Ergernis in het verkeer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 22:18

Het was een beetje chaotisch om thuis te komen vanmiddag. Ik reed om 14:35 weg uit Utrecht en reed achtereenvolgens files in bij Nieuwegein, Culemborg, Beesd en Deil. Toen ik eindelijk bij Zaltbommel de snelweg af kon dacht ik het gehad te hebben, was het binnendoor ook nog chaos. Ik ben uiteindelijk dus maar niet via de provinciale weg gereden, maar dwars door de polder :')

De laatste twee files hadden te maken met de afsluiting van de brug bij Gorinchem door een flink ongeluk, en die bij Beesd doordat er aan de andere kant (richting Utrecht) drie auto's op elkaar geknald waren. Geen idee waar de andere twee vandaan kwamen, maar die had ik rond die tijd niet verwacht :')

Jorex

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 22:56

Fietser in het donker met zo'n led verlichting recht in je ogen schijnend. Je zou ze bijna bewust willen aanrijden met de auto zo verblindende irritant of iets vriendelijker terug verblinden met groot licht. Het is of weten ze tegenwoordig niet meer dat verlichting van een fiets ook schuin naar beneden moet zijn afgesteld.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 10:28

Nee joh het is al heel wat als een fietser überhaupt verlichting aan heeft.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 10:29

Ik rij elke dag over de Amerongse berg (dus heel donker en geen verlichting) en alle fietsers hebben verlichting. Anders zijn ze gewoon dood. :+ En dat weten ze. :Y)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 11:47

Inderdaad, hier in het buitengebied heeft ook elke fietser gewoon licht aan in het donker.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 11:55

Vanochtend op de a20 bij rotterdam, waar het verkeer van de a16 erbij moet invoegen. De linkerbaan stopt daar ook dus het loopt er altijd vast, nu ook. Het verkeer reed nog wel maar even verderop stond het wel stil. Komt er een luxebak op volle snelheid over de linkerbaan aangestormd, steekt 2 banen naar rechts over en klapt vol op diegene die daar dus wel stil stond… tja… bellen achter het stuur he.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 11:56

Hier inderdaad ook, alleen in Drachten zelf hebben sommigen geen verlichting. Maar op zo'n buitenaf weggetje waar je op de ribbelstrook moet als autorijder om een fietser te passeren. Dan heb je een doodswens als je geen licht voert. Maar die doodswens is wat mij betreft net zo groot als je licht vervolgens de tegemoetkomende auto zo verblind dat die 5 minuten later nog sterretjes ziet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 13:08

mick75 schreef:
Vanochtend op de a20 bij rotterdam, waar het verkeer van de a16 erbij moet invoegen. De linkerbaan stopt daar ook dus het loopt er altijd vast, nu ook. Het verkeer reed nog wel maar even verderop stond het wel stil. Komt er een luxebak op volle snelheid over de linkerbaan aangestormd, steekt 2 banen naar rechts over en klapt vol op diegene die daar dus wel stil stond… tja… bellen achter het stuur he.

Wouw Jeetje wat heftig. Hopelijk gaat het goed met de bestuurder (ster) in de auto waarop geklapt is en die klapte. Pffffff vreselijk dom ongeluk en zo onnodig.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 13:16

Ik had gisteren een linksrijder die een heel stuk lang tientallen meters achter mij blijft rijden. Het moment dat ik een tragere voorligger nader en iedere weggebruiker dus kan inschatten dat ik die wil inhalen, geeft de linksrijder gas op zo een manier dat ik de oetl*l lijk die de auto ineens het linkervak opgooit. Heel gekke situatie. Ik kan bijna niet anders dan denken dat die persoon een dashcamvideo wilde om op Tiktok te gooien.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 13:44

Mick75 wat heftig.
Hopelijk is degene die is aangereden niet zwaar gewond.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 15:05

Van de week een fietser zonder licht, in het zwart.. hoe stom kun je zijn. Had ie zelf ook n de gaten want toen ik (ik reed achter hem) ff groot licht aandeed sloeg ie snel af. Of hij moest daar ook toevallig zijn, geen idee.

En net op de snelweg. Driebaansweg, ik reed links want was aan het inhalen. Reed 120 (je mag 100, overdag) en er kwam iemand nog harder aangereden. Diegene gaat naar rechts, mij voorbij en weer naar links, terwijl ik dus al bijna bij degene was die ik inhaalde.
Om vervolgens op de rem te trappen omdat de voorganger ook niet harder reed.. echt hoor, wat een actie weer.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 16:34

Ik ben me rot geschrokken en kon alles alleen ontwijken doordat ik zelf wel voldoende afstand hou. De bestuurder van de aangereden auto kwam er in elk geval zelf, boos gebarend, uit zag ik in mn spiegel.

Was ook niet echt een mogelijkheid veilig te stoppen voor mij, ik was er niet bij betrokken.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 18:23

Marije_jiplover schreef:
Inderdaad, hier in het buitengebied heeft ook elke fietser gewoon licht aan in het donker.

