Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:58

Sneeuw gaat klitten aan smog. Dus zou dat zeker niet als drinkwater gaan geven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:58

Verschil tussen binnen en buiten wordt dan snel te groot. Eerder dik instrooien zodat ze anders ipv op stok samen in een grote stapel kunnen slapen, meer massa blijft beter warm. En voer wat meer vet (zonnebloempitten, lijnzaad oid) dat helpt ook.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:01

Nou ligt wat sneeuw in het hok en kan ik ook niet tegen houden dat er wat in sneeuwt. Tenzij ik boom om zaag wat ik niet ga doen.

Maar zag wel een kip af en toe een hapje sneeuw nam.

Zal ze zo wel wat natvoer kat geven vinden ze vaak toch ook heerlijk.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:20

Heb al een dik pak vlas en paar plakken hooi er in liggen...maar Cochin krielen zijn erge meuten, die van mij iig...

Hang hem er wel gewoon in, kunnen ze zelf kiezen...

kattenvoer erg goede tip btw

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:47

BarbaraNova schreef:
Goedemorgen, wat vinden jullie van een warmtelamp voor bij de kippen? Mijn hok is groot en niet warm (oude zeecontainer) dus erg koud

Mijn krielhaantjes hebben ook een warmtelamp maar die zijn met zijn 2en en zitten in een mini nachthokje. Mijn grote toom (11 grote hennen en 1 enorme haan) hebben een klein verrijbaar kacheltje. Dat hok is ook een stuk groter en dat lost zo'n kuikenlamp gewoon niet op. Ze kunnen overigens allemaal naar buiten maar op een paar stoere grote hennen na gaan ze niet hoor :')

Edit: als je hem hoog hangt in het hok wordt het verschil echt niet snel te groot. Vooral de krielen kunnen niet heel best tegen de kou, vriend van me had al een dood haantje en 2 dooie hennen (Sebrights) en die zitten dik opgestrooid in een binnenschuur..

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:11

Ja ik hang hem er ook zo bij want heb maar drie hennetjes en een haantje. Ze kunnen dan zelf kiezen. En als ik hem niet te hoog hang geeft hij echt goed warmte. T is een grote warmte lamp nml.

Bedankt voor de reacties iig, twijfelde wel maar zag ze net weer zo sneu zitten dus maar beter wat verwarmen

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:20

Hier geen verwarming in het hok, alleen voor als we kuikens hebben. Overdag lopen ze gewoon los, vaak zitten ze in de stal als het koud is buiten. Daar pikken ze dan ook nog wat graan van waar de schapen net niet bij kunnen :+
Savonds zitten ze in hun hok met een dikke stenen muur maar we een deur van gaas maar daar staat de wind zelden op. Als ze het te koud vinden kunnen ze ook gewoon in de stal slapen, die is bijna altijd open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:25

Hier in de emmer water een verwarmingselement. Die het vannacht niet geheel aan kon. Maar de kippen weigeren naar buiten te stappen. Dus ze nemen hapjes sneeuw. Tja, dat is dan maar zo. Ik ga geen waterbak binnen zetten, want daar maken ze een natte bevroren zooi dan van.

En kan sneeuwruimen in de ren, maar het waait er van alle kanten net zo hard weer in. Heb extra stro neergegooid voor ze..

Afbeelding

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 15:19

Gezellig knus bij jou zeg, wat leuk zijn ze toch he

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 15:25

Hier waterbak flink bevroren. Maar de kippen hebben hun natvoer met water gekregen werd een volle aanval. Waterbak ontdooid en nu 6 suikerklontjes erin. Poepjes waren nu wel bevroren en gisteren nog niet.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:49

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De moestuin. Niks meer van te zien dat ik er gisteren gelopen heb. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:43

Pfff, hier zijn nu ook de kranen in de stal bevroren -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:45

Ik zou persoonlijk geen suiker in het water doen. Dan maar op 1 moment vers water en verder sneeuw pikken.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:06

Ze krijgen hier meerdere keren per dag schoon water. Maken ze graag gebruik van! Vandaag heb ik de vier kippen die naar buiten waren gekomen maar weer binnen gezet. Geen weer voor ze.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:31

Afbeelding

Ik heb alles naar mijn tuinhuis verhuisd. Zelf ben ik naar mijn oude kamer in de boerderij verhuisd want ik was er al eerder deze winter achter gekomen dat e isolatie eigenijk te krap was. Ik stook het daar nu een graad of 3 boven nul. De kippen kwamen hun nachthokken niet uit en de sneeuw waaide er via kieren wel in, dus ze zaten op een krappe vierkante meter.

