Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 09:33

Als het een beetje op NL lijkt daar zeggen ze een keer sorry en is het weer goed :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 09:38

Zebrastreep schreef:
Sizzle schreef:
De massa ruiming en de manier waarop dat gegaan is, was ronduit verwerpelijk.
Dat goedpraten doe ik niet aan mee.

Dat zeker maar wat denk je dat er al met heel veel kippen is gebeurd vanwege de vogelgriep. Op varkens die massaal geruimd worden... dan hoor je ook haast niemand maar het is net zo triest.

Het enige positieve is dat er nu jaren eerder als gepland een einde is gekomen aan de fokkerij voor bont.

In Nederland zou het verbod op nertsenfokkerij al per 1 maart 2021 ingaan... https://joop.bnnvara.nl/nieuws/nertsenf ... an-gepland

Voor Denemarken geldt slechts een tijdelijk verbod, daar zijn miljoenen nertsen geruimd en betrof het de grootste industrie van Europa, zie o.a. hier https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... verbranden
Dit betekent vermoedelijk, dat als de boeren het nog kunnen, ze gewoon een doorstart maken met hun nertsenbedrijf. De pelsen gaan vooral naar Rusland en China (waarbij het natuurlijk goed kan dat de pels later weer terugkomt in Nederland als bontrandje van je jas).

Ik heb in het begin hetzelfde gedacht als jij Zebrastreep, maar als je je wat in het onderwerp gaat verdiepen, dan ligt het toch wel wat genuanceerder, zeker omdat dat verbod in Denemarken dus maar tijdelijk is. De regering heeft daar in paniek gehandeld, politie en leger ingezet, zonder wettelijke basis al die dieren ineens gedood. Dat de dieren uiteindelijk toch dood zouden gaan en dat de manier waarop ze gehouden verwerpelijk is: helemaal mee eens.
Maar dat een regering in paniek dergelijke maatregelen treft en politie en leger inzet, zonder daarbij vragen te stellen of een wettelijke basis te hebben, is wel wat angstaanjagend.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 09:40

Het is daarbij natuurlijk achteraf en van de zijlijn makkelijker redeneren. Ook iets wat meegenomen mag worden in de kritiek.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 09:49

Zebrastreep helaas verplaatst het fokken van nertsen zich nu naar Polen ,Roemenië enz waar de dieren een nog miserabeler leven hebben :geen overheidscontrole ,geen wetten over dierenwelzijn met erbarmelijke toestanden over houden en slachten want tenslotte is het nog steeds big business die vachten
Ik heb na het schandaal eens een hele boel reportages bekeken over de minkfarms in Denemarken en ik vond het op zich meevallen hoe de meeste gehouden werden ( wat niet wegneemt dat ik het leed van die -alle- beesten vreselijk en verwerpelijk vind )

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 09:57

MarlindeRooz schreef:
heb pas net in mijn keel getest als experiment.

Heb je de zelftest alleen in de keel gedaan? Of na de keel nog met het stokje in de neus?
Dat laatste heb ik vanmorgen gedaan. Nog steeds negatief.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 10:02

Zebrastreep schreef:
Volgens mij zou er al vrij snel ook een verbod komen op het fokken van nertsen dacht ik.

Heel eerlijk? Deze beestjes hadden ook zonder corona een rot leven werden alleen maar gefokt voor het bont. Voordeel is nu dat dit hopelijk het begin is van het einde van de nertsenfokkerij voor bont.

Ik denk dat die beestjes zo veel beter af zijn hoe zielig en sneu het ook is.

Dat is een helaas een verkeerde gedachte. De vraag naar bont is er nog steeds. Door het hier te verbieden verdwijnt het naar de landen waar het wel gewoon is toegestaan. Helaas nemen die het ook niet zo nauw met dierenwelzijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 10:07

robert45 schreef:
Zebrastreep schreef:
Volgens mij zou er al vrij snel ook een verbod komen op het fokken van nertsen dacht ik.

Heel eerlijk? Deze beestjes hadden ook zonder corona een rot leven werden alleen maar gefokt voor het bont. Voordeel is nu dat dit hopelijk het begin is van het einde van de nertsenfokkerij voor bont.

