Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 16:49

Weet je wat helemaal mooi is?
Ik slik hydrocortison, een iets milder zusje van prednison als vervanger van cortisol.
En ondanks dat wij dus kunstmatig onze cortisol regelen, en dus teveel kunnen nemen zijn we aldus het Radboud en AMC geen risicogroep.
En dit spul is als je er een rekensom op loslaat, want 1 mg prednison is 4 mg hydrocortison, net zo erg.
Maar nee wij zijn geen risicogroep.
Nee we gaan enkel dood als we onze medicatie niet opnemen, maar het valt best mee!
Een diabeet, praktisch hetzelfde idee is wél risicogroep maar wij dus niet.
Wij als patiënt zeggen: geen risicogroep amehoela.
Maar inderdaad mensen met flink prednison zijn risicogroep.
Om die reden slik ik ook echt zo weinig mogelijk medicijnen, echt afgepast zodat mijn immuunsysteem het blijft doen.
Maar dat kan dus niet iedereen, 80% niet.
Die volgen een schema bij kwakkelen wat gewoon funest is voor zo’n virus.
Corona hangt de slingers op!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 16:54

moonfish13 schreef:
Weet je wat helemaal mooi is?
Ik slik hydrocortison, een iets milder zusje van prednison als vervanger van cortisol.
En ondanks dat wij dus kunstmatig onze cortisol regelen, en dus teveel kunnen nemen zijn we aldus het Radboud en AMC geen risicogroep.
En dit spul is als je er een rekensom op loslaat, want 1 mg prednison is 4 mg hydrocortison, net zo erg.
Maar nee wij zijn geen risicogroep.
Nee we gaan enkel dood als we onze medicatie niet opnemen, maar het valt best mee!
Een diabeet, praktisch hetzelfde idee is wél risicogroep maar wij dus niet.
Wij als patiënt zeggen: geen risicogroep amehoela.
Maar inderdaad mensen met flink prednison zijn risicogroep.
Om die reden slik ik ook echt zo weinig mogelijk medicijnen, echt afgepast zodat mijn immuunsysteem het blijft doen.
Maar dat kan dus niet iedereen, 80% niet.
Die volgen een schema wat gewoon funest is voor zo’n virus.

Voor mensen met suikerziekte geldt alleen als ze slecht ingesteld zijn of complicaties hebben. Is dus ook lang niet iedereen.

Maar heel eerlijk heb ik online maar ook in mijn omgeving zoveel mensen horen zeggen ik ben een risicogroep want ik heb astma. Ondertussen gebruiken ze echt het minimale aan medicatie. Zijn niet onder het controle van een arts want dat is niet nodig. Sorry maar dat maakt je geen risico groep. Ondertussen wel allerlei dingen ondernemen maar niet willen werken in de winkel. Enigszins hypocriet.

En het is toch juist fijn dat deze groepen blijkbaar niet vatbaarder zijn voor dit virus.

purny

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 17:01

Ik had mezelf echt bij de risicogroepen geteld(astma en obese) Maar gelukkig ben ik geen risicogroep!
Neemt niet weg dat ik niet voorzichtig blijf

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 17:03

Lenaatje:
Oh ik schaar licht astma ook niet onder risicogroep, dat heb ik ook zien passeren en die mening deel ik met je. :j
Maar ik bleek weldegelijk risicogroep: ik kreeg in no time ziekenhuiswaardige complicaties.
Complicaties die ik gezond niet had gekregen.
Maar ik ben niet naar ikea gegaan en er op uit gegaan, en mijn lotgenoot ook niet hoor.
Wij hebben zelf onze verantwoording genomen.
Nu heb ik alsnog pech gehad ondanks echt mijn best doen, maar schreeuwen ik ben risicogroep maar wel op pad gaan?
En dan doel ik niet op veilige uitjes, of uitjes met heel laag risico.
Ik ging alleen naar stal, en beschermd boodschappen doen.
Op stal is het hier rustig zat, maar mijn ouders komen natuurlijk nog ergens.
Je weet het gewoon nooit zeker!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 17:06

Wat ik me afvraag, is of mensen met ademhalingsproblemen (astma, COPD, longproblemen) wel kunnen functioneren mét een masker. Ik was vanmiddag boodschappen doen en had een zo'n blauw chirurgisch masker op. Man, wat is dat warm en benauwd als je echt moet sjouwen met zware flessen bij 27 graden buitentemperatuur. En dan moet het hier nog gewoon dik 35 graden worden, maandenlang soms.

Mijn man ligt nog steeds op bed, vanmorgen eindelijk de huisarts hier gehad die hem een injectie in de heup heeft gegeven en dat lijkt voorzichtig te gaan werken. Maar hij had dus daarom ook een kwartiertje het masker op en gaf ook aan dat hij het heel benauwd kreeg.

