Ergernis in het verkeer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 10:03

Kinke schreef:
even inhakend op Purny, ik denk dat een verschil tussen rijden van mannen en vrouwen dit wel typeert. Mannen zijn beter in parkeren, inschatten van ruimte, ruimtelijk inzicht. Over het algemeen dan he, uitzonderingen zijn overal.
En leeftijd doet ook veel, ben ik met Pien eens. Ik woon in het buitengebied, meeste stukken kun je elkaar normaal passeren (grasklinkers aan de zijkant) maar sommige stukken zijn smal. De jonge generatie zie je niet even afremmen zodat je beide uitkomt bij een oprit waar je elkaar prima voorbij kunt. Even anticiperen op elkaar, maar ja, dan moet die voet wel een paar seconden van het gaspedaal
klopt. Leeftijd: ik reed in het donker naar vliegveld Alicante. Kleinkind te jong en heeft te weinig ervaring die paste en mijn man is 82 die paste ook want kent die route totaal niet en dan liever niet in de nacht.
Zo ook met aankomst in een nieuwe stad ben ik altijd de chauffeur want hij heeft niet meer dat super snelle reactie vermogen ook al rijdt hij uitstekend. Kwamen we aan in een krappe parkeerruimte van het appartement waar we in een vakje onze suv moesten zetten, stap ik uit en zeg tegen manlief:" ik ben moe na die lange rit en jij vindt dit geweldig en bent er beter in als ik". Hij zette hem er zo met paar keer steken in tot verwondering van de verhuurder. Dus dat werd manlief zijn taak in de vakantie _O- . Rijden en parkeren met trailer, file parkeren draai ik dan weer niet mijn hand voor om en neem het weer van mijn man over.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 10:15

Ha, ik ben hier juist degene die de auto en zeker de bus in kleine vakjes, of op de camping op de kampeerplek in parkeert, omdat ik daar veel handiger in ben dan mijn man.

Die zal vrijwillig nooit achteruit in parkeren, altijd vooruit. Ik laat het afhangen van waar ik ben en wat het doel is.
Kom ik terug met boodschappen die achterin moeten, dan liever vooruit erin, makkelijker inladen.
Maar de bus bijvoorbeeld heeft een zijdeur, dus die meestal gelijk achterwaarts erin, makkelijker er weer uit.

In ons geval is het een kwestie van veel oefenen denk ik.
Ik moet de bus ook altijd zonder hulp voor de trailer zetten (geen camera) en dan word je vanzelf steeds handiger, je blijft niet in het uitstappen (trailer staat onverhard en neuswiel zakt vaak beetje weg, dus er is weinig aan de trailer te sleuren om het toch passend te maken).

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:02

Ik zet de auto altijd voor de caravan en koppel aan. Ik heb wel een truukje: een piepklein stickertje precies in het midden van mijn achterruit, zo rij ik altijd in 1 keer goed aan. Deze auto heeft helaas geen achteruitrijcamera. Mijn man heeft vorige maand opnieuw af moeten rijden wegens ziekte en heeft weer voor 3 jaar zijn rijbewijs. Hij rijdt graag dus ik laat hem meestal rijden. Ik zit dan met doodsangst ernaast maar dat zit ik al bijna 50 jaar, dat heeft niks met zijn ziekte te maken maar met zijn rijstijl. Het is trouwens wederzijds, hij is ook doodsbang als ik rijd :+

luuntje

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:05

Ik kan ook goed inparkeren.

Mijn man heeft weleens staan kijken dat iemand bij vorige huis een kleine auto niet file geparkeerd kreeg.
En ik mijn Mondeo station er zo in zette.

Zoveel mensen, iedereen rijdt anders.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:11

Op Facebook en tiktok staan filmpjes waar ze zowel fileparkeren als achteruit insteken voordoen en uitleggen waar je op moet letten. Heel behulpzaam!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 12:20

Je mag hier 100....
De beste man/vrouw reed voordat in een foto maakte slechts 30 |o

Als ze hier 60-70 rijden ben ik helemaal tevreden.
Inhalen had voor mij absoluut geen nut.
400 meter verder moest ik toch afslaan.
Afbeelding
Maar jongens jongens jongens.
En ik sla af en de bestuurder gaf ineens een strot gas....
Succes, je kunt nog zo langzaam rijden.
Ik ga toch niet bumper kleven!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 12:46

luuntje schreef:
Ik kan ook goed inparkeren.

Mijn man heeft weleens staan kijken dat iemand bij vorige huis een kleine auto niet file geparkeerd kreeg.
En ik mijn Mondeo station er zo in zette.

Zoveel mensen, iedereen rijdt anders.

