Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 06:28

@purny maar je kan toch gewoon de internationale code gebruiken uit de nl app?
Ga je naar New York? Ik denk eigenlijk dat je niets gaat hebben aan die app behalve als ze daar je test resultaat in zetten.
Mijn moeder gaat pas volgend jaar naar mijn oma omdat ze in december met pensioen gaat en het niet echt logisch is om dan daarvoor nog vakantie op te nemen.

Blue_Eyes

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 07:20

Oké dan. Vaccin-niet-willer :')

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 07:55

"In a world where you can be anything, be kind."

Jemig wat schrik ik van sommige reacties in de corona topics en de rest van internet zeg...

Mensen die elkaar ernstige ziekte of zelfs de dood toewensen door de keuzes die ze maken(en ja die heb ik beiden kanten op gezien).

Mensen die niet willen vaccineren moeten wel oliedom zijn en wappies.

Mensen die wel vaccineren zijn allemaal schapen en kunnen niet voor zichzelf nadenken.

De vergelijkingen met de tweede wereld oorlog gaan mij ook wel heel erg ver... Maar blijkbaar roept deze situatie bij zoveel mensen toch dat soort gevoelens op. Moeten we daar geen compassie voor hebben?

Kun je je inbeelden dat mensen zo bang zijn dat het verleden zich herhaald.

Kun je je inbeelden dat mensen zo bang zijn voor corona of de effecten op de zorg dat ze zo fel zijn op niet vaccineerders dat ze er niet eens meer in de buurt willen komen?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 07:58

Vayo schreef:
bigone schreef:
Ik denk dat er in de avond veel strakker gecontroleerd word. Cafés met muziek, alcohol , jongeren geeft toch iets meer risico dan mensen die overdag aan een tafeltje wat eten of drinken.

Gisteren was het rond 22:00 in een bomvol café, met muziek en alcohol. Het leek wel carnaval zeiden mijn broer en moeder. Ze konden zo doorlopen en bij het tweede café moesten ze alleen de qr-code laten zien zonder ID. Ze zijn tot 0:00 gebleven en daarna was het echt heel druk op straat. Ik denk echt dat er op veel plaatsen niet gecontroleerd wordt.

En daarnaast ontgaat me totaal wat de reden is dat horeca om 0:00 moet sluiten nu de 1,5 m regel eraf is!?

Misschien dat dit ook te maken heeft met een stukje zorg ontzien.
Of ingeval mijn nieuwe schoonzusje geeft aan dat zij nog minder uitgaansdrukte hebben op de eerste hulp. Ook al is er wel een stijging van domme ongelukjes de afgelopen periode. :+ Niet zo als toen de horeca tot in de vroege uurtjes open was ingeval.
Vond ik lastig voor te stellen zeker gezien de puinhoop die studenten er hier van maken. (geen aanval op studenten, ik woon nu eenmaal op een plek waar dat het geval is, met ontiegelijk veel studenten :+ )
Maar zij werkt in het westen van het land.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 08:01

corinep schreef:
"In a world where you can be anything, be kind."

Jemig wat schrik ik van sommige reacties in de corona topics en de rest van internet zeg...

Mensen die elkaar ernstige ziekte of zelfs de dood toewensen door de keuzes die ze maken(en ja die heb ik beiden kanten op gezien).

Mensen die niet willen vaccineren moeten wel oliedom zijn en wappies.

Mensen die wel vaccineren zijn allemaal schapen en kunnen niet voor zichzelf nadenken.

De vergelijkingen met de tweede wereld oorlog gaan mij ook wel heel erg ver... Maar blijkbaar roept deze situatie bij zoveel mensen toch dat soort gevoelens op. Moeten we daar geen compassie voor hebben?

Kun je je inbeelden dat mensen zo bang zijn voor corona of de effecten op de zorg dat ze zo fel zijn op niet vaccineerders dat ze er niet eens meer in de buurt willen komen?

