Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:47

Hier is beveiliging nu juist vaak gevraagd. Veel winkels werken er nu mee. Hopelijk vind je snel wat!

Lizy: Zo erg is het hier nog niet :')

Century: Ik duim dat de rest ook nog omhoog komt!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:58

Winkelbeveiliging is dan weer juist probleem winkels dicht en ik kan niet lange tijd staan krijg ik een pijn in mijn rug om gek te worden. Heb mijn lijf ook niet echt mee helaas.
Knieën vinden staan ook niet zo leuk en nog 5 jaar en 2 maanden wachten voor ik in aanmerking kom voor nieuwe knieën. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:01

Oh ja dom van mij. Die zijn inderdaad gesloten bij jou.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:02

Solleke_Noah schreef:
Sterkte met het lammetje, niet fijn :knuffel:

Voor de verloren kat: overal briefjes in de bus, oproepje op FB pagina's? Sterkte, super stresserend is dat!

Hier vandaag alles voorgezaaid (sluimererwten, paprika, tomaat,...) geeft een lente gevoel :):)

Ja, de twee straten om ons heen briefjes innde bus, aangemeld op amivedi, facebook etc. Dierenarts op de hoogte gesteld, asiel houden wij in de gaten.

Wat zijn sluimererwten?

Marcella, wat stom dat het zoeken naar een baan zo tegen valt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:18

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:20

Ziet er uit als peultjes en/of sugar snaps?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:23

Ben verzot op sugar snaps en dit jaar is alles wat ik oogst voor mijzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:55

Solleke_Noah schreef:
Hoop dat je kat toch snel terug opduikt!

Sluimererwt is misschien een Belgische naam? Zijn peultjes die je oogst voor de erwtjes beginnen rijpen: https://denieuwetuin.be/70-peul-of-sluimerwten

Ik kom er nu pas achter dat ik niet de enige belg ben hier *\o/* In welke streek woon je? :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:57

Moestuin schreef:
Solleke_Noah schreef:
Hoop dat je kat toch snel terug opduikt!

Sluimererwt is misschien een Belgische naam? Zijn peultjes die je oogst voor de erwtjes beginnen rijpen: https://denieuwetuin.be/70-peul-of-sluimerwten

Ik kom er nu pas achter dat ik niet de enige belg ben hier *\o/* In welke streek woon je? :)

Omgeving Aarschot, in Vlaams-Brabant! Om één of andere reden situeer ik jou in mijn hoofd in Limburg, maar geen idee waarom :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:01

Omdat ik ook in limburg woon, regio Hasselt :j :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:06

Ah kijk, waarschijnlijk onbewust opgeslagen :D leuk, mijn vader + hele familie woont ook kanten van Hasselt (Godsheide)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:31

Dat is dichtbij! Wij zitten in Herk De Stad :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:50

wat balen van het lam moestuin.. heel veel pech hoor.

Ik hoop dat de kat toch weer thuiskomt.

mijn voorzaaibakjes schieten nogal door. Ik had sla, brocoli, tomaat en komkommer... nou ja, we zien wel waar het eindigt.. peultjes en sugarsnaps ga ik ook zeker weer kweken dit jaar. lekker!!

Hier ook veel pech. Pony staat acuut hoefbevangen sinds het vriest... echt heel sneu. Drachtige hond was niet lekker en kotst de hele boel onder.. daar maak ik me ook wel zorgen om. Een pup gaat qua kosten dus al naar de dierenarts vrees ik."
Verder was de trekker kapot (ad blue was niet goed kennelijk). Mestpomp kapot, dus nu op stel en sprong een giertank van buren moeten lenen anders stroomt de mestput over.

