up'? Het zou gewoon bij mij thuis bezorgd moeten worden, maar blijkbaar gaat dat niet gebeuren. Ik wil het best ergens ophalen, maar heb geen idee wáár ik het dan moet ophalen.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:42

Lalidan schreef:
Normaal staat dat erbij als je je vlucht boekt, maar geen idee hoe het nu werkt...

Iemand enig idee waar mijn pakketje is als aliexpress je een mail stuurt 'your package has arrived at your local post office. Come pick it up'? Het zou gewoon bij mij thuis bezorgd moeten worden, maar blijkbaar gaat dat niet gebeuren. Ik wil het best ergens ophalen, maar heb geen idee wáár ik het dan moet ophalen.

Ja, ik weet wel dat ze er later opkomen als het nog in de toekomst is (is zonder corona ook) maar er zit een verschil met of dat september wordt of december :')

Ehm, geen idee? Je hebt ook geen Track en trace denk ik?

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:45

theadora99 schreef:
Ik vroeg me af wanneer er ongeveer vluchttijden bekend gemaakt worden. We zouden misschien binnenkort een vakantie willen boeken, maar voor in maart. Alleen wil ik graag fijne vliegtijden (ik ben niet zo'n held in het vliegtuig en wil het liefst zo vroeg of laat mogelijk vliegen ipv midden op de dag) zodat ik misschien nog een beetje slaap. Maar daarom wil ik pas boeken als de vluchttijden bekend zijn, maar niemand kan me vertellen of daar een soort van indicatie van is.. Iemand ervaring?

Ligt er volledig aan waar je naartoe wilt denk ik? Wij z8jn bezig om in maart/april naar Nieuw-Zeeland te gaan. Hiervan kan ik al specifieke vluchten boeken zelfs!

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 10:09

iirrssjjee schreef:
theadora99 schreef:

Ligt er volledig aan waar je naartoe wilt denk ik? Wij z8jn bezig om in maart/april naar Nieuw-Zeeland te gaan. Hiervan kan ik al specifieke vluchten boeken zelfs!

Gaat om canarische eilanden, gran canaria

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 10:13

theadora99 schreef:
Ehm, geen idee? Je hebt ook geen Track en trace denk ik?

Nee, geen track en trace. Ik weet ook niet of het PostNL is of DHL of nog een andere. En hoewel er hier geen afhaalpunt dichtbij zit, zitten er in een kring van 10 km wel veel, dus om ze nou gewoon allemaal af te gaan....

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 10:55

Er is een Ali-topic op Bokt. Daar zitten denk ik wel mensen die een antwoord weten op je vraag. Ik weet het zelf in elk geval niet ;-)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:02

Meestal worden die pakjes gewoon bij je thuis afgeleverd.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:06

theadora99 schreef:
Gaat om canarische eilanden, gran canaria

Op tix.nl kun je gewoon zien welke vluchten er gaan, hoe laat en hoeveel ze kosten, weet niet of je via een reisorganisatie boekt?