Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:59

purny schreef:
Astma is een longziekte dus ben je in mijn ogen risico patiënt. Je hebt natuurlijk wel gradaties in hoeverre je je puffers nodig hebt.
Ik heb zelf astma maar het is bij mij onder controle. Ik gebruik mijn puffers nauwelijks maar heb ze wel achter de hand. Ga ook elk jaar de griepprik halen.

Op RIVM staat dat Astma geen risico groep is tenzij je prednison slikt ( niet inhaleert)

purny

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:14

Nooit geweten

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:53

purny schreef:
Nooit geweten

Ik ook niet hoor, kwam ik pas kortgeleden achter toen ik in detail de risicogroepen uit moest zoeken.

Mijn man heeft geen milt ( ongeluk )
Ik heb een auto immuun ziekte ( Sarcoïdose )
Na overleg met onze artsen zijn wij weliswaar risicogroep maar dan ook maar net, want geen onderdrukkende medicijnen ( alleen puffers in mijn geval ) en verder fit, sportief en geen echt overgewicht ( al mag er bij mij best wel 5 kilo af hoor :D ).
Dus tot mijn opluchting hoeven we ons niet heel druk te maken. Zelf voorzichtig doen maar kinderen lekker naar school per 1 juni.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:56

Karl66 schreef:
Ik weet niet hoe vaak het herhaald moet worden, maar de maatregelen zijn niet genomen om de ouderen te beschermen. De maatregelen zijn genomen om de zorg en in het bijzonder de IC's niet te overbelasten. Aangezien de ouderen, zeker die in de verzorgingstehuizen, nauwelijks op de IC worden opgenomen, levert het opsluiten van ouderen, zodat jij lekker met je leventje verder kan, niks op als het om die overbelasting gaat. Dus als jij denkt, sluit ze maar op, dan kunnen we stoppen met de maatregelen en kan ik weer door met mijn leven, dan vergis je je deerlijk. Dan is het namelijk wachten op het eerste superspread evenement, waarna de gezondheidszorg alsnog vastloopt.

Het komt er dus eigenlijk op neer dat het niet uitmaakt of we de ouderen opsluiten of dat we ze een menswaardige laatste periode van hun leven geven, de belasting voor de zorg blijft in beide gevallen redelijk gelijk.

Kan dit ergens op de voorpagina van een krant of bij het openingsscherm van FB?

Mensen snappen het écht niet. Die denken dat al die oudjes op de IC's liggen ofzo, terwijl die gewoon sterven in de tehuizen.

Ook jonge mensen kunnen heel ziek worden en levenslang beschadigd raken. Dit virus trekt een spoor van verwoesting door je lijf. Dus er is geen sprake van 'oudjes opsluiten' en 'lekker doorgaan met leven voor jonge mensen'. Tenzij je de rest van je leven longschade wil hebben....

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 14:03

Sheran schreef:
Ik snap echt niet wanneer we de economie boven menselijkheid zijn gaan stellen. Ik vind het best erg.

Ik ook. Zat alleen van het weekend wel te denken dat het al heel lang gebeurt. Er gaan jaarlijks geloof ik een half miljoen mensen dood door malaria. Nog geen vaccin, wel medicatie ter voorkoming van. Zo lopen de rijkeren minder risico en die kunnen de dure medicijnen en onderzoeken betalen. De mensen die dagelijks risico lopen kunnen toch geen vaccin betalen. Zo ook met meer infectieziekten, best een naar idee...

Ben overigens ook bezorgd als er wel een corona vaccin komt. Alles is nu zo beschermd waardoor (gedeeltelijke) immuniteit tegen ziektes die hier normaal voorkomen (griep, influenza) niet worden opgebouwd. Waardoor er straks extra veel kwetsbare mensen daar aan dood gaan. Of zit ik in een doemdenk bui := , iemand met medische achtergrond?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 14:11

Eleeke schreef:
purny schreef:
Nooit geweten

Ik ook niet hoor, kwam ik pas kortgeleden achter toen ik in detail de risicogroepen uit moest zoeken.

