Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tennan

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:36

Of Oscar :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:03

YvonneV schreef:
Sizzle schreef:
Zo noemde men vroeger rasloze honden ook wel een Roteb Terrier.

Raslose hond wordt ook wel vuilnisbakkenras genoemd.

Ja, precies, daarom dus Roteb Terrier (als je uit die regio kwam). Inmiddels bestaat Roteb niet meer geloof ik, maar ik woon daar ook niet meer.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 00:22

Wij hebben een boulevard terriër. :j

Heb mijn nieuwe vriendje alvast wat kwartjes laten zien vallen deze week:
- als je een teentje knoflook eerst plet dan pel je hem super makkelijk af
- op een zal m&m zit een sticker om hem dicht te plakken.

Ben benieuwd wat hij nog meer gaat ontdekken haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 07:56

Maar die zak m&m gaat toch gewoon in 1x leeg? :')

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:52

Relaxed schreef:
Maar die zak m&m gaat toch gewoon in 1x leeg? :')

:')

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:47

Ik besefte gisteren dat de naam K'nex eigenlijk een hele logische naam is voor dat speelgoed. Wij spraken het vroeger uit als 'Kneks' dus toen de link nooit gelegd, maar in een programma hoorde ik 'Ke-neks' (als in, connects) en toen dacht ik oooohhhhh :=

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:02

Negerzoen schreef:
Ik besefte gisteren dat de naam K'nex eigenlijk een hele logische naam is voor dat speelgoed. Wij spraken het vroeger uit als 'Kneks' dus toen de link nooit gelegd, maar in een programma hoorde ik 'Ke-neks' (als in, connects) en toen dacht ik oooohhhhh :=

Oh dat wist ik ook niet. Ik kwam er laatst ook achter dat Lego komt van Leg Godt (leg goed, in het Deens).
Ik dacht dat het kwam uit het Latijn.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:32

Goh joh, dat dacht ik ook altijd.

Citaat:
In 1934 werd het bedrijf omgedoopt in de naam "LEGO". Christiansen hield een wedstrijd onder zijn werknemers om te zien wie met de beste naam voor het bedrijf kwam, waarbij hij een fles huisgemaakte wijn als prijs uitloofde. Christiansen bedacht zelf ook twee namen, "Legio" (met het idee van speelgoed om te verzamelen) en "LEGO", een zelfgemaakt woord dat is afgeleid door het Deense zinsdeel leg godt, wat "speel goed" betekent. Later ontdekte de LEGO Group dat "LEGO" in het Latijn ook kon worden geïnterpreteerd als "ik zet in elkaar", "ik verzamel" of “ik leer”.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_LEGO

Ze hebben later dus wel de namen voortgezet op de Latijnse versie, Duplo ('twee') is precies 2x zo groot als Lego.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:37

Negerzoen schreef:

Laat me raden: Love on the spectrum? :D
Daar had ik dit namelijk precies zo, hahaha

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:39

Suzanne F. schreef:
Negerzoen schreef:

Oh dat wist ik ook niet. Ik kwam er laatst ook achter dat Lego komt van Leg Godt (leg goed, in het Deens).
Ik dacht dat het kwam uit het Latijn.

Volgens mij bedoel je speelgoed. :D

Die wist ik wel, zelfde als knex.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:26

Indy_Mouse_9 schreef:
Goh joh, dat dacht ik ook altijd.

Citaat:
In 1934 werd het bedrijf omgedoopt in de naam "LEGO". Christiansen hield een wedstrijd onder zijn werknemers om te zien wie met de beste naam voor het bedrijf kwam, waarbij hij een fles huisgemaakte wijn als prijs uitloofde. Christiansen bedacht zelf ook twee namen, "Legio" (met het idee van speelgoed om te verzamelen) en "LEGO", een zelfgemaakt woord dat is afgeleid door het Deense zinsdeel leg godt, wat "speel goed" betekent. Later ontdekte de LEGO Group dat "LEGO" in het Latijn ook kon worden geïnterpreteerd als "ik zet in elkaar", "ik verzamel" of “ik leer”.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_LEGO

Ze hebben later dus wel de namen voortgezet op de Latijnse versie, Duplo ('twee') is precies 2x zo groot als Lego.

En je hebt ook nog Primo, dat is weer groter dan Duplo

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 18:15

Corelli schreef:
Negerzoen schreef:

Laat me raden: Love on the spectrum? :D
Daar had ik dit namelijk precies zo, hahaha

Jep! :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 21:55

Mijn collega ( Belgisch0 had een ongelukje gehad en ik apte haar hoe het ging

ik kreeg Cava en een duimpje omhoog terug, ik dacht meteen aan cava, de drank en dacht dat ze nu de pijn aan het wegdrinken was. Na een uur viel ik mij dat zij vaker Sava zegt , als in het Frans, alles goed
Kloink

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 22:00

Hahaha
Wat een spatie al niet kan doen!

