Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 15:43

Het is toch van de zotten dat we omwille van de veiligheid geen contant geld meer kunnen / willen gebruiken eigenlijk he -O- neem ee nvoorbeeld aan bijvoorbeeld Japan, daarin is het alleen maar cash betalen, gaat het nog op goed geloof ook want je moet het in een bakje flikkeren samen met het nummertje wat je hebt getrokken (nummertje correspondeert op een schema weer met bedrag wat je moet betalen), of je stapt in en betaalt vooraf in een machine die ook gewoon wisselgeld uitspuugt. (En waar je papiergeld ook in kan wisselen).

Ook in Japan hebben ze wel een OVChipkaart systeem, maar cash is daar toch de hoofdmoot. En niemand die het in zn hoofd haalt een verkeerd bedrag in te leveren of niet te betalen of te overvallen..

Wat dat betreft vind ik het oprecht heel naar dat er mensen in Nederland zijn die gewoon zo ellendig zijn om bijv een bus te ovrvallen. -O-

j1988
Berichten: 126
Geregistreerd: 24-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 16:21

Bij ons is het ook mogelijk om via de app een kaartje te kopen. Steeds meer mensen beginnen dit te gebruiken. Jammere is dat niet alle provincies achter het cashloos staan en stonden en daarom de duale periode hebben uitgesteld.

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 19:46

Shadow0 schreef:
oomens schreef:
Volgens mij heb ik hierboven al aangegeven waarom gewoon de chipkaart gebruiken, zoals door alle vervoerders al jarenlang wordt aangemoedigd, niet alleen voor mij, maar ook voor de medereizigers en vooral de chauffeurs stukken handiger is dan steeds losse kaartjes kopen. Hoe is dat alleen vanuit mijzelf redeneren?


Als medereiziger wil ik dat toch een beetje nuanceren hoor: ik vind de mogelijkheid om losse kaartjes te kunnen kopen wel belangrijk om een veelheid van redenen. Eigenlijk vind ik als reiziger dat ook contante betalingen mogelijk moeten blijven - alleen snap ik wel goed dat het gevaarlijk is en dat chauffeurs beter zonder geld kunnen rijden. Dus ik steun de chauffeurs daarin. Maar als medereiziger wil ik vooral dat het ov goed toegankelijk is voor iedereen, ook mensen die zelden met het ov reizen.

Een ov-chipkaart werkt wel redelijk als je met enige regelmaat met het ov reist. Maar het is behoorlijk duur voor incidentele reizen omdat je ook de kaart zelf nog moet kopen.

En het werkt niet voor allerlei situaties die je niet voorziet. Ik ben door de jaren heen in situaties zat gekomen waar het onverwacht anders liep: fietsen en auto's die kapot gaan of een situatie waarbij je mee zou reizen maar dat niet meer kan. Waardoor jij, of iemand anders, op het laatste moment ineens toch op het ov aangewezen bent.

Nou had ik om precies die reden dan ook meestal wel wat oude strippenkaarten met nog een paar strippen over als reserve. In mijn jas of tas, en die ook makkelijk aan een ander te geven waren als die dat nodig hadden.
Ik heb regelmatig een oude strippenkaart van iemand anders gekregen, en ook gegeven. Nu kan dat niet meer: bij persoonlijke kaarten mag dat niet eens, maar de prijs van de kaart zelf maakt het ook onaantrekkelijk.

Citaat:
Als je bang bent dat je vaak vergeet om op tijd je kaart op te laden, dan bestaat er zelfs een functie die 'automatisch opladen' heet, en die zorgt dat je altijd een door jou gekozen minimumbedrag op de kaart hebt staan.


Als je weinig geld hebt, is 20 euro borg best veel geld. (En je kunt het trouwens ook maar een beperkt aantal keren terugvragen.) Maar als je weinig geld hebt, is het risico dat een systeem onbedoeld afschrijft ook een probleem.
En het is veel onoverzichtelijker. Mensen die contant geld nog wel kunnen overzien omdat het heel tastbaar is, kunnen nog niet automatisch al hun onzichtbare saldo's in de gaten houden, vooral niet als het mis gaat.

