Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:58

Wat ik wijsheid vind is mensen het recht geven om naar huis gehaald te worden. Dat kan nu niet omdat hun plek vergeven is dan. Je kan niet meer terug. Ook vind ik dat je de ruimte moet bieden voor ingeval 1 vast familielid. Al is dat eventueel dan in tuin/buitenruimte.
Bij de oma van mijn vriend mogen de bewoners niet eens zelf meer gebruik maken van de gezamenlijke tuin want dat is buiten.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:59

mvdende schreef:
En toch zal het wel moeten willen we de oudere beschermen tegen corona. Want als we heel leuk "alles" weer gaan opstarten zoals restaurant en pretpark, dierentuin, musea enz dan is de kans dat een bezoeker het virus mee naar binnen neemt in een verzorgingshuis ook een heel stuk groter.

En alles dicht laten alleen om de oudere en kwetsbare meer vrijheid te geven moeten we voor de economie ook niet willen. Want dan moeten we in een lockdown blijven totdat er een vaccin is en deze aan de meerderheid van de kwetsbare groepen is toegediend.

Ik ben echt vóór vrijheid voor het grootste gedeelte van Nederland en de kwetsbare groepen beschermen door bijvoorbeeld geen bezoek.

Of nou ja, wel bezoekers, maar inderdaad afgescheiden door middel van glas of plastic oid.

Is sneu voor de oudjes, maar het is niet anders.

Maar hoe zie je dat praktisch? De wereld bestaat uit meer dan uit gezonde 25jarigen en 85+ ers in aparte hokjes. Mensen hebben kinderen, collega's, klanten, leerkrachten, etc. Alle leeftijden door elkaar. Mensen met en mensen zonder gezondheidsproblemen.
'Vrijheid voor het grootste gedeelte van Nederland' klinkt heel mooi en 'kwetsbare groepen beschermen' ook, maar eigenlijk komt het er dan op neer dat we geen moeite willen doen en dat degenen die het virus uit de weg willen gaan zich maar achter plexiglas moeten opsluiten.
Is dat de maatschappij waar we heen willen? Economie en pret voor alles?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:01

Hoe beschermde men voorheen die extreem fragiele groep voor influenza, rota, noro, RSV?
Ik heb nog nooit iemand snot controle zien doen bij een kleinkind dat op bezoek komt.
Beschermen is goed, maar we moeten niet ineens roomser worden als de paus. Voorheen vond niemand het raar als je op bezoek kwam midden in het influenza seizoen met een potentiele sluipmoordenaar achter in je keel. Ofwel, er moet met gezond verstand gehandeld worden en acceptatie dat je niet alle tisico‘s kan uitsluiten.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:02

mvdende schreef:
Wat willen jullie dan?

Alles en iedereen in complete lockdown totdat de meerderheid een vaccin heeft gehad? Alles stil leggen voor minimaal 2 jaar?

Wat is jullie oplossing dan? Ben ik echt benieuwd naar...

Dat het mogelijk moet zijn om een bewoner van een verzorgingshuis tijdelijk bij familie onder te brengen terwijl zijn/haar kamer voor diegene beschikbaar blijft, ben ik het zeker mee eens.

Maar bezoekers gewoon zoals altijd toestaan in de verzorgingshuizen, is in mijn ogen echt niet mogelijk.

Daarnaast bijvoorbeeld het ouderen uurtje in de AH, tussen 7-8 vind ik ook een goed idee en misschien is dit wel uit te breiden naar méér winkels?

1 uurtje voor of 1 uurtje na sluitingstijd open voor kwetsbare groepen, 65+ en "aantoonbaar" mensen met gezondheidsproblemen

Bezoekers in de verzorgingshuizen achter plexiglas oid, en dan niet 10 minuten maar een uurtje per keer, 2x per week ofzo.

Ik weet niet hoe vaak het herhaald moet worden, maar de maatregelen zijn niet genomen om de ouderen te beschermen. De maatregelen zijn genomen om de zorg en in het bijzonder de IC's niet te overbelasten. Aangezien de ouderen, zeker die in de verzorgingstehuizen, nauwelijks op de IC worden opgenomen, levert het opsluiten van ouderen, zodat jij lekker met je leventje verder kan, niks op als het om die overbelasting gaat. Dus als jij denkt, sluit ze maar op, dan kunnen we stoppen met de maatregelen en kan ik weer door met mijn leven, dan vergis je je deerlijk. Dan is het namelijk wachten op het eerste superspread evenement, waarna de gezondheidszorg alsnog vastloopt.

