Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:33

pmarena schreef:
Ik snap je intentie :j

Maar in mijn beleving doet het aantal doden van een andere oorzaak er niet zoveel toe, net zoals het totaal aantal doden aan Corona er imo niet zoveel toe doet. Idd. vooral ook vanwege het totaal geen zicht hebben op hoeveel mensen er totaal besmet zijn (geweest).

Maar de opbouw van de dagelijkse cijfers....daarvan snap ik wel dat mensen dat spannend vinden. Puur omdat men in de gaten wil houden of we nog omhoog gaan richting een piek, of dat het aantal stabieler / dalend wordt.

Gewoon omdat het nu zo spannend is of we hier geen Italiaanse toestanden gaan krijgen :(:)

Paniek is an sich vrijwel nooit goed natuurlijk. Maar je wilt wel dat mensen het serieus genoeg nemen om op dit moment even pas op de plaats te maken zodat we de te snelle aanvoer van nieuwe patiënten in de ziekenhuizen kunnen remmen.

En ik denk dat het ook wel wijs om je te beseffen dat het wereldwijd best een spannende situatie is zo. Niet alleen nu, maar ook de nasleep die je hiervan gaat krijgen. Ik ben ook wel benieuwd of er toch geen tekorten ontstaan aan bepaalde zaken, omdat de productie wereldwijd wellicht een stuk lager gaat worden vanwege Corona-maatregelen.

We kunnen het geheel van consequenties hiervan nog niet goed overzien en dat maakt het een hele spannende situatie....

Wat het wereldwijd gaat doen aan economie weten we zeker niet.
En dat is ook wat het artikel beschrijft wat ik aanhaalde.
Ik denk uiteindelijk dat dat spannender is dan de ziekte op zich.

8000 doden in Italie, nog niet het aantal doden van de griep in 17/18.
Dus al gaan we de italianen achterna, dan zet ik dat nog steeds in perspectief.

En nogmaals, daarmee wil ik niet zeggen, ga lekker samenscholen en feesten.
Hou je aan de regels. Maar maak er geen extra paniekvoetbal van.
En dat bemerkte ik de afgelopen dagen wel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:38

Mja dat perspectief van aantal doden in een heel jaar aan de griep dat overeenkomt met aantal doden in een maand of wat...dat vind ik toch echt alleen een theoretisch vergelijk dat niet ter zake doet voor het probleem waar we mee zitten.

Gezien in de praktijk deze tsunami aan Corona patiënten een totaal ander beeld in de wereld geeft dan bij griep: nu zie je op de ergste plekken mensen die dood liggen te gaan zonder zorg omdat de ziekenhuizen het niet aan kunnen :(:)

Dat kan je dan lekker in perspectief zetten puur op de getallen maar daar hebben die patiënten en uitgeputte, getraumatiseerde of ook aan de ziekte overleden zorgpersoneel en familie niet zoveel aan....

Aantallen van een heel jaar die je in een paar maanden / weken voor je kiezen krijgt zijn gewoon totaal anders.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:40

Ik vind dat dit eigenlijk wel een eigen post verdient :D
https://www.welingelichtekringen.nl/gez ... t-zat.html
T/m eind februari zei het RIVM nog dat het virus leek op een "gewone" griep en dat we ons geen zorgen behoefden te maken want het zou hier niet tot een uitbraak komen. Mensen zonder symptomen zouden niet besmettelijk zijn, Toen waren er in het buitenland en via de WHO al andere signalen.
2 maanden lang is hier de kop in het zand gestoken op advies van het RIVM. 2 maanden kostbare tijd die het kabinet had kunnen gebruiken om NL voor te bereiden op een grote uitbraak. Het inzetten van maatregelen, het regelen van voldoende IC capaciteit, voldoende beademingsapparatuur, voldoende testen, mondkapjes etc etc. Nu lopen we als NL achteraan en moeten we het doen met alles wat er in Europa "van de wagen" valt. En heeft Tjechie het blijkbaar ook beter gedaan als ze in staat zijn om duizenden beschermende pakken naar Spanje te sturen waar onze zorgmedewerkers niet eens aan een mondkapje kunnen komen.
Een trieste en beschamende toestand.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:41

Het RIVM is er ook niet puur voor de gezondheid van de mensen, die nemen alles mee in hun overwegingen. Ook de economie. Hun voorlichting gaat niet puur over gezondheid, er spelen andere belangen mee. Wat ook best te begrijpen is overigens :j

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:43

beatje schreef:
Kaus schreef:
Ik denk mede hierom dat mijn vriend en ik ook 1,5 meter afstand moesten houden van elkaar toen we in de Gamma waren. Andere mensen kennen ons niet, weten niet dat we een stel zijn maar zien ons wel naast elkaar lopen. Dat is verwarrend. Het voelde vreemd om ook bij elkaar weg te moeten blijven maar wel logisch.