Gister een heel zwaar kalf in stuitligging... dat ging gelukkig wel goed, maar is toch stress en niet fijn voor koe en kalf.

hoop dat de dooi nu doorzet, ik ben wel weer klaar met emmers water sjouwen.. langleve de automatische drinkbakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:57

Jeetje juval, wat een pech ook :(:)

Ik loop al dagen alle konijnen af met drinkbakjes. Emmers sleuren vanuit huis naar de stal etc. Heb het wel gehad! En stiekem blij dat wij nu even geen paarden hebben want dat was nog een 150 liter per dag extra :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:13

Hier ook helemaal klaar met de kou kippen vinden er nog steeds niks aan. Ze zijn geloof ik ook de hooi en stro zat, want nu moet ze de granen echt zoeken onder de dikke laag.

En weet niet wat voor weer eraan kom, maar de katten zijn super drukke stuiterballen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:25

Ik heb ook het eerste voorgezaaid. Een mini serre van de action. Zag ze enkele weken terug liggen. Was eigenlijk vrij weinig geld. Geen idee meer hoeveel precies. Had peterselie gekozen. Van al de rest heb ik zaden in overvloed :+ Denk dat er toch een 50 zaden in zaten. Hopelijk kan ik er binnen enkele weken meerdere uitplanten in de serre :)

Heb er overigens ook mijn vlinder en bijenzaden gehaald! Was €1.90 denk ik per bus voor 15 vierkante meter. Spotgoedkoop allersinds. Enkel nog even de kwaliteit afwachten :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:39

zo'n strooibus heb ik ook wel gehad... maar ik vond het tegenvallen. voornamelijk onkruid wat er op kwam... niet de mooie bloemenzee die op de verpakking stond iig. Ik hoop dat het bij jou beter zal zijn,.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:48

Nadeel van de actionbussen is vaak uitheemse meuk erin. Of wel inheems maar gekweekt ergens in Oost Europa, waardoor een deel voor de bijen hier niet meer nuttig is door ontstane variatie. En de kwaliteit is ook altijd weer afwachten. Maar soms heb je geluk, ziet het er leuk uit en is een deel nuttig voor insecten :D

Wij hebben nu een graszaadmengsel gemixt met weidebloemen om te zaaien, alles inheems. Zal wel een jaar of 2-3 duren voor het resultaat is zoals we hopen. Maar dan hebben we ook wat als goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:14

Ik dacht al zoiets _O- Maar voor die prijs wil ik het wel een kans geven :D

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 16:56

De bus die ik ooit eens bij de action gekocht had was vrijwel helemaal vulstof. :') Ik heb vorig zomer gewoon zaad verzameld van wilde bloemen die ik mooi vond, dan heb je een stuk meer werkelijk zaadjes. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 18:21

Dat kan ik ook nog doen inderdaad!

Hier net het lam geslacht. Een deel van de poot was flink verbrijzeld zagen we.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:53

Hmm, wij hebben ook wat voor. Vorig weekend wouden wij onze volledige stalinrichting bestellen. Van Veno, maar niet bij Veno zelf maar bij een dealer. Deze was merkelijk goedkoper (+- €600) op het eind totaal voor net hetzelfde. Nu goed, wij wouden betalen. Bank keurde het goed, website gaf foutmelding. Dag erop gebeld, alles was ok, moest lukken. Wederom geprobeerd, lukte niet. Man belde en ik mocht de bestelling op mail zetten. Dit gedaan inclusief de prijzen, mail gekregen dat alles goed was ontvangen en op welk adres dit mocht geleverd worden. Adres doorgestuurd en sindsdien stilte... Ik keek zo net even op de website wanneer hij morgen open was om te bellen, daar stond mijn winkelmandje nog dat ik niet afgerekend kreeg. Ik kijk, totaal prijs is met €600 omhoog gegaan. :+ Wij vermoeden nu dus dat hij het fout op de website had gezet en wij hem daarom nu niet meer horen... Maar maakt niet uit, wij hebben de prijs op mail met zijn akkoord dus daar gaan wij gewoon achteraan.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:02

Oh, nou, als jullie het op de mail hebbenals een soort offerte, kan hij toch niet onderuit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:08

Nee kan inderdaad niet. Gaan morgen nog eens bellen. Want wij vermoeden dat hij het nu wel probeert door ons te negeren :+

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:10

Dat kan natuurlijk! Inderdaad achteraan gaan.