Nogmaals: ik snap de beslissing voor het geen geld in kas hebben voor de buschauffeurs. De veiligheid van chauffeurs is belangrijk. Maar praktische bezwaren genoeg, en alle zaken die ik hier genoemd heb, heb ik ook zelf van dichtbij gezien of meegemaakt.


Ik geloof recent ergens gelezen te hebben dat je wel op iemand anders zijn/haar ov mag reizen mits je maar betaald (dus niet op andermans abbonment reizen (ook geen korting haha)).

Maar ja bij controle zal het misschien nog wel gedoe opleveren dus zou t zelf nooit doen

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 19:49

Ff gegoogled. Het is niet echt wenselijk om op andermans ov te reizen omdat er de kans bestaat dat je die ov kaart gestolen hebt. Maar als je t tot een rechtszaak laat komen win je t wel als je ook kan bewijzen dat je de ov kaart geleend hebt :').
Anyway het is dus wel lastiger dan ik dacht dacht dat uitlenen gewoon mocht

Lau

Berichten: 16684
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 20:50

Pabie schreef:
Ff gegoogled. Het is niet echt wenselijk om op andermans ov te reizen omdat er de kans bestaat dat je die ov kaart gestolen hebt. Maar als je t tot een rechtszaak laat komen win je t wel als je ook kan bewijzen dat je de ov kaart geleend hebt :').
Anyway het is dus wel lastiger dan ik dacht dacht dat uitlenen gewoon mocht


Zolang er geen abbo op die kaart staat en hij niet zelf oplaad is het stelen banketstaaf. Want jij betaald toch steeds get bedrag wat erop gezet wordt.
Natuurlijk is het niet wenselijk, maar opzich hebben ze ook geen poot om op te staan.

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:59

dit Topic is toch heerlijk als je dagelijks moet reizen? Lekker je ergenissen delen ( ja ook als die misschien niet terecht zijn) zelf heb ik dagelijks wel een moment dat ik denk.....moet dit nou?!?
Ik vind dat mensen echt vies kunnen zijn. Van neus etende tot smakkers tot snotophalers tot treinen die niet rijden of bus die weer eens 4 minuten voor tijd weg rijdt.
Vre-se-lijk.
Vandaag heb ik in 1 ritje weer mogen mee genieten van een telefoongesprek .
Ik weet nu dat die schoonouders een chalet moeten verkopen, dat ze van hun kinderen een keuken tijdelijk betaald krijgen. Ook weet ik nu dat die schoonouders slecht zijn in luisteren en dat dat zeer ergelijk is en ik weet hoeveel de chalet moet opleveren. Zit ik daar op te wachten? Nee
Wil ik het weten? Nee
Vroeger had je een dagboek tegenwoordig weet je iedere rit van compleet vreemden wat ze een weekend hebben gedaan met wie ze het gedaan hebben en hoeveel het gekost heeft.
Ik blijf het zo apart vinden dat mensen zo au publiek hun hele hebben en houwen uitkotsen....

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:01

Lau schreef:
Pabie schreef:
Ff gegoogled. Het is niet echt wenselijk om op andermans ov te reizen omdat er de kans bestaat dat je die ov kaart gestolen hebt. Maar als je t tot een rechtszaak laat komen win je t wel als je ook kan bewijzen dat je de ov kaart geleend hebt :').
Anyway het is dus wel lastiger dan ik dacht dacht dat uitlenen gewoon mocht


Zolang er geen abbo op die kaart staat en hij niet zelf oplaad is het stelen banketstaaf. Want jij betaald toch steeds get bedrag wat erop gezet wordt.
Natuurlijk is het niet wenselijk, maar opzich hebben ze ook geen poot om op te staan.


naja als je een ov kaart steelt met nog 50 euro er op dan is t alsnog stelen dat is dus beetje probleem.

maar ja als je dus bewijs hebt dat je geleend hebt en dat uitlener daar mee is en je betaald gewoon volle pond dan hebben ze dus idd gene poot om op te staan

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 01:16

Neem van mij 1 ding aan; de bedrijven verdienen héél veel geld aan de ov chipkaart. Er blijft erg veel aan de spreekwoordelijke strijkstok hangen... mensen die hun anonieme kaart verliezen, niet uitchecken of verkeerd in en uitchecken en Dit niet terug vragen...
En die kaarten zijn natuurlijk belachelijk duur... 7.50. Wanneer ze dat nu eens betaalbaar maken.