Overigens niet in de Gamma om nu spontaan voor de lol dingetjes op te knappen maar omdat we recent de sleutel hebben gekregen van een nieuw huis.

Een nieuw huis is net zo min een excuus als iemand die zijn huis o wil knappen omdat hij nu tijd heeft. Ze moeten de Gamma en cranenbroeck en dat soort winkels net als in belgie gewoon dicht gooien. Je besteld maar via internet als je zonodig iets moet hebben.
De ellende blijft gewoon dat iedereen zich zelf wel de uitzondering op de regel vind.

Dus dan zit iemand in een volledig kaal huis. Geen vloer etc. En geen andere woonruimte. Sorry hoor dat is niet leefbaar. Of je persé met z’n 2en moet weet ik niet. Kan ook prima 1 bij de auto blijven.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 27-03-20 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:43

Babootje schreef:
T/m eind februari zei het RIVM nog dat het virus leek op een "gewone" griep en dat we ons geen zorgen behoefden te maken want het zou hier niet tot een uitbraak komen. Mensen zonder symptomen zouden niet besmettelijk zijn, Toen waren er in het buitenland en via de WHO al andere signalen.
2 maanden lang is hier de kop in het zand gestoken op advies van het RIVM. 2 maanden kostbare tijd die het kabinet had kunnen gebruiken om NL voor te bereiden op een grote uitbraak. Het inzetten van maatregelen, het regelen van voldoende IC capaciteit, voldoende beademingsapparatuur, voldoende testen, mondkapjes etc etc. Nu lopen we als NL achteraan en moeten we het doen met alles wat er in Europa "van de wagen" valt. En heeft Tjechie het blijkbaar ook beter gedaan als ze in staat zijn om duizenden beschermende pakken naar Spanje te sturen waar onze zorgmedewerkers niet eens aan een mondkapje kunnen komen.

Je valt in herhaling. ;)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:44

pmarena schreef:
Mja dat perspectief van aantal doden in een heel jaar aan de griep dat overeenkomt met aantal doden in een maand of wat...dat vind ik toch echt alleen een theoretisch vergelijk dat niet ter zake doet voor het probleem waar we mee zitten.

Gezien in de praktijk deze tsunami aan Corona patiënten een totaal ander beeld in de wereld geeft dan bij griep: nu zie je op de ergste plekken mensen die dood liggen te gaan zonder zorg omdat de ziekenhuizen het niet aan kunnen :(:)

Dat kan je dan lekker in perspectief zetten puur op de getallen maar daar hebben die patiënten en uitgeputte, getraumatiseerde of ook aan de ziekte overleden zorgpersoneel en familie niet zoveel aan....

Eens, daarom zeg ik ook, hou je aan de regels zodat het vlakt.

Heel eerlijk, ik denk niet dat dit de laatste pandemie gaat zijn in onze overvolle en reislustige wereld.
Misschien gaan we hier van leren zodat er wel snel opgeschaald kan worden, vooral in middelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:45

Electra63 schreef:
Babootje schreef:

Je valt in herhaling. ;)

Ik vroeg me al af wanneer jij je zou melden met dergelijk commentaar.

Ik vind het wel interessant om te lezen Babootje. Dank voor het delen. Jammer dat het zo heeft moeten lopen, en dat de situatie zoals de huidige voorkomen (gedeeltelijk) had kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:46

_Penotti schreef:
Marie_Anne schreef:

Het gaat ook niet alleen om het aantal doden, het gaat er vooral om dat onze gezondheidszorg de piek niet aan kan. Het is niet meer dan logisch dat men het aantal doden bijhoudt, naast het aantal opnames op de IC enz. Wat stel jij dan voor, aantal doden verzwijgen? Dat zou pas echt bizar zijn.

Verder vind ik verwijzen naar die 10.000 griepdoden, waarvan steeds gezegd wordt daar hoor je toch niemand over, niet terecht. Dit is gewoon in het nieuws geweest, een ieder had hiervan op de hoogte kunnen zijn. Dat dat niet zo is zegt mij vooral dat het veel mensen geen ruk interesseert zolang het ze niet raakt.

Het is in het nieuws geweest, een paar keer en klaar.
Er waren geen uitzendingen met pas op voor de zwakkeren, pas op voor je (groot)ouders.
Er was geen enkele maatregel.
Moet je dan je opa zijn verloren, is dat niet cru, had wellicht ook voorkomen kunnen worden.