Dat is een helaas een verkeerde gedachte. De vraag naar bont is er nog steeds. Door het hier te verbieden verdwijnt het naar de landen waar het wel gewoon is toegestaan. Helaas nemen die het ook niet zo nauw met dierenwelzijn.

Maar het doel is weer bereikt. Namelijk een bedrijfstak om zeep helpen. De nertsenfokkerij kunnen ze nu doorstrepen op hun verlanglijstje. Op naar de volgende bedrijfstak. Tja en dat de nertsen het in het buitenland nog slechter hebben daar ligt niemand wakker van.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 10:55

Loretta schreef:
Boras schreef:
Denk je wel aan je bloeddruk, HC? :) Volgens mij spendeer je hier heel wat tijd aan dit onderwerp.

Ik vind zelf het geen probleem om een booster vaccinatie te halen, maar ik baal er wel van dat ik niet meer in aanmerking kom voor een Pfizer vaccinatie. Die heb ik de vorige keren goed verdragen, geen bijwerkingen. Ik zie op tegen eventuele bijwerkingen van Moderna. Ik ben maandag aan de beurt.

Dan zou ik zeggen of een Pfizer of helemaal niet.

Als Rutte en de Jonge zeggen spring! Dan vraagt de hele bevolking zowat: Hoe hoog?

In mijn hoofd zegt de bevolking, als ze zeggen: 'spring over dit slootje om aan de brand te ontsnappen':
- ik ga toch niet springen, heb een zere knie
- je kunt je been breken als je aan de overkant landt
- er zitten vast krokodillen in het slootje
- ik zie geen brand
- brand is niet zo gevaarlijk, ik heb zelf wel eens een lucifer afgestoken
- dat bepaal ik zelf wel
- de overheid wil dit deel voor het slootje vast voor zichzelf houden

Gewoon altijd vertragend gezeur.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 11:06

robert45 schreef:
Zebrastreep schreef:

Uhhh, namen ze het hier wel zo nauw met het dierenwelzijn van de nertsen? Ik vind dit een goed argument als het gaat om kippen en varkens, maar heb je de beelden gezien van de Nederlandse nertsen houderijen? Ik vraag me af of die dieren er in het buitenland uberhaupt slechter bij kunnen zitten. Om nog maar te zwijgen van de illegale diersoorten die ze aantroffen bij de ruiming. Ik vind het een verderfelijke bedrijfstak en ben blij dat er een verbod op komt.
Als ze niet hadden gewild dat het verboden ging worden (wat al een tijdje bekend was) dan had de bont (pun intended) van nertsenhouders ook zelf met wat verbeteringen aan kunnen komen. Als je zag wat de mensen verdienen over wat vachtjes dan is het toch niet teveel gevraagd om die dieren een iets plezieriger leven te gunnen?

Sorry, dit was misschien offtopic.
@ ontopic, ik heb 2x moderna gehad met 0 bijwerkingen dus ga volgende week gewoon mijn booster halen. Kan best zijn dat het met omicron minder goed werkt dan tegen de delta, maar minder is hopelijk nog altijd meer dan niks. En als het niks is dan... nouja dan zijn we er niks mee opgeschoten. Maar niet geschoten is altijd mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 11:10

Sheran schreef:
Loretta schreef:

Als Rutte en de Jonge zeggen spring! Dan vraagt de hele bevolking zowat: Hoe hoog?

In mijn hoofd zegt de bevolking, als ze zeggen: 'spring over dit slootje om aan de brand te ontsnappen':
- ik zie geen brand
- dat bepaal ik zelf wel

Nou exact dit..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 11:10

Moderna schijnt iets beter te werken. Daarom willen ze de ouderen met Moderna boosten. (meer risico)

De testen waren overigens met een Moderne booster na 6-8 maanden na de laatste prik...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 11:20

Moderna blijkt inderdaad net iets meer antistoffen bij cross vaccineren op te wekken dan Pfizer maar verschil is klein.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 11:24

Ik vind het wel jammer dat je niet kan kiezen welk vaccin je krijgt bij de booster.
Als je geen klachten had bij de 1e 2 dan is het tenslotte ook aannemelijker dat je bij een booster van zelfde firma die ook niet krijgt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 11:30

Sheran schreef:
Loretta schreef:

- ik zie geen brand
- dat bepaal ik zelf wel

En dan zeggen de burgemeesters (of politie) vervolgens: maar dat gaan wij niet handhaven hoor!
En dan zegt de bevolking: zie je wel, het hoeft helemaal niet!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 11:34

Sizzle schreef:
Hoezeer ik ook met bepaalde dingen oneens ben, vind ik dingen als „verborgen agenda“ te ver gaan en speelt op onrust.

