Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 09:52

Kaus schreef:
Ik denk mede hierom dat mijn vriend en ik ook 1,5 meter afstand moesten houden van elkaar toen we in de Gamma waren. Andere mensen kennen ons niet, weten niet dat we een stel zijn maar zien ons wel naast elkaar lopen. Dat is verwarrend. Het voelde vreemd om ook bij elkaar weg te moeten blijven maar wel logisch.

Overigens niet in de Gamma om nu spontaan voor de lol dingetjes op te knappen maar omdat we recent de sleutel hebben gekregen van een nieuw huis.

Een nieuw huis is net zo min een excuus als iemand die zijn huis o wil knappen omdat hij nu tijd heeft. Ze moeten de Gamma en cranenbroeck en dat soort winkels net als in belgie gewoon dicht gooien. Je besteld maar via internet als je zonodig iets moet hebben.
De ellende blijft gewoon dat iedereen zich zelf wel de uitzondering op de regel vind.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 09:55

Dat heb je idd ook nog. Mensen die iets anders dan corona hebben en nu niet geholpen kunnen worden. Dat is ook erg..weten dat je kanker hebt maar niet geopereerd kunnen worden bijvoorbeeld.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 09:55

tiwi1969 schreef:
Campings zijn niet helemaal gesloten, alleen de voorzieningen op de campings. Dat scheelt vooral veel toeristische kampeerders, mensen met eigen voorzieningen(stacaravan)blijven welkom.
Ik kan me daar ook wel wat bij voorstellen. Die worden veelal “ bewoond” door ouderen uit grote steden die op een camping makkelijker afstand houden dan in de grote stad.

Een andere categorie zijn de permanente bewoners op stacaravan-campings, als je die “campings” zou sluiten dan heb je een ander probleem: daklozen en dat in deze crisis echt ongewenst.

Vaste campingbewoners hebben hier ook eigen faciliteiten maar het gaat me om de stroom mensen die normaal eind maart hun sleurhut uit de berging halen en dan naar een seizoensplek gaan of gaan rondtrekken. Die kun je nu nog voorkomen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:02

Dit bericht vind ik ook wel verontrustend, volgens mij dachten best veel mensen dat het wel weg zou gaan met beter weer, maar dit geeft weinig hoop.

Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:04

Lijkt wel een oud bericht. Want het achterhalen van de besmettingsbron gebeurd maar mijn idee al lang niet meer.

Edit. Ik zie nu een ander bericht over ZA. Ik reageerde op een Brabant bericht.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 27-03-20 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:04

Het uitgaansleven en evenementen zijn er toch helemaal niet?
Hoe kun je daar dan naartoe gaan?

Edit: nu helemaal een ander bericht :)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:05

moonsparkle schreef:
Dit bericht vind ik ook wel verontrustend, volgens mij dachten best veel mensen dat het wel weg zou gaan met beter weer, maar dit geeft weinig hoop.

[ [url=m/6XiKhg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als ik mij weer voor de dag haal hoe sommige daar wonen.... dat gaat daar echt hele pittige situaties opleveren :(

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:07

Tancreda4 schreef:
Lijkt wel een oud bericht. Want het achterhalen van de besmettingsbron gebeurd maar mijn idee al lang niet meer.

Edit. Ik zie nu een ander bericht over ZA. Ik reageerde op een Brabant bericht.

Sorry had eerst het verkeerde bericht geupdate :o

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:07

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:09

Mungbean

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:12

In de US zullen veel doden zijn waar niemand wat van hoort. Genoeg mensen die inmiddels geen werk meer hebben en geen ziekenhuisopbame kunnen betalen.
Wat dat betreft snap ik wel dat ze liever gewoon doorgaan want al die mensen zonder verzekering of inkomen zijn daar sowieso eigenlijk gewoon verloren.

pmarena

Penotti, het moge duidelijk zijn dat het niet om het aantal "slachtoffers" gaat maar om de grote piek. Op het moment dat de zorg het niet meer aan kan om een ieder met influenza / griep, Corona, of wat dan ook, een zo goed mogelijke kans op herstel te geven.....dan heb je een serieus probleem.

