Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 22:36

Texas8 schreef:
purny schreef:
Als je onder behandeling van de longarts bent

Ook milde astma patienten zijn onder behandeling. Bijv door jaarlijkse controle en de blaastest. Of geldt dat dan weer niet als behandeling? Vind het maar onwijs onduidelijk...

Ik heb milde astma en kom al minstens 10 jaar niet meer bij een longarts. Heb een puffer die ik kan bijbestellen bij de huisarts als hij op is of leeg en verder niks.

Wij hadden een brunch met pasen afgesproken. Na annulering was die verzet naar 2e pinksterdag. Nu dus toevallig eerste dag dat restaurants open gaan.
Maar eens geïnformeerd hoe ze dat gingen doen. Blijken ze een buffet te hebben.

Wij hebben maar even geannuleerd, geloof niet dat ik dat een erg verstandig idee vind in deze tijd, al die mensen die al over mijn eten hebben staan hijgen voor ik het ga opscheppen. %)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 23:02

Ik geloof dat er toch wel in de toekomst minder astmatische patiënten naar de longarts gaan. Dit soort onderzoeken kun je ook bij de longverpleegkundige laten doen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 23:37

Mijn moeder heeft al 30 jaar puffers en dat is altijd via de huisarts gegaan.
Af en toe antibiotica of prednison.
De longarts in het ziekenhuis toen in 2018 die rotgriep kreeg waar veel longontsteking van kwam, was verbaasd.
Maar ook zij heeft haar weer ontslagen want het gaat gewoon prima zo.
Longfunctietest is na een poosje nog 1x herhaald als check en die was zo goed dat ze niet meer terug hoefde te komen.
Mijn moeder heeft dus copd, maar stabiel.
Ze is alleen goed infectiegevoelig en het is haar zwakke plek, en ze kucht van de hulpstoffen in de puffers.
Maar haar saturatie is nu beter dan de mijne zeg maar, nu net na de corona...
*deuk in mijn ego*

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 07:11

Texas8 schreef:
Waar zien jullie nou precies wanneer je in de risicogroep zit Ivm longproblemen. Ik zoek echt het rivm af en de link die hier eerder is gegeven, maar kan het gewoon niet vinden. Ik kijk denk ik heel erg scheel :Y)
Want wanneer ben je nou met astma een risicogroep?
Vind het maar onduidelijk allemaal en artsen zijn bijna niet te bereiken hier |o

Ik heb bronchieëctasien.vaak infecties en daardoor veel schade in mijn longen dat geeft veel taai slijm dus chronisch hoesten. Ik ga 4x per jaar naar de longarts en word al die keren eerst weer onderzocht. Ik slik dagelijks AB en heb puffers en 3x per jaar een prednison kuur. Ik heb heel de periode dat er nu Corona is of heerst of hoe je het wil noemen nog nooit een bericht gehad of info dat ik tot de risico groep behoor. Vraag dat ook niet want Kan dat zelf wel bedenken dat ik moet oppassen en dat doe ik dus ook al maanden. Ik moet normaal in juni weer door de mangel.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 08:11

Sheran schreef:
Ergens zou het ook wel fijn zijn als corona ervoor zorgt dat mensen wat eerder thuis blijven als ze ziek zijn in plaats van dat ze de hele werkplek onder lopen te spetteren, al kreunend dat ze op weg naar hun werk al 3x hebben overgegeven maar dat ze toch écht wilden komen...

Dat ligt niet eens altijd aan de werknemer maar aan dat je bijvoorbeeld in een rooster staat. En als jij ziek bent een ander zijn vrije dag in moet leveren.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 08:25

Marcella

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 08:34

Heb normaal in de winter periode om de 3 maanden longfunctie zomer 6 maanden. Had in januari longfunctie moeten hebben, maar ging niet door. Nu in afwachting wanneer wel. Ben in ieder geval voorlopig niet welkom.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 08:41

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 08:52

Misschien artikel uit Telegraaf even kopiëren want geen abonnee is het niet te lezen. De kop heeft het over griep en hooikoorts .

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 08:58

Ik kon ook maar de 1e zinnetjes lezen waarin wordt gezegd dat het virus onderduikt in het
hooikoortsseizoen.
Maar dat begint toch al in maart ?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 09:08

Ben zelf ook geen abonnee, heb er een beetje omheen gelezen.
Pandora2 ik heb pas sinds een week of 4 echt flink last van de hooikoorts. Daarvoor viel het nog mee, dus op zich kan het wel want de cijfers gaan de goeie kant op. Al kijk ik niet naar de positief geteste mensen, want ik weet niet hoeveel mensen er nou getest worden in vergelijking met februari ofzo. Dus dat vind ik geen reëel beeld geven.
Het is qua hooikoorts altijd maar net de vraag wanneer de pollen de lucht in gaan. Kan elk jaar wel iets verschillen.

Er staat ook maar een klein stukje tekst, ik zal het even over typen.
Het Coronavirus lijkt seizoensgebonden. Net als bij andere griepachtige virussen duikt corona onder met het hooikoortsseizoen, zo laat een nieuwe studie van het Erasmus MC en het Jeroen Bosch ziekenhuis zien. Het zou betekenen dat hooikoortspatiënten beter bestand zijn tegen corona. Het slechte nieuws is dat het virus vanaf half augustus terug keert.

En dan staat er nog een grafiekje onder, maar die kan ik niet kopiëren. Het is dus echt een heel klein stukje.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 09:21

En daar zit de clou , ze vergelijken covid 19 met griepcorona, ik vind dat pure misleiding.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 09:22

rockwitch schreef:

O dat zou top zijn. Toch 1 voordeel aan het pollenseizoen *hatsjie* kan het artikel helaas alleen niet lezen.

