Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 19:31

Ik werk al sinds het einde van mijn studie twee banen: 6 op 7. Bij de huidige bijbaan zit ik ruim 12 jaar. Elke zondag. Mijn vaste baan maak ik tussen de 45-55uren per week. Daarnaast rij ik 3 keer paard (plus stal en weitje mesten) en ga ik drie keer lopen (8-25km per keer). Daar bovenop ga ik inmiddels ook petsitten. En ik heb ook nog een sociaal leven. Wel een poetshulp. Gaat prima. Is ook hoe je je organiseert en je instelling is. Ik zou voorlopig niet anders willen.

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 22:56

Komen vleermuizen elke zomer terug naar dezelfde plek? Bij ons huis vliegen er elk jaar vele vleermuizen rond, we vragen ons af of dat elk jaar dezelfde groep is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 01:48

Ik lig er wakker van dus stel toch nu mn vraag maar hier.. Ik moet vandaag onze pony wegbrengen naar zn nieuwe huisje. Ongeveer een uurtje rijden met de trailer. Nu heeft hij nog nooit langer dan een ritje van 10/ 15 minuten in de trailer gestaan in zn eentje, toen we hem ophaalden hadden we onze shetlander mee als trailer-maatje. Zal ik de shet bij het wegbrengen ook meenemen? Of gewoon de pony in zn eentje vervoeren?
De shet vind vervoeren prima, krijgt daar geen stress van en vind het volgens mij wel leuk om zo wat van de wereld te zien. Zonder shet is wel iets makkelijker met de overdracht, ik vind het geen weer om de shet op de trailer te laten staan terwijl wij kijken hoe onze andere pony zn nieuwe huisje vind.. Ik heb wel mn vriend mee, dus ben niet alleen.. maar wat is wijsheid..?

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 01:59

Als je de shet wel mee neemt mag die daar mogelijk ook wel even van de trailer af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 02:03

Ja die zal mn vriend dan uit de trailer halen. Uiteraard blijft die wel in de buurt van de trailer/ gaat niet met de andere pony mee het land in.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 09:49

Shanna schreef:
Ja die zal mn vriend dan uit de trailer halen. Uiteraard blijft die wel in de buurt van de trailer/ gaat niet met de andere pony mee het land in.

Er gewoon even uit. Wat laten drinken. Misschien even rollen in de Bak. Hooi mee.

Ik zou als koper wel meewerken als een verkoper een maatje had meegenomen. Die kan toch best even zijn pootjes strekken en wat te eten krijgen?

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 13:44

Shanna schreef:
Ik lig er wakker van dus stel toch nu mn vraag maar hier.. Ik moet vandaag onze pony wegbrengen naar zn nieuwe huisje. Ongeveer een uurtje rijden met de trailer. Nu heeft hij nog nooit langer dan een ritje van 10/ 15 minuten in de trailer gestaan in zn eentje, toen we hem ophaalden hadden we onze shetlander mee als trailer-maatje. Zal ik de shet bij het wegbrengen ook meenemen? Of gewoon de pony in zn eentje vervoeren?
De shet vind vervoeren prima, krijgt daar geen stress van en vind het volgens mij wel leuk om zo wat van de wereld te zien. Zonder shet is wel iets makkelijker met de overdracht, ik vind het geen weer om de shet op de trailer te laten staan terwijl wij kijken hoe onze andere pony zn nieuwe huisje vind.. Ik heb wel mn vriend mee, dus ben niet alleen.. maar wat is wijsheid..?

Staat de pony so slecht alleen op de trailer dan? Ik vind een uur nog prima hoor, vind t banketstaaf naar de shet eerlijk gezegd dat hij dan 2 uur op de trailer moet staan :x

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 14:45

Als we als mens gaan hyperventileren is het zuurstof gehalte in het bloed te hoog en krijgen we een licht gevoel in het hoofd

Als een hond hijgt af te koelen, zit er vaak best een hoge frequentie in de ademhaling. Ook in rust.

Hoe komt het dat een hond hier geen last van heeft?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 14:48

Hun ademhaling is bij hijgen minder diep, ze verversen dus veel minder lucht. En dus loopt het zuurstofgehalte niet zo op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 15:17

Ik heb de pony inderdaad zonder shet weggebracht, hij doet het prima op de trailer hoor maar het was meer mn eigen idee (maatje onderweg, lange trailer-rit, pony die nog niet lang in de trailer is geweest (steeds ritjes van een kwartiertje ongeveer)). Het is helemaal goed gekomen, hij kwam ook lekker relaxed de trailer uit, hij had zelfs niet gezweet van de stress (ik wel..! :+ )!

