Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 10:51

DuoPenotti schreef:
Ik vraag me af wie er wel graag een prik had en er op stond te springen?
Zonder pandemie had niemand gezegd, aaah doe maar. Leuk!!!
Iedereen heeft gedaan om de pandemie te stoppen, om te zorgen dat ouders of hunzelf niet in het ziekenhuis zouden belanden. En de zorg van andere belangrijke zaken ook door kan gaan.

Heel eerlijk. Ik ben zo iemand die dat weinig kan schelen. Ik ben ieder jaar ook prima tevreden met de griepprik.
En ik ken daar ook genoeg mensen van.
Gewoon niet zo moeilijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 10:55

Drie oktober valt dit jaar op zondag.
Ik ben bij vrienden, terug in Leiden en het is een hele bijzondere 'drietober'.
Aan de randen van de stad kun je polsbandjes 'halen' om de binnenstad in te kunnen.
Ivm de regen hebben wij ons beperkt tot drie uur in de regen staan. Kijken naar de taptoe: zwaaien, juichen, zingen, (zelfs 1 couplet van het volkslied) lachen, high fives en er was een doornat meiske in de taptoe dat ons nota bene bedankte voor de support.

Vroegah gingen we dan na de taptoe de binnenstad in: oliebol eten, kijken op de kermis, langs cafés en buitenconcerten.

Hoogtepunt is morgenochtend om 08.00: liedjes zingen in het Van der Werffperk. Met qr-code, of anders aan de overkant 'op het Steenschuur'.

purny

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 11:05

Volgens mij waren er een hele boel mensen die de prik graag wilde hebben.
Ik was in ieder geval erg blij met de brief.
Ik wilde mijn ouders ook gewoon weer een flinke knuffel geven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 11:14

Ik ben ook blij met de vaccinatie. Ben beschermd en kan lekker doen waar ik zin in heb.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 11:30

ja graag omdat er een pandemie is.
Omdat je daardoor veiliger kunt leven, voor jezelf als de omgeving.

Maar de mensen die geen prik nemen doen net alsof die wel een prik nemen er om staan te springen.
Ja om de pandemie te stoppen, maar niet omdat ze zo graag prikken krijgen.
Ik ken er een heleboel die het echt wel spannend vonden. Ook de vraag krijg ik bijwerkingen of niet.
Maar toch lieten ze zich zonder gezeur prikken, want de pandemie is erger.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 11:47

Precies.

Bij sommigen is de drempel blijkbaar te hoog. Die kunnen niet over hun eigen angst en/of afkeer heen stappen. Dat kan, dat recht heb je in principe; eigen lichaam, eigen keuze.
Maar anderen mogen op hun beurt ook wat van die keuze vinden, aangezien het een keuze is met mogelijke consequenties voor anderen. Zo lang die mening maar netjes geformuleerd en gebracht wordt.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 11:58

Belmera schreef:
Ik vind dat als iemand iets weigert, diegene totaal niet openstaat om zijn/haar mening te veranderen. Bij niet willen, is die ruimte er wel.

Ik vind dat het verschil tussen een weigeraar en een antivaxxer. Eerste gaat het in de toekomst wellicht nog doen, bij de tweede is die kans nihil. Antivaxxer zit IMO tussen een weigeraar en een wappie in zeg maar.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:03

Askja schreef:
Precies.

Bij sommigen is de drempel blijkbaar te hoog. Die kunnen niet over hun eigen angst en/of afkeer heen stappen. Dat kan, dat recht heb je in principe; eigen lichaam, eigen keuze.
Maar anderen mogen op hun beurt ook wat van die keuze vinden, aangezien het een keuze is met mogelijke consequenties voor anderen. Zo lang die mening maar netjes geformuleerd en gebracht wordt.