Het komt er dus eigenlijk op neer dat het niet uitmaakt of we de ouderen opsluiten of dat we ze een menswaardige laatste periode van hun leven geven, de belasting voor de zorg blijft in beide gevallen redelijk gelijk.

lenaa_tje schreef:
Tja ik vond het wel terecht wat de ouderenbond stelde waarom moet het ervoor of erna waarom niet gewoon van 12 tot 1 . Waarom de ouderen de uitzondering laten zijn.

Supermarkten, net als andere winkels, verzamelen gewoon klantgegevens. En op die basis van klantgegevens kan je nagaan wanneer de meerderheid van de ouderen boodschappen doet. Als uit die gegevens blijkt dat ouderen vooral 's morgens vroeg boodschappen doen, dan is het juist klantvriendelijk om het ouderenuurtje 's morgens vroeg te doen. Wat je als supermarkt namelijk niet wil is je klanten pesten. Namelijk om een groep klanten op die tijd te weigeren wegens te jong en tegelijkertijd de andere groep, de ouderen, ook te pesten door ze laten winkelen op een tijdstip dat ze dat eigenlijk niet willen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:02

Mijn man zit in de systeembouw en die plaatsen best veel units met een glazen wand er tussen.
Het is natuurlijk niet ideaal, maar meer dan niets

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:04

Helemaal eens met Sizzle. Daarbij aan je leeftijd zit je vast.
Niet alle risicogroepen zijn zichtbaar zij mogen blijkbaar wel zelf hun gezond verstand gebruiken terwijl iemand op leeftijd dat dus niet mag.

Aan de buitenkant kan je bij mij niet zien dat ik in een risicogroep val. Net als bij een goede vriendin die in de winkel werkt. Zij werkt ook gewoon. Onverstandig? Geen idee.

Texas8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:11

Sorry voor het ‘binnen vallen’

Maar wie is of wie kent mensen die behoren tot de risicogroep en welke wel gewoon werken in de zorg/het onderwijs?
En dan vooral door onderliggende aandoeningen en niet leeftijd.
Zelf moet iemand dichtbij de keuze maken om wel of niet te werken, maar wel in de risicogroep valt..

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:13

lenaa_tje schreef:
Wat ik wijsheid vind is mensen het recht geven om naar huis gehaald te worden. Dat kan nu niet omdat hun plek vergeven is dan. Je kan niet meer terug. Ook vind ik dat je de ruimte moet bieden voor ingeval 1 vast familielid. Al is dat eventueel dan in tuin/buitenruimte.
Bij de oma van mijn vriend mogen de bewoners niet eens zelf meer gebruik maken van de gezamenlijke tuin want dat is buiten.

Ik snap niet waarom ze niet meer terug zouden mogen. Je betaalt de huur toch door? En het personeel hoeft minder te doen.
En het is niet dat er nu een wachtrij staat te trappelen om opgenomen te worden in 'n verzorgingshuis, want niemand durft gaan.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:14

Texas8 schreef:

Maar wie is of wie kent mensen die behoren tot de risicogroep en welke wel gewoon werken in de zorg/het onderwijs?
Zelf moet iemand dichtbij de keuze maken om wel of niet te werken, maar wel in de risicogroep valt..

Ik zou diegene naar een arts laten gaan die kan steunen in zijn/haar ziekmelding.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:15

elnienjo schreef:
lenaa_tje schreef:

Ik snap niet waarom ze niet meer terug zouden mogen. Je betaalt de huur toch door? En het personeel hoeft minder te doen.
En het is niet dat er nu een wachtrij staat te trappelen om opgenomen te worden in 'n verzorgingshuis, want niemand durft gaan.

Tja .. waarom het zo is weet ik niet. De regel is nou eenmaal zo.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:18

elnienjo schreef:
Texas8 schreef:

Ik zou diegene naar een arts laten gaan die kan steunen in zijn/haar ziekmelding.

