Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Negerzoen schreef:Ik besefte gisteren dat de naam K'nex eigenlijk een hele logische naam is voor dat speelgoed. Wij spraken het vroeger uit als 'Kneks' dus toen de link nooit gelegd, maar in een programma hoorde ik 'Ke-neks' (als in, connects) en toen dacht ik oooohhhhh
Citaat:In 1934 werd het bedrijf omgedoopt in de naam "LEGO". Christiansen hield een wedstrijd onder zijn werknemers om te zien wie met de beste naam voor het bedrijf kwam, waarbij hij een fles huisgemaakte wijn als prijs uitloofde. Christiansen bedacht zelf ook twee namen, "Legio" (met het idee van speelgoed om te verzamelen) en "LEGO", een zelfgemaakt woord dat is afgeleid door het Deense zinsdeel leg godt, wat "speel goed" betekent. Later ontdekte de LEGO Group dat "LEGO" in het Latijn ook kon worden geïnterpreteerd als "ik zet in elkaar", "ik verzamel" of “ik leer”.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_LEGO
Negerzoen schreef:Ik besefte gisteren dat de naam K'nex eigenlijk een hele logische naam is voor dat speelgoed. Wij spraken het vroeger uit als 'Kneks' dus toen de link nooit gelegd, maar in een programma hoorde ik 'Ke-neks' (als in, connects) en toen dacht ik oooohhhhh
Suzanne F. schreef:Negerzoen schreef:Ik besefte gisteren dat de naam K'nex eigenlijk een hele logische naam is voor dat speelgoed. Wij spraken het vroeger uit als 'Kneks' dus toen de link nooit gelegd, maar in een programma hoorde ik 'Ke-neks' (als in, connects) en toen dacht ik oooohhhhh
Oh dat wist ik ook niet. Ik kwam er laatst ook achter dat Lego komt van Leg Godt (leg goed, in het Deens).
Ik dacht dat het kwam uit het Latijn.
Indy_Mouse_9 schreef:Goh joh, dat dacht ik ook altijd.Citaat:In 1934 werd het bedrijf omgedoopt in de naam "LEGO". Christiansen hield een wedstrijd onder zijn werknemers om te zien wie met de beste naam voor het bedrijf kwam, waarbij hij een fles huisgemaakte wijn als prijs uitloofde. Christiansen bedacht zelf ook twee namen, "Legio" (met het idee van speelgoed om te verzamelen) en "LEGO", een zelfgemaakt woord dat is afgeleid door het Deense zinsdeel leg godt, wat "speel goed" betekent. Later ontdekte de LEGO Group dat "LEGO" in het Latijn ook kon worden geïnterpreteerd als "ik zet in elkaar", "ik verzamel" of “ik leer”.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_LEGO
Ze hebben later dus wel de namen voortgezet op de Latijnse versie, Duplo ('twee') is precies 2x zo groot als Lego.
Corelli schreef:Negerzoen schreef:Ik besefte gisteren dat de naam K'nex eigenlijk een hele logische naam is voor dat speelgoed. Wij spraken het vroeger uit als 'Kneks' dus toen de link nooit gelegd, maar in een programma hoorde ik 'Ke-neks' (als in, connects) en toen dacht ik oooohhhhh
Laat me raden: Love on the spectrum?
Daar had ik dit namelijk precies zo, hahaha
Mizora schreef:Zelfs bij schaaldieren staat levend koken mee steeds meer tegen (kreeften waren al een no-go behalve als ze vooraf gedood waren, en sommige koks doen dat).
Steeph schreef:Mizora schreef:Zelfs bij schaaldieren staat levend koken mee steeds meer tegen (kreeften waren al een no-go behalve als ze vooraf gedood waren, en sommige koks doen dat).
Hier hadden mijn vriend en ik het laatst toevallig over, kreeften hebben helemaal geen zenuwstelsel zoals wij dat kennen. Wij hebben een centraal punt waar alle prikkels verwerkt worden, ons brein. Een kreeft heeft meerdere centrale punten waar prikkels verwerkt worden, zenuwknopen. Dus zelfs al zou je de kop er volledig afhakken, kan het lichaam en de staart nog wel voelen, omdat de prikkels aan die kant van het lichaam verwerkt worden. Een kreeft 'doden' door een messteek in de kop, is dus geen doden.
Mizora schreef:Steeph schreef:Hier hadden mijn vriend en ik het laatst toevallig over, kreeften hebben helemaal geen zenuwstelsel zoals wij dat kennen. Wij hebben een centraal punt waar alle prikkels verwerkt worden, ons brein. Een kreeft heeft meerdere centrale punten waar prikkels verwerkt worden, zenuwknopen. Dus zelfs al zou je de kop er volledig afhakken, kan het lichaam en de staart nog wel voelen, omdat de prikkels aan die kant van het lichaam verwerkt worden. Een kreeft 'doden' door een messteek in de kop, is dus geen doden.
Het zenuwstelsel is vergelijkbaar met insecten, maar doodbloeden doen ze nog steeds wel. En door ze sterk open te snijden, beginnen bij de kop, is dat zo gebeurd. Terwijl levend in kokend water gooien zeker niet zo snel gaat.