Om me heen zag ik vooral mensen met maskers van allerlei makelij, maar ook onder de neus, zelfs om de nek, nog net niet als hoofddoekje. Maar zoals het hoort, waren er maar weinig. Vooral het winkelpersoneel maakte er echt een potje van. En maar blèren tegen elkaar, die Spanjaarden zijn allemaal half doof volgens mij.

Ik ben trouwens obese en diabeet, maar anderzijds, wel een heel goed ingestelde. Ik blijf voorzichtig.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 17:16

@MoniqueT ik kan alleen voor mezelf spreken en ik krijg het erg benauwd met zo’n mondkapje. (Astma en obese)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 17:18

Ik kruip even onder m’n steen vandaan.
Ik heb astma en mijn huisarts vindt me wel een risicogroep.
Ik puf dagelijks , en moet elk jaar naar het long spreekuur om zo’n blaas test te doen.
Ik ben de laatste tijd meer benauwd en moet meer puffen, huisarts gaf aan dat dit nu met de droogte meer voorkomt.
Moet t wel in de gaten houden.
( verder kiplekker).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 17:47

Diabetes is risico vanwege de koorts. Zelfs een goed ingestelde diabeet kan dan ontregeld raken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 18:10

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 18:11

Monique. Ik heb ernstig astma met dagelijks gebruik van prednison en antibiotica. En een experimentele operatie.
En ik verpleeg inmiddels covid patiënten in het ziekenhuis en het gaat prima. Ik ben gewend om met benauwdheid om te gaan denk ik.
Ik heb meer moeite met de combinatie van alle materialen. Nuts, bril, overal en handschoenen en masker uiteraard. Door de prednison heb ik het snel warm en met dat pak helemaal.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 18:17

ik heb copd en ben nogal obese, gebruik meerdere pufjes, maar ben verder prima gezond. Ik krijg elk jaar een oproep voor de griepprik en een longfunctietest. Ik dacht eerlijk gezegd dat ik dus wel tot een risicogroep hoorde, maar blijkbaar is dat niet zo. Gelukkig maar.

Texas8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 19:09

Waar zien jullie nou precies wanneer je in de risicogroep zit Ivm longproblemen. Ik zoek echt het rivm af en de link die hier eerder is gegeven, maar kan het gewoon niet vinden. Ik kijk denk ik heel erg scheel :Y)
Want wanneer ben je nou met astma een risicogroep?
Vind het maar onduidelijk allemaal en artsen zijn bijna niet te bereiken hier |o

purny

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 19:12

Als je onder behandeling van de longarts bent

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 19:16

26 maart zat iedereen met astma en/of bronchitis nog in de risicogroep maar inmiddels blijkt uit onderzoek dat dit niet het geval is (RIVM)
Ben ik vanaf 12 maart voor niks binnen gebleven 8)7
Ik ben ook veel te zwaar en heb bloedgroep A (dat was in het begin ook een risicofactor)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 19:17

Ik heb zo’n ventolin puffer voor mijn hooikoorts.
Voor het eerst, zonder kan ik benauwd worden zeker buiten.
Maar ik gebruik dat ding gemiddeld niet eens 1x per week, dus ja dan schaar ik dat niet onder risicopatiënt zijn qua benauwdheid.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 19:47

raket schreef:
Monique. Ik heb ernstig astma met dagelijks gebruik van prednison en antibiotica. En een experimentele operatie.
En ik verpleeg inmiddels covid patiënten in het ziekenhuis en het gaat prima. Ik ben gewend om met benauwdheid om te gaan denk ik.
Ik heb meer moeite met de combinatie van alle materialen. Nuts, bril, overal en handschoenen en masker uiteraard. Door de prednison heb ik het snel warm en met dat pak helemaal.

Dank je, ik vroeg het me vanmiddag ineens af. Het is wellicht een kwestie van gewenning, ik heb ook pas twee keer boodschappen gedaan in deze hele periode en het was ook best warm.

Wat zullen jullie het warm hebben met al die bescherming aan!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 20:04

elnienjo schreef:
lenaa_tje schreef:
Wat ik wijsheid vind is mensen het recht geven om naar huis gehaald te worden. Dat kan nu niet omdat hun plek vergeven is dan. Je kan niet meer terug. Ook vind ik dat je de ruimte moet bieden voor ingeval 1 vast familielid. Al is dat eventueel dan in tuin/buitenruimte.
Bij de oma van mijn vriend mogen de bewoners niet eens zelf meer gebruik maken van de gezamenlijke tuin want dat is buiten.

Ik snap niet waarom ze niet meer terug zouden mogen. Je betaalt de huur toch door? En het personeel hoeft minder te doen.
En het is niet dat er nu een wachtrij staat te trappelen om opgenomen te worden in 'n verzorgingshuis, want niemand durft gaan.

