Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:52

Yunomi schreef:
Er zijn ook dieren die wel hun onderkaak heel ver open kunnen sperren:

Ja, maar dat telt niet, slangen hebben of een dubbel scharnierende onderkaak of ze konden die 'loshaken' van de bovenkaak (weet ff niet meer welke).
Die dubbel scharnierende onderkaak had wel een nadeel, ze hebben er namelijk hersencapaciteit voor opgegeven.
Daarom vond ik t zo'n fascinerend feit, leek me nog niet zon slechte ruil, wat dommer zijn in ruil voor gigantische dingen in m'n hoofd te kunnen stoppen :D

Edit: ik had t bijna goed... Slang heeft minder directe verbinding tussen onder- en bovenkaak dan wij, maar meer pezen waardoor de kaak een stuk verder open kan. Ook bestaat de onderkaak uit twee delen, die ook weer met pezen aan elkaar verbonden zijn.
Deze site heeft een mooi plaatje: http://m.livescience.com/32096-how-do-snakes-swallow-large-animals.html

Kuggur

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:14

Wat?! Je bent bereid hersen capaciteit in te leveren voor het vermogen een watermeloen in één hap te kunnen consumeren?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:18

Het viel mij vandaag op toen ik een geboortebericht tegen kwam. Moeder was pas bevallen en er stond op het briefje dat beide ouders het goed maken.
Komen dit soort berichtjes van beide ouders vaker voor? En de moeder doet toch al het werk of is het voor de vader ook een overwinning om maar niet flauw te vallen

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:24

purny schreef:
Het viel mij vandaag op toen ik een geboortebericht tegen kwam. Moeder was pas bevallen en er stond op het briefje dat beide ouders het goed maken.
Komen dit soort berichtjes van beide ouders vaker voor? En de moeder doet toch al het werk of is het voor de vader ook een overwinning om maar niet flauw te vallen

Of dat 'we zijn zwanger...'

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:27

EskeGirl schreef:
purny schreef:

Ja dat vind ik ook altijd zo raar. 'Wij verwachten ons eerste kindje' vind ik volkomen logisch. Maar 'wij zijn zwanger' heb ik ook nooit gesnapt. :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:28

EskeGirl schreef:
purny schreef:

:r Ik ga daar echt van nekken. Familie van mij postte dat ook van de week. Bah. :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:29

Echt he. De vrouw in kwestie moet al het zware werk doen en moet als het haar tegenzit alle kwaaltjes ondergaan. Was er maar een wij zijn zwanger pilletje zodat de man ook alle kwaaltjes zou krijgen :+ :D

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:44

Kuggur schreef:
Wat?! Je bent bereid hersen capaciteit in te leveren voor het vermogen een watermeloen in één hap te kunnen consumeren?

Zou t goed doen op feestjes :j

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:15

Indy_Mouse_9 schreef:
Yunomi schreef:
Er zijn ook dieren die wel hun onderkaak heel ver open kunnen sperren:

Ja, maar dat telt niet, slangen hebben of een dubbel scharnierende onderkaak of ze konden die 'loshaken' van de bovenkaak (weet ff niet meer welke).
Die dubbel scharnierende onderkaak had wel een nadeel, ze hebben er namelijk hersencapaciteit voor opgegeven.
Daarom vond ik t zo'n fascinerend feit, leek me nog niet zon slechte ruil, wat dommer zijn in ruil voor gigantische dingen in m'n hoofd te kunnen stoppen :D

Edit: ik had t bijna goed... Slang heeft minder directe verbinding tussen onder- en bovenkaak dan wij, maar meer pezen waardoor de kaak een stuk verder open kan. Ook bestaat de onderkaak uit twee delen, die ook weer met pezen aan elkaar verbonden zijn.
Deze site heeft een mooi plaatje: http://m.livescience.com/32096-how-do-snakes-swallow-large-animals.html

Als je bovenkaak “los” zou zitten dat relatief gezien veel meer energie kosten. Als de onderkaak aansturen/krachtzetten 1 energie kost, dan zou het als beide los is denk ik in totaal minimaal 3 energie kosten. Als wij iets willen kraken of vermalen (met de handen) gebruiken we vaak iets wat vast zit en 1 wat los is. Je kunt je kracht makkelijker zetten/sturen.