Nogmaals, de nertsen in Denemarken (geen bresiing van bestuurm niets) en het in één sprong invoeren van de QR zoals dat nog niet eens in het officiële plan stind (zonder énige kritiek erop) zijn twee heldere voorbeelden.

Het wordt ook wel eufemistische ´grotere belangen´ genoemd. Hier op deze draden verschillende keren als een goéde zaak.

Het nertsenvoorbeeld is een illustratief geval omdat het niet over kwestbaren, zorgbelasting et al gaat en wel gelijk een aantal goedpraters oproept.
Ik ben blij dat jij de crux van het foutieve ziet: Dat er zonder énige rem de zwaarste middelen ingezet worden, de rechten van burgers met geweld getreden worden zonder énige consequenties. Maar ja, covid en dus is het goed.

Onder de streep raakt het mij vrijwel niet, pas ik mijn keuzes op tijd aan.
Er is/wordt aardig wat licht op bestuurlijke richtingen geschenen. Het ligt buiten mijn invloed maar het licht stuurt wel +:)+

Ah en mijn zoon heeft in het kielzog van het nertsenschandaal een héél leuke fret overgehouden aan de covidhysterie.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 11:38

Needje schreef:
MarlindeRooz schreef:
heb pas net in mijn keel getest als experiment.

Heb je de zelftest alleen in de keel gedaan? Of na de keel nog met het stokje in de neus?
Dat laatste heb ik vanmorgen gedaan. Nog steeds negatief.

Beide! Neus en keel dus.

Bah ik heb zo weinig zin om te testen. Ik heb nogal moeite met nieuwe dingen + wanneer mensen aan mij gaan zitten. Dus 25 min fietsen, 20 min wachten, dan die ellende en dan 25 min terug fietsen trekt me bijzonder weinig. :o

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 11:40

Achterom schreef:
Sheran schreef:

- ik zie geen brand
- dat bepaal ik zelf wel

En dan zeggen de burgemeesters (of politie) vervolgens: maar dat gaan wij niet handhaven hoor!

_O- +:)+

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 11:47

Sizzle schreef:
De „maar“ hoort er niet.
Ook de manier waarop we met vogels en varkens omgaan is verwerpelijk.
Echter was de reactie in Denemarken ook nog eens een typische niet goed doordachte paniekreactie waar veel te makkelijk mee weggekomen is naar mijn gevoel. Echter woon in niet in Denemarken dus ik weet niet of er nationaal wel een soort excuus en berisping geweest is waarbij bepaalde bestuurders opgestapt zijn (ik hoop het wel).

Nee dat is er dus niet. En de compensatie voor door angst getroffen bedrijven is er ook bijna niet. De compensatie is peanuts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 12:18

Achterom schreef:
Sheran schreef:
- ik zie geen brand
- dat bepaal ik zelf wel

De politie kán het niet handhaven, dat is iets heel anders.. Maar idd, daardoor houden we ons nergens aan..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 12:20

Daks schreef:
Sizzle schreef:
De „maar“ hoort er niet.
Ook de manier waarop we met vogels en varkens omgaan is verwerpelijk.
Echter was de reactie in Denemarken ook nog eens een typische niet goed doordachte paniekreactie waar veel te makkelijk mee weggekomen is naar mijn gevoel. Echter woon in niet in Denemarken dus ik weet niet of er nationaal wel een soort excuus en berisping geweest is waarbij bepaalde bestuurders opgestapt zijn (ik hoop het wel).

Nee dat is er dus niet. En de compensatie voor door angst getroffen bedrijven is er ook bijna niet. De compensatie is peanuts

Wat de goedpraters volstrekt missen is dat het toevallig iets betreft waar zij het niet mee eens waren, dat het net zo goed bijvoorbeeld paarden of katten had kunnen betreffen of noem maar op.