Je betaalt geen huur in een verpleeghuis... je krijgt een indicatie waar wonen met zorg bij elkaar zit. Dat moet dus omgezet worden als je uit het verpleeghuis weg gaat. Daarnaast moet je een huisarts vinden die de medische verantwoordelijkheid wil en kan nemen en moet er thuiszorg voldoende zijn om de verpleeghuiszorg over te nemen.
Voor een somatische bewoner soms nog te doen, maar voor iemand met een dementie is het echt heel ingewikkeld.
Wij lopen nu al tegen een berg rompslomp aan om bewoners van een quarantaine unit Met een ZZP10 (terminale zorg) die het toch overleven weer om te zetten naar een lagere indicatie.

Wat mij betreft zou de eerste stap naar een oplossing zijn om eens te inventariseren hoeveel zorgmedewerkers nog aan het werk zouden durven als de deuren open gaan. Want zonder zorgmedewerkers houdt het op. En ik denk echt dat de maatregelen vooral noodzakelijk zijn voor een veilige werkplek voor onze zorgmedewerkers. Aangezien constante bescherming met PBM in het verpleeghuis vaak geen optie is.

De volgende stap is bij bewoners/1e contactpersonen inventariseren hoe zij zouden staan tegenover een open deuren beleid.
Als dat in verhouding zou staan met elkaar zouden ze per instelling moeten kijken of ze de boel kunnen scheiden. Bewoners die dat willen open deuren beleid, bewoners die dat willen afgeschermd in quarantaine houden.
Dat is niet 1-2-3 geregeld maar als we echt nog een jaar moeten wachten op een vaccin m.i. Wel de enige menswaardige oplossing.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 20:27

Nieuwste richtlijnen in het onderwijs zijn het volgende :
Indien 3 personen of meer (kinderen en/of medewerkers) binnen een groep klachten hebben van neusverkoudheid en/of hoesten en/of koorts, meldt u dit bij de afdeling Infectieziektebestrijding van GGD

Eerder waren dit nog twee.

En kinderen die vaker snotteren etc kunnen naar school.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 20:39

moonfish13 schreef:
Ik heb zo’n ventolin puffer voor mijn hooikoorts.
Voor het eerst, zonder kan ik benauwd worden zeker buiten.
Maar ik gebruik dat ding gemiddeld niet eens 1x per week, dus ja dan schaar ik dat niet onder risicopatiënt zijn qua benauwdheid.

Hier alleen bij weersverandering. En bij harde wind heb ik het benauwd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 20:43

Coby schreef:
Indien 3 personen of meer (kinderen en/of medewerkers) binnen een groep klachten hebben van neusverkoudheid en/of hoesten en/of koorts, meldt u dit bij de afdeling Infectieziektebestrijding van GGD

Serieus :? Lekker dan, zit je dan tussen de snotterende kinderen....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 20:52

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 21:09

pmarena schreef:
Coby schreef:

Zelf doe ik het niet, want ik ga het risico niet lopen dat mijn kinderen iemand besmetten ofzo als ze ziek zijn, maar mijn kids hebben vanaf december tot februari best veel gesnotterd en gehoest. En dat was toen echt niet van de Corona maar dat is gewoon iets wat ze elk jaar wel hebben. Dus op zich snap ik dan wel dat ze zeggen als jij een kind hebt die gewoon al maanden wat snotterig is, wat kinderen nou eenmaal vaak hebben als ze naar opvang en school gaan want ze pikken elk virusje dan wel mee, dat ze dan minder streng kijken.
Mijn dochtertje hoest nu. Dus die blijft thuis, het is niet heel heftig ofzo, maar we houden ons gewoon aan de regels, maar als dit het hoestje was wat ze al in december had, dan zou ik ook zoiets hebben van mja dan moet ze dus altijd thuis blijven.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 21:11

Ergens zou het ook wel fijn zijn als corona ervoor zorgt dat mensen wat eerder thuis blijven als ze ziek zijn in plaats van dat ze de hele werkplek onder lopen te spetteren, al kreunend dat ze op weg naar hun werk al 3x hebben overgegeven maar dat ze toch écht wilden komen...

Texas8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 21:34

purny schreef:
Als je onder behandeling van de longarts bent

Ook milde astma patienten zijn onder behandeling. Bijv door jaarlijkse controle en de blaastest. Of geldt dat dan weer niet als behandeling? Vind het maar onwijs onduidelijk...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 21:35

pmarena schreef:
Coby schreef:

En... onder behandeling betekent korter dan drie maanden gezien door longarts

Ja echt. Ik kan ivm de privacy niet het hele document delen. Maar eerst was het 1 leerling of personeelslid. Nu 3 binnen een groep. Mijn gedeelde groep is nu samen met mij 9. Dat wordt een flinke snotterbende dan.