Een zoals hierboven al genoemd, wat super irritant is en in mijn ogen ook een direct gevolg van de aanbestedingsellende (andere woord heb ik er niet voor), is dat alle vervoerders het wiel opnieuw uit willen vinden ipv met elkaar ervaringen uitwisselen. De één mag van de ander niet weten wat hij doet.

Fair
Berichten: 3569
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 08:22

Pf. Ik zit in een drukke trein en dan gaat er iemand naast me zitten met een meuk parfum op. Geen. Lucht.

En al 10 minuten vertraging terwijl ik opweg ben naar een tentamen. **\O/**

Flying_Angel

Berichten: 15747
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 09:55

Hier ook weer een ergernis. De sprinter zat echt bomvol, gangpad stond vol, de tussenruimtes waren echt vol. Werden door de deur bij elkaar geperst. Bij een volgend station willen er nog mensen in. Gaat een man boos roepen dat we moeten doorlopen. Allerliefste man, waar moeten we in vredesnaam heen?!

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 09:58

Flying_Angel schreef:
Hier ook weer een ergernis. De sprinter zat echt bomvol, gangpad stond vol, de tussenruimtes waren echt vol. Werden door de deur bij elkaar geperst. Bij een volgend station willen er nog mensen in. Gaat een man boos roepen dat we moeten doorlopen. Allerliefste man, waar moeten we in vredesnaam heen?!


Ja echt he. Zo vaak “ja er is echt nog wel plaats voor 1 persoon hoor! Even doorlopen allemaal!” GAAT NIET.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:21

SavannahNx schreef:
Flying_Angel schreef:
Hier ook weer een ergernis. De sprinter zat echt bomvol, gangpad stond vol, de tussenruimtes waren echt vol. Werden door de deur bij elkaar geperst. Bij een volgend station willen er nog mensen in. Gaat een man boos roepen dat we moeten doorlopen. Allerliefste man, waar moeten we in vredesnaam heen?!


Ja echt he. Zo vaak “ja er is echt nog wel plaats voor 1 persoon hoor! Even doorlopen allemaal!” GAAT NIET.
Je hebt natuurlijk 'niet gaan' en 'niet gaan'. In de meeste situaties waarin mensen zeggen dat het écht niet meer past, krijgt een beetje Japanse-metro-propmedewerker er best nog wel een paar bijgeduwd.

Cowboy55
Berichten: 8563
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:27

oomens schreef:
SavannahNx schreef:
Ja echt he. Zo vaak “ja er is echt nog wel plaats voor 1 persoon hoor! Even doorlopen allemaal!” GAAT NIET.
Je hebt natuurlijk 'niet gaan' en 'niet gaan'. In de meeste situaties waarin mensen zeggen dat het écht niet meer past, krijgt een beetje Japanse-metro-propmedewerker er best nog wel een paar bijgeduwd.



Dat komt ook omdat wij zo nodig IN de trein willen zitten.....watjes.



oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:36

Cowboy55 schreef:
Dat komt ook omdat wij zo nodig IN de trein willen zitten.....watjes.


[ Video ]

Zie je wel! Hier doen mensen al moeilijk als er één of twee mensen in de trein onwel worden, daar zijn ze al blij als meer dan de helft levend het volgende station haalt.

Cowboy55
Berichten: 8563
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:38

oomens schreef:
Zie je wel! Hier doen mensen al moeilijk als er één of twee mensen in de trein onwel worden, daar zijn ze al blij als meer dan de helft levend het volgende station haalt.