Mijn man heeft geen milt ( ongeluk )
Ik heb een auto immuun ziekte ( Sarcoïdose )
Na overleg met onze artsen zijn wij weliswaar risicogroep maar dan ook maar net, want geen onderdrukkende medicijnen ( alleen puffers in mijn geval ) en verder fit, sportief en geen echt overgewicht ( al mag er bij mij best wel 5 kilo af hoor :D ).
Dus tot mijn opluchting hoeven we ons niet heel druk te maken. Zelf voorzichtig doen maar kinderen lekker naar school per 1 juni.

Heel veel mensen niet. Nieuws websites zijn ook onduidelijk hierin.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 14:30

Rytir schreef:
Knip

Ben overigens ook bezorgd als er wel een corona vaccin komt. Alles is nu zo beschermd waardoor (gedeeltelijke) immuniteit tegen ziektes die hier normaal voorkomen (griep, influenza) niet worden opgebouwd. Waardoor er straks extra veel kwetsbare mensen daar aan dood gaan. Of zit ik in een doemdenk bui := , iemand met medische achtergrond?

Dat zal wel meevallen. De (gedeeltelijke) immuniteit tegen bijvoorbeeld influenza/normale coronavirussen, en dergelijke die is door de meeste mensen wel opgebouwd (in de voorgaande jaren). Daarnaast zitten we nu in de zomerperiode, waarbij de virale infectiedruk sowieso al lager ligt (virussen houden niet zo van de zomer om heel kort door de bocht te zeggen), en dit is iets wat jaarlijks terug komt. Iemand die influenza krijgt in de zomer is echt een uitzondering, terwijl het in de winter toch relatief veel voorkomt.

Wat eerder een probleem is straks (richting winter) dat onze standaard virussen weer terug gaan komen. Normaal niet zo'n probleem, maar als je daarbij corona ook nog optelt heb je verschillende virussen die circuleren, en een infectie met 1 virus kan er wel voor zorgen dat je daarna ook vatbaarder bent voor een infectie van een ander virus (of een andere bacterie)

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is ;-)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 14:36

Bedankt cathalijne! Nu ben ik er inderdaad nog niet zo bang voor maar als straks het najaar komt (tjeez, de lente is nog niet eens voorbij :D )...

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 14:43

Ik kom als logopedist en SI therapeut in diverse verpleeghuizen op de pg.
Wat opvalt is dat de onrust op de afdelingen een stuk minder is, dan wanneer er veel mensen in en uit lopen.
Personeel werkt zich drie keer inde rondte om bewoners en familie in contact te houden, en er wordt video bellen, Skype en van alles oa bezoek via de tuin op ruime afstand voor wie dat kan ingezet.
We denken er niet aan om met ons gezin naar de Efteling te gaan of ander uitstapje zoals hier en daar gesuggereerd wordt.
We zijn enorm begaan met "onze"bewoners en willen echt niet het virus mee nemen.
Én ja het is zwaar voor bewoners, familie en de medewerkers.
Vind het jammer dat er door sommigen zo negatief wordt gesproken.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 14:52

Met je eens Esje01, ook ik werk in de zorg en ben daardoor enorm terughoudend wb de versoepelingen. Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat ik mijn patiënten besmet.