I.m.o. is de beste optie voor nu, eerst zorgen dat we een beetje grip krijgen op de situatie.
Dus voor nu in eerste instantie, inderdaad het hele leven zoveel mogelijk stil zetten zodat we wat tijd kunnen winnen om onze zaakjes beter te regelen qua bedden / apparatuur / zorgverlening / behandeling voordat we de boel weer een beetje meer open gooien.

Als we dan een situatie hebben geregeld waarin we het aantal complicaties kunnen voorkomen / beter op kunnen vangen dan kan je de eerste groepen (die het het hardste nodig hebben) weer wat meer ruimte geven.

Nu is dat echt onverantwoord, dat kunnen we het zorgpersoneel niet aan doen :(:)

Babootje

_Penotti schreef:
https://www.ad.nl/binnenland/wetenschap ... ~a594fcce/

Ik moet zeggen dat ik de paniek ook groot vind betreffende het aantal doden dat steeds geteld word.
Ook hier op bokt word er steeds maar gekeken tot het punt van nieuwe cijfers.
Ik begrijp de overbezetting in de ziekenhuizen en dat het daar vooral voor het personeel erg zwaar is.
Maar ik blijf niet begrijpen dat als er in een jaar 10.000 doden in Nederland zijn aan de griep dat we daar niet op geattendeerd worden, niets. En dan nu dit, het duurt nog wel even voordat we aan 10.000 zitten.
Dat doden tellen mag van mij echt wel geschrapt worden, we weten niet hoeveel besmettingen er zijn dus het zegt eigenlijk niets.

Een paar pagina's geleden (misschien heb je het gemist) stond ook een artikeltje dat er heel wat corona-doden worden gemist, eenvoudig omdat ze niet getest worden. Mortaliteit (doden) met een verdenken van corona mogen niet worden gemeld bij de GGD.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1105238 ... ligt-hoger

Voor degenen die nog vertrouwen in het RIVM en Van Dissel hebben onderstaand nog een leuk artikel.
"Hoe het RIVM er maandenlang helemaal naast zat".
https://www.welingelichtekringen.nl/gez ... t-zat.html

_Penotti schreef:
Maar ik blijf niet begrijpen dat als er in een jaar 10.000 doden in Nederland zijn aan de griep dat we daar niet op geattendeerd worden, niets. En dan nu dit, het duurt nog wel even voordat we aan 10.000 zitten.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waar jij het cijfer van 10.000 doden per jaar aan oversterfte vandaan haalt.

https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... -influenza
Oversterfte aan influenza ruim 2.900 gevallen
In het griepseizoen van 2018/2019 stierven ruim 2.900 personen meer tijdens de griepepidemie dan verwacht (Reukers et al., 2019). Het is waarschijnlijk dat deze 'oversterfte' samenhangt met de griep. Deze oversterfte is een stuk lager dan in 2017/2018, toen de hoogste oversterfte sinds de start van de monitoring (in 2009) is waargenomen. Seizoen 2013/2014 kende een erg mild griepseizoen, met maar vier weken griepepidemie, er was dat jaar daarom geen oversterfte ten tijde van de griepepidemie (Teirlinck et al., 2014).
Ruim 1.200 sterfgevallen door influenza in 2018
In 2018 zijn volgens de CBS Doodsoorzakenstatistiek 1.207 mensen (513 mannen en 694 vrouwen) overleden met influenza als onderliggende doodsoorzaak (ICD-10-codes J09-J11). Veruit het grootste deel van deze sterfgevallen (96%) betrof mensen boven de 60 jaar. Deze cijfers geven echter een onderschatting, omdat influenza niet altijd wordt gemeld als onderliggende doodsoorzaak. Modelberekeningen schatten een gemiddeld aantal sterfgevallen door influenza van bijna 2.000 per jaar in de periode 1999-2010 (Wijngaard et al., 2012; van Asten et al., 2012).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:15

We kunnen wel van alles hopen maar ik geloof nooit dat na 6 april de maatregels versoepeld gaan worden.
Ik denk echt dat je pas moet rekenen dat na juni de boel weer een beetje gaat draaien. Het is namelijk niet alleen ons eigen land waar rekening mee gehouden word. Het is om ons heen ook niet best en dat moet ook eerst weer rustig worden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:16

pmarena schreef:
Penotti, het moge duidelijk zijn dat het niet om het aantal "slachtoffers" gaat maar om de grote piek. Op het moment dat de zorg het niet meer aan kan om een ieder met influenza / griep, Corona, of wat dan ook, een zo goed mogelijke kans op herstel te geven.....dan heb je een serieus probleem.

