Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fly_high

Berichten: 3351
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 13:55

Ja er worden honden van andere stichtingen aangeboden. Maar wat voor stichtingen weet ik niet echt.

_Karlijn
Berichten: 6526
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 17:15

Nikass schreef:
Fly_high schreef:
Stichting verhuisdieren is alleen een tussenpartij, ze beheren een site waar particulieren en diverse stichtingen dieren ter adoptie kunnen aanbieden. Voor zover ik weet gaan ze niet over inhoud van de verhalen of adoptievoorwaarden, dat is net wat de eigenaar van betreffend dier daarin zet.


Okee. Kunnen er dan ook honden van een andere stichting op staan? Er worden best veel buitenlandse honden aangeboden.

Er staan idd veel honden van 'stichting/gastgezinnen' op maar je kunt ook selecteren op 'particulier' bij je zoekprofiel. Een vriendin van mij heeft via verhuisdieren haar hond herplaatst. Dat was gewoon een rashond.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 19:27

Dank jullie wel :)

Bambi1995

Berichten: 3149
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:55

Hoe kan het dat mijn haar na het douchen hard opdroogt? Vroeger had ik dit nooit en zo opeens heb ik er last van.

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:59

De structuur of gezondheid van je haar kan veranderen. Of de hardheid van je water, de samenstelling van je shampoo, verandering van het weer.

Picopico
Berichten: 916
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:14

Er komt van alles op in m'n plantenbakken. Ik heb dit jaar niets gezaaid. Vorig jaar wel, maar ik ben vergeten wat. Kan iemand mij helpen? Met Google Lens kom ik er niet uit.

Afbeelding

Van het beestje zou ik ook graag willen weten wat het is.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Captain

Berichten: 21463
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:21

Beestje is een larve van een lieveheersbeestje. :)

Jet

Berichten: 12132
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 23:20

Captain schreef:
Beestje is een larve van een lieveheersbeestje. :)


Wat gaaf! Die heb ik nog nooit gezien!

Picopico, geen idee wat er opkomt in je bakken. Ik vrees dat je nog even geduld moet hebben en het moet laten groeien, dan wordt het vast beter zichtbaar.

Kookaburra

Berichten: 5457
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 23:36

Even geprobeerd met plantsnap, ik vind de eerste hier wel wat van hebben. Komt dat je bekend voor?
Afbeelding

Wyb_ster

Berichten: 790
Geregistreerd: 22-10-14

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 16:35

Random vraagje, maar kan iemand mij hier toevallig uitleggen hoe sorteren op "relevantie" in een zoekmachine werkt (meer specifiek: www.rechtspraak.nl)? Ik weet dat Google niet alleen zoekt op de zoekterm (in mijn geval 1 woord), maar ook op filmpjes en afbeeldingen, maar dat gaat voor deze website niet op want het zijn alleen teksten. Ik sorteer handmatig per rechtbank, dus daar is het ook niet op. Het is in ieder geval niet zo dat het aantal teksten/uitspraken waarin de term vaker voorkomt hoger staat, dat wisselt echt

Bowo
Berichten: 2868
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 16:48

Ik denk dat de enige die daar antwoord op kan geven, degene is die de site heeft gemaakt. Maar ik vermoed dat een link/pagina die vaker wordt bezorgd hoger eindigt.

Palmera

Berichten: 9504
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:11

Hoe kan het dat je met sommige steelpannetjes altijd morst als je bv de soep in een kom schenkt en met andere nooit?

Wyb_ster

Berichten: 790
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:24

Bowo schreef:
Ik denk dat de enige die daar antwoord op kan geven, degene is die de site heeft gemaakt. Maar ik vermoed dat een link/pagina die vaker wordt bezorgd hoger eindigt.



Dank!

Suzanne F.

Berichten: 49659
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:48

Palmera schreef:
Hoe kan het dat je met sommige steelpannetjes altijd morst als je bv de soep in een kom schenkt en met andere nooit?


Die hebben een ander randje. Sommige steelpannetjes hebben zelfs een klein gleufje om mee te gieten.

Palmera

Berichten: 9504
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:50

Suzanne F. schreef:
Palmera schreef:
Hoe kan het dat je met sommige steelpannetjes altijd morst als je bv de soep in een kom schenkt en met andere nooit?


Die hebben een ander randje. Sommige steelpannetjes hebben zelfs een klein gleufje om mee te gieten.

Dat heeft de mijne ook! En toch druipt de helft ernaast :+

Picopico
Berichten: 916
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 20:58

Captain schreef:
Beestje is een larve van een lieveheersbeestje. :)

O, leuk! Die eten toch bladluizen?

Ik heb eens in m'n geheugen gegraven. Volgens mij heb ik iig petunia, kamille, basilicum, peterselie en rode bieten gezaaid. En nog een typische balkonplant, maar ik weet bij god niet meer welke.

