Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:14

San mijn kippen werden zeer regelmatig getest. Ontlasting werd verzameld en nagekeken door een vogelarts op oa de aanwezigheid van samonella. Ik heb een keer daar een besmetting van opgelopen door eieren. Nooit meer, en nu kan ik dat risico gewoon niet keer nemen. Dat redt mijn lijf niet fatsoenlijk.

Vroeger thuis weckte mijn moeder veel en maakten we kilos appelmoes, gestoofde peertjes, jam enz. Ik heb nu een beperkt stukje tuin en ben heel voorzichtig oa braam, framboos en zo aan het opgroeien. En bij mijn oude huis ook aardig wat appelmoes gemaakt. Fruitboompjes zijn nog mini ook.

Ik moet kwa dingen mijn draai nog steeds vinden. Maak sowieso altijd voor meer dagen. De rest gaat in de vriezer, alleen brood blijft een lastige, melkvrij invriezen wil niet echt ivm afbrokkelen. En vers is het na twee dagen oud. En meel vinden zonder toevoegingen is lastiger. De molen waar ik altijd bloem haalde is ivm covid al bijna een jaar dicht.

Mkango deli :+ de dichtbijzijnde is geloof ik 50 km verder op. Tomaat komt er ook op, vlees moet ik eigenlijk al meer eten dan ik nu doe om aan voldoende eiwit te komen. Aan hartige dingen zoals augurk zijn ook al weggevallen. Het merk dat ik mocht (hak augurken) is nergens meer te vinden.

Frustrerende de duutse grens over en dan mag ik veel hebben. Normaal ga ik daar eens per 6 weken heen voor flinke voorraad. En eens per 3 maanden naar frankrijk voor de rest, maar ja dat ligt al een jaar stil zo ongeveer, en hier wordt er steeds meer gekloot met eten. Persoonlijk vind ik brood met lupine en veldbonen en aardappelmeel niet normaal -O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:17

@Karuna, op die manier! Ik ga daar ook eens achteraan. Thanks.

Dax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:20

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:22

Als je kippen vrij zijn samonella en je houdt het verblijf waar ze leggen goed schoon en je hebt weinig andere potentiele dragers erbij lopen aan wilde vogels kun je er vanuit gaan dat je eieren vrij zijn van. En kun je ze veilig rauw gebruiken. Zelf steriliseren ervan heb ik wel overlegd maar is me afgeraden omdat de kans dat je niet genoeg de schil vrij krijgt. En gesteriliseerd eiwit of eigeel wat ooit bij de makro werd verkocht komt alleen nu in horeca hoeveelheid. De ah verkocht ook ooit zoiets in een pakje maar daar zat weer conserveermiddel in waar ik niet tegen kan. Mosterd is op zich een mwa alternatief maar heel soms iets anders is wel fijn. Ketchup maak ik al zelf als ik nodig heb.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:23

Eieren uit de winkel komen van kippen die ingeënt worden tegen bepaalde vormen van Salmonella of waarvan de eieren gecontroleerd werden op Salmonella.

Als je eieren van eigen kippen hebt, is de kans dus groter. Maar bij volledig verhitten of doorbakken is er geen probleem.

Citaat:
Waar eieren die u in de winkel koopt afkomstig zijn van legkippen die verplicht gevaccineerd zijn tegen (bepaalde types van) Salmonella of waarvan de eieren gecontroleerd worden op Salmonella, is dat natuurlijk niet het geval met uw scharrelkippen. Het risico op besmetting door Salmonella is dus groter bij kippen uit eigen tuin.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:24

Pandora zie boven. Mijn kippen werden getest. En het gaat vooral om rauw gebruiken voor de mayonaise. -O-

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:27

Je kan ook gewoon geen mayonaise eten :D

En de eieren uit de winkel zijn dus wel heel veilig voor rauw gebruik.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:36

@Karuna, heb je een Hoogvliet in de omgeving?
Daar heb ik Vezelbruin brood vandaan en is zonder melk. Mijn neefjes met allergie mogen het ook eten en hebben van dat brood nergens last van. Kan even niet zo snel opnoemen wat er nog meer in zit, maar zeker minder zooi dan in ander brood.:)