I.m.o. is de beste optie voor nu, eerst zorgen dat we een beetje grip krijgen op de situatie.
Dus voor nu in eerste instantie, inderdaad het hele leven zoveel mogelijk stil zetten zodat we wat tijd kunnen winnen om onze zaakjes beter te regelen qua bedden / apparatuur / zorgverlening / behandeling voordat we de boel weer een beetje meer open gooien.

Als we dan een situatie hebben geregeld waarin we het aantal complicaties kunnen voorkomen / beter op kunnen vangen dan kan je de eerste groepen (die het het hardste nodig hebben) weer wat meer ruimte geven.

Nu is dat echt onverantwoord, dat kunnen we het zorgpersoneel niet aan doen :(:)

Helemaal met je eens hoor.
En ik vind de maatregelen zodat het hopelijk verspreid word dus ook helemaal goed hoor.

Maar ik zie wel de paniek als de "dagtelling" komt. Mensen zitten al weer een uur op f5 te drukken, want ojee hoeveel gaan er komen.

Maar zie het inderdaad in wat breder, rond de 25.000 doden wereldwijd nu aan corona. Uiteraard met Vs nu in opkomst gaat dat stijgen.
Maar 9444 doden in Nederland in winter 2018.

Dat mag veel meer gedeeld worden om de paniek in te dammen.

Daarmee wil ik niet zeggen dat we nu massaal samen moeten komen, maar ik merk steeds meer paniek.
En de paniek mag er naar mijn idee wel uit. Gewoon voorzichtig blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:16

Babootje schreef:
_Penotti schreef:
https://www.ad.nl/binnenland/wetenschap ... ~a594fcce/

Ik moet zeggen dat ik de paniek ook groot vind betreffende het aantal doden dat steeds geteld word.
Ook hier op bokt word er steeds maar gekeken tot het punt van nieuwe cijfers.
Ik begrijp de overbezetting in de ziekenhuizen en dat het daar vooral voor het personeel erg zwaar is.
Dat doden tellen mag van mij echt wel geschrapt worden, we weten niet hoeveel besmettingen er zijn dus het zegt eigenlijk niets.

Een paar pagina's geleden (misschien heb je het gemist) stond ook een artikeltje dat er heel wat corona-doden worden gemist, eenvoudig omdat ze niet getest worden. Mortaliteit (doden) met een verdenken van corona mogen niet worden gemeld bij de GGD.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1105238 ... ligt-hoger

Voor degenen die nog vertrouwen in het RIVM en Van Dissel hebben onderstaand nog een leuk artikel.
"Hoe het RIVM er maandenlang helemaal naast zat".
https://www.welingelichtekringen.nl/gez ... t-zat.html

_Penotti schreef:

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waar jij het cijfer van 10.000 doden per jaar aan oversterfte vandaan haalt.