Het is dus vrij energie-efficiënt dat we geen “spieren” hoeven aan te spannen om de bovenkaak op de plaats te houden. Alleen de onderkaak hoeft aangestuurd te worden en daar zit al aardig wat mogelijkheden in (hoe ver open/zijwaard en hoeveel kracht)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:19

Maar haaien hebben toch wel zo'n scharnierende bovenkaak? Soort van?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 11:36

Geen idee, maar even met beredenering.; Haaien malen/snijden toch niet? Ze bijten/schudden vaak, dus hoeven alleen even vast te houden wat relatief weinig kracht kost, de rest van de beweging komt van de kop af.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 14:29

Leffroi schreef:
Maar haaien hebben toch wel zo'n scharnierende bovenkaak? Soort van?

Haaienkaken zijn ook totaal niet te vergelijken met die van ons. De botten bij ons die zijn afgeleid van wat bij haaien de kaken vormt, zijn onze gehoorbeentjes.
Waar de haaienkaken nog relatief los hangen van de hersenschedel, zijn bij ons zowel het grootste deel van de schedel als de kaken secundair ontstaan (en vergroeid). De 'oorspronkelijke' hersenschedel vind je bij ons eigenlijk alleen terug in wat botten in de schedelbasis (grofweg vanaf achter je neus tot aan je achterhoofdsgat).

Overigens zijn er zeker ook dieren (buiten de vissen) met beweeglijke bovenkaken, waarvan de bekendste groep de vogels is.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:05

Wat is precies het verschil tussen een cakeje en een muffin?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:13

gohya schreef:
quote:- Hoe het heelal werkt.. Blijf me daar over fascineren.
Dat is niet uit te leggen,dat moet je zien in docu's op t.v. Op Science Discovery was pas een hele boeiende docu in een aantal delen. 8-)
Wat ik wel weet is dat er constant geknal en beweging is in het Heelal,lijkt wel oorlog.De ene komeet knalt tegen de andere, sterren en kleine planeten worden opgeslokt door de zwarte gaten.Er worden constant nieuwe sterren geboren,zeer fascinerend om te zien! <3 er is zijn meerdere Manen in het Heelal.

Het is al een wat oudere post, maar mocht je nog steeds geïnteresseerd zijn, dan is er morgen om 20:30 op NPO1 een live hoorcollege van Robbert Dijkgraaf over zwarte gaten.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:17

guusje_h schreef:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:21

Ik vraag me af hoe oud dit spelletje is , zat in een doos met spelletjes uit 1955 en 1965 op vrijwilligers werk

Afbeelding

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:24

SindyKaya schreef:
guusje_h schreef:

[ [url=m/iZTNjM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar een cupcake is weer geen cakeje;)
Volgens mij is cakeje gewoon het Nederlandse woord voor muffin

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:29

guusje_h schreef:

Een echte muffin is meestal droger, zwaarder, broodachtiger (al zit er vaak geen gist in maar bakpoeder) en vaak minder zoet. Muffins heb je ook in hartige varianten, terwijl cupcakes altijd zoet zijn. Muffins hebben hooguit soms wat glazuur, maar nooit de uitgebreide fondant-toppings die je op cupcakes vaak ziet.

Ik_is_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:42

In dezelfde lijn als cupcakes vs. muffins; wat zijn scones dan? Is dat een Britse muffin?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:46

eilleen333 schreef:
Maar een cupcake is weer geen cakeje;)
Volgens mij is cakeje gewoon het Nederlandse woord voor muffin

Als ik cakeje op google zoek krijg ik toch echt cupcakes ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:48

Frank Zappa, Muffin man. Says it all.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:04

scones zijn meer zoete broodjes. Dat zijn die dingen waar je room en jam tussen doet

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:05

Waarom is autocad zo'n verschrikkelijk programma? _-:(
Sommige dingen plot hij wel (kleuren omzetten naar lijndiktes) en mijn isometrieën (waarom is dit geen woord? :') ) wil hij niet omzetten |o

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:06

Miekje1979 schreef:
In dezelfde lijn als cupcakes vs. muffins; wat zijn scones dan? Is dat een Britse muffin?

Scones zijn dan weer nog droger en vaster. Eigenlijk nauwelijks gerezen. Het deeg (geen beslag!) is wel vrij vet, maar ze horen niet klef te zijn, maar ook niet zo bros als shortbread of korstdeeg.

Questquedit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:08

Wat is het verschil tussen knoflook- en ravigottensaus ?