Hier helaas niet, in de polder boven Amsterdam. Je ziet geen hand voor ogen, de wegen zijn smal en deels onverlicht, en dan nog zonder licht en liefst ook in donkere kleding op de weg fietsen. Ik ben als de dood ( :o ) dat ik er eens een keer een aanrijd.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 19:03

Moch fijn dat bestuurder/slachtoffer nog heel is.
Niet stoppen, eigen veiligheid gaat voor.

Gisteravond een voetganger in het zwart gekleed die ging oversteken.
Keurig onder de lantaarnpaal maar die gaf heel weinig licht.
Zo gevaarlijk.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 22:25

Ik weet niet meer waar en wanneer, maar wat ik kan herinneren is dat ik een fietser zag
met donkere kleding en geen licht op de fiets voerde net in de schemer..

Dat zie je dus ook niet.

Moest toen echt even 2 x kijken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 02:47

:+ ik heb er vandaag weer genoeg gespot zonder licht.
Inderdaad in hun ninjapakje.

Nog een andere ergernis; hardlopers op fietsstroken die denken ook voorrang te hebben. Jammer joh, hardlopers zijn geen bestuurders en ik tokkel wel door met de bus. Zorg wel dat ik ze niet raak...

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 10:57

Eigenlijk best raar dat winterkleding zo donker is.
Zo slecht te zien buiten.

Anne dat is wel irritant.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 18:06

inderdaad luuntje. Winterkleding, maar ook regenkleding, is vaak donker van kleur. Eigenlijk zouden ze winterjassen en regenpakken gewoon standaard moeten voorzien van een felle kleur en reflecterende strepen/kleppen van zakken/kraag/manchetten/uiteinden van de pijpen van de regenbroek enzovoorts. Net zoals met die uitrijdekens die je in het donker bij je paard op kan leggen. Die zijn ook zo lekker fel en met reflecterende strepen.

En wettelijk gezien mag je geen spaakverlichting hebben, maar ik vraag me ook af waarom. Want een overstekende fietser zie je vanaf de zijkant zó enorm slecht, ook al zitten er reflectoren op de zijkanten van de velgen. Heb 100.000 keer liever een fietser die een kerstboom van de fiets en eventueel zichzelf maakt, dan eentje die vanaf de zijkant gewoon niet te zien is.

Wat ik wel leuk vindt, is dat hier in de wijk donkergekleurde honden (zwart, bruin of gevlekt) tegenwoordig steeds vaker met een verlichte of knipperende halsband om de nek worden uitgelaten. Zo zie je tenminste dat er bij die voetganger onder die straatlantaarn ook nog een hond(je) hoort en krijg je het dier niet onder je fiets of auto.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 20:16

Mijn regenponcho is kanariegeel.
Lelijk, maar het voldoet.
Hond heeft lampje aan zijn tuig. Een Hema fietslampje.

Mag spaakverlichting niet?
Ik dacht dat reflectors in spaken en op banden handig zouden zijn.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 20:18

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 20:35

Ik heb een jack dat helemaal van dat reflecterende zilveren spul is gemaakt als de strepen op zo'n fluorgele of oranje hesje.
Ik kan je vertellen dat als ik die aan heb op de fiets, op het paard of naast het paard, ik heel erg goed gezien word door gemotoriseerd verkeer.

Helaas is het jack in de winter te koud, maar zodra ik door de schemer het bos uit kom te paard of op de fiets naar van of naar stal ga als het schemert of donker is en nog niet koud, dan draag ik dat jack.

Edit:
https://www.kramer.nl/Ruiter/Dames-bove ... Reflective
Deze is het.
Echt een fijn jack!
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 16-11-24 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 20:39

Die zal ook zeker goed opvallen Marije-jiplover :j

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 20:49

Er is (kinder) kleding te koop met voor het oog onzichtbare reflecterende strepen/delen. Ik weet niet meer welk merk, maar ik heb de ontwikkeling hiervan zijdelings mee gekregen op mijn werk een aantal jaar geleden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 21:17

Marije_jiplover schreef:
Ik heb een jack dat helemaal van dat reflecterende zilveren spul is gemaakt als de strepen op zo'n fluorgele of oranje hesje.
Ik kan je vertellen dat als ik die aan heb op de fiets, op het paard of naast het paard, ik heel erg goed gezien word door gemotoriseerd verkeer.

Helaas is het jack in de winter te koud, maar zodra ik door de schemer het bos uit kom te paard of op de fiets naar van of naar stal ga als het schemert of donker is en nog niet koud, dan draag ik dat jack.

Edit:
https://www.kramer.nl/Ruiter/Dames-bove ... Reflective
Deze is het.
Echt een fijn jack!

Als je veel buiten rijdt in de schemer of donker dan zou ik het jack gewoon wat groter bestellen ook, zodat die over je winterjas heen aan kan eventueel.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 22:43

Ik zou een beetje reflecterende verf op de boodschappentassen zeer waarderen. Snap eigenlijk ook niet waarom Jumbo/Action etc dat niet doet.