De piek is inderdaad nu het ergste.
Dat kan ik niet ontkennen, maar het aantal doden daar doen mensen toch steeds angstig over, terwijl dat dus nog steeds weinig is.
Toch lees ik dan, ooooh help 76 doden, dat is niet minder dan gisteren hoor, help paniek.
In de 18 weken griepgolf van 17/18 waren dat ook het aantal doden per dag.

Er waren geen maatregelen, omdat er geen piek was. Het gaat om de piek. Want zoals ik al zei, het interesseert mensen geen ruk als het ze niet raakt. Maar nu de ic's vol raken en de zorg overbelast is, raakt het heel veel mensen.

Maar ik ben nog steeds benieuwd wat jij dan voorstelt en waarom je dit überhaupt aanhaalt. Je begrijp toch wel dat het aantal doden stil houden niet zo'n goed idee is?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:47

_Penotti schreef:
pmarena schreef:

Eens, daarom zeg ik ook, hou je aan de regels zodat het vlakt.

Heel eerlijk, ik denk niet dat dit de laatste pandemie gaat zijn in onze overvolle en reislustige wereld.
Misschien gaan we hier van leren zodat er wel snel opgeschaald kan worden, vooral in middelen.

Dat is ook vooral mijn hoop :j

Dat we hiervan nu de schade qua leed en drama kunnen beperken, en dan eens ècht de schouders onder een duurzamere samenleving gaan zetten. Dromen mag toch ;)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:49

Die piek heb ik zelf ook al 100 keer aangehaald hoor :D
Maar was misschien ook wel fijn voor opa geweest dat kleinzoon zijn handen gewassen had, had hij de zomer misschien ook wel gehaald.
Net als nu.

Waarom is dat geen goed idee?
Dat aanhalen heeft toch geen nut dan dat mensen angst krijgen? Is dat goed?
Angst geeft weer andere problemen.
Ik zie de angst steeds meer toenemen.
Angst is een slechte raadgever.

@pmarena, ik droom met je mee :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:50

Electra63 schreef:
Je valt in herhaling. ;)

De kracht van herhaling

Om écht te blijven hangen, moet een boodschap meerdere keren aankomen bij de ontvanger. Oftewel, wanneer je wilt dat mensen je boodschap onthouden moet je hem herhalen.

De beste presentaties hebben één centrale boodschap, die vervolgens wordt uitgelegd in verschillende perspectieven, aandachtspunten, belangen en onderbouwingen. Herhaling is een krachtige techniek om mensen te overtuigen. :D

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:50

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel met Penotti eens ben, al die paniek, jemig.
Ik hou me netjes aan de regels enzo hoor, moet af en toe ontzettend puzzelen qua boodschappen of andere dingen, omdat ik nu mijn kinderen niet mee mag nemen. Maar goed dat doen we gewoon, want ik wil net als iedereen niemand besmetten en ook niet besmet worden. Maar heel eerlijk, ik mag toch hopen dat dit niet nog maanden en maanden zo doorgaat. Je kan toch niet verwachten dat middelbare scholieren en ook basisschool kinderen ook het komende schooljaar niet naar school mogen, sowieso qua onderwijs lijkt me dat niet haalbaar en het sociale aspect mag ook niet onderschat worden. Ik ga er vanuit dat de scholen etc nog sowieso tot 1 juni dicht zullen blijven. Prima dat begrijp ik helemaal, maar er zal ergens een moment moeten zijn dat je weer enigszins het leven op gaat pakken.
Dat evenementen en dat soort dingen voorlopig niet door mogen gaan, ook helemaal logisch en mee eens. En ja ik begrijp ook volkomen dat we de druk op de ic's enzo zo verspreid mogelijk willen laten verlopen. De mensen in de zorg, wat een helden, werken keihard en als we door deze maatregelen kunnen zorgen dat het niet overbelast raakt, prima.
Maar je kan niet alles compleet stil leggen voor langere tijd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:52

Babootje schreef:

Ik kan niks vinden over die andere signalen vanuit de WHO of andere landen (behalve dat er in China wat eerste signalen waren)? Ik zie alleen een heel rij tweets.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:53

Ik verwacht ook wel dat alles tot 1 juni dicht blijft. Dan wel in ieder geval zo blijft als het nu is.
En hopelijk hebben we dan wel voldoende testen om "Corona verdachten" te blijven volgen en blijft het besef van het houden van sociale afstand nog een beetje bij.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:55

Babootje schreef:

Dat is toch helemaal niet raar? Iedereen, inclusief een organisatie als het RIVM, begint bij zo'n uitbraak van een onbekend virus met nul informatie. Dat betekent dat ze elke keer als er nieuwe informatie vrijkomt, ze hun advies aan moeten passen op basis van die nieuwe kennis. Het zou pas dom zijn als ze één keer met een advies komen en daarna ijzeren heinerig achter dat advies blijven staan. En bijna net zo dom zijn de mensen die als Captain Hindsight achteraf de mensen wel even vertellen wat de goede adviezen zouden zijn geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:57

secricible schreef:
Babootje schreef:

Ik kan niks vinden over die andere signalen vanuit de WHO of andere landen (behalve dat er in China wat eerste signalen waren)? Ik zie alleen een heel rij tweets.

