Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:58

bigone schreef:
En dan komt er nog een heel serieus probleem bij, wanneer dit achter de rug is komt dit op de zorg af, keuzes moeten ze nu blijkbaar al maken en enkelen hier op bokt kunnen er nu al over meepraten

https://nos.nl/l/2328445

Ik zou volgende week een echo krijgen, maar vandaag ben ik gebeld, dat deze wordt uitgesteld. Vorige week was ik nog wel bij de internist en werd mij verteld, dat ik de echo en wat andere onderzoeken toch snel nodig had.

Maar ik begrijp het wel.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 23:01

Oscar schreef:
Ik snap dat ook niet helemaal hoor.

Mijn man en ik houden geen afstand binnenshuis. Lijkt me een beetje onlogisch dat we wel in 1 bed liggen maar niet samen op de bank zouden kunnen zitten. Als we naar buiten gaan dan zouden we volgens het RIVM hand in hand mogen lopen omdat we gezinsleden zijn. Op zich wel logisch want waarom niet op straat en wel op de bank. Maar het kan voor anderen ook weer verwarring geven. Want waarom mogen wij wel hand in hand lopen (doen we niet hoor :D ) en mag dat niet met de buurman?
Antwoord: omdat we geen gezinsleden zijn. Maar anderen die ons niet kennen weten dat niet. En als je dan zou willen handhaven dan is dat best lastig.

Ik denk mede hierom dat mijn vriend en ik ook 1,5 meter afstand moesten houden van elkaar toen we in de Gamma waren. Andere mensen kennen ons niet, weten niet dat we een stel zijn maar zien ons wel naast elkaar lopen. Dat is verwarrend. Het voelde vreemd om ook bij elkaar weg te moeten blijven maar wel logisch.

Overigens niet in de Gamma om nu spontaan voor de lol dingetjes op te knappen maar omdat we recent de sleutel hebben gekregen van een nieuw huis.

Saul

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 23:13

bigone schreef:
En dan komt er nog een heel serieus probleem bij, wanneer dit achter de rug is komt dit op de zorg af, keuzes moeten ze nu blijkbaar al maken en enkelen hier op bokt kunnen er nu al over meepraten

Dat klopt.
Mijn tante is helaas kanker patiënte. Chemo bleek vorig jaar niet afdoende te werken en ze zou vanaf maart immunotherapie krijgen.
Dit is stopgezet. Natuurlijk mede vanwege besmettingsgevaar maar ook omdat het ziekenhuis aangeeft dat corona voor gaat.

Natuurlijk snap ik het deels.
Maar mijn tante stond er al niet goed voor. En nu ben ik bang dat het einde wel heel snel in zicht komt ;(

En als ik zie hoe beperkt mijn eigen afspraken nu zijn. Wat ik ook begrijp. Maar vind het wel eng zo.

BigOne

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 23:21

Inmiddels, met de cijfers van een aantal Staten er nog niet bij heeft Amerika de meeste besmettingen . Vraag me serieus af hoe ze dat daar onder controle gaan krijgen ondanks de biljoenen die trump heeft toegezegd .

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 23:28

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 23:32

Citaat:
We moeten weer terug naar de situatie waarin we alleen Ab Osterhaus hebben.”

En toen ging mijn drinken :+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 23:34

_/-\o_

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 23:44

MarliesR schreef:
Dit staat op de NOS liveblog.

Roche: recept staat op internet
De Zwitserse farmaceut Roche laat in gesprek met de NOS weten dat laboratoria het recept voor een vloeistof die nodig is voor coronatests van het internet kunnen halen. "Het recept waar u het over heeft, is een algemeen recept dat bekend is bij microbiologen. Het staat hen vrij om de vloeistof te ontwikkelen", zegt een Roche-woordvoerder.

Voor de veiligheid, de kwaliteit en de betrouwbaarheid raadt Roche echter aan de vloeistof bij het bedrijf te kopen. "Buiten de Roche-omgeving kunnen we de kwaliteit en de betrouwbaarheid niet garanderen."

Eerder was er bij Roche een tekort, maar dat is inmiddels opgelost. Wel waarschuwt het bedrijf dat er veel vraag naar is. "Voor nu hebben we genoeg op voorraad."

--------

En de nieuwe cijfers uit Italië (ook van de NOS liveblog);

662 mensen overleden in de afgelopen 24 uur. De groei lijkt te stabiliseren, maar zoals een collega eerder zei: Het zijn nog steeds 2 volle Boeing 777’s. Maar ook het aantal mensen dat herstelt blijft stabiel rond de 1000 mensen per dag.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnen ... spartanntp
Artikel erover.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 23:46

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 23:49

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 23:50

Ik las 'isoleren' in combinatie met 'André Hazes'. Ik ben VOOR :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 23:51

Marcella schreef:
MarliesR schreef:
Dit staat op de NOS liveblog.

Roche: recept staat op internet
De Zwitserse farmaceut Roche laat in gesprek met de NOS weten dat laboratoria het recept voor een vloeistof die nodig is voor coronatests van het internet kunnen halen. "Het recept waar u het over heeft, is een algemeen recept dat bekend is bij microbiologen. Het staat hen vrij om de vloeistof te ontwikkelen", zegt een Roche-woordvoerder.