Het lijkt ook wel of veel mensen vergeten zijn waarom we de ouderen beschermen.
En niet iedere oudere heeft een vervuld en voltooid leven. Ik zie er onder mijn patiënten genoeg die ondanks dat ze in een slechte conditie zijn toch nog een volledig beleid hebben/willen qua IC en reanimeren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:02

Arabesk schreef:
Karl66 schreef:
Ik weet niet hoe vaak het herhaald moet worden, maar de maatregelen zijn niet genomen om de ouderen te beschermen. De maatregelen zijn genomen om de zorg en in het bijzonder de IC's niet te overbelasten. Aangezien de ouderen, zeker die in de verzorgingstehuizen, nauwelijks op de IC worden opgenomen, levert het opsluiten van ouderen, zodat jij lekker met je leventje verder kan, niks op als het om die overbelasting gaat. Dus als jij denkt, sluit ze maar op, dan kunnen we stoppen met de maatregelen en kan ik weer door met mijn leven, dan vergis je je deerlijk. Dan is het namelijk wachten op het eerste superspread evenement, waarna de gezondheidszorg alsnog vastloopt.

Het komt er dus eigenlijk op neer dat het niet uitmaakt of we de ouderen opsluiten of dat we ze een menswaardige laatste periode van hun leven geven, de belasting voor de zorg blijft in beide gevallen redelijk gelijk.

Kan dit ergens op de voorpagina van een krant of bij het openingsscherm van FB?

Mensen snappen het écht niet. Die denken dat al die oudjes op de IC's liggen ofzo, terwijl die gewoon sterven in de tehuizen.

Ook jonge mensen kunnen heel ziek worden en levenslang beschadigd raken. Dit virus trekt een spoor van verwoesting door je lijf. Dus er is geen sprake van 'oudjes opsluiten' en 'lekker doorgaan met leven voor jonge mensen'. Tenzij je de rest van je leven longschade wil hebben....

Gewoon iedere post hier beginnen met Flatten the curve!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:05

Maar daarom is het wel extra zuur dat die oudjes hun beetje resterende tijd geen bezoek mogen ontvangen.

Dat klopt ook gewoon niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:06

Het voorkomen van een pandemie klopt ook niet.
Het is niet zo dat omdat wij iets erg vinden, het niet moet of zal gebeuren.
Het leven is gewoon af en toe kak. En soms duurt dat af en toe erg lang.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:09

rien10 schreef:

Waar,
Daarom hoor je mij niet klagen over geen terrasje of geen vakantie of geen kapper, dat is allemaal zo niet belangrijk.
Maar totale isolatie alsof men in death row zit...ik word daar verdrietig en boos om.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:25

Ik wordt er ook verdrietig om. Niet boos, want ik zie niet hoe het dan wel moet.

Texas8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:27

Eleeke schreef:
purny schreef:
Astma is een longziekte dus ben je in mijn ogen risico patiënt. Je hebt natuurlijk wel gradaties in hoeverre je je puffers nodig hebt.
Ik heb zelf astma maar het is bij mij onder controle. Ik gebruik mijn puffers nauwelijks maar heb ze wel achter de hand. Ga ook elk jaar de griepprik halen.

Op RIVM staat dat Astma geen risico groep is tenzij je prednison slikt ( niet inhaleert)

Waar heb je dit gevonden?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:52

rien10 schreef:

Dit dus.

Ik las ook nog iets over economie boven gezondheid stellen en hoe treurig dat is.

Ik zie dat anders. Want zoals Rien het fijntjes formuleert, deze "kak" kan nog wel een hele tijd duren.
Mensen moeten werken om geld te verdienen om lichamelijk en geestelijk gezond te blijven. Een gezonde economie is daarvoor een hele belangrijk. Je kunt niet de economie nog heel erg veel langer op slot zetten. Dan vallen we met zijn allen om als bosjes, dan verdampen de pensioenen en als je de economie nog langer op slot laat dan zal uiteindelijk ook de staat geen geld meer hebben om de uitkeringen te betalen. Ik moet toch echt niet aan dat scenario denken.
Dus hopelijk begrijpen mensen het belang van voorzichtig zijn.

