Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 14:16

Nala schreef:
Vinden jullie het gierig om te vragen wat het budget is als iemand vraagt wat je voor je verjaardag wenst?

Wel bijzonder. Maar als iemand vraagt wat ik wil, dan geef ik vaak verschillende opties. Bijvoorbeeld thee, chocolade/snoep. Dan kan iemand zelf bedenken wat ze willen besteden. De een zal dan bijvoorbeeld één zakje losse thee halen en de ander doet er nog een reep chocolade bij.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 14:16

LWDaisy schreef:
Nala schreef:
Vinden jullie het gierig om te vragen wat het budget is als iemand vraagt wat je voor je verjaardag wenst?

In dit geval gaat het om mijn beste vriendin. Ik wil vooral voorkomen dat ik per ongeluk veels te hoog (of misschien zelfs laag) zit met mijn inschatting, en telkens iets van 10 euro vragen… Als ik dan geld vraag dan koop ik er uiteindelijk toch niets van, want dan is het hele “ik zou het voor mezelf niet kopen maar wel willen krijgen” effect weg. Dan is het voor mijn gevoel namelijk opeens wel “mijn” geld, en zonde om het niet te sparen.

In welke prijscategorie vallen de cadeautjes die zij aan jou vraagt voor haar verjaardag?
Ik zou het rond diezelfde categorie houden :)

Dat is juist het probleem, zij vraagt nooit, ik verzin zelf wat. En die zitten meestal 75-100 euro, maar ik kan begrijpen dat zij dat misschien niet kan betalen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 14:24

Niets zo handig als afschaffen die ruilhandel :+

Dat hebben wij hier met familie en vrienden gedaan.
Lekker bij elkaar op de koffie en wat lekkers op tafel.
Gezellig kletsen maar geen cadeau 's.
Geen gedoe wat vind de ander leuk, wat iis het budget. Samenzijn is waar het om gaat.

Daarnaast vind ik persoonlijk 75-100 echt buitensporig.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 14:27

Oh ik ben juist gek op cadeaus. Maar mij maakt het niet uit wat de prijs is. Geef me een chocolade reep en ik ben blij. Ik ben dus heel blij dat we met familie wel aan cadeaus doen en eten samen. Met vrienden wel afgeschaft want dan werd er geld gegeven en dat was uitwisselen. Van iedereen 10 of 20 euro en dat bedrag gaf je ook weer terug :+ zijn we dus mee gestopt.

Bij de cadeaus die wij geven gaat het om het idee eb niet om de waarde. Ook wel eens een middag shoppen 'gekregen'. En de andere keer spullen voor hobby.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 27-10-21 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 14:28

Nala schreef:
LWDaisy schreef:
Nala schreef:

In dit geval gaat het om mijn beste vriendin. Ik wil vooral voorkomen dat ik per ongeluk veels te hoog (of misschien zelfs laag) zit met mijn inschatting, en telkens iets van 10 euro vragen… Als ik dan geld vraag dan koop ik er uiteindelijk toch niets van, want dan is het hele “ik zou het voor mezelf niet kopen maar wel willen krijgen” effect weg. Dan is het voor mijn gevoel namelijk opeens wel “mijn” geld, en zonde om het niet te sparen.

In welke prijscategorie vallen de cadeautjes die zij aan jou vraagt voor haar verjaardag?
Ik zou het rond diezelfde categorie houden :)

Dat is juist het probleem, zij vraagt nooit, ik verzin zelf wat. En die zitten meestal 75-100 euro, maar ik kan begrijpen dat zij dat misschien niet kan betalen.

Kun je haar niet meerdere opties geven dan? Ik heb bv een verlanglijstje met cadeaus van verschillende prijzen.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 14:37

MyWishMax schreef:
Oh ik ben juist gek op cadeaus. Maar mij maakt het niet uit wat de prijs is. Geef me een chocolade reep en ik ben blij. Ik ben dus heel blij dat we met familie wel aan cadeaus doen en eten samen. Met vrienden wel afgeschaft want dan werd er geld gegeven en dat was uitwisselen. Van iedereen 10 of 20 euro en dat bedrag gaf je ook weer terug :+ zijn we dus mee gestopt.

Bij de cadeaus die wij geven gaat het om het idee eb niet om de waarde. Ook wel eens een middag shoppen 'gekregen'. En de andere keer spullen voor hobby.