Kookaburra

Berichten: 5457
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 21:34

Picopico schreef:
Captain schreef:
Beestje is een larve van een lieveheersbeestje. :)

O, leuk! Die eten toch bladluizen?

Ik heb eens in m'n geheugen gegraven. Volgens mij heb ik iig petunia, kamille, basilicum, peterselie en rode bieten gezaaid. En nog een typische balkonplant, maar ik weet bij god niet meer welke.

Eten inderdaad bladluizen! Je kunt ook lieveheersbeestje-larven kopen bij een bladluizenplaag ;)

Suzanne F.

Berichten: 49659
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 21:42

Ja lieveheersbeestjes zijn welkom hier.
Ik dacht eerst dat mieren ook bladluizen aten maar die melken ze alleen maar. Verder niet. Dus dan heb je en luizen en mieren.

Century

Berichten: 6017
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 23:08

Mieren zorgen juist ook voor de luizen... dus dat wil je niet.

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 23:18

Helpen lieveheersbeestjes beter dan sop?

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30292
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 23:21

Wyb_ster schreef:
Random vraagje, maar kan iemand mij hier toevallig uitleggen hoe sorteren op "relevantie" in een zoekmachine werkt (meer specifiek: https://www.rechtspraak.nl)? Ik weet dat Google niet alleen zoekt op de zoekterm (in mijn geval 1 woord), maar ook op filmpjes en afbeeldingen, maar dat gaat voor deze website niet op want het zijn alleen teksten. Ik sorteer handmatig per rechtbank, dus daar is het ook niet op. Het is in ieder geval niet zo dat het aantal teksten/uitspraken waarin de term vaker voorkomt hoger staat, dat wisselt echt


Relevantie wordt bepaald door een algoritme, aan de hand van je zoektermen, de volgorde daarvan en de mate waarin je zoektermen voorkomen in een uitspraak.

Als ik op mijn eigen naam zoek vindt de zoekmachine de uitspraken van hoven belangrijker dan de uitspraken van rechtbanken en daarbinnen nieuwere uitspraken belangrijker dan oudere. Hij plaatst de uitspraken waarvan cassatie is ingesteld(die staan niet op mijn naam) ook hoger dan de andere. En binnen de hofuitspraken heb ik de indruk dat bepaalde rechters ook hoger ranken dan andere.

Als ik op zoektermen zoek kan ik er minder lijn in ontdekken. Nieuwer vaak hoger dan ouder, maar lang niet altijd, HR/hof ook hoger dan rechtbank, maar heel erg afhankelijk van het onderwerp. Het lijkt te gaan hoe zwaar je zoekterm weegt in de uitspraak. Bij zoeken sorteer ik dan ook meestal op laatst gewezen eerst. Dan weet ik tenminste waar ik naar zit te kijken :=

axel_1997

Berichten: 1826
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 01:45

Urbanus schreef:
Helpen lieveheersbeestjes beter dan sop?


Dat hangt er vanaf wat je aan het doen bent. lieveheersbeestjes gaan de vaat niet schoon maken. (heel flauw)

Het heeft allebei voor en nadelen.
Bij een Citrus in mijn vensterbank heb ik met een mengsel van zeepwater en koolzaadolie in één keer een schildluizenplaag uitgeroeid.

    voordelen
  • Instaat tot volledig uitroeien.
  • werkt snel.
  • koolzaadolie is een goedgekeurd bestrijdingsmiddel voor bio landbouw

    nadelen
  • werkt door verstikking en dood daarom ook andere insecten.
  • insect moet rechtstreeks geraakt worden dus onpraktisch voor grote planten en herhalen noodzakelijk.

In de rozentuin hebben we lieveheersbeestjes uitgezet. Dat was drie jaar geleden.
op zonnige dagen zien de tuinpaadjes nu bijna rood van de kevertjes.

    voordelen
  • Biologische bestrijding.
  • Werkt alleen tegen bladluis en niet tegen nuttige insecten.
  • Kan zich onder de juiste omstandigheden vestigen en blijft dan jaren lang effectief.

    nadelen
  • Niet instaat een plaag uit te roeien. Houdt alleen de populatie onder controle.
  • Werkt vrij langzaam. Vroeg in de lente kan zich nog een luizenplaag voordoen.

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 04:41

M'n frambozen hebben luis, zijn flinke planten...

marleen_88

Berichten: 14167
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:15

Ons kersenboompje staat ook stijf van de bladluis en onze kittens komen in de tuin, hoe kom ik van de plaag af?

Suzanne F.

Berichten: 49659
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:16

marleen_88 schreef:
Ons kersenboompje staat ook stijf van de bladluis en onze kittens komen in de tuin, hoe kom ik van de plaag af?


Zeepsop is niet schadelijk voor kittens toch?