Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar
Shadow0 schreef:oomens schreef:Volgens mij heb ik hierboven al aangegeven waarom gewoon de chipkaart gebruiken, zoals door alle vervoerders al jarenlang wordt aangemoedigd, niet alleen voor mij, maar ook voor de medereizigers en vooral de chauffeurs stukken handiger is dan steeds losse kaartjes kopen. Hoe is dat alleen vanuit mijzelf redeneren?
Als medereiziger wil ik dat toch een beetje nuanceren hoor: ik vind de mogelijkheid om losse kaartjes te kunnen kopen wel belangrijk om een veelheid van redenen. Eigenlijk vind ik als reiziger dat ook contante betalingen mogelijk moeten blijven - alleen snap ik wel goed dat het gevaarlijk is en dat chauffeurs beter zonder geld kunnen rijden. Dus ik steun de chauffeurs daarin. Maar als medereiziger wil ik vooral dat het ov goed toegankelijk is voor iedereen, ook mensen die zelden met het ov reizen.
Een ov-chipkaart werkt wel redelijk als je met enige regelmaat met het ov reist. Maar het is behoorlijk duur voor incidentele reizen omdat je ook de kaart zelf nog moet kopen.
En het werkt niet voor allerlei situaties die je niet voorziet. Ik ben door de jaren heen in situaties zat gekomen waar het onverwacht anders liep: fietsen en auto's die kapot gaan of een situatie waarbij je mee zou reizen maar dat niet meer kan. Waardoor jij, of iemand anders, op het laatste moment ineens toch op het ov aangewezen bent.
Nou had ik om precies die reden dan ook meestal wel wat oude strippenkaarten met nog een paar strippen over als reserve. In mijn jas of tas, en die ook makkelijk aan een ander te geven waren als die dat nodig hadden.
Ik heb regelmatig een oude strippenkaart van iemand anders gekregen, en ook gegeven. Nu kan dat niet meer: bij persoonlijke kaarten mag dat niet eens, maar de prijs van de kaart zelf maakt het ook onaantrekkelijk.Citaat:Als je bang bent dat je vaak vergeet om op tijd je kaart op te laden, dan bestaat er zelfs een functie die 'automatisch opladen' heet, en die zorgt dat je altijd een door jou gekozen minimumbedrag op de kaart hebt staan.
Als je weinig geld hebt, is 20 euro borg best veel geld. (En je kunt het trouwens ook maar een beperkt aantal keren terugvragen.) Maar als je weinig geld hebt, is het risico dat een systeem onbedoeld afschrijft ook een probleem.
En het is veel onoverzichtelijker. Mensen die contant geld nog wel kunnen overzien omdat het heel tastbaar is, kunnen nog niet automatisch al hun onzichtbare saldo's in de gaten houden, vooral niet als het mis gaat.
Nogmaals: ik snap de beslissing voor het geen geld in kas hebben voor de buschauffeurs. De veiligheid van chauffeurs is belangrijk. Maar praktische bezwaren genoeg, en alle zaken die ik hier genoemd heb, heb ik ook zelf van dichtbij gezien of meegemaakt.
Pabie schreef:Ff gegoogled. Het is niet echt wenselijk om op andermans ov te reizen omdat er de kans bestaat dat je die ov kaart gestolen hebt. Maar als je t tot een rechtszaak laat komen win je t wel als je ook kan bewijzen dat je de ov kaart geleend hebt .
Anyway het is dus wel lastiger dan ik dacht dacht dat uitlenen gewoon mocht
Lau schreef:Pabie schreef:Ff gegoogled. Het is niet echt wenselijk om op andermans ov te reizen omdat er de kans bestaat dat je die ov kaart gestolen hebt. Maar als je t tot een rechtszaak laat komen win je t wel als je ook kan bewijzen dat je de ov kaart geleend hebt .
Anyway het is dus wel lastiger dan ik dacht dacht dat uitlenen gewoon mocht
Zolang er geen abbo op die kaart staat en hij niet zelf oplaad is het stelen banketstaaf. Want jij betaald toch steeds get bedrag wat erop gezet wordt.
Natuurlijk is het niet wenselijk, maar opzich hebben ze ook geen poot om op te staan.
Flying_Angel schreef:Hier ook weer een ergernis. De sprinter zat echt bomvol, gangpad stond vol, de tussenruimtes waren echt vol. Werden door de deur bij elkaar geperst. Bij een volgend station willen er nog mensen in. Gaat een man boos roepen dat we moeten doorlopen. Allerliefste man, waar moeten we in vredesnaam heen?!
SavannahNx schreef:Je hebt natuurlijk 'niet gaan' en 'niet gaan'. In de meeste situaties waarin mensen zeggen dat het écht niet meer past, krijgt een beetje Japanse-metro-propmedewerker er best nog wel een paar bijgeduwd.Flying_Angel schreef:Hier ook weer een ergernis. De sprinter zat echt bomvol, gangpad stond vol, de tussenruimtes waren echt vol. Werden door de deur bij elkaar geperst. Bij een volgend station willen er nog mensen in. Gaat een man boos roepen dat we moeten doorlopen. Allerliefste man, waar moeten we in vredesnaam heen?!
Ja echt he. Zo vaak “ja er is echt nog wel plaats voor 1 persoon hoor! Even doorlopen allemaal!” GAAT NIET.
oomens schreef:SavannahNx schreef:Je hebt natuurlijk 'niet gaan' en 'niet gaan'. In de meeste situaties waarin mensen zeggen dat het écht niet meer past, krijgt een beetje Japanse-metro-propmedewerker er best nog wel een paar bijgeduwd.Ja echt he. Zo vaak “ja er is echt nog wel plaats voor 1 persoon hoor! Even doorlopen allemaal!” GAAT NIET.
Flying_Angel schreef:Hier ook weer een ergernis. De sprinter zat echt bomvol, gangpad stond vol, de tussenruimtes waren echt vol. Werden door de deur bij elkaar geperst. Bij een volgend station willen er nog mensen in. Gaat een man boos roepen dat we moeten doorlopen. Allerliefste man, waar moeten we in vredesnaam heen?!