Het is ook wat hierboven staat. Als je iets vaak doet wordt het gemakkelijker. Bv trailer rijden en parkeren heb ik zoveel gedaan vanwege ponyclub en zelf wedstrijden rijden. Ik draai er mijn hand niet voor om. Manlief heeft dit nooit gedaan en rijden gaat goed maar parkeren is een drama. Ik neem het altijd over.
Idem file parkeren. Ik kan op een dubbeltje parkeren, en dat komt omdat ik heel lang in Breda net buiten het betaald parkeren gebied woonden dus zelden of nooit voor huis kon parkeren. Dus als er een gaatje was, dan stond hij er ook gelijk in. Manlief heeft dat nooit zo vaak hoeven doen, dus hij kan file parkeren maar niet zo vlot en gemakkelijk en snel als ik. De vaardigheid wordt iets minder want hier hoeft het zelden of nooit, maar nog steeds gaat het snel genoeg.
Dus oefening baart kunst klopt gewoon.
Parkeergarages gaan ook goed. Alleen onder het appartement was gewoon fout aangelegd, maar mijn man kreeg hem erin en eruit en dat met paar keer steken en dat vond ik toch wel heel knap, gezien de reviews op internet over dat appartement.

Goed gedaan Hagelslag. Soms is het gewoon ook wat het is.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 13:13

Ohja en purny

Met betrekking tot parkeren,
Maak je aub niet al te druk.
Ik rijd ook vrachtauto en kan soms echt voor geen ene meter fatsoenlijk met een personenauto inparkeren....
Terwijl je denkt, Jezus hoe dan....
Zo moeilijk is het toch echt niet!

Ik kan bijvoorbeeld echt niet fatsoenlijk vooruit inparkeren.
Maar achteruit zet ik hem zo overal in.
Het slaat eigenlijk net nergens op.
Idem met de vrachtauto, de moeilijkste situaties vond ik het makkelijkst om achteruit erdoor te rijden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 13:21

Haha zo grappig om te lezen. Ik vind voorruit parkeren ook niet prettig. Sowieso is achteruit veel handiger, want je rijdt zo weg wanneer je weer instapt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 13:23

Overigens helemaal eens dat je je zeker niet hoeft te schamen en dat het best een goed idee is om een les te nemen om het leren parkeren (in je eigen auto) beter onder de knie te krijgen.
Vind ik zelfs super verstandig en iets om trots op te zijn, erkennen dat je een vaardigheid niet goed genoeg beheerst (voor je eigen gevoel) en daar dan niet in te berusten, maar actie te ondernemen om die vaardigheid te verbeteren +:)+

Wat ik hierboven al schreef, bij het boodschappen doen zet ik m vaak wel vooruit weg, omdat ik dan makkelijker het karretje bij de klep kan zetten en over kan laden.

Maar anders zet ik de auto idd 9 vd 10 keer achteruit weg, omdat je dan veel meer overzicht hebt om weer weg te rijden.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 13:28

Ineke2 schreef:
Haha zo grappig om te lezen. Ik vind voorruit parkeren ook niet prettig. Sowieso is achteruit veel handiger, want je rijdt zo weg wanneer je weer instapt.

Je voorruit zou ik niet parkeren, dan krijg je krassen :Y)

Hier overigens iemand die eigenlijk altijd achteruit inparkeert, behalve als je van die parkeervakken hebt die schuin op de weg aansluiten :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 13:30

Ineke2 schreef:

Haha, helemaal mee eens. Voor mijn gevoel kun je de auto veel beter ergens tussen schuiven. Stond vanochtend bij de garage en meeste plekken waren bezet, 1 was vrij maar die had niet meer vooruit inparkeren gekund. Nu draaide ik heb er "zo" (iets met ruimte gebrek) in.
En wat je zegt, je bent ook zo weer weg, je hebt een veel beter overzicht als je weg rijdt. Ik doe niet anders, behalve als het echt niet anders kan zoals Exitium schrijft :D

Opfrisles nemen is niet iets om voor te schamen, juist heel goed!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 13:54

Hagelslag zo’n bestuurder is niet fijn om voor je te hebben.
Helemaal niet als blijkt dat er kennelijk toch een gaspedaal in blijkt te zitten.

Onze bus parkeerde ik altijd achteruit onder de carport.
Was makkelijk met steken en de deuren openen.
Station die we nu hebben zet ik vooruit er in. Is makkelijker met de deuren openen.
Staat paal onder de carport.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 14:40

Purny ik wil je ook best helpen met achteruit inparkeren en file parkeren :D woon toch in de buurt. Voor uit inparkeren kan ik dan weer niet en zie het nut er niet van in, onveilig maar mijn mening, minder zicht op wat er op de weg afspeelt als je er uit rijd.

