Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 20:04

lenaa_tje schreef:
elnienjo schreef:
Ik vind gebarentolken over het algemeen hinderlijk (die bewegingen in beeld) maar Irma kon ik prima hebben. Jammer dat ze zich laat wisselen.

Zij heeft toch ook recht op een pauze :')

Rutte staat toch ook gewoon door te banketstaaf? Zou ze de hele dag elders staan te tolken dat een uurtje persco opeens teveel is?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 20:07

LadyMadonna schreef:
Gebarentolken worden gewisseld. Binnen drie minuten trendinf op twitter: #irma #waarisirma :')

Heel Twitter gaat los op waar is Irma, ik ga helemaal stuk. _O- Kan ze niet een eigen tolkenshow krijgen of zoiets.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 20:12

elnienjo schreef:
lenaa_tje schreef:
[quote="elnienjo"
Ik vind gebarentolken over het algemeen hinderlijk (die bewegingen in beeld) maar Irma kon ik prima hebben. Jammer dat ze zich laat wisselen.
[/quote
Zij heeft toch ook recht op een pauze :')

Rutte staat toch ook gewoon door te banketstaaf? Zou ze de hele dag elders staan te tolken dat een uurtje persco opeens teveel is?

In deze persconferenties komen veel ongebruikelijke woorden voor. Zij krijgen de inhoud van de persconferentie eerder te zien zodat ze die gebaren op kunnen zoeken en dat kunnen voorbereiden.
Die lui gaan zo snel, dat ze veel uit hun hoofd doen denk ik. Dat is best pittig.
Dus ik snap wel dat ze ze wisselen om foutjes te voorkomen omdat het dan voor de mensen nog lastiger te begrijpen is.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 20:13

@elnienjo dat zou zo maar kunnen inderdaad. Dit zijn ook geen dagelijkse woorden dus er lijkt mij nogal wat voorbereiding in zitten. Ik heb lang met een dove jongen gestudeerd. Die had de hele dag een doventolk en s ochtend had hij sowieso een andere dag s middags.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 20:23

Ja het ging eindelijk ook over de gehandicaptenzorg. En goed nieuws, clienten zaten hier juichend op de bank. Mooi om te zien hoe het ontvangen werd.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 20:38

elnienjo schreef:

Tolken is gewoon heel erg zwaar. Je moet praten en denken en luisteren allemaal tegelijk. Ik heb er examen in gedaan, gewoon tolken dan, en heb enorme bewondering gekregen voor tolken en doventolken die dat ook nog eens in een dergelijke setting doen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 20:43

Cookies schreef:
LadyMadonna schreef:
Gebarentolken worden gewisseld. Binnen drie minuten trendinf op twitter: #irma #waarisirma :')

Heel Twitter gaat los op waar is Irma, ik ga helemaal stuk. _O- Kan ze niet een eigen tolkenshow krijgen of zoiets.

Een tolkshow? :+ <<)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 20:45

mysa schreef:
elnienjo schreef:

Tolken is gewoon heel erg zwaar. Je moet praten en denken en luisteren allemaal tegelijk. Ik heb er examen in gedaan, gewoon tolken dan, en heb enorme bewondering gekregen voor tolken en doventolken die dat ook nog eens in een dergelijke setting doen.

Lijkt mij een heek gaaf beroep maar volgens mij zou ik daar niet geschikt voor zijn.

purny

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 21:04

@elnienjo: praten zonder gebaren te maken is niet te vergelijken met gebarentolk te zijn. Het tempo van de informatie gaat zo snel... Ik vind het maar knap

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 21:06

Sheran schreef:
Cookies schreef:

:D :D :D

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 21:06

Sheran schreef:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 21:16

Een walkie-tolkie _O- (eerlijk gejat van twitter)

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 22:01

SusanH schreef:
Ja het ging eindelijk ook over de gehandicaptenzorg. En goed nieuws, clienten zaten hier juichend op de bank. Mooi om te zien hoe het ontvangen werd.

Ja hè, mooi bericht. Ook dat dagbesteding weer opgestart kan worden. Zal wat organisatie vergen, maar het kan weer.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 22:04

Chocopasta schreef:
Sheran schreef:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik zie wel een spelconcept. Irma beeldt een liedje uit en niet-doven moeten raden welk liedje het is.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 22:15

Tolken is echt heel intensief. Heel anders dan zelf gewoon praten met gebaren.

En een uurtje is prima vol te houden normaal voor een afgestuurde tolk. Maar dit is voor de overheid, dus het komt best wel precies wat er verteld wordt en het is niet zo dat het bij een vergadering of een lesje school tolken een zinnetje vergeet of anders maakt.

En er worden veel moeilijke gebaren gebruikt en ook nog eens redelijk nieuwe die je tot 2 maanden terug eigenlijk nooit gebruikte of gebruikt hebt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 22:21

Amado7 schreef:
Tolken is echt heel intensief. Heel anders dan zelf gewoon praten met gebaren.

En een uurtje is prima vol te houden normaal voor een afgestuurde tolk. Maar dit is voor de overheid, dus het komt best wel precies wat er verteld wordt en het is niet zo dat het bij een vergadering of een lesje school tolken een zinnetje vergeet of anders maakt.

En er worden veel moeilijke gebaren gebruikt en ook nog eens redelijk nieuwe die je tot 2 maanden terug eigenlijk nooit gebruikte of gebruikt hebt.

Hoe kunnen doven dan deze gebaren begrijpen als ze nog maar net zijn uitgevonden?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 23:46

Taal is Altijd in ontwikkeling. Gebarentaal ook. Had jij ooit het woord Corona virus gehoord voor dat dit allemaal begon?
Jij hebt dit woord ook geleerd.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 00:39

Ik weet niet of dit een heel domme vraag is, maar kunnen ze het niet ondertitelen ook? Of begrijpen doven dat niet? Ik heb hier echt 0 verstand van.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 00:44

rien10 schreef:
Taal is Altijd in ontwikkeling. Gebarentaal ook. Had jij ooit het woord Corona virus gehoord voor dat dit allemaal begon?
Jij hebt dit woord ook geleerd.

Ik kende het woord corona vanuit de katten, dat kan muteren naar FIP en dan ben je bijna altijd je kat kwijt.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 06:45

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:35

Niet elke dove gebruikt gebarentaal.
Ik ken 3 dove personen, familie van elkaar en die kunnen geen gebaren taal.
Deze doen aan liplezen. Maar dan moet de prater dat niet te snel doen.
Zij lezen dan ook de ondertteling.
Maar teletekst 888 zal de ondertiteling vast wel verzorgen bij de persconferenties.
Dan zit er iemand direct mee te typen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:37

Het leidt een beetje af, maar meer omdat ik zoals altijd probeer of ik de gesprokentaal herken in de gebarentaal. Altijd als ik een voor mij vreemde taal hoor, probeer ik woorden op te pikken. Met de gebarentaal lukt me dat niet.
Ik vind het een prachtige taal en vind het erg jammer dat we op school niet de basis hebben geleerd.
Dan heb ik nog een vraag, de gebarentaal in V.S komt hij overheen met de taal in Nederland en andere EU landen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:42

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:55

pien_2010 schreef:
Dan heb ik nog een vraag, de gebarentaal in V.S komt hij overheen met de taal in Nederland en andere EU landen?

Gebarentaal in de verschillende Europese landen verschilt al behoorlijk, erg jammer. Dus ik denk het niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:57