Uhm...voor mij begon het seizoen dit jaar vroeger als maart. Ik dacht eerst, ik word verkouden. Tot ik merkte dat het door de warmte deze winter gewoon eerder begon te bloeien als normaal. Ik zit dus al vanaf begin februari aan de pillen en de neusspray. Tot zeker oktober aan toe.
Laatst bijgewerkt door SusanH op 19-05-20 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 09:22

Maar in dit geval is het naar aanleiding van een studie... en het corona virus kan toch een aantal eigenschappen van andere virussen (vira? :') ) hebben.. dat is dan toch geen pure misleiding?

Overigens.. "Griepcorona".. die heb ik nog niet gehoord..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 09:29

En weet je, niemand weet precies hoe dit virus zich gedraagt. Het is voor iedereen onbekend en iedereen is heel hard bezig om het van alle kanten beter te kunnen begrijpen zodat ze het beter kunnen voorspellen.
Dus ik vind het bijzonder om te zien welke ideeen er allemaal langskomen wat wel/niet van invloed heeft, wat wel/niet zal werken en hoe het zich wel/niet gaat gedragen

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 09:30

bigone schreef:
En daar zit de clou , ze vergelijken covid 19 met griepcorona, ik vind dat pure misleiding.

Vergelijken ze met griep of, voor mij helemaal nieuw, griepcorona?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 09:31

Mam en pap krijgen donderdag beide een test of ze het gehad hebben al of niet. Zou voor mij ook veel duidelijk maken. Hoop eigenlijk dat ze ‘t al gehad hebben. :+

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 09:34

_Penotti schreef:
Sheran schreef:
Ergens zou het ook wel fijn zijn als corona ervoor zorgt dat mensen wat eerder thuis blijven als ze ziek zijn in plaats van dat ze de hele werkplek onder lopen te spetteren, al kreunend dat ze op weg naar hun werk al 3x hebben overgegeven maar dat ze toch écht wilden komen...

Dat ligt niet eens altijd aan de werknemer maar aan dat je bijvoorbeeld in een rooster staat. En als jij ziek bent een ander zijn vrije dag in moet leveren.

Je zou zeggen, ziek is ziek, rooster of niet. Er worden elke winter wel een paar collega's zeer dringend verzocht naar huis te gaan en/of thuis te blijven. En in het rooster wordt dat uiteraard opgevangen, dat gebeurd al jaren.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 09:36

rockwitch schreef:

Dit hele statement is verder nergens terug te vinden. Ook niet als je googled op erasmus-hooikoorts-corona. Als het waar was dan zouden andere media er toch ook over schrijven?

Van het artikel in Telegraaf is alleen maar de intro te lezen, zelfs met 'n incognitovenster.
Iemand met 'n abonnement die het hele verhaal kan lezen en kopieeren?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 09:39

CharleyT schreef:
Je zou zeggen, ziek is ziek, rooster of niet. Er worden elke winter wel een paar collega's zeer dringend verzocht naar huis te gaan en/of thuis te blijven. En in het rooster wordt dat uiteraard opgevangen, dat gebeurd al jaren.

Ik kan je vertellen dat het zo makkelijk vaak niet gaat.
Bij mijn werk werd ook niemand verzocht naar huis te gaan, nooit.
Er was onderbezetting, leidinggevende wisten dit, maar werd nooit opgelost.
We hebben wel eens ernstig zieke gehad en moesten toen 12 uur diensten draaien.
Denk maar dat die thuis zit echt geen dag langer dan nodig is thuis zit.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 09:46

_Penotti schreef:
CharleyT schreef:

Nee logisch, bij heel veel werk gebeurt dat dus niet. Maar het zou dus fijn zijn als de instelling zou veranderen wat dit betreft. Ik heb ook een baan waarin opvangen eigenlijk niet kan, maar heel vaak ben je toch een stuk misbaarder dan je denkt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 09:56

_Penotti schreef:
CharleyT schreef:

Iedereen is misbaar. Moet je 'ns zien hoe snel men een vervanger heeft als iemand langdurig uit de roulatie is. Het kost alleen meer dus proberen ze op je gevoel te werken. Gewoon je grenzen bewaken dus en ziek is ziek. En elke dag dat ze aan je kop zeuren dat je zsm moet terug komen ben je een dag langer ziek.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:18

Nou hier niet hoor :( collega’s en ik lopen al sinds april dingen op te vangen voor zieke collega anders hebben de leerlingen geen les. Tja als wij weigeren dan moeten ze iets maar als er niemand is.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:27

Nee inderdaad, in de tijd dat wij 12 uurs diensten draaiden veranderde er niets.
Kun je heel stoer roepen ziek is ziek, maar dan sturen ze echt wel een bedrijfsarts op je af. Zelfs al binnen een paar dagen.

Van mij was toen ook geen werk wat ineens iemand anders kon.
Daar was de inwerktijd te lang voor.
Het was een slechte situatie. Daar is iedereen het over eens, maar toch was dat al jaren zo.
Bezuinigingen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:50

@elnienjo: zo makkelijk is dat niet. Wij werkenden hebben nou eenmaal een hoog arbeidsethos.
Ik ben ook echt alleen maar ziek als ik buikloop heb of koorts.
Zelfs een keer meegemaakt dat ik maar met een buikgriep moest komen werken. Doe je dat niet dan word het vaak op werkweigering gegooid