Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:51

Captain schreef:
Mand schreef:
Volgensmij een schildpadplant inderdaad :)

Ja daar lijkt 'ie op!

Zitten geen bloemetjes in.. Ik kan hem gewoon kortwieken weer neem ik aan? Ik kocht hem als een leuk bolletje maar hij krijgt nu wel hele wilde blaadjes.. :')

Ja ze groeien als onkruid! Juist beter om hem kort te houden. Onder aan de stengel afknippen. Hij doet het het best in halfschaduw en 1 keer per week water :)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:52

Stel als je contract niet verlengd wordt, en je bent het er niet mee eens. Kan en mag je dan bezwaar maken?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:02

Banyu schreef:
Stel als je contract niet verlengd wordt, en je bent het er niet mee eens. Kan en mag je dan bezwaar maken?

Waartegen? Stond er in het vorige contract een verplichting tot verlengen?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:02

Banyu schreef:

Ligt eraan wat er in je huidige contract staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:31

Banyu schreef:

Wat voor contract? Stal, huur, werk...?

Steeph

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:44

Als je volledig stopt met zout eten (dus ook het zout in pakjes en zakjes ontwijkt), is je zweet dan nog zout?

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:57

Steeph schreef:
Als je volledig stopt met zout eten (dus ook het zout in pakjes en zakjes ontwijkt), is je zweet dan nog zout?

Ja, je zweet is sowieso 99% water, en maar 1% zout (NaCl), maar omdat zweet de functie heeft om je lichaam af te koelen, verdampt het water snel. Daardoor is het relatief zout als het langer op je huid zit (opdroogd).

Helemaal zonder zout leven kan niet, en is zelfs schadelijk. Maar je lichaam is uiterst geadvanceerd, het zorgt voor een balans. Dus als je heel weinig zout inneemt, zal je ook heel weinig zout uitscheiden, maar dit is voornamelijk via urine, het aandeel excretie via zweet is minimaal.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:21

Ik heb wel zomers gehad waarin ik heel veel zweette. Als ik in die tij "normaal" zout at zoals ik altijd deed, maar wel ongeveer 1/2 tot 3/4 liter water dronk naast wat ik normaal dronk, zweette ik ook vrijwel geen zout meer uit. Als er dan zweet in mijn ogen liep prikte het totaal niet meer...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:22

Banyu schreef:

Bezwaar maken mag en kan altijd.

Maar ik verwacht dat ze er totaal niets mee doen, dat zijn ze namelijk niet verplicht als hierover geen afspraken zijn gemaakt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:09

Ik ben een beetje dom geweest...

Ik moest mijn gemeentelijke belastingen nog betalen, dus ik ben aan het schuivelen tussen spaar en betaalrekening. En vervolgens gaat de eerste poging verkeerd, ik klik op een kruisje en begin opnieuw...
Zet ik het hele bedrag wat ik van de spaar af heb gehaald richting mijn gemeente... 8)7
Dit kan ik zeker niet terughalen he? (Rabobank)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:18

Een overboeking kan je niet zelf terug halen.
Morgen contant opnemen met je bank en de gemeente dat ze het zsm terug boeken .

Ik heb laatst een acceptgiro van de belastingdienst dubbel betaald.
Vergeten achteraan te gaan maar belastingdienst storte het zelf weer terug.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:21

ClaudiaHS schreef:
Een overboeking kan je niet zelf terug halen.
Morgen contant opnemen met je bank en de gemeente dat ze het zsm terug boeken .

Ik heb laatst een acceptgiro van de belastingdienst dubbel betaald.
Vergeten achteraan te gaan maar belastingdienst storte het zelf weer terug.

Oh dat verbaast me van de BD niet echt, DUO is ook zo supercorrect (in mijn ervaring).