Klopt, zolang er teveel weigeraars zijn, zullen er maatregelen blijven. Zij zorgen er dus zelf voor dat het allemaal langer duurt.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:04

Blue_Eyes schreef:
corinep schreef:
De vergelijkingen met de tweede wereld oorlog gaan mij ook wel heel erg ver... Maar blijkbaar roept deze situatie bij zoveel mensen toch dat soort gevoelens op. Moeten we daar geen compassie voor hebben?

Kun je je inbeelden dat mensen zo bang zijn dat het verleden zich herhaald.

Even dit eruit gepikt: nee. Daar kan ik geen compassie voor hebben. En ik kan er ook niet in meegaan dat mensen denken dat de geschiedenis zich herhaalt omdat ze moeten aantonen dat ze geen corona hebben, voor ze een restaurant in mogen. Sterker nog: van alle dingen die geroepen worden, maakt dit me echt het allerboost. Er gaat nu ook zo'n onzinverhaal rond op Facebook, over een oude vrouw die in een restaurant wil gaan zitten en die uiteindelijk de vergelijking met de oorlog maakt. Mensen die dat plaatsen, gaan bij mij direct op mute, of als het niet de eerste keer is, worden ze ontvriend.
Je vergelijkt dit, waarin we juist de levens van mensen proberen te sparen, niet met een situatie waarin een specifieke bevolkingsgroep stelselmatig werd uitgemoord. Gewoon echt :r

Mee eens. De vergelijking is zo walgelijk en misplaatst dat ik daar echt geen compassie voor kan hebben.

Dat mensen het discriminatie vinden (we hebben ook opeens 18 miljoen juristen lijkt het), dan denk ik 'ach je weet niet beter'. Maar bij een vergelijking met de holocaust :n

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:32

De weigeraars die ik in real live ken weigeren nog altijd omdat ze vinden dat ze min of meer gedwongen worden. Ze hebben geen serieuse reden waarom ze geen prik willen. Het is gewoon dwars doen want poedersuiker regering dit en poedersuiker regering dat! Van die eeuwig ontevreden types...
Zolang ze denken te worden gepusht gaan ze ook steeds meer in de ankers.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:34

Degenen die ik ken weigeren toch voornamelijk om misinformatie waar ze in gesterkt worden door hun omgeving. Dat er embryo's in zitten bijvoorbeeld. Of op basis van redenen die ik persoonlijk ook een beetje bijzonder vind, namelijk dat er niets bekend is over gevolgen op langere termijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:49

Iemand die ik ken "wacht nog steeds af" of de vaccinaties bijwerkingen geven. Baas vereist het niet hoewel veel wisselende mensen aan de balie. Maar hoe lang ze nog wil "afwachten" en waarop geen idee. :+

maar ja de bioscoop, uit eten enz is nu voor haar over. De testen voor toegang vindt ze nu te ver weg (was 2 minuten lopen nu 15 minuten fietsen, wat een luxe hier is het 20 minuten met de auto mnstens of meer :+ ) ik kan er niet mee zitten zij beperkt haar leven onnodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:14

karuna schreef:
Iemand die ik ken "wacht nog steeds af" of de vaccinaties bijwerkingen geven. Baas vereist het niet hoewel veel wisselende mensen aan de balie. Maar hoe lang ze nog wil "afwachten" en waarop geen idee. :+

maar ja de bioscoop, uit eten enz is nu voor haar over. De testen voor toegang vindt ze nu te ver weg (was 2 minuten lopen nu 15 minuten fietsen, wat een luxe hier is het 20 minuten met de auto mnstens of meer :+ ) ik kan er niet mee zitten zij beperkt haar leven onnodig.

En waarom is dat precies jouw probleem?

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:55

Sheran schreef:
Degenen die ik ken weigeren toch voornamelijk om misinformatie waar ze in gesterkt worden door hun omgeving. Dat er embryo's in zitten bijvoorbeeld. Of op basis van redenen die ik persoonlijk ook een beetje bijzonder vind, namelijk dat er niets bekend is over gevolgen op langere termijn.

