Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 15:32

lenaa_tje schreef:
@achterom ik ken verschillende mensen die inderdaad na een maand nog positief testen.
Dus ja ik acht die kans wel aannemelijk.

Ik acht hem vrij klein. Hier op het werk véél besmettingen gehad helaas. Een enkeling test na besmetting nog positief, maar dat is vooral op de heel scherp afgestelde testen van het ziekenhuis. Niet op de reguliere pcr of sneltest.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 15:39

Achterom schreef:
lenaa_tje schreef:
@achterom ik ken verschillende mensen die inderdaad na een maand nog positief testen.

Ik acht hem vrij klein. Hier op het werk véél besmettingen gehad helaas. Een enkeling test na besmetting nog positief, maar dat is vooral op de heel scherp afgestelde testen van het ziekenhuis. Niet op de reguliere pcr of sneltest.

Mijn broer gaat regelmatig naar het buitenland, moet elke keer een test hebben.
En na zijn corona besmetting is hij nog enkele keren besmet getest. Was niet ziek meer.
En bij de uitslag die hij dan kreeg van het GGD moest hij hemel en aarde bewegen om niet in quarantaine te hoeven omdat dit een oude uitslag was.

Shadow0

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 15:44

Ben eigenlijk ook benieuwd of je dan kunt stellen dat het een oude uitslag is - zou isolatie in die situaties niet juist verstandig zijn (om varianten en mutaties en heroplevingen te voorkomen.) Hoe zeker weten we dat er dan niets aan de hand is, ook al voelt iemand zich niet ziek?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:00

Shadow0 schreef:
Ben eigenlijk ook benieuwd of je dan kunt stellen dat het een oude uitslag is - zou isolatie in die situaties niet juist verstandig zijn (om varianten en mutaties en heroplevingen te voorkomen.) Hoe zeker weten we dat er dan niets aan de hand is, ook al voelt iemand zich niet ziek?

Als je geen klachten (meer) hebt en je voelt je niet (meer) ziek? Dan wíl je toch ook gewoon je leven weer oppakken?
Citaat:
U mag weer uit isolatie als u 24 uur geen klachten meer heeft die passen bij COVID-19 én het minimaal 7 dagen is na het begin van uw klachten.

Het punt is gewoon dat de aanwezigheid van dat virus nog steeds de testuitslag beïnvloedt. En dat klopt ook wel, maar je bent op dat moment geen gevaar meer voor jezelf en de mensen om je heen, anders zou je niet vrij (op 1,5 meter) mogen rondlopen na die quarantaine + 24 uurs - periode.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:04

Gem schreef:
Als je geen klachten (meer) hebt en je voelt je niet (meer) ziek? Dan wíl je toch ook gewoon je leven weer oppakken?

Hmm ja, natuurlijk wil je dat, maar het gaat erom dat we als samenleving wellicht niet de nieuwe varianten van corona in onze samenleving willen hebben.

Citaat:
Het punt is gewoon dat de aanwezigheid van dat virus nog steeds de testuitslag beïnvloedt. En dat klopt ook wel, maar je bent op dat moment geen gevaar meer voor jezelf en de mensen om je heen, anders zou je niet vrij (op 1,5 meter) mogen rondlopen na die quarantaine + 24 uurs - periode.

Maar als een test na een bezoek aan het buitenland positief aangeeft kun je je afvragen of dat wellicht een nieuwe infectie is en niet per se alleen maar oude restanten.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:05

Shadow0 schreef:

Een collega van mij was met Kerst positief. In maart veel kinderen ziek, testen en enkele positief, waarop groepen in quarantaine. Deze collega is 3x getest en 3x positief. Hierop naar het ZH voor bloedafname en zij zit vol met anti-stoffen waarop ze dus positief test. Dus ja, het kan zeker!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:05

Het virus is aanwezig maar vermeerdert niet meer (dus ook geen besmettelijkheid meer) begrijp ik. Dat kunnen ze wel testen met een bepaalde test.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:07

suffie schreef:
Een collega van mij was met Kerst positief. In maart veel kinderen ziek, testen en enkele positief, waarop groepen in quarantaine. Deze collega is 3x getest en 3x positief. Hierop naar het ZH voor bloedafname en zij zit vol met anti-stoffen waarop ze dus positief test. Dus ja, het kan zeker!

