Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:54

Shadow0 schreef:
Sommige mensen zijn raar... 8)7

Over dat instappen via de eerste klas om zo sneller een plekje in de tweede te hebben is wel wat geschreven op twitter, maar als het je gevraagd wordt of je komt anders de trein niet in...?

Bij bussen is het trouwens ook vaak vreemd. Als het dan heel druk is blijven mensen toch op het middenstuk staan (soms zelfs terwijl er nog lege plekken zijn) zodat anderen er niet bijkunnen. En zelfs als het dan door de chauffeur gevraagd wordt lopen ze niet door...

Sterker nog, ik heb zo vaak gehad dat er mensen voorin staan dat het vol oogt terwijl er achter uberhaupt nog zitplekken zijn. :?

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:03

Ik roep altijd dat ze door moeten lopen want anders kan en ga ik niet rijden }>
Moet je zien hoeveel mensen er dan nog bij kunnen.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:19

Haha, laatst ook in een trein. Ik was aan het werk en de trein was achterin redelijk druk, hier en daar een stoel vrij en een paar mensen op de balkons, maar niet overvol. Kom ik op een gegeven moment op een balkon waar echt minimaal 15 mensen stonden/zaten.
Dus zij beginnen allemaal te zuchten en te steunen dat het zo vol was en dat ik erlangs wou.
Kom ik op het volgende balkon: HELEMAAL LEEG?! Er waren zelfs nog 5 zitplekken :') Dus ik draai me om naar die mensen en zeg: Hier is het veel rustiger, dus u kunt hier ook heenkomen.

Vervolgens de rest van de trein doorgelopen en kom ik daar terug staat iedereen nog hutje mutje op dat ene volle balkon |o |o
Dus ik herhaal nog een keer vriendelijk: Verderop door dat deurtje is het veel rustiger en helemaal voorin de trein zijn nog heel veel lege plaatsen. Iedereen zo: Ja, maar dan moeten we lopen en dat is onhandig :j

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:49

Warboel schreef:
Haha ja op Den Haag CS is dat een dingetje ja. Ik ga soms met de bus naar Den Haag en dan baal ik altijd als die laat is, want dan red ik het niet meer om naar de voorkant van de trein te lopen _O-

Ik heb op Den Haag CS juist heel regelmatig dat mijn trein voorin het snelst vol loopt := Is wel in de vroege spits, tussen half 7 en 7 uur ongeveer, dus vrijwel alleen maar forensen (inclusief ikzelf) die dan reizen. Die lopen allemaal naar voren omdat dat inderdaad meestal 't rustigste deel is. En pluspunt, bij aankomst in Amsterdam zit je dan ook het dichtst bij de trappen. Al meerdere malen voorin ingestapt en juist terug naar achteren moeten lopen voor een zitplek.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:00

Szan schreef:
Warboel schreef:
Haha ja op Den Haag CS is dat een dingetje ja. Ik ga soms met de bus naar Den Haag en dan baal ik altijd als die laat is, want dan red ik het niet meer om naar de voorkant van de trein te lopen _O-

Ik heb op Den Haag CS juist heel regelmatig dat mijn trein voorin het snelst vol loopt := Is wel in de vroege spits, tussen half 7 en 7 uur ongeveer, dus vrijwel alleen maar forensen (inclusief ikzelf) die dan reizen. Die lopen allemaal naar voren omdat dat inderdaad meestal 't rustigste deel is. En pluspunt, bij aankomst in Amsterdam zit je dan ook het dichtst bij de trappen. Al meerdere malen voorin ingestapt en juist terug naar achteren moeten lopen voor een zitplek.

Dat werkt alleen maar als je regelmatig ruim op tijd op het station bent om je trein te halen. Als je steeds op de nipper aankomt, kun je alleen met wat geluk net de eerste deur halen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:21