Voor de veiligheid, de kwaliteit en de betrouwbaarheid raadt Roche echter aan de vloeistof bij het bedrijf te kopen. "Buiten de Roche-omgeving kunnen we de kwaliteit en de betrouwbaarheid niet garanderen."

Eerder was er bij Roche een tekort, maar dat is inmiddels opgelost. Wel waarschuwt het bedrijf dat er veel vraag naar is. "Voor nu hebben we genoeg op voorraad."

--------

En de nieuwe cijfers uit Italië (ook van de NOS liveblog);

662 mensen overleden in de afgelopen 24 uur. De groei lijkt te stabiliseren, maar zoals een collega eerder zei: Het zijn nog steeds 2 volle Boeing 777’s. Maar ook het aantal mensen dat herstelt blijft stabiel rond de 1000 mensen per dag.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnen ... spartanntp
Artikel erover.

De directeur van Roche Nederland was net bij Jinek.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 23:52

Oscar schreef:

Ja, die laatste zinnen die doen het hem wel ja.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 23:52

moonsparkle schreef:
Er werd zo vaak duidelijk gezegd van wat nu als het we het nu niet aan kunnen, ja apparatuur en bedden waren onderweg, we kijken of patiënten naar Duitsland kunnen, maar dat lost nu niks op of althans dan zou je zeggen dat het nu rond zou moeten zijn anders is er toch een hele grote kans dat je geen plek hebt voor de mensen al binnen twee dagen.

Volgens mij word er trouwens altijd al overlegd met bejaarden/familie of ze het nog willen als ze al weinig kans hebben op goed herstel of ze willen doorgaan met behandelen of palliatieve sedatie.

Stuur maar door, hier is volgens mij nog genoeg plek ;) We hebben/krijgen ook patiënten uit Frankrijk en Italië.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 00:07

Kaus schreef:
Ik denk mede hierom dat mijn vriend en ik ook 1,5 meter afstand moesten houden van elkaar toen we in de Gamma waren. Andere mensen kennen ons niet, weten niet dat we een stel zijn maar zien ons wel naast elkaar lopen. Dat is verwarrend. Het voelde vreemd om ook bij elkaar weg te moeten blijven maar wel logisch.

Overigens niet in de Gamma om nu spontaan voor de lol dingetjes op te knappen maar omdat we recent de sleutel hebben gekregen van een nieuw huis.

Ook dan wordt iedereen toch nog steeds gevraagd alléén boodschappen te doen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 00:09

Oscar schreef:

Ik ben ook voor :j . Vraag mij af hoe makkelijk hij even een ommetje kan maken. Hij woont op paar km afstand van mij, maar ik heb hem nog nooit gezien.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 00:10

Oscar schreef:

Die is toch inmiddels wel lang genoeg gecremeerd om niet meer besmettelijk te zijn?

Of bedoel je Dreetje junior?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 00:13

Een 8,5 minuten durend filmpje waarin alle belangrijke basisdingen over Corona (Covid19) worden uitgelegd.

Animatiefilm uit een bekende serie, nl kurzgesagt of in a nutshell.

Gericht op volwassenen, duidelijke informatieve uitleg.

https://boingboing.net/2020/03/20/heres ... H_80fRxjcY

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 00:14

oomens schreef:
Oscar schreef:

Die is toch inmiddels wel lang genoeg gecremeerd om niet meer besmettelijk te zijn?

Of bedoel je Dreetje junior?

Die was door het alcohol sowieso niet besmettelijk denk ik...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 00:18

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 00:24

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 00:26

Op de Veluwe en de Achterhoek komen behoorlijke inperkingen in de toeristische sector.
Belangrijkste punt is het sluiten van gemeenschappelijke sanitaire ruimtes op campings, jachthavens etc. omdat de 1,5 meter afstand daar moeilijk te waarborgen is.
https://www.apeldoorn.nl/ter/coronanieu ... ector.html

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 00:40

tiwi1969 schreef:
Op de Veluwe en de Achterhoek komen behoorlijke inperkingen in de toeristische sector.
Belangrijkste punt is het sluiten van gemeenschappelijke sanitaire ruimtes op campings, jachthavens etc. omdat de 1,5 meter afstand daar moeilijk te waarborgen is.

Ik snap niet dat er nog toeristische bedrijven open zijn. Dadelijk krijgen we weer een enorme volksverhuizing met alle gevolgen van dien.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 07:59

Saul schreef:
bigone schreef:

Dat klopt.
Mijn tante is helaas kanker patiënte. Chemo bleek vorig jaar niet afdoende te werken en ze zou vanaf maart immunotherapie krijgen.
Dit is stopgezet. Natuurlijk mede vanwege besmettingsgevaar maar ook omdat het ziekenhuis aangeeft dat corona voor gaat.

Natuurlijk snap ik het deels.
Maar mijn tante stond er al niet goed voor. En nu ben ik bang dat het einde wel heel snel in zicht komt ;(

En als ik zie hoe beperkt mijn eigen afspraken nu zijn. Wat ik ook begrijp. Maar vind het wel eng zo.
en hoeveel samen met haar. Wel vervelend dat die keuzes genaakt moeten worden. Zo hebben veel geen goede kans met de behandeling of geen behandeling zelfs.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 08:29

tiwi1969 schreef:

Dank voor de link. Heb de burgemeester van mijn gemeente even een mailtje gestuurd met de vraag of hij de campings hier ook een proactief wil sluiten.