Ik vind een cadeautje ook altijd leuk. Maar gewoon een reep chocolade is eigenlijk al goed! Hoeft nog geen eens iets fanciest te zijn.

ynskek
Moderator Algemeen

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 14:41

Ik heb dit jaar tegen iedereen gewoon gezegd dat ik iets voor mezelf wilde hebben en niet iets voor de kleine of iets voor de beesten :+

Ik heb van boeken tot spelletjes gehad :) was heel geslaagd allemaal

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 16:26

Veel mensen in mijn vriendenkring hebben vaak geen geld voor een cadeautje. Dus als ik gevraagd word wat ik wil hebben geef ik aan dat hun bezoek op mijn verjaardag al een cadeautje opzich is, en dat ik niks verwacht. Als ze toch heel graag iets willen geven vraag ik een boekenbon, dan kunnen ze zelf beslissen wat ze er op zetten :)
Aan familie en dergelijke vraag ik soms iets specifieks, maar soms ook gewoon geld omdat ik dan spaar voor een duurder iets.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 16:30

Ik maak elk jaar een lijstje met diverse dingen die ik nodig heb of graag wil, prijzen variëren sterk maar zeg tussen de €15,- en €80,- qua waarde (als je ze opzoekt op bijv bol) en daarbij de mededeling dat een goedkoper merk of bijvoorbeeld bij de kringloopwinkel vandaan ook mag of een bijdrage aan *item op de lijst*.
Er staan ook standaard cadeaubonnen op bijvoorbeeld waarbij de gever de waarde helemaal zelf kan bepalen.

Maar ik ben al blij als iemand langskomt en niets meebrengt of bijvoorbeeld een klein reepje chocolade of een flesje douchegel ofzo, gewoon omdat ze dan aan mij/mijn verjaardag denken en ik dat veel meer waard vind dan het duurste/mooiste cadeau vd wereld. <3

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 16:30

Vraag een bon van de ej. Komt altijd wel op bij een paardenwijffie :+

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 20:57

Wij hadden van de zomer best een aantal bruiloften, waarbij er een stel was die ook een cadeaulijst hadden gemaakt. Hartstikke handig :j
Ware het niet dat het goedkoopste op die lijst een cadeau van 175 euro was... De prijzen liepen op tot een kleine 1100 euro.
En dat er ook werd aangegeven dat er voor de kinderen ook een presentje meegenomen moest worden, omdat die zich anders buitengesloten zouden voelen... En ook daar was een cadeaulijst op waarop de bedragen ook al startte op 75 euro... (wat ik al geen presentje meer noem, maar toch)

Wij weten dat de ongeschreven regel is: Je geeft minimaal wat je "kost".
Wij geven altijd iets meer, gemiddeld zo'n 100 euro voor een cadeau op een bruiloft, wel afhankelijk van of we dag of avondgast zijn.

Maar minimaal 175 euro voor een avondgast...
En dan ook nog een cadeau voor de kinderen van minimaal 75 euro... Wij vonden het echt bizar en om eerlijk te zijn waren we blij dat mijn gezondheid het niet toe liet om naar die bruiloft te gaan, want de ceremoniemeesters hebben wel duidelijk laten doorschemeren dat afwijken van de lijst niet gewaardeerd werd :n

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 21:00

Hier is de regel. Ik geef een feest. Ik nodig je uit dus ik betaal. En ik ben blij dat je er bent. Jezelf uit de kost houden is onzin. Want dat kan niet iedereen. Zeker niet als mensen een overdreven duur feest geven niet.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 21:00

M_D_H schreef:
Wij hadden van de zomer best een aantal bruiloften, waarbij er een stel was die ook een cadeaulijst hadden gemaakt. Hartstikke handig :j
Ware het niet dat het goedkoopste op die lijst een cadeau van 175 euro was... De prijzen liepen op tot een kleine 1100 euro.
En dat er ook werd aangegeven dat er voor de kinderen ook een presentje meegenomen moest worden, omdat die zich anders buitengesloten zouden voelen... En ook daar was een cadeaulijst op waarop de bedragen ook al startte op 75 euro... (wat ik al geen presentje meer noem, maar toch)

Wij geven altijd iets meer, gemiddeld zo'n 100 euro voor een cadeau op een bruiloft, wel afhankelijk van of we dag of avondgast zijn.

En dan ook nog een cadeau voor de kinderen van minimaal 75 euro... Wij vonden het echt bizar en om eerlijk te zijn waren we blij dat mijn gezondheid het niet toe liet om naar die bruiloft te gaan, want de ceremoniemeesters hebben wel duidelijk laten doorschemeren dat afwijken van de lijst niet gewaardeerd werd :n

Dan hadden die mensen per direct geen vrienden meer geweest van mij. Jeetje wat een lef.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 21:08

DuoPenotti schreef:
Hier is de regel. Ik geef een feest. Ik nodig je uit dus ik betaal. En ik ben blij dat je er bent. Jezelf uit de kost houden is onzin. Want dat kan niet iedereen. Zeker niet als mensen een overdreven duur feest geven niet.

Dit is de ongeschreven regel voor bruiloften, niet voor verjaardagen natuurlijk, dat is wel wat anders :o

Ik vind het overigens geen verplichting. Wij zijn zelf dit jaar getrouwd, door de maatregelen heel klein en volgend jaar doen we het nog eens over. Wij hebben tegen iedereen gezegd dat wij niks hoeven, als ze al wat willen geven, dat ze dat dan volgend jaar mogen doen. Dit jaar zou ons feest voor hun zijn :j
Niemand van de gasten heeft zich hier overigens aan gehouden, wat best "vervelend" was want we hadden helemaal geen cadeau tafel en ook geen tijd berekend voor het geven van cadeaus :') _O-
(We waren uiteraard wel blij verrast en hebben het enorm gewaardeerd)

Absolem schreef:
M_D_H schreef:

Dan hadden die mensen per direct geen vrienden meer geweest van mij. Jeetje wat een lef.

