[18+] Bijzonder luguber deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 19:45

Echt ??

Oeh 8-)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 19:50

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 19:53

Goof schreef:
haffiefreak schreef:
https://www.skoften.net/skft/4585952/gr ... SmpFsCg3Pg

Stierenvechter wordt op de hoorns genomen. Aan het eind zie je een stuk vel loshangen van het gezicht.

Ik ga hier goed op +:)+

Ja en nee. Ja, dat de uitdagers gepakt worden door zo'n prachtig dier en nee, omdat deze dieren wederom de dupe zijn van het wangedrag van de beesten (lees: de mensch). Uiteindelijk worden deze dieren na zo'n 'spel' gedood, of ze nu van de beesten gewonnen hebben of niet. Arme dieren...
Laatst bijgewerkt door Shenavallie op 26-07-25 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 19:54

spookyskippy schreef:
Rivendell schreef:
Volgens mij krijgen ze de hersenen et niet goed meer in als die er eenmaal uitgehaald zijn.

Hersenen worden eigenlijk niet meer teruggeplaatst in het lichaam, in tegenstelling tot de rest van de organen.
Dit heeft te maken met de lange fixatietijd (+/- 6 weken) van de hersenen. Pas daarna kunnen de hersenen worden uitgesneden :)
En ja, dit is mijn werk.

Nu ben ik wel benieuwd wat voor werk je doet?

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 20:13

haffiefreak schreef:

Pathologie lab afdeling. Grotendeels immunologie, maar ook de neuro. Dat is alles wat met het brein te maken heeft. We snijden het brein dan uit. Die worden in kleine stukjes gesneden en door kleuringen kan de patholoog de coupes beoordelen. Ook nog een aantal jaar op het prionlab gewerkt voor CJD obducties, maar die is helaas gesloten.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 21:13

spookyskippy schreef:
haffiefreak schreef:

Pathologie lab afdeling. Grotendeels immunologie, maar ook de neuro. Dat is alles wat met het brein te maken heeft. We snijden het brein dan uit. Die worden in kleine stukjes gesneden en door kleuringen kan de patholoog de coupes beoordelen. Ook nog een aantal jaar op het prionlab gewerkt voor CJD obducties, maar die is helaas gesloten.

Interresant werk.
Als je meer informatie kunt delen graag. Foto's zal wel niet mogen. :=

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 21:37

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 21:48

Anatomie hersenen — Geneeskundehub https://share.google/WP2WLQyGYdatyyAHd

Vooral het stukje hersenvliezen is interresant, omdat mijn moeder een hersenvliesbloeding heeft gehad.
En nu dus een nah heeft. Heb je daar ook interresante info over, Hoe het dan werkt in de hersenen?

beert

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 22:32

Maar het zal niet gebruikelijk zijn om vervolgens de hersenen mee te geven aan de familie in een doos? Als die pas na zes weken klaar zijn, worden die dan vernietigd of erbij begraven? Hoe gaat dat dan?

En hoe vaak komt het voor dan dat hersens echt verwijderd worden?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 22:40

Wat ik ook opvallend vind, is dat er na al die weken nog steeds hersenvocht uit komt. Je zou denken dat zoiets wel al eerder leeggelopen is, tenzij het in een vriezer gehouden werd?

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 22:56

beert schreef:
Maar het zal niet gebruikelijk zijn om vervolgens de hersenen mee te geven aan de familie in een doos? Als die pas na zes weken klaar zijn, worden die dan vernietigd of erbij begraven? Hoe gaat dat dan?

En hoe vaak komt het voor dan dat hersens echt verwijderd worden?

Meestal worden ze vernietigd. Na het uitsnijden is er niet meer veel van over. Tegenwoordig gebeurt het wel steeds minder, ook de gewone obducties worden minder.
Als er een bloeding is ontstaan gaan we opzoek naar de oorzaak, het kan overal in de hersenen ontstaan. En elke bloeding is weer anders.

Dat er na die tijd nog hersenvocht uitkomt is heel vreemd, dan is er toch ergens wat mis gegaan :(
Bij ons gaat het brein gelijk in de formaline om te fixeren. Dit gaat in een emmer, waarbij het brein in een netje ligt (dat hangt dan in de formaline) zodat het brein zich niet vormt naar de emmer omdat het een heel week orgaan is na uitname.