Maar dan vraag ik me nog steeds af in hoeverre iemand dan wel of niet iemand anders aan kan steken. Want dat is uiteindelijk het echt belangrijke. Ik vind de aanname dat er niets aan de hand is ondanks meerdere positieve testuitstlagen iets voorbarig. Vol met antistoffen kan ook betekenen: dus nog steeds een actieve / hernieuwde infectie proberen te bestrijden.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:07

Huertecilla schreef:
Een bijzondere, interssante, zelfs logische:

In Mellilla zijn de cijfers erg slecht. Het slechtste van Spanje. Het probleem is de hoge bevolkingsdichtheid en een hoog aantal gezinsleden per huishouden. De cijfers verbeteren niet, wát ze oo proberen.
Het bestuur heeft besloten de terassen open te laten gaan. op die manier ontmoeten gezinsleden, families elkaar meer buíten in plaats van binnen :)* _/-\o_

Melilla is, voor wie het niet weet, een stukje Spaans grondgebied in het noorden van Marokko. Een vriend van ons is er gelegerd als sergeant van het Spaanse leger. Hij is de weekenden hier bij zijn vrouw in het dorp. Het is daar inderdaad niet best, maar vanwege zijn functie mag hij dus wel reizen. Zij is vorige week ook mee geweest. Zo zou je dus toch weer besmettingen in huis halen ... heb ik ook vriendelijk tegen haar gezegd. Maar even niet.

Ik snap echt ook wel de voordelen van die open terrassen trouwens. Zeker in ons klimaat.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:10

Maar Shadow, dan zou half Nederland besmettelijk kunnen zijn, want iedereen die Corona heeft gehad, heeft anti-stoffen. Het gekke is alleen dat niet iedereen positief test.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:10

Shadow0 schreef:
Maar als een test na een bezoek aan het buitenland positief aangeeft kun je je afvragen of dat wellicht een nieuwe infectie is en niet per se alleen maar oude restanten.

Nee, het gaat niet om ná het buitenland, het gaat (er bij ons) om vóórdat je naar Duitsland gaat. En ik vermoed dat dat ook voor de broer van DuoPenotti geldt: voor je werk naar het buitenland toe moeten.
Chauffeurs en binnenvaart werken nu eenmaal grensoverschrijdend maar ik durf wel te stellen dat wij op ons stalen, drijvende eiland een zeer geïsoleerd leven leiden.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:15

Pffff ik heb even een baaldag. Ik ben dol op mijn man, maar we zitten nu al een jaar elke dag op elkaars lip en ik merk dat ik ondertussen snak naar meer ruimte voor mezelf (zoals ik hiervoor altijd heb gehad, hij maakte altijd lange dagen op kantoor).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:19

pumpina schreef:
Pffff ik heb even een baaldag. Ik ben dol op mijn man, maar we zitten nu al een jaar elke dag op elkaars lip en ik merk dat ik ondertussen snak naar meer ruimte voor mezelf (zoals ik hiervoor altijd heb gehad, hij maakte altijd lange dagen op kantoor).

Je mag als je wil een huisje huren ergens om daar even "alleen" te zijn. :7

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:23

suffie schreef:
Maar Shadow, dan zou half Nederland besmettelijk kunnen zijn, want iedereen die Corona heeft gehad, heeft anti-stoffen. Het gekke is alleen dat niet iedereen positief test.

Nee, het gaat niet om de antistoffen. De normale testen, zowel PCR als antigeentesten, tonen de aanwezigheid van virus aan. Het enige wat je niet altijd zeker weet is of het virus dat je vindt nog helemaal intact is en in staat om ook anderen te besmetten, of dat het alleen maar resten zijn van virusdeeltjes die al gedeeltelijk kapot zijn (en dan dus geen anderen meer kunnen besmetten.)