Er staat toch niet dat die gene zich wil Ziekmelden? Hier VO dus wij mogen nog niet. Wel kreeg ik de melding dat als ik niet kan (wil? Durf? ) werken door dat ik in de risicogroep val ik dit moet melden bij de roostermaker en vervolgens krijg ik een gesprek met directeur/teamleider. Je moet dan vanuit huis eventuele andere taken uitvoeren. Hier ga ik gewoon werken als het weer mag. Al zal dat voor mij als nog veel vanuit huis zijn. Ik werk in de bovenbouw en dat zijn clusters. Kinderen mogen nog niet verplaatsen door het gebouw dus dat lijkt voor nu onmogelijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:36

Oudere mensen opgesloten laten zodat de rest van NL weer lekker zijn of haar gang kan gaan vind ik ethisch niet kunnen. Ik zou me daar zelf ook niet goed bij voelen. Wat ons land imo zo mooi maakt is juist dat we oog hebben voor elkaar (althans dat hoop ik toch) en ook zorg dragen voor de mensen die dat zo hard nodig hebben. En goed zorgen voor is niet alleen veilig houden en er op tijd wat te eten en te drinken in stoppen. Het sociale netwerk is zo belangrijk.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:49

Texas8 schreef:

Ik heb astma en mijn collega ook. We moesten allemaal gewoon op het werk komen, ondanks dat ik alleen administratief personeel ben. (onderwijs) Als je niet wilde was de optie om onbetaald verlof op te nemen.

Texas8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:49

elnienjo schreef:
Texas8 schreef:

Het gaat niet om steunen in ziekmelding. Diegene wilt graag werken maar weet niet zo goed wat te doen. Vandaar even eigen ervaringen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:52

Cer schreef:
Sheran schreef:
Ik snap echt niet wanneer we de economie boven menselijkheid zijn gaan stellen. Ik vind het best erg.

gezien het aantal bedrijven wat gaat omvallen en het aantal ondernemers die niet meer verder kunnen, ben ik heel benieuwd hoe je dit ziet?

Hoe zijn 'we' de economie boven menselijkheid gaan stellen dan?
Want ik begrijp dat de ouderen/kwetsbaren juist meer beschermd moeten worden.. maar de vraag is 'hoe dan'?

NB, ik zou het ook niet weten, wat wijsheid is...

Ik vind gewoon dat er te weinig aan de eenzaamheid wordt gedacht momenteel. Zlang het grootste deel van Nederland hun gang maar weer kan gaan mogen we (in mijn ogen) onethische beslissingen nemen tegenover ouderen en andere eenzamen. Er zijn nog zoveel tussenoplossingen mogelijk maar naar mijn idee wordt daar niet goed naar gekeken en zeker geen voorrang aan gegeven. Ik vind dat we een morele plicht hebben om voor iedereen in de samenleving te zorgen: ouderen, jongeren, risicogroepen, alles ertussenin. Er is zoveel mogelijk. Meer testen. Vaste bezoekers. Meer bezoekcontainers. Uren in winkels voor risicogroepen. Verschaffen van mondkapjes.

Texas8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:53

Cookies schreef:
Texas8 schreef:

Ik heb astma en mijn collega ook. We moesten allemaal gewoon op het werk komen, ondanks dat ik alleen administratief personeel ben. (onderwijs) Als je niet wilde was de optie om onbetaald verlof op te nemen.

Pb

Texas8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:54

lenaa_tje schreef:
elnienjo schreef:

Er staat toch niet dat die gene zich wil Ziekmelden? Hier VO dus wij mogen nog niet. Wel kreeg ik de melding dat als ik niet kan (wil? Durf? ) werken door dat ik in de risicogroep val ik dit moet melden bij de roostermaker en vervolgens krijg ik een gesprek met directeur/teamleider. Je moet dan vanuit huis eventuele andere taken uitvoeren. Hier ga ik gewoon werken als het weer mag. Al zal dat voor mij als nog veel vanuit huis zijn. Ik werk in de bovenbouw en dat zijn clusters. Kinderen mogen nog niet verplaatsen door het gebouw dus dat lijkt voor nu onmogelijk.[/quote]