Inoterry schreef:
Ook al eens mensen bewust laten staan. Ik stond bij een leeg balkon en hun stonden 1 deur verderop bij een propvol balkon. Heb ze 2 keer gewaarschuwd om te verspreiden en de 3de keer gewaarschuwd dat als ze het niet deden ik ging sluiten en ze niet meer mee mochten. Heb zeker 20 mensen laten staan terwijl er in de bak waar ik in stond nog plek zat was. Kwam er iemand bij me klagen dat ik zo aso was om mensen niet de tijd had gegeven om in te stappen want het was zo vol. Heb hem vriendelijk verzocht eens heel goed om zich heen te kijken op de plek waar hij zich op dat moment bevond. Er zaten daar 5 of 6 mensen ofzo :+
Ook al eens mensen laten staan omdat ze inderdaad niet bij de 1ste klas deur wilden instappen. Ik had alle deuren al gesloten behalve de mijne en stond bij de 1ste klas deur :+ . Komen er nog mensen aangerend die nog mee wilden dus ik zeg dat ze nog wel in mochten stappen. Kreeg ze niet aan hun verstand dat de andere deuren afgesloten waren en dat ze alleen bij mijn deur in konden stappen en ze echt wel door de 1stee klas heen mochten lopen. Dit was nog in de tijd dat we met open deur vertrokken, ik zal nooit het gescheld vergeten wat ik naar me toe kreeg toen de trein zich in beweging zette :+

Long time ago :P Vond dat altijd wel een leuk gezicht, trein die zich in beweging zet en dan zo'n blij hoofd uit de deur.

Dat mensen niet doorlopen is denk ik ook omdat niemand het doet, want als 1 schaap over de dam is volgt de rest vanzelf. Alleen omdat niemand het doet.. blijft iedereen zo gezellig hutje mutje staan :+ Al heb ik ook vaak genoeg (korte) treinen gezien die letterlijk overvol waren, waarvan omgeroepen werd dat het niet veilig meer was om in te stappen.

Overigens voor het eerst dat de dienstregeling positief veranderd is voor mij! Mijn reistijd is aantal minuten korter, met een overstap van 4-6 minuten. Veel fijner dan de 16-18 minuten die ik hiervoor had! En vrijwel altijd een lange sprinter op Tiel-Utrecht :j

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 23:12

Vandaag even een ergernis flink uitgesproken in de trein.

2 meiden (jaar of 20 denk ik, eindfase van de studie in ieder geval) flink hard aan het babbelen, nouja trein was nog niet vertrokken dus ik dacht kijk het nog even aan (zat in de stilte coupe).

Trein vertrekt en ze hebben nog steeds gesprek op flink volume over hoe ***saai hun stage/werk wel niet is, dus ik zeg op den duur: Sorry maar dit is de stilte coupe.
*mopper mopper* van de dames.
Kijkt de ene achterom naar mij; oh ze heeft gewoon oordopjes in laat maar. Dus ik zeg ja dus, wil niet zeggen dat ik muziek luister, ik luister luisterboeken en ga bewust in deze coupe zitten zodat ik het ook kan horen en niet volume vol aan hoef te doen en daarmee anderen stoor.
*mopper mopper* ja nou hun praten ook (2 heren die net buiten de stilte’hoek’ stonden. Ik stoorde me niet eens aan hun, kon het niet eens horen waar ze het over hadden) (ter info is een Arriva trein dus geen afgesloten coupe maar een hoek)

Trok mijn wenkbrauw maar op naar haar en vroeg hoe oud ze was, geen reactie meer.
Als je bewust samen afspreekt in de trein ga dan niet in de stilte coupe zitten, is dat echt zo moeilijk voor mensen...

Dan hoef ik maar 15 minuten, maar mensen die nog wel doorwerken in de trein of willen leren omdat ze een uur in de trein zitten heb dan het fatsoen je waffel te houden :=
Ben ik de enige die zich aan dit soort mensen stoort?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 23:18

Zeker niet, maar ik vind het wel jammer dat de stilte coupé Eigenlijk altijd boven is..

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 01:14

Shadow0 schreef:
oomens schreef:
Volgens mij heb ik hierboven al aangegeven waarom gewoon de chipkaart gebruiken, zoals door alle vervoerders al jarenlang wordt aangemoedigd, niet alleen voor mij, maar ook voor de medereizigers en vooral de chauffeurs stukken handiger is dan steeds losse kaartjes kopen. Hoe is dat alleen vanuit mijzelf redeneren?

Als medereiziger wil ik dat toch een beetje nuanceren hoor: ik vind de mogelijkheid om losse kaartjes te kunnen kopen wel belangrijk om een veelheid van redenen. Eigenlijk vind ik als reiziger dat ook contante betalingen mogelijk moeten blijven - alleen snap ik wel goed dat het gevaarlijk is en dat chauffeurs beter zonder geld kunnen rijden. Dus ik steun de chauffeurs daarin. Maar als medereiziger wil ik vooral dat het ov goed toegankelijk is voor iedereen, ook mensen die zelden met het ov reizen.