Dit laatste kan soms maken dat je positief test terwijl er geen virus meer is.
MAAR. Ik zou zeker ook rekening houden dat als er om je heen meerdere mensen besmettelijk zijn, dat je ook met antistoffen zelf ook opnieuw besmettelijk kunt worden. Minder besmettelijk waarschijnlijk, en korter, maar niet per se helemaal niet. (Dit soort dingen zijn volgens mij niet helemaal uitgezocht omdat andere landen proberen om die situatie uberhaupt niet voor te laten komen.)

Gem schreef:
Nee, het gaat niet om ná het buitenland, het gaat (er bij ons) om vóórdat je naar Duitsland gaat.

Nou ja, Duitsland wil dus onze besmettingen niet, dat is duidelijk (en terecht.)

Maar heb je al eens zo'n test gedaan inmiddels, en was die nog steeds positief? Want verreweg de meeste mensen die geen actieve besmetting meer hebben tonen NIET positief.

Citaat:
Chauffeurs en binnenvaart werken nu eenmaal grensoverschrijdend maar ik durf wel te stellen dat wij op ons stalen, drijvende eiland een zeer geïsoleerd leven leiden.

Ja, dat zou ik wel verwachten. Maar volgens mij is de kans dat je dan alsnog positief test dan dus niet zo groot.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:27

Bij sommige dus wel shadow.
Ik heb ook ergens gelezen dat mensen die flink ziek zijn geworden meer antistoffen hebben dan die alleen een snotneus hebben gehad.
Mijn broer is echt flink ziek geweest. Geen ziekenhuisopname, maar wel echt met flinke koorts en moeilijker ademhalen dagen in bed.
Hij is gelukkig wel goed opgeknapt daarna, maar moet dus regelmatig door Duitsland en elke keer een test laten doen.
En heeft toen diverse keren positief getest. Maar was niet meer ziek, geen kuchje niets.
In Nederland mocht hij overal weer komen volgens de regels.
Maar door een test ineens niet meer. Ja dat gaat niet als je een eigen bedrijf hebt.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:29

Bij mijn vader is dat getest met een kweektest(?). Nog wel virusdeeltjes aanwezig (6 weken na besmetting), maar het virus deelt zich niet meer.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:31

Achterom schreef:
lenaa_tje schreef:

Wij hebben dit bij meerdere leerlingen gehad. Op school is dat dus lastig maar ggd zegt dat je positief test terwijl niet meer besmettelijk
Het heeft daarin tegen ook geen besmettingen opgeleverd dus dat je dan nog besmettelijk bent zo als Shadow stelt geloof ik niet.

Ik zou het zelf eens testen met een thuis test en dan gewoon een betaalde test doen bij een negatieve uitslag

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:52

Bij een pcr test krijg je niet alleen positief, maar ook een CT waarde. In combinatie met een antigeentest en antistoffen in het bloed bepalen én het klinische beeld doet de microbioloog in het ziekenhuis uitspraken over besmettelijkheid en het feit of betreffende patiënt de covid-afdeling mag verruilen voor een reguliere afdeling.
Maar als je alleen naar positief of negatief kijkt, dan testen sommigen nog weken positief.

Maar dit is dus altijd in overleg met de covid-arts en microbioloog.

Het is overigens nog steeds erg druk in het ziekenhuis. Er liggen nu ook echt jongere patiënten op de ic.

En ik wil héél graag naar Griekenland. Daar lijk ik even geen astma te hebben.

Ik wacht netjes tot het weer mag. Maar na 2 besmettingen denk ik dat het als ik ook nog gevaccineerd ben wel oké is. Je moet ook durven leven natuurlijk.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 17:05

Ik mag toch hopen dat het Wetsvoorstel Testbewijzen dat gisteren is ingediend en dat ze begin mei in willen laten gaan er niet door komt bij de Tweede Kamer. Dat is toch echt te zot voor woorden dat je voor alles wat je wil doen een testbewijs moet hebben. Voor mij reden om dan de horeca nog maar te boycotten. En dan gaat het mij niet om die eigen bijdrage, maar om het feit dat je niks spontaans kunt doen. Als je gezond bent laat je je niet testen en als je klachten hebt blijf je thuis. Dan betaal ik nog liever een paar tientjes voor een vals testbewijs dan aan die absurditeit mee te werken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 17:07

Inderdaad belachelijk voorstel.
Daarnaast wil ik niet betalen voor een ander zijn nodige uitje terwijl ik braaf mijn tijd afwacht.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 17:08

DuoPenotti schreef:
Hij is gelukkig wel goed opgeknapt daarna, maar moet dus regelmatig door Duitsland en elke keer een test laten doen.