De meesten die ik ken, doen het idd ook om deze redenen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:21

Soms hebben mensen ook een beetje tijd nodig. Mijn moeder zei eerst ik ga wel en dan weer ik ga niet. Toen mijn opa en oma werden opgenomen in het ziekenhuis en er bijna aan overleden zijn , zei ze zodra het kan ga ik. Toen de uitnodigen kwamen heeft ze er niks mee gedaan en wou ze niet meer. Viel ook wel een beetje in de categorie ik wordt toch niet ernstig ziek.

Inmiddels heeft mijn moeder al haar tweede vaccinatie gehad , een mens kan dus ook nog veranderen gelukkig!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:34

Jouw moeder heeft blijkbaar door het zien van je opa en oma toch besloten dat ze beter wel kan vaccineren. Er is echter een kleine groep die weigert in te zien hoe Corona soms ernstig ingrijpt in een leven.
Patiënten die weg gezet worden als acteurs enzenz.
Ik las gisteren een draadje op Twitter van een arts op de Corona afdeling in een Canadees ziekenhuis. Daaruit blijkt heel duidelijk hoe ernstig Corona kan uitpakken, ik wist dat het ernstig kon zijn maar hier schrik ik zelfs nog van.
Mochten mensen het willen lezen, Darren Markland is zijn naam.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:45

bigone schreef:
Jouw moeder heeft blijkbaar door het zien van je opa en oma toch besloten dat ze beter wel kan vaccineren. Er is echter een kleine groep die weigert in te zien hoe Corona soms ernstig ingrijpt in een leven.
Patiënten die weg gezet worden als acteurs enzenz.
Ik las gisteren een draadje op Twitter van een arts op de Corona afdeling in een Canadees ziekenhuis. Daaruit blijkt heel duidelijk hoe ernstig Corona kan uitpakken, ik wist dat het ernstig kon zijn maar hier schrik ik zelfs nog van.
Mochten mensen het willen lezen, Darren Markland is zijn naam.

Nou dat zou je denken dat dat heeft geholpen , maar voor een week daarna vond ze toch dat corona wel meeviel :') De reden waarom ze uiteindelijk overstag is gegaan is meer omdat wij anders de dupe er van waren en we nergens meer heen konden. Overigens als ze niet ging , ging ik gewoon zelf wel naar dingen toe. Ik heb ook gezegd wij moeten nu steeds rekening houden met jou , ook extra voorzichtig doen zodat we geen corona mee naar huis nemen.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 17:31

Heeft iemand de cijfers van hoeveel mensen een geldig herstelbewijs hebben die niet gevaccineerd zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 17:40

Waarom zou je dat willen weten? Die gegevens zijn er ook niet. Bovendien geldt die maar tot een half jaar na je besmetting.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 18:21

Nou daar ben ik wel benieuwd naar, hoe hoog het percentage ligt als je gevaccineerd en genezen bij elkaar optelt. Omdat genezen ook een qr code geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 18:23

Ja maar dat kun je niet meetellen natuurlijk want dat is maar heel beperkt geldig. Veel mensen die hier van het zomer een QR mee gekregen hebben die hebben hem al niet meer omdat het te lang geleden is. De enting is op dit moment het enige dat niet verloopt.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 18:43

Ben ik niet met je eens. Ja er zijn mensen waarbij de geldigheid dan verlopen is maar er komen ook dagelijks nieuwe besmettingen bij.

Ik vind dat ook wel een cijfer om bekend en actueel te houden eigenlijk. Die 2 opgeteld geven een representatiever beeld van de actuele immuniteit lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 18:54

maar dat is het net een besmetting geeft een stuk minder immuniteit dan wanneer je er een prik bij haalt.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:52

Ja maar het geld toch voor de qr code?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:53

Ja maar daarom maar beperkt! Die code verloopt daarom een half jaar na besmetting weer. En en je enting dus niet. Daarom heb je daar geen cijfers van want dagelijks zijn daarvan codes weer ongeldig.