Idem het invoeren van beperkingen/verplichtingen, toegang tot samenleving alleen met paspoort. Onder de angst geeft het velen een veilig gevoel dat anderen verplicht worden maar dat is wél een precedent.

De pandemie is ook een praktijkoefening bevolkingscontrole op echte schaal. Wie ontkennen prettiger vindt voelen moet dat doen, doch de voorbeelden liggen er.

In Italië is er nu een verplichte vaccinatie voor 50+....

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 12:34

Loretta schreef:
Boras schreef:
Denk je wel aan je bloeddruk, HC? :) Volgens mij spendeer je hier heel wat tijd aan dit onderwerp.

Ik vind zelf het geen probleem om een booster vaccinatie te halen, maar ik baal er wel van dat ik niet meer in aanmerking kom voor een Pfizer vaccinatie. Die heb ik de vorige keren goed verdragen, geen bijwerkingen. Ik zie op tegen eventuele bijwerkingen van Moderna. Ik ben maandag aan de beurt.

Ik heb gelezen dat dat te maken heeft met dat het je beter beschermt als je booster een andere is dan je eerste 2 prikken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 12:50

'Winkels liepen afgelopen drie weken zo'n 2 miljard euro mis'
De omzetschade door de coronamaatregelen van de afgelopen drie weken ligt voor winkeliers nu op ruim twee miljard euro. Dat meldt het AD op basis van een berekening van brancheorganisatie INretail. Onlinebestellingen en de mogelijkheid om spullen bij de winkel af te halen, compenseren het omzetverlies niet. Ook komt maar een beperkt aantal ondernemers in aanmerking voor de tegemoetkoming in de vaste lasten (TVL).

De drie belangenorganisaties voor winkeliers, INretail, MKB-Nederland en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) pleiten in de krant voor heropening van de winkels na 14 januari. De nood is volgens deze organisaties nog hoger dan tijdens de vorige lockdown.

"Winkeliers kampen met forse belastingschulden van de vorige lange sluiting, om vervolgens tijdens de drukste tijd van het jaar weer dicht te moeten. Om moedeloos van te worden", zegt INretail-directeur Meerman. Hij wil dat de winkels snel weer open gaan, desnoods door QR-codes te laten controleren bij binnenkomst.

Ik hoop dat over een paar weken de winkels weer open mogen, al dan niet met regels...

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 12:56

Ik snap dat er maatregelen zijn, ik snap dat het nodig is.

Maar ik vind het vreselijk en vreselijk ondoordacht voor de winkeliers. Natuurlijk kon je drukke winkels verwachten rond Kerst, maar nu had je een overvolle Gal & Gal en lege winkelstraten. Iedereen had toch kunnen bedenken dat dat zou gebeuren? Hier was het ten tijden van open winkels met mondkapjes en beperkte hoeveelheid binnen echt heel erg top geregeld. Ik voelde me veiliger tijdens een shoplolletje toendertijd dan in de Etos de dag voor Kerst.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 13:01

Ilse_123 schreef:
Ik snap dat er maatregelen zijn, ik snap dat het nodig is.

Maar ik vind het vreselijk en vreselijk ondoordacht voor de winkeliers. Natuurlijk kon je drukke winkels verwachten rond Kerst, maar nu had je een overvolle Gal & Gal en lege winkelstraten. Iedereen had toch kunnen bedenken dat dat zou gebeuren? Hier was het ten tijden van open winkels met mondkapjes en beperkte hoeveelheid binnen echt heel erg top geregeld. Ik voelde me veiliger tijdens een shoplolletje toendertijd dan in de Etos de dag voor Kerst.

Had jij niet zelf kunnen bedenken dat het daar de dag voor kerst druk zou zijn. Je was zelf deel van het probleem en dan wijzen naar Den Haag?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 13:06

Ik snap soms ook echt niks van de politieke keuzes. Alleen ik denk dat je ze niet helpt met ertegenin gaan en je niet aan afspraken houden.

Verder zou ik het fijn vinden als er wat minder geluisterd wordt naar de enorme schreeuwers. Mensen die nu keihard werken en hun hoofd boven water proberen te houden hoor je niet schreeuwen. Mensen met tijd teveel hoor je schreeuwen.