Ervaring met vinted

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Re: Ervaring met vinted

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 11:45

O, dan houdt het voor mij op. Ik zal wel boven de 30 transacties komen en heb geen zin in de moeite doen van het verkopen voor enkele euro's en dan ook nog belast worden over dit bedrag. :7 Dan wordt het de kledingcontainer.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 12:03

Facebookgroepen vind ik sowieso veel fijner kopen en verkopen qua kinderkleding. Dan betaal je maar 1 keer verzenden en je kan uit meerdere kasten kopen in 1 gooi. Verkopen is dan 1 week druk met opladen, verkopen opvolgen en 1 keer alles wegbrengen. Veel simpeler dan telkens voor 1 pakje hele riedel te herhalen.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 12:06

Met kinderkleding heb ik geen ervaring maar paardrijkleding gaat bij mij juist slecht op Facebook. Meeste verkoop ik via Vinted. Marktplaats ook maar heel af en toe.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 13:01

Bij kinderkleding ligt het heel erg aan het merk wat beter loopt.

Maar 30 transacties is dan alleenverkoop?
Belasting over lage bedragen door particulier lijkt mij juridisch ook onhoudbaar. Btw is al betaald bij aankoop in winkel. Je bent consument en voor verkoop private goederen niet belasting plichtig.
En meer dan 30 transacties kan duiden op een professionele verkoper, maar is geen bewijs.
Vinted zal idd opgedragen zijn professionele verkopers te belasten en wil het zo ondervangen, maar iemand die niet-belasting plichtig is mag niet belast worden.
En 30 transacties of €2000 is echt niet genoeg bewijslast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 14:48

Dan gaan ze het bekijken als een soort bijberoep zeg maar als eenmanszaak. Maar dan zonder BTW-nummer of registratie als zelfstandig ondernemer.

Ik heb ook wel rond de 30 transacties/jaar maar als dat elke keer €5 is dan moet ik gaan belasting betalen over een "inkomst" van amper €150... Zet er een nulletje bij en ik vind het alweer wat logischer.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 15:03

€2000 vind ik ook een logische grens, volgens mij mag je dat normaal ook zonder aangifte ''verdienen''. Ze kunnen niet al je aankopen wegstrepen tegen je verkoop, dus het is in principe ''inkomsten''.

Bijv stel dat je alles voor €1 inkoopt en €100 verkoopt, dan ben je dus wel aan het handelen.

maar 30 transacties is idd een beetje random imo

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 15:14

Varekaj schreef:
Dan gaan ze het bekijken als een soort bijberoep zeg maar als eenmanszaak. Maar dan zonder BTW-nummer of registratie als zelfstandig ondernemer.

Ik heb ook wel rond de 30 transacties/jaar maar als dat elke keer €5 is dan moet ik gaan belasting betalen over een "inkomst" van amper €150... Zet er een nulletje bij en ik vind het alweer wat logischer.

Belastingen en logisch gaan niet echt goed samen. Dit is een wat ouder artikel dat het principe uitlegt:

Afbeelding

Afbeelding

Dus 1 keertje is genoeg, dan is het occasionele verkoop en kassa voor vader staat

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 15:21

Aight schreef:
€2000 vind ik ook een logische grens, volgens mij mag je dat normaal ook zonder aangifte ''verdienen''. Ze kunnen niet al je aankopen wegstrepen tegen je verkoop, dus het is in principe ''inkomsten''.

Bijv stel dat je alles voor €1 inkoopt en €100 verkoopt, dan ben je dus wel aan het handelen.

Ik verdien toch niks? Ik heb zelf geld uitgegeven en of ik dan mijn kleren doorverkoop gaat de belastingdienst helemaal niks aan. Die 2000 euro heb ik zo aangetikt.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 15:29

Pantykous schreef:
Aight schreef:

Ik verdien toch niks? Ik heb zelf geld uitgegeven en of ik dan mijn kleren doorverkoop gaat de belastingdienst helemaal niks aan. Die 2000 euro heb ik zo aangetikt.

Nee de belastingdienst weet niet of jij kleding met winst of verlies doorverkoopt. Zo zijn er producten die zodra ze de winkel uit zijn al meer opleveren dan nieuw. Daarom is de grens zo moeilijk. En dan is tot een bepaald bedrag belastingvrij ''verdienen'' normaal.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 16:03

Ik vind het echt onzin. Ik koop veel kleding en verkoop dat vaak voor dezelfde prijs of voor iets minder door. Zelden voor meer. Onzin dat ik dan belasting moet betalen. Ik heb het ooit zelf ook gekocht. Op die manier gaan mensen minder verkopen. Lekker voor het milieu weer.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 16:10

Appeltje00 schreef:
Ik vind het echt onzin. Ik koop veel kleding en verkoop dat vaak voor dezelfde prijs of voor iets minder door. Zelden voor meer. Onzin dat ik dan belasting moet betalen. Ik heb het ooit zelf ook gekocht. Op die manier gaan mensen minder verkopen. Lekker voor het milieu weer.

Zoo ga je lekker, wat een aannames en glijdende schaal ga je op :')

Vinted was bedoelt voor particulieren voor inderdaad de dingen die jij benoemt. Echter zie je gewoon dat steeds meer bedrijven/winkels ook gebruik maken van vinted.

