Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:47

Blijheid schreef:
Wat is dit voor ding? Het lijkt me om je raam af te schermen maar waarom heeft het dan zo’n typische vorm, iets rechthoekigs is dan toch logischer? En waarom lijken ze alleen bij huizen van oudere mensen voor het raam te staan?

[ [url=m/bUi5bb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh, die hadden wij vroeger ook! De hele buurt eigenlijk wel. Nooit het nut begrepen, wij hadden ze voor de sier. Volgens mij nog van oma geweest.

Edit: lees nu dat het vooral in West-Friesland voorkwam. Dat kan kloppen want daar woonde ik als kind ook.

Anoniem

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 11:19

Dank voor de opheldering :D

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 11:25

Iemand ervaring met een kuitbeen breuk en weet wanneer je terug met de auto mag/kan rijden?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:00

Als de breuk volledig hersteld is. Verzekeringstechnisch zul je wel moeten.

Ik hoor verhalen van mensen die er veel mee doen. Vraag je huisarts naar de duur van herstel en ga er niet veel onder zitten.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 17:48

Om de hoeveel meter zet je gewoonlijk een paaltje als je een omheining voor paarden maakt?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 17:49

3 of 2,5 meter

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 18:04

Dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 18:16

Wij hebben om de 5 meter, gaat ook prima!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 18:27

Princess_ schreef:
Om de hoeveel meter zet je gewoonlijk een paaltje als je een omheining voor paarden maakt?

Hangt er denk ik vanaf of je van dat koorddraad gebruikt of lint. Lint wappert sneller, rekt met wind meer uit dan draad, dus dan zou ik de afstanden dichter bij elkaar houden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 18:28

Onze buitenomheining is om de 3,5 meen ik.
Binnen om de 5.

Het ligt er ook wel aan hoe wind gevoelig je woont, open vlakte of tegen een bosrand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 21:32

Wat ik mij afvraag is: hoe kan een Trombos niet te zien zijn op de echo terwijl t been helemaal dik is. En hoe kan het na een paar dagen wel zichtbaar zijn terwijl er al veel minder pijn is en ook geen megadik been.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 21:36

Iemand, help :')

Ik heb een keer de link naar Maps geopend waar je de wolfaanvallen kan zien in Europa. Nu krijg ik dat dus niet meer weg en is dit mijn Maps als ik het open..?

Afbeelding

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 22:03

casperzazoe schreef:
Iemand, help :')

Ik heb een keer de link naar Maps geopend waar je de wolfaanvallen kan zien in Europa. Nu krijg ik dat dus niet meer weg en is dit mijn Maps als ik het open..?

Hier op klikken

Afbeelding

Dan helemaal onderin staat dan een extra icoon voor de wolf, daarop klikken en als het goed is is het dan weg

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 22:16

_Mirjam schreef:
Komen vleermuizen elke zomer terug naar dezelfde plek? Bij ons huis vliegen er elk jaar vele vleermuizen rond, we vragen ons af of dat elk jaar dezelfde groep is.

Niemand een idee?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 22:45

_Mirjam schreef:
_Mirjam schreef:
Komen vleermuizen elke zomer terug naar dezelfde plek? Bij ons huis vliegen er elk jaar vele vleermuizen rond, we vragen ons af of dat elk jaar dezelfde groep is.

Niemand een idee?

Ik weet niet beter of het is dezelfde groep. Ze overwinteren naar mijn weten in de buurt, ergens onder een dak waar ze in kunnen, een bouwval, een vleermuizenkast ( of meerdere als het er veel zijn) enzovoorts. Het is niet zo dat ze naar het zuiden gaan en weer terugkomen zoals diverse vogels doen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 22:46

Talietjuh schreef:
Wat ik mij afvraag is: hoe kan een Trombos niet te zien zijn op de echo terwijl t been helemaal dik is. En hoe kan het na een paar dagen wel zichtbaar zijn terwijl er al veel minder pijn is en ook geen megadik been.

Gaat dit om trombose bij een mens? Sorry hoor, maar het is mij niet helemaal duidelijk.

Bij paarden weet ik wel dat peesblessures in het begin ook minder goed te zien zijn op de echo vanwege de zwelling, ook wordt er aangeraden na een week pas te echoën omdat dan de blessure pas op zijn heftigst is.
Ooit had ik mijn bovenarm gebroken, de huisarts meost komen ( het is echt al zo'n 35-40 jaar geleden) en die kwam een paar uur later pas. Toen was het mega-gezwollen. Ik werd toch maar doorgestuurd naar het ziekenhuis, maar vanwege de zwelling konden ze toen geen RO-foto's maken. Het is een soort van ingegipst en na een week mocht ik terug voor nieuwe foto's, bovenarm gebroken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 05:16

Talietjuh schreef:

Het kan zijn dat er in jouw geval bij de eerste echo nog geen trombose was. Dat is natuurlijk moeilijk mee zekerheid te zeggen, zeker achter af. Maar het kan zijn dat in eerste instantie je been 'gewoon dik' was door de verzwikking en de misstap. Maar omdat je zwanger bent, is de een verhoogde druk in je buikholte, daar zit immers de baby. Ik normale omstandigheden pompen je bloed en lymfevaten het vocht en bloed omhoog richting je hart waarbij het je buikholte in moet. Dat lukt dankzij kleppen in je bloedvaten, bewegen en dergelijke. Onder andere door de hogere druk in je buik tijdens zwangerschap kan het wat moeilijker zijn voor je lichaam om bloed teherde zwaartekracht en tegen de druk omhoog te krijgen.

Als je been dikker wordt dankzij een trauma kunnen je spieren ook niet meer meehelpen met het om hoog werken waardoor het kan zijn dat er pas op een later moment trombose ontstaat. Dus dik been door trauma--> trombose --> dik been door de trombose.

Maar nogmaals, zonder (het uitvoeren van) de eerste en tweede echo te zien is het altijd lastig om een verklaring te geven. Maar één van de opties kan zijn dat de eerste keer er nog geen trombose was om te kunnen zien, maar pas later ontwikkeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 08:59

Dat zou een goede verklaring kunnen zijn, dankjewel Judith!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:51

Wat voor plant is dit?

Afbeelding

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:57

Een buxus bol?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:08

Hij lijkt lichter dan een buxus bol... Niet dat ik er veel verstand van heb hahaha :')

Ponylover_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:42

Een Callisia repens?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:44

Sowieso geen buxus, maar kan echt heel veel zijn. Je hebt er niet toevallig bloemen in zitten?

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:04

Volgensmij een schildpadplant inderdaad :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:14

Mand schreef:
Volgensmij een schildpadplant inderdaad :)

Ja daar lijkt 'ie op!

Zitten geen bloemetjes in.. Ik kan hem gewoon kortwieken weer neem ik aan? Ik kocht hem als een leuk bolletje maar hij krijgt nu wel hele wilde blaadjes.. :')