Dat heeft toch gewoon niet te maken met de tweede wereld oorlog?
Dus ja ik heb erg veel moeite met die vergelijking. En mijn oma heeft in de oorlog van haar 14 broers/zussen. Er 10 verloren door dat ze bijdroegen aan het verzet. Ik zie de gelijkenis echt niet.
En ik ben toch echt wel veel bezig met dat onderwerp voor mijn werk. Die vergelijking gebruiken om je standpunt sterker te maken vind ik een zwaktebod.
Dit hetzelfde met het te pas en te onpas gebruiken van het woord discriminatie.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 08:11

Lena ik ga jouw gevoelens niet begetaliseren.

Ik ga ook de gevoelens van andere mensen niet begetaliseren.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 08:16

corinep schreef:

Even dit eruit gepikt: nee. Daar kan ik geen compassie voor hebben. En ik kan er ook niet in meegaan dat mensen denken dat de geschiedenis zich herhaalt omdat ze moeten aantonen dat ze geen corona hebben, voor ze een restaurant in mogen. Sterker nog: van alle dingen die geroepen worden, maakt dit me echt het allerboost. Er gaat nu ook zo'n onzinverhaal rond op Facebook, over een oude vrouw die in een restaurant wil gaan zitten en die uiteindelijk de vergelijking met de oorlog maakt. Mensen die dat plaatsen, gaan bij mij direct op mute, of als het niet de eerste keer is, worden ze ontvriend.
Je vergelijkt dit, waarin we juist de levens van mensen proberen te sparen, niet met een situatie waarin een specifieke bevolkingsgroep stelselmatig werd uitgemoord. Gewoon echt :r

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 08:21

corinep schreef:

Maar er zit wel een verschil tussen gevoelens en dingen erbij halen om een gevoel te versterken.
Daarmee wordt ook een irreële angst gecreëerd.
Leg mij uit op welke manier er een machtsvacuüm gecreëerd probeert te worden door geweld te gebruiken tegen bepaalde groepen? En wie hier nou de macht om zou willen grijpen. Bescherming van een zwakkere groep binnen onze samenleving is niet van belang?

Het is een keuze om nu bepaalde dingen niet te doen. Het alternatief is gewoon aanwezig.
Er is geen sprake van het bewust buiten sluiten van bepaalde groepen mensen.
Wel vind ik het opvallend dat mensen dit zelf ook aan willen praten. De pedicure in mijn omgeving die geen gevaccineerden meer wil behandelen bijvoorbeeld.
Dat vind ik zeker een groot probleem. De focus door deze extreme groep wordt gelegd op excessen terwijl ze zelf deze excessen zelf ook doorvoeren.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 03-10-21 08:23, in het totaal 1 keer bewerkt

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 08:23

Blue_eyes, ik hoop dat je met "je" niet mij bedoeld?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 08:38

corinep schreef:

Het is bagatelliseren.

De vergelijking met WO2 gaat nergens over. We hebben een pandemie waar we met zijn allen uit willen komen.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 08:49

Askja schreef:
Belmera schreef:
Ik vind dat er nogal een verschil is tussen iets niet willen of iets weigeren.
Ik vind mezelf iemand die het vaccin nu niet wil.

Je beschouwt jezelf dus niet als vaccinweigeraar? Terwijl je het vaccin niet wilt, dus weigert?
Ik begrijp de gevoeligheid voor het woord weigeraar niet zo goed. Wat is daar dan zo negatief aan?

Jij vindt dat er geen verschil zit in:
Ik weiger dit te doen
En
Ik wil dit niet doen

Ik vind dat als iemand iets weigert, diegene totaal niet openstaat om zijn/haar mening te veranderen. Bij niet willen, is die ruimte er wel.

Ik wil niet naar de tandarts, maar ga toch.
Ik weiger naar de tandarts te gaan, maar ga toch.
Dat laatste klopt niet..

Als jij het verschil nog steeds niet ziet, ben ik idd een vaccin-weigeraar, snap wel dat dat een stuk beter klinkt dan vaccin-niet-willer.

Ik weet niet precies waarom ik weigeraar zo n naar woord vind. Heeft er denk mee te maken dat t klinkt alsof ik iets niet doe wat wel zou moeten. En n vaccin moet niet, die mag

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 09:12

corinep schreef:
Blue_eyes, ik hoop dat je met "je" niet mij bedoeld?