Zelf dacht ik ook nog aan dat aerosol verhaal (hopelijk goed geschreven) en vroeg me af, waarom dan het massaal dragen van goede mondkapjes met juist gebruik, mensen niet zou kunnen beschermen. Vind ik toch nog niet overtuigend aangetoond voor mij. Daar zou voor mij ook op ingezet mogen worden Als het gaat om opschalen productie.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 16:05

pien_2010 schreef:
Zelf dacht ik ook nog aan dat aerosol verhaal (hopelijk goed geschreven) en vroeg me af, waarom dan het massaal dragen van goede mondkapjes met juist gebruik, mensen niet zou kunnen beschermen. Vind ik toch nog niet overtuigend aangetoond voor mij. Daar zou voor mij ook op ingezet mogen worden Als het gaat om opschalen productie.

Volgens mij gaat het virus gewoon door een mondmasker heen, tenzij je de echte FFP3 maskers draagt maar daar is als gewone burger haast niet aan te geraken.
Maar ik kan het verkeerd hebben, so correct me if I'm wrong :)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 16:10

Pandora2 schreef:
pien_2010 schreef:

Volgens mij gaat het virus gewoon door een mondmasker heen, tenzij je de echte FFP3 maskers draagt maar daar is als gewone burger haast niet aan te geraken.

Dit dacht ik ook.
Dat het virus veel kleiner is dan de mazen van een gewoon mondkapje.
En er dus vrolijk doorheen komt.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 16:13

_Penotti schreef:
Pandora2 schreef:

Dit dacht ik ook.
Dat het virus veel kleiner is dan de mazen van een gewoon mondkapje.
En er dus vrolijk doorheen komt.

Ja en dat virus blijft er dan misschien gewoon aan plakken, zonder mondkapje is alles toch vluchtiger.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 16:24

Maarja, wat aan je mondkapje blijft plakken zou zonder mondkapje ook zó je neus / mond in gaan.... denk ik dan weer :=

(met je handen aan je mondkapje zitten daargelaten natuurlijk)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 16:26

pmarena schreef:
Maarja, wat aan je mondkapje blijft plakken zou zonder mondkapje ook zó je neus / mond in gaan.... denk ik dan weer :=

(met je handen aan je mondkapje zitten daargelaten natuurlijk)

Dan zit er wat tijd tussen en bij mondkapje zit alles aan het mondkapje :7

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 16:28

Pandora2 schreef:

Niet zomaar. Het virus zit meestal in grotere druppeltjes (droplets) en soms in aerosolen (hele kleine druppeltjes die lang blijven zweven.)

Die eerste worden door vrijwel elk masker opgevangen en zijn (waren) een belangrijke bron van snelle overdracht tussen mensen. De anderhalve meter afstand is daar ook voor bedoeld: veel verder dan dat komen die druppels niet en meestal halen ze zelfs dat niet. Het is dus een prima aanvulling, zeker in situaties waar afstand niet al te goed te houden is. (Dus, dit soort maskers zouden standaard moeten zijn bij iedere vorm van direct contact met niet-vaste personen, in het OV maar ook bv bij handelingen in de zorg.)

De aerosolen komen verder, kunnen gaan zweven en kunnen uiteindelijk door veel maskers heen als je hard blaast of erg je best doet, maar houden ze in eerste instantie wel grotendeels tegen. Deze vorm van besmetting speelt soms een rol (vermoedelijk bv bij het koor dat wel afstand hield, of bij mensen di langere tijd een kantoor delen zoals Alex Friedrich vertelde.) Daarvoor maakt het wel uit, je haalt de snelheid uit de lucht en een deel van de aerosolen gaat niet door het masker heen, waarmee het de blootstelling dus wel vermindert. Dus dat heeft zin bij korter contact in afgesloten ruimtes - maar het is (vermoedelijk) geen oplossing voor situaties van lange duur, veel mensen en weinig ventilatie.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 16:31

Duidelijke uitleg Shadow. Bedankt !
Ben ik weer wat slimmer geworden :D
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 18-05-20 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 16:32