De barnevelder kriel (7st) zitten nu op 1.4m2, achter de cavia dames (7st, 1.4m2). De cavia heren (4st, 1.4m2) zitten bovenop de kast. Links van de kast staat een grote bench, daar zitten de 2 leghennen op 1m2, hun verblijf is hoger.

Afbeelding

De kwartels waren al naar binnen, maar kantoor, die gaan morgen ook die kant op, dan zit alles bij elkaar. Maar voor hen ga ik individuele vakjes maken in een kleinere bench, ze maken me te veel ruzie. 5 dagen redden ze denk ik wel, maar nu is de verwachting al 2 weken. Dan heb ik geen kwartels meer over. Door ze met een gaaskruis te scheiden hoop ik dat ze straks in hun grote verblijf (2.5m2) direct weer samen kunnen

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 21:19

Nadeel van kippen dorp verderop dus even meerdere keren per dag erheen gaan is geen optie. En met een flatje van iets meer dan 50 vierkante meter ga ik de kippen niet in huis doen. Hok met ren is groter dan de schuur dus ook geen optie.

Heb wel zitten denken om kaarsjes in windlicht in de kas te zetten, maar toch maar niet gedaan.

Moestuin ik ga duimen dat je leiding niet springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 21:24

Wij hopen het ook. Wij hebben afgesloten wat kon maar alles is alsnog toe gevroren, ook leidingen die wij niet konden toezetten (tenzij wij in huis ook alles gingen afsluiten :') )

Marcella: Heb je wel stroom in de moestuin? Anders een warmtelamp boven de drinkbak?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 21:31

Nee geen stroom helaas.

Had nog wel wat aparts flessen water in de schuur niet bevroren vloeibaar. Neem er een mee naar buiten en ineens was het een stuk minder vloeibaar. :wow:

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:10

Nou mijn kipjes zijn heel erg blij met die lamp, stelletje meuten!
Ik heb de kipjes bij mijn paarden, dus ook niet bij huis, geef nu 2 x per dag water en voer en ga zo meer kattenvoer halen. Gelukkig doen de leidingen op stal het nog, want het is een eind lopen over het erf wat nu een ijsbaan is geworden. De konijnen thuis zitten dik ingepakt maar mijn NHD voedster vertikt het buiten te komen ondanks dat ik de sneeuw er weg geschept heb...de rest hupt wel gewoon buiten.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:16

Marcella schreef:
Nadeel van kippen dorp verderop dus even meerdere keren per dag erheen gaan is geen optie. En met een flatje van iets meer dan 50 vierkante meter ga ik de kippen niet in huis doen. Hok met ren is groter dan de schuur dus ook geen optie.

Heb wel zitten denken om kaarsjes in windlicht in de kas te zetten, maar toch maar niet gedaan.

Moestuin ik ga duimen dat je leiding niet springen.

De kippen in huis doen is ook niet heel verstandig.
Die overgang is veel te groot voor ze.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:19

Zijn hier mensen met eenden en doen jullie daar nog iets speciaal voor?

Gisteren was ik echt bang dat ze gingen doodvriezen.. gelukkig deze ochtend nog fris en fruitig :+ ze hebben wel een dik pak zaagsel in hun hok maar dat is aan één kant open. Waait wel niet binnen denk ik.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:24

Stro erbij doen? Isoleert beter als zaagsel denk ik.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:31

Prairy schreef:
Stro erbij doen? Isoleert beter als zaagsel denk ik.

Zou hooi ook werken? Stro heb ik zo niet bij de hand, hooi wel. En anders ga ik wel zo'n voorverpakt pakje stro halen uit de winkel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:37

Hooi isoleert nog beter dan stro dus dat kan zeker!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:41

Ok top, dankjewel!