_O- _O- _O- _O-

Dank je voor die opmerking....als beelddenker werkt die wel voor me! :')

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 12:56

Ik moest zelf privé met de trein mee en was dus in burger. Ik was zelf wat laat en de trein stond ook op een ander perron maar kon hem nog net halen door in de achterste deur in te stappen. Toen begon mijn tocht naar voren, naar een zitplaats. Doordat bijna iedereen door de achterste deur was ingestapt zat het daar ramvol, deur was het dichtste bij de trap. Ik wil naar voren lopen maar kreeg keer op keer te horen dat dat niet kon want alles stond muurvast en je kon niet naar voren. Nu heb ik voor hetere vuren gestaan dus heb me door 2 volle bakken geërgerde mensen gewurmd, waarvan er een aantal vertelden dat ik echt niet verder kon. Maar het is wel gelukt en had in de voorste bak van dat stel nog gewoon een 2de klas zitplaats.

Warboel
Berichten: 14720
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 13:13

Dat is zo herkenbaar, ik stap op Blaak altijd helemaal voorin en daar zit meestal niemand. Volgende station is dan Rotterdam centraal en dan wordt er daarna omgeroepen “mensen de trein is ZO VOL loop even door naar voren” terwijl er dan voorin 3 mensen zitten ofzo :') dat vind ik altijd zo vermakelijk, van die mensen die als een kudde schapen bij dezelfde deur in willen stappen in plaats van even naar voren lopen.

Had ik van de week op Leiden ook, ik kwam boven en de trein kwam net aanrijden. Meeste mensen gaan dan gelijk stilstaan tot er een deur stopt, maar als die nog rijdt heb je nog alle tijd om even door te lopen naar voren, dat red zelfs ik als kreupele henkie :Y)

En ja soms heb je gewoon pech en zit de trein van voor tot achter mutvol -O-

Gianti

Berichten: 10951
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 13:21

Flying_Angel schreef:
Hier ook weer een ergernis. De sprinter zat echt bomvol, gangpad stond vol, de tussenruimtes waren echt vol. Werden door de deur bij elkaar geperst. Bij een volgend station willen er nog mensen in. Gaat een man boos roepen dat we moeten doorlopen. Allerliefste man, waar moeten we in vredesnaam heen?!



Nou vaak genoeg dat er nog wel doorgelopen kan worden helaas...


Ik word er momenteel gestoord van dat mijn reis niet kan plannen... het klopt echt van geen kant...

Zoals nu, ik woon naast bushalte en dan is het 10 min naar grote station hier... nee hij vind dat ik van daar naar andere bushalte moet lopen (20 min) om vanaf daar bus naar kleinere station te nemen (20 min) om vanaf daar de trein te nemen naar grote station |o
Laatst bijgewerkt door Gianti op 09-01-18 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 13:27

Nu weet ik uit ervaring dat treinen die door mensen als overvol worden bestempeld in ruim 75% van de gevallen echt nog niet overvol zijn. Maar als je dat omroept word je door de meeste mensen echt niet geloofd en heeft dat ook echt niet het gewenste effect. Ben zelfs een keer voor leugenaar uitgemaakt op het perron door iemand die uit het volle gedeelte kwam. Achterin zaten 10 mensen in de hele bak :+ .
Maar dit is niet alleen bij treinen zo. Ben inmiddels meerdere keren bij uitverkochte concerten in 013 geweest en ga altijd naar Metal of Rock concerten. Als het een Metal concert is, is er meestal geen probleem en verspreid het publiek zich redelijk goed over de zaal. Ben nu 2 keer naar Alice Cooper geweest en dan komen daarna de klachten op Facebook dat 013 teveel kaartjes had verkocht want de mensen pasten niet meer in de zaal. Beide keren waren er veel mensen die uit jeugdsentiment kwamen en duidelijk niet vaak naar concerten gaan en beide keren kon ik vanaf mijn plek nog plekken zat zien. Maar dan zien de mensen dat er mensen bij de deur staan en concluderen ze dat de zaal vol is. Zo werkt dat bij treinen klaarblijkelijk ook, 'hier is het vol dus de hele trein/zaal is vol'.