'Je' in de algemene zin des woords.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 09:25

Belmera schreef:
Jij vindt dat er geen verschil zit in:
Ik weiger dit te doen
En
Ik wil dit niet doen

Ik vind dat als iemand iets weigert, diegene totaal niet openstaat om zijn/haar mening te veranderen. Bij niet willen, is die ruimte er wel.

Ik wil niet naar de tandarts, maar ga toch.
Ik weiger naar de tandarts te gaan, maar ga toch.
Dat laatste klopt niet..

Als jij het verschil nog steeds niet ziet, ben ik idd een vaccin-weigeraar, snap wel dat dat een stuk beter klinkt dan vaccin-niet-willer.

Ik weet niet precies waarom ik weigeraar zo n naar woord vind. Heeft er denk mee te maken dat t klinkt alsof ik iets niet doe wat wel zou moeten. En n vaccin moet niet, die mag

'Ik wil me niet laten vaccineren, maar doe het toch'
versus
'Ik weiger me te laten vaccineren'.

Het verschil lijkt mij vrij helder. Je wil niet, dus je weigert, punt. Om wat voor reden dan ook. Zat mensen die het ook eigenlijk niet willen, zo'n naald in hun arm, maar die het toch doen, net als naar de tandarts gaan.

Daarbij, vaccinweigeraar is geen term met een bepaalde lading, zoals destijds dienstweigeraar.
Het is gewoon wat het is; iemand die zich niet laat vaccineren.

Een vaccin is vrije keuze, dat klopt. Maar geen vrijblijvende keuze, als in: het mag maar het hoeft niet. Het hoeft eigenlijk wél, in de zin dat het wenselijk is dat zo veel mogelijk mensen zich laten vaccineren. Het enige dat niet wenselijk, en ook niet aan de orde is, is dat het verplicht wordt. Dwang ipv drang.

Helemaal eens verder met Blue_Eyes en lenaa_tje hierboven. Bespaart me weer wat typwerk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 09:32

Eens met bovenstaande. Ik wilde liever niet maar heb het toch gedaan.
Kont tegen de krib in een pandemie heeft geen zin, we moeten het met zijn allen doen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 09:48

friezenfan2 schreef:
@purny maar je kan toch gewoon de internationale code gebruiken uit de nl app?
Ga je naar New York? Ik denk eigenlijk dat je niets gaat hebben aan die app behalve als ze daar je test resultaat in zetten.
Mijn moeder gaat pas volgend jaar naar mijn oma omdat ze in december met pensioen gaat en het niet echt logisch is om dan daarvoor nog vakantie op te nemen.

Dat moet ik nog even uitzoeken hoe het zit met welk soort app het is. Of het de internationale qr code is of iets anders. Gelukkig nog 2 maanden de tijd om het uit te zoeken

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 09:55

In de diverse Amerikagroepen op Facebook staan al diverse mensen te trappelen die eerder gaan dan jij. Die kunnen je voor die tijd vast vertellen hoe alles gaat. En zo niet, dan weet ik er nog wel een paar die je kunnen helpen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 09:57

corinep schreef:
"

Nee kan ik niet en heb ook geen compassie met zulke aandachtszoekers!

Vergelijking met de holocaust is van de zotte!
De regering heeft de taak de volksgezondheid te beschermen vandaar de maatregels.
Mensen moeten eens niet zo negatief daar naar kijken. Het gaat ook om hun gezondheid die beschermd word.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 10:04

Ik sluit me volledig aan bij Popstars en anderen. Elke vergelijking met de oorlog gaat scheef. En dan ook nog denken velen dat Nederland de enige regering heeft met maatregelen. Tjonge, dat ze eens om zich heen kijken in Europa alleen al.

En een vaccin niet willen of weigeren? Ik zie het verschil niet hoor.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 10:15

Joh, een deel van mijn voorouders had een rode J in hun persoonsbewijs en een gele ster op hun kleding. Omdat ze volgens de Nazi's untermenschen waren.
Die merktekens waren bedoeld om ze gemakkelijker te kunnen herkennen en ze vervolgens te kunnen deporteren en te 'vernietigen'.