Een ov-chipkaart werkt wel redelijk als je met enige regelmaat met het ov reist. Maar het is behoorlijk duur voor incidentele reizen omdat je ook de kaart zelf nog moet kopen.

En het werkt niet voor allerlei situaties die je niet voorziet. Ik ben door de jaren heen in situaties zat gekomen waar het onverwacht anders liep: fietsen en auto's die kapot gaan of een situatie waarbij je mee zou reizen maar dat niet meer kan. Waardoor jij, of iemand anders, op het laatste moment ineens toch op het ov aangewezen bent.

Nou had ik om precies die reden dan ook meestal wel wat oude strippenkaarten met nog een paar strippen over als reserve. In mijn jas of tas, en die ook makkelijk aan een ander te geven waren als die dat nodig hadden.
Ik heb regelmatig een oude strippenkaart van iemand anders gekregen, en ook gegeven. Nu kan dat niet meer: bij persoonlijke kaarten mag dat niet eens, maar de prijs van de kaart zelf maakt het ook onaantrekkelijk.

Citaat:
Als je bang bent dat je vaak vergeet om op tijd je kaart op te laden, dan bestaat er zelfs een functie die 'automatisch opladen' heet, en die zorgt dat je altijd een door jou gekozen minimumbedrag op de kaart hebt staan.

Als je weinig geld hebt, is 20 euro borg best veel geld. (En je kunt het trouwens ook maar een beperkt aantal keren terugvragen.) Maar als je weinig geld hebt, is het risico dat een systeem onbedoeld afschrijft ook een probleem.
En het is veel onoverzichtelijker. Mensen die contant geld nog wel kunnen overzien omdat het heel tastbaar is, kunnen nog niet automatisch al hun onzichtbare saldo's in de gaten houden, vooral niet als het mis gaat.

Nogmaals: ik snap de beslissing voor het geen geld in kas hebben voor de buschauffeurs. De veiligheid van chauffeurs is belangrijk. Maar praktische bezwaren genoeg, en alle zaken die ik hier genoemd heb, heb ik ook zelf van dichtbij gezien of meegemaakt.

Wat Shadow zegt inderdaad, dankjewel. :)
En zo zijn er nog een heleboel meer redenen waarom het niet zo zwart wit en simpel is als jij het doet voorkomen oomens.
Het ov was altijd erg toegankelijk voor mensen van iedere klasse en van lagere tot hogere inkomens, dat gaat er op deze manier helaas langzaam maar zeker wel van af.
(Zonde, maar zo gaat het met veel dingen tegenwoordig met dank aan rechts.) :\

Van die mega luide gesprekken in de bus kan ik ook nooit zo waarderen. Van de week ook weer 2 kantoor kerels die veel te luid de secretaresse zaten te beroddelen en af te kraken. Je zou het bijna opnemen en naar het bedrijf sturen. Zo niet netjes van ze.

Nog een afrader hier in de regio; De laatste bus op do/vrij/zat -dag pakken :') Zit je in zo'n bus met bezopen schreeuwende tieners :Z

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:19

Ja bizar he hoe je de meest persoonlijke gesprekken moet mee horen. Staat bij mij altijd nog op nummer 1 van ergernissen. Vreselijk!
En nummer twee is muziek die zo hard staat dat het net zo goed zonder oortjes kan worden beluisterd.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:52

Grootste ergernis. Nog geen half jaar geleden heb ik een klacht naar Qbuzz gestuurd ivm een personeelslid. Deze jongen stalkt me sinds het uit is..bijna een jaar. Nu heeft deze beste ex overplaatsing gevraagd nog dichter bij mijn huis waarbij ik dus elke dag met hem in de bus zou kunnen zitten. Echter, alle klachten van mij over hem worden in de doofpot gedrukt omdat ik ontspoord zou zijn en ik hem iets aan zou kunnen doen. Ik ben woest. Meer dan woest

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:57

Nayomie schreef:
Grootste ergernis. Nog geen half jaar geleden heb ik een klacht naar Qbuzz gestuurd ivm een personeelslid. Deze jongen stalkt me sinds het uit is..bijna een jaar. Nu heeft deze beste ex overplaatsing gevraagd nog dichter bij mijn huis waarbij ik dus elke dag met hem in de bus zou kunnen zitten. Echter, alle klachten van mij over hem worden in de doofpot gedrukt omdat ik ontspoord zou zijn en ik hem iets aan zou kunnen doen. Ik ben woest. Meer dan woest

Misschien een domme vraag hoor, maar wat moet zijn werk eraan doen dat hij jou stalkt? Denk niet dat ze veel kunnen doen. De overplaatsing idd wel.. Maar wat poedersuiker zeg..