Vandaag eigenlijk geen ergenissen gehad, alles reed vlot op een klein stukje file na vanmorgen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 15:14

Exitium schreef:
Ineke2 schreef:

Je voorruit zou ik niet parkeren, dan krijg je krassen :Y)

_O- autocorrect en niet zien dat er een r teveel stond :D :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:35

Hahahaha ik begreep als dyslexia niets van het woordgrapje. Nu wel. Die 2 rr zie ik natuurlijk niet.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 22:43

Even een keertje dwars door het centrum van Amsterdam en je hebt ècht alles weer eens meegemaakt _O- Wat een chaos is dat toch… en fietsers die gewoon fietsen ondanks dat ze overduidelijk haaientanden hebben. Auto’s die gewoon doorrijden vanaf rechts.
oja en gelukkig snappen ze zelfs op de A10 niet wat een spitsstrook is. Geldt dat niet alleen voor de provincialen hier. Hoewel ik alles vanaf een driebaansweg toch een stuk fijner vind dan dat hele stuk tweebaans hier. Gelukkig wordt een deel daarvan nu ook standaard drie. Rijd veel fijner door.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 06:16

Ik kan totaal geen file parkeren, en hier in een parkeervak voor de deur kan ik niet achteruit inparkeren
want de vakken zijn iets scheef dus je staat nooit recht er in...
heb het wel eens geprobeerd maar werd vierkant uitgelachen door een stel mannen die in de auto zaten.

Maar als ik de ruimte heb voor file parkeren wil ik het wel eens proberen, maar na 10 x in en uit steken ben ik het wel zat/beu.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 07:22

Achteruit file parkeren is eigenlijk heel simpel. Achterbanden voorbij de auto waar je achter parkeert dan moet je insturen, voorbanden er voorbij terug sturen. Waar het bijna altijd fout in gaat is de stuursnelheid bij het terug sturen.
Dat stukje van terugsturen tot stilstaand is een driehoek dat moet kloppen. Net als de brand driehoek zeg maar. Mis je 1 van die 3 dingen geen brand, dus geen goede file parkeer actie.

Je stuursnelheid, rijsnelheid en (terug)stuurmoment moeten in "balans" zijn. Snel sturen betekent snel rijden of later terug sturen. Rustig rijden moet je rustiger sturen of eerder terug sturen. Vaak is "gewoon ff" sneller rijden al een oplossing, want de meeste sturen veel te snel omdat je brein dat makkelijk vind. Zeker in stress momenten (goh, dat is het voor veel mensen altijd om file te parkeren) gaat het sturen te vlot. Maar of je de stuursnelheid, rijsnelheid of stuurmoment aan moet passen, ligt ook aan jouw rijstijl. En dat is proberen, testen en niet bang zijn om (zachtjes) de stoep te raken. Want raakt je achterband de stoep, is de correctie om superstrak naast de stoeprand te staan zo gemaakt.
Let wel dat ik expres de volgorde stuursnelheid, rijsnelheid en dan pas stuurmoment schrijf. Stuurmoment pas aanpassen als je de 2 snelheden niet aangepast krijgt.

En als het moeilijk blijft, je spiegel aan de stoepkant naar beneden zetten. Dan kan je je achterband zien draaien langs de stoep :o

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 09:19

NoTwixLeft schreef:
En als het moeilijk blijft, je spiegel aan de stoepkant naar beneden zetten. Dan kan je je achterband zien draaien langs de stoep

Haha, dat deed mijn ex altijd.
Niet omdat hij niet kon parkeren, maar omdat er vreselijk dure lichtmetalen velgen onder zijn kindje auto zaten die iets uitstaken en hij was als de dood voor krassen op de velgen _O-

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 10:05

Marije_jiplover schreef:
Haha, dat deed mijn ex altijd.
Niet omdat hij niet kon parkeren, maar omdat er vreselijk dure lichtmetalen velgen onder zijn kindje auto zaten die iets uitstaken en hij was als de dood voor krassen op de velgen _O-

Terecht toch? Lijkt me iets om zuinig op te zijn, het is duur zat.
Ik ben ook echt superzuinig op mijn auto, er zit geen krasje op (althans, de aanrijding even uitgezonderd nu :') ) en ik onderhoud hem goed. Het enige waar ik inderdaad onwijs van baal zijn de krasjes op mijn velgen van de keren dat mijn man of ik toch te strak langs de stoep hebben geparkeerd. Superzonde.

Siggislief schreef:
Ik kan totaal geen file parkeren, en hier in een parkeervak voor de deur kan ik niet achteruit inparkeren
want de vakken zijn iets scheef dus je staat nooit recht er in...
heb het wel eens geprobeerd maar werd vierkant uitgelachen door een stel mannen die in de auto zaten.

Maar als ik de ruimte heb voor file parkeren wil ik het wel eens proberen, maar na 10 x in en uit steken ben ik het wel zat/beu.

Hoe los je het op dan als je niet achteruit en niet kan file parkeren? :o
Achteruit inparkeren, ongeacht of het vak scheef loopt of niet, is toch gewoon een kwestie van de lijnen volgen in beide spiegels? Dan sta je er altijd prima tussen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 10:21

Vooruit parkeren lijkt mij dan :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 10:23

Ineke2 schreef:
Vooruit parkeren lijkt mij dan :j

Ja, en als er geen parkeervakken zijn? Vooruit fileparkeren is geen optie.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 10:32

Als je het niet kunt ehm doorrijden en zoeken naar een andere plek. Gelukkig kan ik alle manieren van parkeren wel. Alleen strak langs het water doe ik niet.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 10:49

Ik ben ook heel zuinig op mijn velgen. Sterker nog ik denk dat er weinig velgen met zo weinig schade zijn bij zoveel kilometers.