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 17:36

Volgend jaar moet ik beginnen met het aflossen van de studieschuld, en het DUO 'moet daarvoor weten of ik een partner heb'. Hoezo?
Maakt me verder niet uit omdat ik geen partner heb, maar ben wel benieuwd wat dat nou uitmaakt? Wordt het bedrag wat je per maand moet aflossen dan anders? :o?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 17:42

marley93 schreef:
Volgend jaar moet ik beginnen met het aflossen van de studieschuld, en het DUO 'moet daarvoor weten of ik een partner heb'. Hoezo?
Maakt me verder niet uit omdat ik geen partner heb, maar ben wel benieuwd wat dat nou uitmaakt? Wordt het bedrag wat je per maand moet aflossen dan anders? :o?

Ik kreeg net precies dezelfde mail binnen :') Ze zullen misschien kijken naar het gezamenlijke inkomen als je een partner hebt?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 17:43

Ik dacht dat je zelf mocht bepalen hoeveel je per maand wilde aflossen? :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 17:56

Captain schreef:
Ik dacht dat je zelf mocht bepalen hoeveel je per maand wilde aflossen? :+

Het minimum wordt voor je bepaald. Maar je mag het zelf verhogen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 17:58

Als je een partner hebt rekenen ze dat mee. Geef je aan dat je dit niet wil, en kan je het niet binnen de gestelde termijn terug betalen, dan wordt dat termijn verlengd met de periode dat je je partner niet mee laat tellen.

Dus gewoon aangeven dat je die hebt, en daarna kijken of je het door hen gestelde termijnbedrag kan aflossen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 18:28

Mizora schreef:
Het minimum wordt voor je bepaald. Maar je mag het zelf verhogen.

Oh dat is goed balen... Ik studeer nog in het buitenland en kan het nu écht niet betalen om een lening van duo terug te betalen. Zit elke maand al krap -O- Nog even uitstellen om de mail te openen :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 18:31

Je kan, indien nodig, je betaling ook nog 5 jaar (60 maanden) uitstellen, per maand instelbaar uit mijn hoofd gezegd.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 18:47

Ja oké maar wat rekenen ze dan mee als je zegt dat je een partner hebt? Dat je in theorie meer te spenderen zou hebben?

En idd, je moet een minimaal bedrag per maand aflossen. Mijn schuld is bijvoorbeeld ongeveer 12.000 en per maand moet ik minimaal iets van 63 euro aflossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 18:58

Partner is volgens mij alleen als je samen woont, dus niet dat je een relatie hoeft te noemen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 19:27

Hoezo en waarom zitten er putjes in deze klinkers? Is in de gehele straat zo.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:14

Wat is dit voor ding? Het lijkt me om je raam af te schermen maar waarom heeft het dan zo’n typische vorm, iets rechthoekigs is dan toch logischer? En waarom lijken ze alleen bij huizen van oudere mensen voor het raam te staan?

Afbeelding

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:20

Is het geen haardscherm?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:20

Waarom zie je ze dan regelmatig in vensterbanken staan :?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:22

Schaduwscherm voor de plantjes. Niet voor jou in de rest van het huis dus, alleen zodat de kostbare plantjes niet in de volle zon achter glas stonden. En daarmee waren ze dus meteen een sierwerk.

Reden dat je ze nu niet meer zoveel ziet, is dat men meer ziet in zonwering voor de temperatuur in huis en planten heeft die beter bestand zijn tegen zon. Vroeger had je minder keuze.

Haardschermen konden er ook zo uitzien, maar dan van metaal. En dan zijn ze meestal iets groter.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:29

MarlindeRooz, wellicht had de mal waar de klinkers in gevormd zijn een bult/dopje op die plek?
Als ik dit lees:
Citaat:
Het maken van vormbakstenen of vormbakklinkers is eigenlijk grotendeels hetzelfde als de handvormstenen. Het grootste verschil is dat deze volledig machinaal gemaakt worden. Ook in dit proces worden de bakjes eerst bezand en vervolgens machinaal gevuld en aangedrukt. Hierbij wordt echter de klei stevig aangedrukt zodat de hele vorm goed gevuld is. Dit resulteert in een mooie vlakke klinker. Deze is dan ook beter geschikt om als bestrating te gebruiken dan een handvormklinker. Ook is het mogelijk om het bezanden (deels) achterwege te laten. Hierbij worden de klinkers door middel van water uit de mal gedrukt.
https://vanharn.nl/hoe-worden-gebakken-stenen-gemaakt/

dan lijkt het best waarschijnlijk dat er een 'spoelgat' aan een kant van de mal heeft gezeten, vanaf waar er water door word gepompt om de klinkers er uit te krijgen.

Blijheid, als ik je plaatje invoer in google afbeeldingen lijkt het een West-Fries raamscherm te zijn. Kennelijk kan je ze in de vensterbank zetten om te zorgen dat je minder inkijk hebt.