Als ik dat gegeven zou misbruiken om uitdrukking te geven aan mijn eventuele aversie tegen een vaccinatiebewijs, dan zou ik toch een monsterlijke nazaat zijn?
Laatst bijgewerkt door mysa op 03-10-21 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 10:21

Het woord ‘untermenschen’ zegt al genoeg. Vreselijk!

Dat degenen die nu zichzelf buitengesloten voelen niet snappen dat ze dat volledig zelf veroorzaken, is hun eigen probleem. Maar ze zadelen er wel de maatschappij mee op.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 10:24

Gewoon geen aandacht meer aan besteden of iemand zich wel of niet laat vaccineren. Dan kun je wel bezig blijven.
Als er geen aandacht meer aan wordt besteed zal het vanzelf wel minder worden hopelijk.
Wil iemand zich niet laten vaccineren, prima eigen keuze. Maar dan ook niet zielig gaan lopen doen als je er doodziek van bent thuis

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 10:35

Ik merk wel dat ik eindelijk een beetje klaar ben, met in disuccsie gaan met mensen die er andere over denken. Heel veel mensen beginnen zo vast te zitten in het negatieve en het ik wil dit niet doen ik wil dat niet doen want ik vind dit en dat. Heb het laatst ook afgekapt toen ik tegen iemand zei joh een zelftest ik beloof je het doet geen pijn je teen stoten is pijnlijker. En gelijk weer iemand die ook zeer vast zit en dagelijks bezig is met bang zijn voor de overheid (zo zie ik het) dat corona griep is en testen overbodig. Ik heb toen eigenlijk voor het eerst gezegd ik ga niet meer in discussie over wat goed en fout is omtrent corona ben daar wel zo klaar mee. Uiteraard geen tegen reactie gehad.

En ik vindt het vreselijk dat hier mensen opmerkingen moeten lezen over de tweede wereldoorlog, terwijl ze familieleden zijn kwijtraakt op de meest gruwelijke manier.

Ik heb nog geen niet gevaccineerde gezien die is 'vernietigd' of naar een kamp is gestuurd omdat ze zogenaamd minder zouden zijn. Dus die vergelijking met de tweede wereldoorlog is zo fout en misplaatst. Net als de term discriminatie wordt ook zwaar misbruik en mensen zijn de betekenis van het woord compleet kwijt. En overigens ook wat het inhoudt.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 10:38

Ik heb afgelopen week weer een handvol mensen ban Facebook gegooid die maar blijven zaniken zeuren en ongepast reageren.
Heb er gewoon geen filter meer voor en geen zin meer in merk ik, om daar langs te moeten scrollen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 10:48

Muze schreef:
Ik heb afgelopen week weer een handvol mensen ban Facebook gegooid die maar blijven zaniken zeuren en ongepast reageren.
Heb er gewoon geen filter meer voor en geen zin meer in merk ik, om daar langs te moeten scrollen.

Ik merk dat ik gewoon een goede social media bubbel heb.
Dat, dat kan is alleen wel een gevaar. Deze zorgt er alleen meer voor dat je een heel eenzijdig beeld krijgt van de situatie.
Ik snap best wel dat mensen die via hun social media alleen maar berichten zien van de overheid sluit uit, mensen gediscrimineerd omdat.. etc etc. Ook helemaal in die modus zitten en daar niet meer uitkomen.

Maar ook ik heb een oud collega van Facebook gegooid want ook ik ben best Corona moe.
En ik wil geen onderdeel zijn van haar grote bereik wat zij heeft.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 10:49

Ik vraag me af wie er wel graag een prik had en er op stond te springen?
Zonder pandemie had niemand gezegd, aaah doe maar. Leuk!!!
Iedereen heeft gedaan om de pandemie te stoppen, om te zorgen dat ouders of hunzelf niet in het ziekenhuis zouden belanden. En de zorg van andere belangrijke zaken ook door kan gaan.