Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:53

_Penotti schreef:
Nee inderdaad, in de tijd dat wij 12 uurs diensten draaiden veranderde er niets.
Kun je heel stoer roepen ziek is ziek, maar dan sturen ze echt wel een bedrijfsarts op je af. Zelfs al binnen een paar dagen.

Van mij was toen ook geen werk wat ineens iemand anders kon.
Daar was de inwerktijd te lang voor.
Het was een slechte situatie. Daar is iedereen het over eens, maar toch was dat al jaren zo.
Bezuinigingen.

Zoiets is inderdaad een heel nare situatie. En als werknemer niet zomaar even te veranderen, je zit in een spagaat eigenlijk.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:54

Precies, werkweigering werd het bij ons al genoemd als we de 8 uur kwamen en zeiden daarna te gaan.
Want er zijn toen echt wel woorden gevallen hoor tegenover het management. En die daarboven en die daarboven...die 9 tot 5 mensen die niet zagen hoe het gaat.
Maar dat veranderde niets, alleen maar dat we allemaal een mail kregen dat niet langer werken werkweigering was.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:54

purny schreef:
@elnienjo: zo makkelijk is dat niet. Wij werkenden hebben nou eenmaal een hoog arbeidsethos.
Ik ben ook echt alleen maar ziek als ik buikloop heb of koorts.
Zelfs een keer meegemaakt dat ik maar met een buikgriep moest komen werken. Doe je dat niet dan word het vaak op werkweigering gegooid

Pas je op dat je werkethos zich niet tegen je keert wat betreft je eigen gezondheid. Spreek uit ervaring, had eerder aan de bel moeten trekken realiseer ik me nu.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:58

_Penotti schreef:
Precies, werkweigering werd het bij ons al genoemd als we de 8 uur kwamen en zeiden daarna te gaan.
Want er zijn toen echt wel woorden gevallen hoor tegenover het management. En die daarboven en die daarboven...die 9 tot 5 mensen die niet zagen hoe het gaat.
Maar dat veranderde niets, alleen maar dat we allemaal een mail kregen dat niet langer werken werkweigering was.

Zo, geen fijne situatie, en dan denkt men vaak: ach hier in Nederland is het allemaal zo goed geregeld met de arbeidswetgeving etc. Niet dus, er zijn toch werkgevers die(ten koste van de werknemer) de grenzen opzoeken of er overheen gaan.
Zoiets kan ook geestelijk een belasting zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:59

purny schreef:
@elnienjo: zo makkelijk is dat niet. Wij werkenden hebben nou eenmaal een hoog arbeidsethos.
Ik ben ook echt alleen maar ziek als ik buikloop heb of koorts.
Zelfs een keer meegemaakt dat ik maar met een buikgriep moest komen werken. Doe je dat niet dan word het vaak op werkweigering gegooid

Buikgriep is hartstikke besmettelijk. Lekker verantwoord om dan te eisen dat mensen toch komen werken, dat heeft sowieso niets met arbeidsethos te maken, het is juist onetisch om andere mensen aan besmettelijke ziektes bloot te stellen.
Zo'n baas verdient het dat ál z'n medewerkers tegelijk ziek worden en vooral ook een paar weken blijven.

purny

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:02

Wat dat betreft was het bedrijf niet echt sociaal. Ik was in die tijd niet assertief genoeg om mijn grenzen aan te geven.
Tegenwoordig valt het mee en kan ik mij sneller ziekmelden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:13

sureido schreef:
Mam en pap krijgen donderdag beide een test of ze het gehad hebben al of niet. Zou voor mij ook veel duidelijk maken. Hoop eigenlijk dat ze ‘t al gehad hebben. :+

Zij krijgen een serologische test?
Via (huis)arts of ggd? Of commerciële aanbieder?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:15

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:20

Stond al eerder in het topic. Ik vind het maar een suggestief stukje.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:29

Toch had ik daar ook al aan gedacht. Mijn immuun systeem draait overuren nu. En ik ben nooit ziek in het pollenseizoen. Ik vind het wel aannemelijk klinken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:52

Er zijn nog altijd meer mensen niet allergisch dan wel allergisch. Er zijn in de lente heel veel veranderingen zoals meer mensen die met de fiets ipv ov gaan, ramen open, meer buiten/meer bewegen, fruit is goedkoper, meer daglicht.....
In de zomer zijn er dan weer negatieve uitwerkingen zoals: airco en ramen dicht, verzwakte weerstand door hoge temerature en potentieel slecht slapen.

