Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:50

Graag gedaan :)

Onze baby geitjes krijgen horens. Zowel papa als mama zouden genetisch hoornloze geiten zijn. Ergens is daar iets niet goed gegaan :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:52

Ga denk ik dan nog wat hooi halen ook. Moet alleen verzinnen waar. Dierenzaak dat waar ik nu mijn voer koop is vandaag nog dicht.

https://www.zooplus.nl/shop/honden/slaa ... uche/60142
Denk erover om zoiets te kopen. Nu alleen nog verzinnen hoe warm houden onderweg en hoe bevestigen aan hangende waterbak. Al is het maar uitstel van bevriezen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:54

Ik geef op dit moment water met wat limonade. Dat scheelt ook.

Waarschijnlijk krijg je je bestelling van Zooplus pas als de vrieskou alweer over is. Duurt hier vaak een dag of 5 in ieder geval. ;-)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 11:04

Zooplus zal ik niet zo heel snel meer bestellen, maar was even voorbeeld (met momenteel niet leverbaar). Schijnbaar vinden ze het erg moeilijk om bestelling goed te laten gaan. Gevalletje we gooien maar wat in de doos en hopelijk controleren ze niet. :')

Staan wel op de planning om te kopen voor de katten zo wie zo. Dus zou het niet speciaal kopen voor de kippen. ;)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 11:39

Moestuin schreef:
Graag gedaan :)

Onze baby geitjes krijgen horens. Zowel papa als mama zouden genetisch hoornloze geiten zijn. Ergens is daar iets niet goed gegaan :')

Ach wij hadden vorig jaar ook een aantal lammeren met hoorns terwijl geen van onze ooien of rammen dat heeft....ergens zit loopt dus een ram met horen-genen rond of er is een buurram komen buurten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 12:59

Ik heb ook hooi erbij gedaan omdat ik niet bij het stro kon komen, toeval dus haha.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:40

Duur pakje hooi van 1,2 kg voor 2,25 bij de kippen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 15:05

:wow: Dat betaal ik voor 15 kilo :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 15:33

Tja dichtst bij zijnde dierenwinkel dat open was. Anders haal ik bij Hornbach, maar dan zit je met minimale bestelwaarde. Morgen ga wel even bij de andere winkel langs nadeel is pas om 13.30u open. Maar moet toch t/m 12.00 uur thuis blijven wegens kachel in de keuken die steenkoud blijf.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 16:02

We hadden vannacht de twijfelachtige eer om op het koudste plekje van Nederland te wonen(-15,4). Maar de dieren trekken die echte kou veel beter dan die sneeuw en wind. Toen de zon even kwam kijken was iedereen ook vrolijk buiten. Hopelijk blijft het nu lekker rustig winterweer en kunnen wij de rest van ons terrein uitgraven nu er geen sneeuw meer bijvalt :+
Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 16:03

Marcella schreef:
Tja dichtst bij zijnde dierenwinkel dat open was. Anders haal ik bij Hornbach, maar dan zit je met minimale bestelwaarde. Morgen ga wel even bij de andere winkel langs nadeel is pas om 13.30u open. Maar moet toch t/m 12.00 uur thuis blijven wegens kachel in de keuken die steenkoud blijf.

Kun je niet via marktplaats ofzo iets bij een boer in de buurt vinden? Zo heb ik mijn hooi en stro ook gevonden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 16:25

Boer zal nu niks meer hebben is van het maaiseizoen allemaal opgekocht hier in omgeving. Mag blij zijn als ik een baaltje voor 7,50 euro kan vinden. Of moet er een flink stuk voor gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 17:00

Wat een pak Moonfight! Hier gaat het tot -11 's nachts. Ik vind de dieren ook veel gelukkiger zijn met dit weer dan met al die koude, natte regen die wij al hebben gehad. Konijnen zitten nog buiten en ook een deel van de schapen zijn buiten gebleven. Die staan al de hele winter buiten. Die liggen nu in de sneeuw te genieten van het zonnetje. Ik heb 10 keer liever dit weer dan al die regen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 17:06

Wij zitten net te zuidelijk voor de erge kou :+ het is hier wel fris met wat nachtvorst maar niet zo erg als jullie kant op, al heeft het noorden van Frankrijk ook veel last van de kou. Andere delen liggen onder water

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:41

Ik kan niet wachten tot de ophokplicht voor kippen ivm de vogelgriep voorbij is. Ze zitten mij al veel te lang binnen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 00:48

Die is er toch niet voor particulieren? Ik neem aan dat je dan een bedrijf hebt :)
Lijkt me heel naar om de kippen lang op te moeten sluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 03:30

Particulieren ook, zowel in België als Nederland :j

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 08:18

Er is in Nederland geen ophokplicht (onder dak) maar afschermplicht (onder net en watervogelvrij houden). Dat scheelt wel.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 08:19

Zo ver als ik weet heeft Nederland afschermplicht (hier in ieder geval). Niet dat het uitmaakt, want echt buiten komen doen de kippen op het moment niet.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 08:44

Afschermplicht inderdaad. Ze moeten zo afgeschermd zijn dat er geen wilde vogels of hun uitwerpselen bij kunnen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 08:52

Oh zo. Dat is in België ook zo maar hier wordt dat ophokplicht genoemd. Heb afschermplicht nog nooit horen voorbij komen. Taalverschilletje, sorry voor de verwarring!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:38

Oeh dat wist ik niet eens :=. Ik heb meermalen gezocht op ophokplicht en vond alleen dat het voor bedrijven was, dus wist ook niet beter...
Laatst bijgewerkt door Century op 10-02-21 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:56

Gisteren trouwens wel in een deuk gelegen door de kippen. Had schijnbaar 2 dames die wel even buiten wilde spelen, maar niet door de sneeuw wilde lopen. Nou dan fladder een stukje van hok om weer met een noodgang terug te komen fladderen. :')

O en probeer niet een bevroren deur even los te slaan. Heb nu een blauwe pols. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:03

De ophokplicht is tevens verlengd. Dus ook de afschermplicht voor particulieren. Zeker nu de trek weer gaat beginnen neemt het risico op besmetting weer toe.

De kippen hier hebben water, verwarmingselement doet het prima. Maar ze eten stug sneeuw.

Overigens kunnen ze prima tegen de kou hoor! Beter dan tegen warmte. Van buiten naar echt binnen en dan terug is juist niet goed voor ze.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:15

Meh :\ Dan moet ik maar eens gaan kijken hoe dat te doen. Hoe hebben jullie de kippen afgeschermd? Zodat ik een beetje inspiratie heb :)