In de fysieke wereld heb je een kringloopwinkel (vaak voor een goed doel, verkopen tweedehands voor minder dan de waarde & hebben een sociaal aspect) maar aan de andere kant een vintage winkel (verkopen ook tweedehands zooi maar met een winstaspect). Zo gaat het online ook: je hebt particulieren (geef kleding een tweede kans) en mensen met een winstkenmerk (koop goedkoop via shein/tweedehands/etc in en verkoop ''vintage'' kleding met winst). Ik vind €2000 een nette lijn voor een verkoopplatform (30 items niet). Dus ik snap de redenering wel.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 16:43

Aight schreef:

Ik niet ik heb dit jaar 717€ verdient aan kleding het is gewoon mooie kleding waar ik zelf ook flink voor betaal
Als dat geld gaat weer op aan vinted of nieuwe kleding uit de winkel niks anders
En ja ik koop kleding in de sale en sommige items gaan duurder weg dan dat ik het er voor betaald heb maar dat doe ik niet bewust

Bij mij gaat bijna alleen maar om kinderkleding

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 16:48

Aight, heb jij mijn bijdrage goed gelezen? Daar val ik over

Afbeelding

Mazzel als particulier dat de Louis Vuitton die jij 3jaar geleden kocht opeens steeg in waarde? Afgeven je winst. Zelfs al is het maar 1 keertje.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 17:02

Ik haal de 30 items wel. De €2000 net niet. Ik zie ook constant bedrijven voorbij komen. Daar was vinted toch niet voor. Als het echt doorgaat dat ik er belasting over moet betalen houd het op. Denk dat vinted dan snel opgeheven wordt

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 17:14

Marktplaats heeft dit probleem trouwens niet omdat de transactie zelf buiten de site plaats vindt.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 17:23

Aight schreef:
Appeltje00 schreef:

Vinted was bedoelt voor particulieren voor inderdaad de dingen die jij benoemt. Echter zie je gewoon dat steeds meer bedrijven/winkels ook gebruik maken van vinted.

In de fysieke wereld heb je een kringloopwinkel (vaak voor een goed doel, verkopen tweedehands voor minder dan de waarde & hebben een sociaal aspect) maar aan de andere kant een vintage winkel (verkopen ook tweedehands zooi maar met een winstaspect). Zo gaat het online ook: je hebt particulieren (geef kleding een tweede kans) en mensen met een winstkenmerk (koop goedkoop via shein/tweedehands/etc in en verkoop ''vintage'' kleding met winst). Ik vind €2000 een nette lijn voor een verkoopplatform (30 items niet). Dus ik snap de redenering wel.

Wie gaat zich in godsnaam druk maken om €2000 op jaarbasis te verdienen. Dan haal je echt het net niet op voor de profs hoor. Dus ik snap de redenering wel maar de drempel niet.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 18:38

Pantykous schreef:
Aight schreef:

Wie gaat zich in godsnaam druk maken om €2000 op jaarbasis te verdienen. Dan haal je echt het net niet op voor de profs hoor. Dus ik snap de redenering wel maar de drempel niet.

Hier is nog tenminste een drempel. Wat vind je dan van de importheffingen op overzeese pakjes, wat er ook in zit? Ze wilden me laatst 23 euro import laten betalen op een pakje uit de UK met duidelijk tweedehandsspul. En dat had geen waarde van 500 euro of zo hoor.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 18:50

Ik ga ruim over die 30 heen en afgelopen jaar ook over die €2000. Dan laat ik het lekker en ga ik wel weer naar die ellendige Facebook groepen om van de merkkleding af te komen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 20:08

Ik verzamel pokemonkaarten en ik verbeter mijn collectie de hele tijd. Ik vervang dus geregeld kaarten voor betere conditie en verkoop de oude kaart weer. Mag hopen dat dit er niet onder valt? Winst maak ik er niet op :+ hooguit schade beperking

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 20:08

Dat zijn gewoon goederen, dus ik neem aan van wel...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 20:10

Waarom zou dat er wel onder vallen? Het valt onder speelgoed en collectibles om het maar zo te zeggen en als ik het gebruik, vervang en verkoop zonder winst, waarom zou je dat dan moeten opgeven? Is een uit de hand gelopen hobby :+ ik koop meer dan dat ik verkoop

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 20:37

Dat heb ik toch ook met mijn kleding? :P Gewoon nieuw gekocht, al dan niet gedragen en het gaat voor een klein deel van de aanschafprijs op Vinted. Puur verlies voor mij, maar als ik genoeg verkoop, zou dat belast kunnen worden als ik het goed begrijp.

Citaat:
Het gaat om de volgende activiteiten:

- verhuur van onroerend goed dat zich in een EU-lidstaat bevindt
- verlenen van persoonlijke diensten
- verkoop van goederen
- verhuur van transportmiddelen

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 20:40

En denk je dat de belastingdienst dit allemaal bij gaat houden?

Ik denk dat dit kruimelbedrag voor de Belastingdienst helemaal niet goed controleerbaar is.
Ze hebben er het personeel niet voor.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 20:43

Ik ben eerder bang voor maatregelen vanuit Vinted zelf. Dat je bijvoorbeeld na 2.000 euro ineens niets meer kunt of eerst gecontroleerd moet worden (ik noem maar iets).

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 21:15

HorsePassion schreef:
En denk je dat de belastingdienst dit allemaal bij gaat houden?

Ik denk dat dit kruimelbedrag voor de Belastingdienst helemaal niet goed controleerbaar is.
Ze hebben er het personeel niet voor.

Wie zegt dat ze controleren vooraleer te taxeren?
Vinted duwt eind 2023 op een knop en alle data gaan naar de belastingen. Die beslissen dan zelf wie ze gaan belasten. En geloof me maar: ze gaan eerst belasten en dan kijken of er klachten komen. Met die voorafingevulde belastingsbrief kunnen ze dat nog sluikser doen. Hun heffing hoeft niet correct te zijn, jij moet maar klagen dat het niet correct is wat zij beweren. Althans toch in BE.