Je kunt niet even 1 factor nemen en daar conclusies aanhangen voor een virus dat nog altijd behoorlijk nieuw is.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:55

Mijn zoon van 4.5e maand werd vanochtend wakker snot verkouden en hoestend. Dus geen opvang. Mijn vriend heeft daarvoor al eerder kort durend zorg verlof opgenomen. Hij leek opgeknapt. Opvang weigerde hem. Leek nu dus mijn beurt. Werken beide in de zorg namelijk.

De 24 uur calamiteitenverlof wordt hiervoor niet ingezet werd me fijn mede gedeeld door de manager. Dienst is er gewoon uitgetrokken en er is gezegd dat ik wel vakantie uren in kan zetten. Benoemd waar ik hem met corona regels anders moet laten en waar calamiteiten verlof anders voor is. Stel je moet je kind ophalen van school en hem ergens onderbrengen door ziekte en je kunt later komen. Ja dat mag nu toch niet voor RIVM? Ja daar hoefde de organisatie toch niet voor op te draaien? Klopt. Ik kies voor kinderen, maar er zit een tegemoedkoming van 24 uur in de cao voor regeling bij ziekte.

Ik heb gevraagd of het wel fair is wanneer we ipv normaal met 2 wel soms met 6 man waarvan het gros op alle woningen komt we onbeschermd werken op de groepen en wel uren inleveren als je kind ziek wordt was niet dezelfde discussie.

Hrm gaf in eerste instantie hetzelfde antwoord maar neemt contact op met de manager. Ik ben benieuwd, ze bellen nog terug.

Komende 2 dagen werken we afwisselend langs elkaar. Vrijdag beide vroeg. Mijn moeder zei al dan pas ik wel op. Eh ja het gaat echt vet tegen mijn principes maar ook tegen de rivm regels in? We hadden juist noodopvang ipv haar om haar te beschermen en nu zou ik juist bij ziekte haar moeten inzetten? Ben ook bang voor werk weigering als ik vaker niet kom. Heb overigens genoeg PBL uren. Dat is het probleem niet. Maar ik vind het gewoon gek.

Klappen voor de zorg is leuk maar het voelt erg ondankbaar. Het is dat ik nog een huis wil kopen komend jaar.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 12:31

_Penotti schreef:

en dan is het zo belangrijk om lid te zijn van de vakbond!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 12:47

lenaa_tje schreef:
Nou hier niet hoor :( collega’s en ik lopen al sinds april dingen op te vangen voor zieke collega anders hebben de leerlingen geen les. Tja als wij weigeren dan moeten ze iets maar als er niemand is.

En eigenlijk vind ik dat het onderwijs daar eens mee zou moeten stoppen. Lerarentekort is lerarentekort. Ik snap het volkomen hoor, ik voel me ook verantwoordelijk. Maar eigenlijk is het gewoon niet ok.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 12:57

Sheran schreef:
lenaa_tje schreef:
Nou hier niet hoor :( collega’s en ik lopen al sinds april dingen op te vangen voor zieke collega anders hebben de leerlingen geen les. Tja als wij weigeren dan moeten ze iets maar als er niemand is.

En eigenlijk vind ik dat het onderwijs daar eens mee zou moeten stoppen. Lerarentekort is lerarentekort. Ik snap het volkomen hoor, ik voel me ook verantwoordelijk. Maar eigenlijk is het gewoon niet ok.