https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... -influenza
Oversterfte aan influenza ruim 2.900 gevallen
In het griepseizoen van 2018/2019 stierven ruim 2.900 personen meer tijdens de griepepidemie dan verwacht (Reukers et al., 2019). Het is waarschijnlijk dat deze 'oversterfte' samenhangt met de griep. Deze oversterfte is een stuk lager dan in 2017/2018, toen de hoogste oversterfte sinds de start van de monitoring (in 2009) is waargenomen. Seizoen 2013/2014 kende een erg mild griepseizoen, met maar vier weken griepepidemie, er was dat jaar daarom geen oversterfte ten tijde van de griepepidemie (Teirlinck et al., 2014).
Ruim 1.200 sterfgevallen door influenza in 2018
In 2018 zijn volgens de CBS Doodsoorzakenstatistiek 1.207 mensen (513 mannen en 694 vrouwen) overleden met influenza als onderliggende doodsoorzaak (ICD-10-codes J09-J11). Veruit het grootste deel van deze sterfgevallen (96%) betrof mensen boven de 60 jaar. Deze cijfers geven echter een onderschatting, omdat influenza niet altijd wordt gemeld als onderliggende doodsoorzaak. Modelberekeningen schatten een gemiddeld aantal sterfgevallen door influenza van bijna 2.000 per jaar in de periode 1999-2010 (Wijngaard et al., 2012; van Asten et al., 2012).

Precies dit. Dank voor deze bijdrage!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:19

mvdende schreef:
tiwi1969 schreef:
Op de Veluwe en de Achterhoek komen behoorlijke inperkingen in de toeristische sector.
Belangrijkste punt is het sluiten van gemeenschappelijke sanitaire ruimtes op campings, jachthavens etc. omdat de 1,5 meter afstand daar moeilijk te waarborgen is.
https://www.apeldoorn.nl/ter/coronanieu ... ector.html

Gelukkig "maar" tot 6 april.

Echt ik hoop zó dat komende dinsdag de regels voor horeca versoepeld gaan worden.

Deze bedrijven moeten leven op de omzet van de zomer, kunnen ze niet normaal draaien, dan zijn ze volgende zomer waarschijnlijk ook niet meer open omdat ze dan failliet zijn.

Jij maakt je blijkbaar wel druk om het omvallen horeca, maar niet om het omvallen van de reisbranche.... Apart.

Ik hoop dat de maatregelen nog wat langer duren. Met een verwachte piek eind mei, schiet je natuurlijk niks op met maatregelen tot 6 april. Dan blijf je in die piek hangen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:22

@babootje, waar ik dat getal vandaan haal heb ik al vaak gedeeld :)

Deze oa.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... vaarlijker

9444 in 17/18 was ook een heftig jaar.
Maar ronde 2000 is niet raar.

En nee ik heb niet gemist dat ze denken dat er meer mensen zijn gestorven.
Maar eerlijk, dat is geen feit.
De griep is een week geleden ook weer extra omhoog gekomen stond in de krant, dus dat kunnen ook gewone griepdoden zijn. Dat weten die huisartsen net zo min.
Dat vind ik dus van die opruiende AD artikelen.
Angst aanjagen.

Edit, ook hier de 9444 aangehaald
https://nl.wikipedia.org/wiki/Griep
Ik verzin dat niet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:25

_Penotti schreef:

Deze oa.

De griep is een week geleden ook weer extra omhoog gekomen stond in de krant, dus dat kunnen ook gewone griepdoden zijn. Dat weten die huisartsen net zo min.
Angst aanjagen.

Nouja, zoals hier in het topic al werd genoemd; het sterftecijfer is misschien tot daaraan toe. Het grillige verloop, en het vol raken van de ic's zijn denk ik meer zaken om over de panikeren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:25

_Penotti schreef:
pmarena schreef:

En ik vind de maatregelen zodat het hopelijk verspreid word dus ook helemaal goed hoor.

Maar ik zie wel de paniek als de "dagtelling" komt. Mensen zitten al weer een uur op f5 te drukken, want ojee hoeveel gaan er komen.

Maar zie het inderdaad in wat breder, rond de 25.000 doden wereldwijd nu aan corona. Uiteraard met Vs nu in opkomst gaat dat stijgen.

Daarmee wil ik niet zeggen dat we nu massaal samen moeten komen, maar ik merk steeds meer paniek.

Ik snap je intentie :j

Maar in mijn beleving doet het aantal doden van een andere oorzaak er niet zoveel toe, net zoals het totaal aantal doden aan Corona er imo niet zoveel toe doet. Idd. vooral ook vanwege het totaal geen zicht hebben op hoeveel mensen er totaal besmet zijn (geweest).