Anoniem

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:09

Ik heb bij Gouda en Den Haag CS al wel vaak meegemaakt dat er van te voren al omgeroepen wordt op het station zoveel mogelijk voorin de trein in te stappen omdat het achterin vol zit :+ en dan nog dat mensen achterin instappen want het is zo ver lopen naar voren he :+

Warboel
Berichten: 14720
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:14

Haha ja op Den Haag CS is dat een dingetje ja. Ik ga soms met de bus naar Den Haag en dan baal ik altijd als die laat is, want dan red ik het niet meer om naar de voorkant van de trein te lopen _O-

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:14

Ook al meerdere keren meegemaakt inderdaad. Mensen komen klagen dat de trein altijd zo propvol zit en waarom komt er geen langere trein. Dan leg je uit dat als iedereen zich zou verspreiden echt iedereen wel een zitplaats zou hebben maar de meeste mensen stappen achterin of voorin in. Hoe vaak ik dan niet te horen krijg: "ja maar dan moet ik verder lopen naar de trap".....Nee, elke dag de hele rit als sardientjes op elkaar gepropt staan omdat je weigert 40 meter verder te lopen is vast een aangenaam genoegen :roll:
Maar het is ook best een beetje jammer hoe dat er is ingesleten bij mensen, 'treinen in de spits zijn vaak overvol!'. En wat NS daar ook aan voorlichting aan geeft, instapzones, balken boven het perron die aangeven waar het druk is in de trein, omroepen, mensen die de reizigers over het perron proberen te verspreiden. het helpt allemaal geen ene mallemoer. Het is zelfs zo erg geweest dat er een paar jaar terug een klein relletje is geweest. Iemand van Rover had een foto van een overvolle trein op twitter geplaatst en dat NS toch maar wel eens een langere trein moest gaan inzetten want dit is elke dag zo. Er heeft toen iemand van de NS directie een foto op twitter gezet vanuit dezelfde trein van een nagenoeg lege bak. Dat had hij niet mogen doen, zo ga je niet met je reizigers om, je zet je reizigers voor gek, noemt ze leugenaar en die trein zit gewoon elke dag te vol....... 8)7 8)7 8)7

Warboel
Berichten: 14720
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:34

Serieus :wow:
Mensen zijn zo dom soms, dan staan ze allemaal te drammen en te duwen bij 1 deur terwijl 2 deuren verderop niemand staat. Of dat mensen niet bij de eerste klas deur in willen stappen. Ik doe dat vaak wel, daar staan altijd minder mensen dus ben je eerder bij de tweede klas stoelen. Vooral als het maar een halve eerste klas is.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:41

Ook al eens mensen bewust laten staan. Ik stond bij een leeg balkon en hun stonden 1 deur verderop bij een propvol balkon. Heb ze 2 keer gewaarschuwd om te verspreiden en de 3de keer gewaarschuwd dat als ze het niet deden ik ging sluiten en ze niet meer mee mochten. Heb zeker 20 mensen laten staan terwijl er in de bak waar ik in stond nog plek zat was. Kwam er iemand bij me klagen dat ik zo aso was om mensen niet de tijd had gegeven om in te stappen want het was zo vol. Heb hem vriendelijk verzocht eens heel goed om zich heen te kijken op de plek waar hij zich op dat moment bevond. Er zaten daar 5 of 6 mensen ofzo :+
Ook al eens mensen laten staan omdat ze inderdaad niet bij de 1ste klas deur wilden instappen. Ik had alle deuren al gesloten behalve de mijne en stond bij de 1ste klas deur :+ . Komen er nog mensen aangerend die nog mee wilden dus ik zeg dat ze nog wel in mochten stappen. Kreeg ze niet aan hun verstand dat de andere deuren afgesloten waren en dat ze alleen bij mijn deur in konden stappen en ze echt wel door de 1stee klas heen mochten lopen. Dit was nog in de tijd dat we met open deur vertrokken, ik zal nooit het gescheld vergeten wat ik naar me toe kreeg toen de trein zich in beweging zette :+

Shadow0

Berichten: 43566
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:53

Sommige mensen zijn raar... 8)7

Over dat instappen via de eerste klas om zo sneller een plekje in de tweede te hebben is wel wat geschreven op twitter, maar als het je gevraagd wordt of je komt anders de trein niet in...?

Bij bussen is het trouwens ook vaak vreemd. Als het dan heel druk is blijven mensen toch op het middenstuk staan (soms zelfs terwijl er nog lege plekken zijn) zodat anderen er niet bijkunnen. En zelfs als het dan door de chauffeur gevraagd wordt lopen ze niet door...