Pb

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:02

Ben het wat betreft ouderen wel met Sizzle eens. Voorbeeld , 10 jaar geleden zou ik mijn moeder ophalen uit het ziekenhuis , toen ik kwam moest ze nog naar toilet en kwam ze er niet af. Ik keek en lag ze out op de vloer , norovirus . Meteen alle toeters en bellen en ze heeft het gered. Ik werd verzocht goed mijn handen te wassen en direct naar huis te gaan. Bleek dat er al even een uitbraak was en diverse kwetsbare mensen die aanslag niet overleefd hadden. Toch zouden ze mijn moeder mee hebben laten gaan naar haar laatste plekje in het verpleegtehuis. Was het daar mis gegaan was de ellende helemaal niet te overzien. Alhoewel het verpleegtehuis ook al dikke ellende was. Achteraf had ze van mij mogen sterven die dag, tehuis was mensonterend en ik heb zelfs na haar overlijden er over nagedacht om een officiële klacht in te dienen. Niet gedaan maar wel een gesprek met directie gehad en het lijkt er op , van verhalen van kennissen die er nu ouders hebben, dat het geholpen heeft. Wanneer daar tien jaar geleden Corona was uitgebroken was het helemaal fout gegaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:05

Texas8 lees jouw vraag nu pas. Hier ook collega's in de risicogroep. Werken gewoon, in de verstandelijk gehandicapten zorg. Sterker nog we werken allemaal extra diensten omdat er extra inzet van personeel nodig is. Is ook nooit sprake geweest van thuis blijven. Daarom vind ik het zelf ook zo bijzonder dat dit in het onderwijs blijkbaar wel kan en mag, terwijl daar toch ook al de nodige tekorten zijn. Mooi hoor dat die keus er is. Maar dat zou in iedere sector moeten kunnen dan imo.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:15

Cookies schreef:
Texas8 schreef:

‘Gewoon astma’ zorgt er ook niet direct voor dat je een risicogroep bent.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:17

SusanH schreef:
Texas8 lees jouw vraag nu pas. Hier ook collega's in de risicogroep. Werken gewoon, in de verstandelijk gehandicapten zorg. Sterker nog we werken allemaal extra diensten omdat er extra inzet van personeel nodig is. Is ook nooit sprake geweest van thuis blijven. Daarom vind ik het zelf ook zo bijzonder dat dit in het onderwijs blijkbaar wel kan en mag, terwijl daar toch ook al de nodige tekorten zijn. Mooi hoor dat die keus er is. Maar dat zou in iedere sector moeten kunnen dan imo.

Uhm ... dat is niet zomaar hoor!
Ik ken namelijk ook mensen die in de zorg niet werken vanwege een risicogroep zijn of verzorgen.

Mijn tante heeft momenteel administratie taken ipv. Zorg taken omdat ze zorg heeft over een familielid met een hele zwakke gezondheid.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:19

lenaa_tje schreef:
Cookies schreef:

‘Gewoon astma’ zorgt er ook niet direct voor dat je een risicogroep bent.

is dat zo? ik dacht dat alle longpatienten in de risicogroep vallen. maar ik kan het mis hebben.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:21

Astma is een longziekte dus ben je in mijn ogen risico patiënt. Je hebt natuurlijk wel gradaties in hoeverre je je puffers nodig hebt.
Ik heb zelf astma maar het is bij mij onder controle. Ik gebruik mijn puffers nauwelijks maar heb ze wel achter de hand. Ga ook elk jaar de griepprik halen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:23

purny schreef:
Astma is een longziekte dus ben je in mijn ogen risico patiënt. Je hebt natuurlijk wel gradaties in hoeverre je je puffers nodig hebt.
Ik heb zelf astma maar het is bij mij onder controle. Ik gebruik mijn puffers nauwelijks maar heb ze wel achter de hand. Ga ook elk jaar de griepprik halen.

Rivm schrijft wanneer onder behandeling van longarts noodzaak is. Dat maakt het dus veelal astma die niet erg controleerbaar is of in ergere mate. Zo beschreef mijn arts het ook.
Longfonds zegt ook dat werken prima kan mits gezond.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:29

https://nos.nl/artikel/2334166-duizende ... -ziek.html

Heftig om te lezen. Zeker omdat mijn moeder hier ook last van heeft.
Ze gaat vandaag weer naar de huisarts. Haar terugvallen worden heftiger of zij wordt zwakker. Ik hoop echt dat ze iets aan maatwerk kunnen verzinnen voor haar waardoor ze opknapt.
Vitamines en dergelijk slikken is voor haar lastig omdat ze geen schildklier meer heeft.