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 22:29

Ik heb vandaag geleerd dat de mosselen die je koopt niet dood zijn. Wij zijn in Frankrijk en daar worden enorm veel mosselen gegeten dus ben eens gaan googlen. Blijken ze dus nog te leven (behalve als ze vacuüm verpakt zijn geloof ik).

Wauw voel me zo dom na 27 jaar :=

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 23:12

Oesters ook :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 07:29

Als je mosselen of andere schelpdieren kookt is dat inderdaad waar je op let, dat de schelpen die al dood zijn voor het koken weg doet als je niet ziek wil worden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 08:14

Het is de 1 van de redenen dat ik ze nauwelijks meer eet. Zelfs bij schaaldieren staat levend koken mee steeds meer tegen (kreeften waren al een no-go behalve als ze vooraf gedood waren, en sommige koks doen dat).

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 08:32

Mizora schreef:
Zelfs bij schaaldieren staat levend koken mee steeds meer tegen (kreeften waren al een no-go behalve als ze vooraf gedood waren, en sommige koks doen dat).

Hier hadden mijn vriend en ik het laatst toevallig over, kreeften hebben helemaal geen zenuwstelsel zoals wij dat kennen. Wij hebben een centraal punt waar alle prikkels verwerkt worden, ons brein. Een kreeft heeft meerdere centrale punten waar prikkels verwerkt worden, zenuwknopen. Dus zelfs al zou je de kop er volledig afhakken, kan het lichaam en de staart nog wel voelen, omdat de prikkels aan die kant van het lichaam verwerkt worden. Een kreeft 'doden' door een messteek in de kop, is dus geen doden.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 08:38

Sizzle schreef:
Als je mosselen of andere schelpdieren kookt is dat inderdaad waar je op let, dat de schelpen die al dood zijn voor het koken weg doet als je niet ziek wil worden.

Nu ben ik heel blij dat ik dat allemaal niet lust :=

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 08:56

Steeph schreef:
Mizora schreef:
Zelfs bij schaaldieren staat levend koken mee steeds meer tegen (kreeften waren al een no-go behalve als ze vooraf gedood waren, en sommige koks doen dat).

Hier hadden mijn vriend en ik het laatst toevallig over, kreeften hebben helemaal geen zenuwstelsel zoals wij dat kennen. Wij hebben een centraal punt waar alle prikkels verwerkt worden, ons brein. Een kreeft heeft meerdere centrale punten waar prikkels verwerkt worden, zenuwknopen. Dus zelfs al zou je de kop er volledig afhakken, kan het lichaam en de staart nog wel voelen, omdat de prikkels aan die kant van het lichaam verwerkt worden. Een kreeft 'doden' door een messteek in de kop, is dus geen doden.

Het zenuwstelsel is vergelijkbaar met insecten, maar doodbloeden doen ze nog steeds wel. En door ze sterk open te snijden, beginnen bij de kop, is dat zo gebeurd. Terwijl levend in kokend water gooien zeker niet zo snel gaat.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:42

Mizora schreef:
Steeph schreef:

Het zenuwstelsel is vergelijkbaar met insecten, maar doodbloeden doen ze nog steeds wel. En door ze sterk open te snijden, beginnen bij de kop, is dat zo gebeurd. Terwijl levend in kokend water gooien zeker niet zo snel gaat.

Over kreeften dood laten bloeden heb ik nog nooit gehoord, en via Google krijg ik er ook niks over gevonden. Volgens mij is er in de koks-wereld een soort tweedeling, het ene deel steekt een mes door de kop en flikkert daarna het beest in kokend water, het andere deel flikkert meteen het beest in kokend water. In mijn ogen beide niet oke. Daarnaast is doodbloeden nou ook niet echt pijnloos.
Er zijn wel andere manieren, zoals hoge druk en elektriciteit. Maar volgens mij worden die maar heel weinig toegepast. De beste methode waar ik tot nu toe over gelezen heb is om het beest in een bak ijskoud water te zetten, daardoor raakt het verdooft. Dat zou, bij wijze van, iedereen thuis nog uit kunnen voeren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 12:03

Met een mes een flinke steek doen is voldoende om zo'n dier in 2-3 seconden maximaal dood te laten bloeden en eerder al het bewustzijn te laten verliezen. Eerst koelen, dan steken, dan koken is de diervriendelijkste methode inderdaad, al probeer ik het (vlees) sowieso het vermijden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 14:08

Ik blij dat ik al die dingen niet lust. Vind het maar een nare gedachte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 19:26

Kunnen we weer terug naar muntjes? :+