Maar de opbouw van de dagelijkse cijfers....daarvan snap ik wel dat mensen dat spannend vinden. Puur omdat men in de gaten wil houden of we nog omhoog gaan richting een piek, of dat het aantal stabieler / dalend wordt.

Gewoon omdat het nu zo spannend is of we hier geen Italiaanse toestanden gaan krijgen :(:)

Paniek is an sich vrijwel nooit goed natuurlijk. Maar je wilt wel dat mensen het serieus genoeg nemen om op dit moment even pas op de plaats te maken zodat we de te snelle aanvoer van nieuwe patiënten in de ziekenhuizen kunnen remmen.

En ik denk dat het ook wel wijs om je te beseffen dat het wereldwijd best een spannende situatie is zo. Niet alleen nu, maar ook de nasleep die je hiervan gaat krijgen. Ik ben ook wel benieuwd of er toch geen tekorten ontstaan aan bepaalde zaken, omdat de productie wereldwijd wellicht een stuk lager gaat worden vanwege Corona-maatregelen.

We kunnen het geheel van consequenties hiervan nog niet goed overzien en dat maakt het een hele spannende situatie....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:27

Idd eerst de piek eruit. Maar wat mij betreft zo snel mogelijk kijken hoe we bepaalde dingen gefaseerd weer op kunnen starten. Horeca, uitjes, evenementen en reizen lijken mij niet de eerste prioriteit. Wel: mensen die op andere behandelingen dan corona wachten. Schoolkinderen die thuis zitten. Mensen binnen de GGZ en verstandelijk gehandicapten zorg die verplicht thuis zitten. Mantelzorgers ontlasten. Kijken hoe we de economie weer op gang kunnen krijgen. En zo kan ik nog wel meer dingen verzinnen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:28

Joman schreef:
_Penotti schreef:

Deze oa.

Angst aanjagen.

Nouja, zoals hier in het topic al werd genoemd; het sterftecijfer is misschien tot daaraan toe. Het grillige verloop, en het vol raken van de ic's zijn denk ik meer zaken om over de panikeren.

Zeg ook steeds dat ik het daar mee eens ben :D
Ook met de maatregelen zodat men hoopt dat het spreid en de zorg het aan kan.

Maar toch zie ik steeds met angst die aantal doden voorbij komen.
Ook de angst voor de maatregelen die verlengd worden.

Voor nu weet niemand hoe lang ze aanhouden, maar als de ziekenhuizen het rustiger krijgen gaat zeker veel weer open en ben ik niet zo bang dat dit de hele zomer duurt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:29

_Penotti schreef:
pmarena schreef:

En aan de andere kant van de paniekeerders heb je de mensen die helemaal uit hun pan gaan, omdat ze nu opeens rekening met andere mensen moeten houden. Die ook in paniek raken, maar dan vanwege de economie. En het gros van de mensen zit daar gewoon ergens tussen in en probeert zich gewoon zo goed mogelijk aan de maatregelen van de RIVM te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:30

SusanH schreef:
Idd eerst de piek eruit. Maar wat mij betreft zo snel mogelijk kijken hoe we bepaalde dingen gefaseerd weer op kunnen starten. Horeca, uitjes, evenementen en reizen lijken mij niet de eerste prioriteit. Wel: mensen die op andere behandelingen dan corona wachten. Schoolkinderen die thuis zitten. Mensen binnen de GGZ en verstandelijk gehandicapten zorg die verplicht thuis zitten. Mantelzorgers ontlasten. Kijken hoe we de economie weer op gang kunnen krijgen. En zo kan ik nog wel meer dingen verzinnen.

Ik schat ook in, dat ze het zo gaan doen. Mondjesmaat wat meer toestaan, en wanneer nodig de maatregelen weer aanscherpen. Dit zal zo blijven doorgaan, totdat er een vaccin in (althans, dat volgt uit verschillende interviews met o.a. Ranst)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:32

Dat is ook de enige logische aanpak hiervan. Nouja een vaccin, natuurlijke groepsimmuniteit of een andere behandeling die veel kan voorkomen. Of waarschijnlijk een mix van bovenstaande :)