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:00

SavannahNx schreef:
Nayomie schreef:

Misschien een domme vraag hoor, maar wat moet zijn werk eraan doen dat hij jou stalkt? Denk niet dat ze veel kunnen doen. De overplaatsing idd wel.. Maar wat poedersuiker zeg..

Als iemand onder werktijd onprofessioneel gedrag heeft... lijkt mij dat ze hem dan daarop moeten aanspreken..

Jeetje wat enorme rot situatie

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:00

Aah zo.. Ja..

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:05

Hij rijdt met alle liefde aangezien zijn werk startplek, graag een blokje om, om hier te kunnen zijn. Naast dat er een buslijn is die ook voor mijn huis rijdt. Daarmee wordt stalking gestimuleerd.

Enige is, qbuzz gaat er niks aan doen omdat ik door hem als de boeman ben geplaatst en is me letterlijk verteld dat er met mijn klachten over hem niks gaat gebeuren.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:16

Nayomie schreef:
Hij rijdt met alle liefde aangezien zijn werk startplek, graag een blokje om, om hier te kunnen zijn. Naast dat er een buslijn is die ook voor mijn huis rijdt. Daarmee wordt stalking gestimuleerd.

Enige is, qbuzz gaat er niks aan doen omdat ik door hem als de boeman ben geplaatst en is me letterlijk verteld dat er met mijn klachten over hem niks gaat gebeuren.

Ik zou naar de politie stappen misschien kunnen zij iets doen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:17

Wellicht ben ik nu Spuit 11 maar heb je al aangifte gedaan tegen hem?

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:57

Nayomie schreef:

Brr.. Indd naar de politie gaan en ook bij hun neerleggen dat Qbuzz niks wilt doen. Maar helaas uit ervaring spreek ik dat ze niet veel doen met stalkingsmeldingen.. Je kan je nog beter opgeven voor gestalkt dat programma dan doen ze nog meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:02

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:09

Ben al naar de politie geweest, die zou contact met qbuzz opnemen. Of qbuzz met de politie en er wordt domweg niks mee gedaan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:15

Nayomie, wat een eng gedrag zeg! Heb je het al eens gefilmd wanneer hij je lastig valt?

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 10:24

Ik heb net toch weer iets bijzonders mee gemaakt in de trein van Den haag naar Eindhoven.
Ik sta op het perron te wachten in Rotterdam. Trein komt aan en ik sta netjes naast de deur te wachten, en net voor dat de deur open gaat komt een een mevrouw aangelopen en gaan expres zo voor mij staan dat ik niet in kan stappen.
Vervolgens laat zij niet eerst de andere reizigers uitstappen maar duwt ze zichzelf er door en gaat daarna in een 4 zits plek onderuitgezakt zitten en houd zo 2 plekken bezet. Op dit moment niet storend gezien de halve trein leeg is.

Ik ben rustig op t werk tot mevrouw gaat bellen, niet erg is geen stilte coupee dus prima. Maar in plaats van normaal te bellen zet mevrouw haar telefoon op luidspreken en gaat extreem hard zitten praten en iedereen kan mee luisteren. Na een tijdje vraagt een nette man of ze haar telefoon misschien van luidspreker af wilt halen. Mevrouw gaat volledig door het lint en begint ze vloeken en ziektes rond te schreeuwen. Mede reizigers en ik wisten niet wat we hoorden. Na dat sommige andere reizigers zich er mee bemoeide begon mevrouw te scheeuwen dat we allemaal racisten zijn en gaat tegen de mevrouw aan te telefoon vertellen hoe k*t nederlanders volgens haar zijn {:)-:(

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:25

Oh wauw, :(:) Dat is echt niet normaal.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:26

Wauw wat een aso zeg!

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:18

Wauw wat aso :=

Ik heb ook weer iets aparts meegemaakt :+ ochtend in de trein, altijd een drukke trein dus alle zitplaatsen bezet. Sta ik even op om iets uit het rek boven me te pakken, gewoon echt alleen opstaan, geen stap verzet dus mijn lichaam hing nog boven de zitplaats, zet de persoon naast me echt prompt zn rugzak van de grond op mijn stoel >;) :') Vond het echt zo vreemd haha, waarom zou je dat doen