Klopt maar ik begrijp ook wel dat je in deze tijd niet ineens een nieuwe collega in zet zonder de leerlingen/school überhaupt te kennen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 12:58

Nee inderdaad, maar misschien meer voor de toekomst :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 16:35

Nou ik moest naar de schoenmaker.
Brief op de deur: wij verzoeken u vriendelijk bij binnenkomst direct uw handen desinfecteren, en daarna handschoenen aan te trekken.
Toen verzocht de receptioniste ons plaats te nemen in een van de behandeltuimtes die niet in gebruik waren.
Elke klant werd apart ontvangen en direct geïsoleerd na desinfecteren en handschoenen.
En dit was de werkplek voor de schoenmaker:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Keurig geregeld daar.
Mijn vader moest bloed prikken net en daar moest hij in zo’n hokje, deur dicht, met prikster zónder enige bescherming.
Alleen vroeg ze of hij met prikken zelf en buisjes vullen dus weg wilde kijken, net of dat nog opschiet.
Mijn vader kwam bloedprikken omdat hij bijna hartstikke dood was vorig jaar, en daar nog zoveel last van heeft.
Tref je een prikster zonder mondkapje niks in een piepkleine ruimte. :?
Mijn vader gaat er ook een klacht over indienen.
Hij zegt het minste had een plexiglas plaat en een grotere ruimte geweest.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 17:05

Ik had vanochtend controle bij de oogarts.
Alle onderzoeken werden door assistent en oogarts zonder handschoenen ed gedaan.
Ik had ook niks voor of aan.
En ik vond het prima.
Mocht pas maximaal 5 minuten voor afspraak tijd het gebouw binnen, moest zeggen hoe laat ik afspraak had en mocht toen doorlopen.
En mijn bezoek werd geturfd in een tijdvak.

Bij binnenkomst werd nadrukkelijk gevraagd naar klachten, handen ontsmetten bij betreden van het gebouw en zodra je de afdeling op komt, wordt je ook doodgegooid met desinfectie stations.

Goede handhygiëne en algemeen verstand heeft daar de voorkeur.

Het niet dragen van pbm zorgt er mi juist voor dat het personeel zich veel bewuster is van de risico’s en beter op de hygiëne en werkwijze let.

Wat ik begreep hebben ze nog liever dat patiënt dan mondkapje op de juiste manier draagt en er niet met de tengels aankomt, dan zij zelf.

Apparatuur werd grondig gereinigd en ontsmet.
En sommige onderzoeken werden vervangen door andere manier van onderzoek.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 17:09

Hier kwam vanmorgen de verpleegkundige weer aan huis prikken. Met beschermend schort, mondkapje en handschoenen die ze ook hier achter liet in een vuilniszak.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 19:28

Gebarentolken worden gewisseld. Binnen drie minuten trendinf op twitter: #irma #waarisirma :')

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 19:31

LadyMadonna schreef:
Gebarentolken worden gewisseld. Binnen drie minuten trendinf op twitter: #irma #waarisirma :')

'Na de terrassen, de sportscholen, de bioscoop, het theater, de kroeg én de parenclub PAKKEN ZE NU OOK IRMA AF!'

_O-

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 19:34

Dat was te verwachten maar wel slim. Blijkbaar is het vermoeiend om bijna een uur te gebarentolken.
Je raakt gewend aan Irma en nu zit ze ergens uit te rusten. Is die vrouw ook gegund.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 19:38

Wel leuk dat iedereen Irma mist!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 19:40

Ik vind gebarentolken over het algemeen hinderlijk (die bewegingen in beeld) maar Irma kon ik prima hebben. Jammer dat ze zich laat wisselen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 19:52

elnienjo schreef:
Ik vind gebarentolken over het algemeen hinderlijk (die bewegingen in beeld) maar Irma kon ik prima hebben. Jammer dat ze zich laat wisselen.

Zij heeft toch ook recht op een pauze :')