Wat maakt dat uit dan? Babootje haar post beperkt zich tot NL, maar wil niet zeggen dat andere landen en wellicht de WHO ook hebben zitten slapen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:58

Babootje schreef:
Electra63 schreef:
Je valt in herhaling. ;)

De kracht van herhaling

Om écht te blijven hangen, moet een boodschap meerdere keren aankomen bij de ontvanger. Oftewel, wanneer je wilt dat mensen je boodschap onthouden moet je hem herhalen.

De beste presentaties hebben één centrale boodschap, die vervolgens wordt uitgelegd in verschillende perspectieven, aandachtspunten, belangen en onderbouwingen. Herhaling is een krachtige techniek om mensen te overtuigen. :D

Wat had het rivm en regering moeten doen ? In ieder geval zorgen voor voldoende medisch materiaal want het is een illusie dat je dit buiten de deur had kunnen houden. Enigste manier was geweest om na de eerste bewezen besmetting meteen in totale lockdown te gaan en echt alles te verbieden dus ook fabrieken reizen , echt alles compleet dicht. Denk je dat het had voorkomen? Misschien maar dat is altijd achteraf en schiet je niets mee op. Er waren ook in ons land toen al meerdere mensen besmet. Ja je had de rust in ziekenhuizen bewaard maar ook dan waren alle niet noodzakelijke behandelingen uitgesteld, lockdown was uitstel geweest , geen afstel. Los daarvan had onze eigenwijze bevolking met 17 miljoen meningen dit niet geaccepteerd .

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:58

Joman schreef:
secricible schreef:

Wat maakt dat uit dan? Babootje haar post beperkt zich tot NL, maar wil niet zeggen dat andere landen en wellicht de WHO ook hebben zitten slapen.

Babootje zegt dat er vanuit de WHO en vanuit andere landen andere signalen kwamen. Daar reageer ik op... Dat het RIVM het verkeerd heeft ingeschat hebben we het al eerder over gehad. Daar kwamen we niet uit dus die discussie hoeven we niet nog een keer te voeren van mij.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:59

pmarena schreef:
Het RIVM is er ook niet puur voor de gezondheid van de mensen, die nemen alles mee in hun overwegingen. Ook de economie. Hun voorlichting gaat niet puur over gezondheid, er spelen andere belangen mee. Wat ook best te begrijpen is overigens :j

Daarom is die ´voorlichting´ meer manipulatie dan informantie.

Zet het in het perspectief van niet testen, het juiste aantal Covid-19 doden niet tellen en geen herstelcijfers.

Verder; hoe is het in vrédesnaam mogelijk dat er in NL zo´n tekort is aan van alles. De situatie is toch zo erg niet volgens het RIVM?!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:00

Babootje , hoe is het met je oma ? Zij was toch ook ziek of haal ik nu mensen door elkaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:00

Electra63 schreef:
Babootje schreef:

Je valt in herhaling. ;)

Er is gelukkig geen tekort aan Captain Hindsights in dit land.

Edit: teveel herhaling zorgt dat mensen afhaken. Stokpaardjes vindt men over het algemeen vervelend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:01

secricible schreef:
Joman schreef:

Babootje zegt dat er vanuit de WHO en vanuit andere landen andere signalen kwamen. Daar reageer ik op... Dat het RIVM het verkeerd heeft ingeschat hebben we het al eerder over gehad. Daar kwamen we niet uit dus die discussie hoeven we niet nog een keer te voeren van mij.

Wij komen daar niet uit, maar dat er andere signalen kwamen uit verschillende landen lijkt me toch evident. Kijk naar een Taiwan of naar China :)
Het is denk ik niet zo zeer met een vingertje wijzen, voorkomen bestaat hierin niet.
Maar wel zorgen voor meer middelen, die we nu ernstig tekort komen. En dat is jammer....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-03-20 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:02

Fijne bron ook, Babootje... als je daarmee jouw mening als de juiste wilt verkondigen, neem ik het sowieso al met een flinke korrel zout.

kiki1976

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:05

Ondanks dat Babootje een andere mening/visie heeft dat menig van ons hoeft er nu ook weer niet zo op haar gereageerd te worden.
Soms is negeren ook een optie.

En nee ik deel haar mening/visie niet, maar dat hou je altijd. Zoveel mensen zoveel meningen