Want Duitsland heeft geen zin in alle besmettingen die wij dus hebben. Ik geef ze echt geen ongelijk.

Citaat:
En heeft toen diverse keren positief getest. Maar was niet meer ziek, geen kuchje niets.

Maar dat is geen sluitend bewijs dat hij dus ook niet meer besmettelijk was op die momenten.

Citaat:
In Nederland mocht hij overal weer komen volgens de regels.

Wellicht heeft je broer vooral heel veel mazzel dat hij in Nederland dan weer naar buiten mag omdat we de regels hier tamelijk soepel hebben omdat we niet echt bezig zijn met actief indammen van corona.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 17:10

En ook geen bewijs dat hij wel nog besmettelijk is..... dus....

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 17:13

Bloodymary schreef:
Ik mag toch hopen dat het Wetsvoorstel Testbewijzen dat gisteren is ingediend en dat ze begin mei in willen laten gaan er niet door komt bij de Tweede Kamer. Dat is toch echt te zot voor woorden dat je voor alles wat je wil doen een testbewijs moet hebben. Voor mij reden om dan de horeca nog maar te boycotten. En dan gaat het mij niet om die eigen bijdrage, maar om het feit dat je niks spontaans kunt doen. Als je gezond bent laat je je niet testen en als je klachten hebt blijf je thuis. Dan betaal ik nog liever een paar tientjes voor een vals testbewijs dan aan die absurditeit mee te werken.

Helemaal eens. Ik zie dat absoluut niet zitten. Ik heb echt met een hoop dingen mijn best gedaan, maar ergens houd het op. Ik ga alleen ergens heen als ik me goed voel, net als mijn kinderen. Ik acht de kans dat Corona voor ons gevaarlijk is erg klein. En dan steeds moeten gaan testen!?
Ik vond de test enorm vervelend en zie dit niet zitten.

Maar vervelender vind ik ..... mijn oudste van 13 komt officieel niet meer in aanmerking voor een kindertest. Zij is erg bang en durft die normale diepe test niet te ondergaan. De kans dat Corona voor haar gevaarlijk is, is minimaal. Ze leeft al zo lang volgens allerlei regels. Moet dan een (angstig) kind van 13 ook nog de dupe zijn van die testen? Dan kunnen we dus gewoon nergens meer heen!!!?

Ik vind het een belachelijk voorstel.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 17:13

Shadow0 schreef:
Maar heb je al eens zo'n test gedaan inmiddels, en was die nog steeds positief? Want verreweg de meeste mensen die geen actieve besmetting meer hebben tonen NIET positief.

We gaan nu eerst met het schip naar de werf. Tegen de tijd dat die klaar is (over 2 - 3 weken), gaan we allebei testen. Zo lang mogelijk wachten maar, des te groter de kans op een negatieve test.
(En hopen maar dat we dat k.virus niet ondertussen nogmaals oppikken, we hadden sowieso al heel veel pech dát we hem de laatste keer oppikten)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 17:18

DuoPenotti schreef:
En ook geen bewijs dat hij wel nog besmettelijk is..... dus....

Nee, maar het vervelende is dus dat de nadelen van het doorlaten van iemand die wel besmettelijk is nogal grote gevolgen heeft.

Maar goed. Ik heb ergens in dit topic (of de voorlopers) ook gezegd dat het handig is om corona in te dammen, alleen al omdat wij anders van Duitsland worden afgesloten omdat die geen zin hebben in onze besmettingen. Ik heb het idee dat we nu ongeveer op dat punt aankomen waar ons 'vooral doorgaan'-beleid tegen ons gaat werken en voor mensen die regelmatig de grens over moeten nu echt reele nadelen geeft.
En dat is vervelend, want dat geeft veel overlast voor de mensen die het betreft.