Ik erger mij aan de spierpijn in mijn buik vandaag. Lukt mij daarom niet erg om iets te doen ofzo...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:40

Dit weer. Ach ben ik weer snel thuis denk ik zo. Toch nog te koud om dingen buiten te zetten van planten. Gisteren alles water gegeven en in de kas druppelslang liggen. Hoef ik alleen kippies te doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:44

Hoogvliet helaas de dichtbijzijnde is 60 km geloof ik. -O- er is een soort dat ik mag hebben maar dat is er meestal niet en ook niet bestelbaar en klaar te leggen. -O-

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:54

ProudHorse schreef:
Princess_ schreef:
Ik wil wafels maken maar heb geen wafelijzer. Zo jammer weer.

https://www.wijnspijs.nl/magazine/wafels-maken/? :D

Thanks voor het delen, ik heb echter ook geen grillpan -O-
Heb nu maar besloten cupcakes te bakken :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:57

Ook lekker cupcakes.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:02

Bakdag op bokt? Hier vanochtend soort huzarensalade gemaakt. :9

Ik erger me aan mensen die alleen bij je aan komen kloppen als ze wat van je nodig hebben. En dan heb ik het niet over mensen die niet lekker in hun vel zitten en lekker willen ranten oid. Mensen waarvoor je een vriendendienst hebt gedaan en het elk half jaar weer anders moet. Maar tussentijds 0,0 contact hebben.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:12

Nayomie schreef:

Jaaa leuk, Bokt bakdag :D Sinds de lockdown bak ik echt zoveel meer dan normaal, ik probeer allerlei nieuwe dingen uit.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:15

Princess_ schreef:
Nayomie schreef:

Jaaa leuk, Bokt bakdag :D Sinds de lockdown bak ik echt zoveel meer dan normaal, ik probeer allerlei nieuwe dingen uit.

Heerlijk! Hier ook, nieuwe dingen qua avondeten proberen, maar ook taart etc. Leuk om zo dingen te proberen, wat nu natuurlijk ook wel wat makkelijker gaat zo. :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:19

TheNovelist schreef:
Ik voel me zo ontzettend stom!
Verkeerde adres van mezelf op postcrossing neergezet... deel van postcode omgedraaid..
En ik maar afvragen waarom er geen kaarten binnen komen.
Iemand enig idee wat er gebeurd met kaarten waar een verkeerde postcode op staat? ;(

Die worden retour afzender gestuurd met reden ongeldig adres. Mocht er geen afzender op staan dan worden ze naar een afdeling van post nl gestuurd waar ze gemachgigd zijn om de post open te maken. Daar proberen ze te achterhalen van wie of voor wie de post is bestemd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:27

Princess_ schreef:
Nayomie schreef:

Ik ben ook gek op bakken, maar niet op het opeten van mijn baksels. _O- Ik wil al wekenlang madeleines maken (die maak ik ook altijd in de meest idiote smaken), maar ik wil niet die hele stapel zelf opbunkeren. :))

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:36

Aan mijn bekken die pijn doen %)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:39

Verzopen op de moestuin. Blij met de droge jassen die daar hangen alleen niet teveel denken aan de mogelijke huisdieren erin.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:21

Mkango schreef:
Princess_ schreef:
Ik ben ook gek op bakken, maar niet op het opeten van mijn baksels. _O- Ik wil al wekenlang madeleines maken (die maak ik ook altijd in de meest idiote smaken), maar ik wil niet die hele stapel zelf opbunkeren. :))

Ik offer me op hoor om je te verlossen van die baksels. Iemand moet het doen :') O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:32

Je bent van harte welkom. O:)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:34

Dat ik een broodbakmachine wil maar bang ben dat het voor 1 keer is :=
Gebruiken jullie er een?

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:36

Dat ik nog 7 weken en 3 dagen moet wachten tot de overdracht van mijn nieuwe appartement. Ik kan niet wachten! :):)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:37

chanicha schreef:
Gebruiken jullie er een?

Broodbakken kan net zo makkelijk zonder machine :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:37

chanicha schreef:
Gebruiken jullie er een?
Nee, ik kneed met de hand en bak de broden in de oven. Baguettes bak je immers niet in een broodbakmachine. O:)