Ik zal morgen even met de gemeente bellen of ze het verschil kunnen terugstorten :')
Het lijkt wel een beetje raar, eerst maanden lang niets betalen (ik kijk niet in mijnoverheid en ik wil gewoon mijn post in de bus, wat ik dacht dat aangepast was, maar met de overgang naar de nieuwe gemeente weer terug is gezet) en dan ineens veel te veel _O-

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:03

Ik krijg van 1 afzender (KNAB) geen sms waardoor ik de KNAB app niet kan instellen. Waar kan dat aan liggen? (Net nieuwe telefoon, iPhone 11) En ook gelijk de vraag waarom Swarovski geen hoesjes verkoopt voor de 11 -O-

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:19

Mijn digid app werkt niet meer. Als ik de app open wel. Maar als ik bijvoorbeeld op de site van toeslagen aangeef te willen inloggen met de DigiD app die op hetzelfde apparaat staan zegt ie dat ik de app niet heb.
In de app zelf zie ik een uitroepteken staan bij idcheck. Moet ik die doen ? App zelf is helemaal geüpdate.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:58

Wordt je vakantiegeld uitgerekend per kalenderjaar? Dus jan-december en dan uitbetaald in mei. Of April-April en dat je na uitbetaling weer opnieuw opbouwt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:04

chantalboes schreef:
Wordt je vakantiegeld uitgerekend per kalenderjaar? Dus jan-december en dan uitbetaald in mei. Of April-April en dat je na uitbetaling weer opnieuw opbouwt.

April-april

Staat meestal op je loonstrook ook wel wat je saldo voor het vakantiegeld is toch?

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:12

Janine1990 schreef:
chantalboes schreef:

April-april

Staat meestal op je loonstrook ook wel wat je saldo voor het vakantiegeld is toch?

Thanks! Ik kan op het moment even niet bij mn loonstroken en vroeg het me af.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:36

Kun je een lening bij duo ook voor het 2e of later jaar afsluiten? Dus tijdens de opleiding pas, Ik verwawcht het 1e jaar zo te kunnen doen namelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:49

chantalboes schreef:

Nee wisselt per CAO. Ik krijg het per kalenderjaar, ik ben per april in dienst gegaan bij mijn werkgever (werk je ook in de journalistiek? Dan is het miss hetzelfde) en ik krijg deze salarisperiode mijn vakantiegeld over april-december 2020 uitgekeerd. Volgend jaar in mei krijg ik dan over januari-december 2021. Het is dus deels opbouwen en deels een voorschot, dat ook wordt ingehouden op je laatste salaris als je op een onhandig moment uit dienst gaat.

ReadTheRulez schreef:
Kun je een lening bij duo ook voor het 2e of later jaar afsluiten? Dus tijdens de opleiding pas, Ik verwawcht het 1e jaar zo te kunnen doen namelijk

Ja hoor, je kan je lening bij DUO per maand aanpassen, verhogen en stopzetten. Je moet het alleen voor de 31ste doen als je het op de 24ste op je rekening wil hebben, that's it.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 16:36

Vakantiegeldperiode verschilt inderdaad per werkgever. :j

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 20:32

kan je op een iphone instellen dat je niet gestoord wil worden, maar wel gestoord wil worden als het om bellen gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 20:59

Trui schreef:
kan je op een iphone instellen dat je niet gestoord wil worden, maar wel gestoord wil worden als het om bellen gaat

Ja, in je instellingen onder 'niet storen' kan je van alles instellen. Oa dat alleen je favorieten je mogen bellen en of hij bv wel door mag komen als iemand 2x binnen 5 minuten belt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 04:07

Century schreef:
Vakantiegeldperiode verschilt inderdaad per werkgever. :j

Yes, ik kan er voor kiezen om het elke maand uit te laten betalen, of 3x per jaar, of 1x, of....

Stel je hebt een tweeling en wil aborteren, is dat dan duurder dan een eenling? En is een drieling dan ook duurder dan een tweeling? Is het een all-in prijs of 'per persoon'?

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 09:33

In België betaal je maar een paar euro voor abortus (tussen de 2 en 4 euro). En het is een all-in prijs :')

Het kan alleen wel dat je misschien voor een na scan moet gaan om te kijken of ook effectief alle twee de vruchten weg zijn, en misschien opnieuw moet doen als blijkt dat een zich toch nog gehecht heeft of complicaties zijn opgetreden (dit gebeurt eigenlijk ook bij een eenling zwangerschap). En ik denk dat ze bij tweelingen sneller de curettage gaan voorstellen ipv de vagina pil.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 19:06

Als je in Nederland een zorgverzekering hebt kost het niks.