De vriendschap is ook aardig bekoeld als ik eerlijk ben :o
Laatst bijgewerkt door M_D_H op 27-10-21 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 21:08

M_D_H schreef:

Nee joh, wat erg. Om je dood te schamen dat de waarde van het cadeau belangrijker is dan het feit dat iemand überhaupt wat geeft. En dan ook nog een minimale waarde voor de kinderen. Die zijn ook blij met een klein Lego doosje van een paar euro (bij wijze van) Op mijn lijst was het goedkoopste €10 geloof ik.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 21:12

Jeetje... dat zijn voor mij bedragen die ik niet eens aan familie uitgeef := en dat geven wat je kost heb ik nog nooit gehoord? Ook niet gekregen haha

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 21:15

Mdh
Ik ken die regel voor bruiloften of grote feesten in een zaal en ik vind ze belachelijk.
Je (algemeen bedoeld) nodigt mensen uit omdat je die graag om je heen hebt. Niet dat ze hun eigen kosten eruit hebben.
Zulke ongeschreven achterlijke regels. Als ik een feest geef wil ik die onzin niet. Wat voor feest ook. Dat is andere mensen op kosten jagen wat ze anders niet gedaan hadden. Ja voor de een goed te betalen voor de ander een maand eten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 21:19

Als zoiets echr verwacht zou worden, dan zou ik dus niet gaan. Dat is idd wat dp zegt een maand eten :=

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 21:20

Het is een etiquette :j
Ik vind het zelf geen verplichting, maar bij bruiloften is het een etiquette :j
Voor grote feesten inderdaad ook, daar heb je gelijk in DuoPenotti :j
Als ik zelf een feest geef maakt het mij niet uit, maar bij andere houden wij ons wel aan die ongeschreven regel :j

Ik vind ook, dat wij ons aan de ongeschreven regel houden geeft de ander niet de verplichting dat ook te doen, daarnaast kan je het zo gek maken als je zelf wil, en daar zou een ander niet voor op moeten draaien.

Wij gaan er altijd een beetje van uit dat de gemiddelde bruidsgast tussen de 30 a 40 euro kost, dus daar baseren wij ons bedrag ook een beetje op :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 21:22

Echt nog nooit van gehoord. Of meegemaakt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 21:26

Dat zou kunnen, wij kennen hem wel en hier op bokt wordt hij in veel topics over "ik heb een bruiloft wat zal ik geven" wel altijd ook benoemd :j

Anyway, daar gaat dit topic ook verder niet om, het gaat om gierig zijn, dat kan 2 kanten op vallen, wij vonden dit ook een vorm van gierig, we kregen een beetje het gevoel dat ze de bruiloft gebruikte om al hun droom cadeaus te bemachtigen zonder er zelf een cent aan uit te geven :o

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 21:30

Maar als iemand dan 20 euro geeft is hij bij dat soort mensen gierig. Terwijl het echt enorm veel kan zijn. Vaak zit er ook nog bij dat je niet in je oude kloffie wilt gaan.
En dat omdat een ander je uitnodigt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 21:38

DuoPenotti schreef:
Maar als iemand dan 20 euro geeft is hij bij dat soort mensen gierig. Terwijl het echt enorm veel kan zijn. Vaak zit er ook nog bij dat je niet in je oude kloffie wilt gaan.
En dat omdat een ander je uitnodigt.

Is ook zo, een bruiloft is ontzettend duur voor de gasten.
Ik zie het bij mij in de familie bijvoorbeeld (wij trekken ook wel echt alles uit de kast en je kan het zo gek maken als je zelf wil) maar wij laten onze haren doen, nagels doen, kopen nieuwe kleding, schoenen, tasje, als je geluk hebt heb je sieraden die er bij passen, anders worden die ook nieuw aangeschaft, sommige laten ook de make-up doen, en dan daarboven op nog het cadeau.
Het kan echt enorm oplopen en dan kan ik mij voorstellen dat sommige mensen helemaal niks geven, of alleen een doos chocola.

Ik moet overigens ook zeggen, wij hebben 2 zelfgemaakte cadeaus gekregen en eerlijk? Die zijn voor ons het meest waardevol. Ze zijn perfect voor ons, passen bij ons, er is over nagedacht en vooral, de gevers hebben er heel veel liefde in gestoken. Ik zei ook tegen mijn man: Ik zou nu ook eerder een zelfgemaakt cadeau gaan geven dan een kaartje met geld :o
Laatst bijgewerkt door M_D_H op 27-10-21 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 21:44

Ja zelf gemaakt is prachtig :j
Daar gaat meer tijd en liefde in zitten dan ff vlug kopen (of bestellen)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 21:46

Doe net als mijn schoonzusje, volwassenen en kinderen krijgen een zak mandarijnen voor de verjaardag.