Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:25

Sizzle schreef:
SinneJ schreef:

Heb jij een bron? Ik wil graag meer lezen hierover, maar ik vind het niet meteen.

https://www.computerworld.ch/social/ges ... 19871.html

Het is dus in positieve zin gebruikt om de regels niet te hoeven aanscherpen :)

Thanks! Was ook niet van plan moord en brand te roepen hoor, maar het is interessant voor mij om te volgen gezien mijn opleiding :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:25

Marie_Anne schreef:
Sizzle schreef:
Marie-Anne, Ja dat is wat ik zeg. De zelfmaak is niet gevalideerd en daarmee mag je er eigenlijk van de wet niets mee ivm betrouwbaarheid. Maar zoals Roche dus zelf zegt: het recept staat gewoon op internet.

Maar op onbetrouwbare tests zit toch niemand te wachten?
Want dat is het geval met de zelfmaak, dat ze minder betrouwbaar zijn, of begrijp ik het verkeerd?

Niet perse minder betrouwbaar, er zijn genoeg labs die dat gewoon keurig kunnen, maar volgens de wet mag het niet omdat er dan geen controles zijn van het kwaliteitssysteem.
Dat voorkomt dat mensen zomaar geld gaan verdienen net slechte zooi. Echter is er geen reden waarom een academisch instituut dat uitgerust is met virus faciliteiten en pipeteerrobots dat niet gewoon fatsoenlijk zou kunnen, daar is immers geen winstbelang.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 26-03-20 20:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:26

Cer schreef:
Nu kan ik de verwarring ook wel snappen.. ik dacht ook dat je niet met meer dan drie mocht zijn in een openbare ruimte, en dan met 1,5 meter afstand. Maar dat meer dan drie sowieso niet mocht.
Maar uit het bericht van 2 pagina's terug begrijp ik dat je dus wel met zn 10en naar het strand mag, als je maar op 1,5 meter afstand van elkaar blijft.
(dus die paar groepjes die in het filmpje van de agent aangesproken werden, werden onterecht aangesproken. Dat waren 4 mensen die op 1,5 meter afstand van elkaar zaten)

Dus met twee mensen uit hetzelfde gezin mag je hand in hand lopen, en als je met 3 of meer bent dan mag je samen wandelen, fietsen, hardlopen, bootcampen of zitten, als er maar 1,5 meter tussen elke persoon is. Snap ik het laatste nieuws dan goed?

Dat laatste vraag ik me ook af. Ik ben een beetje in de war nu.

Ik mag dus bijvoorbeeld wel met mijn moeder wandelen (zelfde huishouden), zonder dat we 1,5 meter afstand houden?

Oscar
Forumcoördinator

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:30

Volgens mij hoef je van je gezinsleden (waarmee je in hetzelfde huis woont) geen afstand te houden als je geen klachten hebt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:37

Citaat:
Een groot feest thuis geven is vanaf nu ook verboden. Zo kan worden opgetreden tegen ‘coronafeestjes’ in studentenhuizen, garages of loodsen.Dat staat in de nieuwe model-noodverordening van de 25 Nederlandse veiligheidsregio's.

Voorzitter Hubert Bruls van de Veiligheidsraad zegt dat de gemeenten gaan handhaven op feestjes die mensen thuis houden. Met een paar mensen thuis een borrel drinken mag misschien nog net, maar een flink verjaardagsfeest vieren is uit den boze. ,,En samen voetballen of picknicken kan echt niet.’’ Boetes kunnen oplopen tot 400 euro per persoon.

AD

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:41

Uit de quote van Elnienjo:
Citaat:
Met een paar mensen thuis een borrel drinken mag misschien nog net

Wat fijn dat men hier weer zo eenduidig en absoluut niet vaag is in de richtlijnen zodat we allemaal weten wat te doen :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:42

“Corona kuchen” is helemaal hip, 10 dieren door in safaripark beekse bergen door brandstichting, dominee geeft kinderen (ook) de schuld van Corona crisis....
Zomaar wat langs komt op het nieuws......
De wereld is gek.... mag ik in winterslaap? -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:49

LadyMadonna schreef:
“Corona kuchen” is helemaal hip, 10 dieren door in safaripark beekse bergen door brandstichting, dominee geeft kinderen (ook) de schuld van Corona crisis....
Zomaar wat langs komt op het nieuws......
De wereld is gek.... mag ik in winterslaap? -O-

Ik moet denken aan:

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:50

Destination schreef:
Babootje schreef:
Dat staat een paar posts terug. Daar ook uitgelegd waarom hij even zijn mond zou moeten houden.
Als je niet leest, ja dan houdt het op...

Is het zoveel moeite om het even uit te leggen? Niet iedereen onthoudt de inhoud van posts die bijna 24 uur geleden zijn geplaatst. Bovendien lijkt het door de manier waarop je het nu hebt geplaatst alsof hij vandaag iets verkeerds heeft gezegd, wat dus kennelijk niet het geval is?

Bedankt.
Ik heb vandaag gewerkt en probeer het nieuws te volgen.
Ik dacht er is een nieuwe melding geweest van het RIVM ;)

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:55

Ik hoop dat het allemaal snel wat minder wordt...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:57

Oscar schreef:
Volgens mij hoef je van je gezinsleden (waarmee je in hetzelfde huis woont) geen afstand te houden als je geen klachten hebt.

Mijn hemel; over niet te handhaven gesproken. Zo programmer je dat iedereen maar wat doet.

Hier is dat ook meermalen in persconferenties uitgelegd. Dat sommige ´strenge´ maatregelen noodzakelijkerwijze zijn zoals ze zijn omdat nuancering én niet uit te leggen én niet te handhaven is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:57

lovee schreef:
Ik hoop dat het allemaal snel wat minder wordt...

Daar hopen we allemaal op.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:25

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:27

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... te-krijgen

Het 1e puntje in deze link zegt hetvolgende:
Blijf zoveel mogelijk thuis. Ga alleen naar buiten voor werk wanneer u niet thuis kunt werken, voor boodschappen, of om voor anderen te zorgen. Een frisse neus halen kan, maar doe dit niet in een groep. Houd altijd afstand van anderen (minimaal 1,5 meter) en vermijd sociale activiteiten en groepen mensen. Ook thuis: maximaal drie mensen op bezoek en hou ook dan afstand tot elkaar.
Dus, maximaal 3 mensen op bezoek, is volgens mij de max?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:29

Huertecilla schreef:
Oscar schreef:

Mijn hemel; over niet te handhaven gesproken. Zo programmer je dat iedereen maar wat doet.

Hier is dat ook meermalen in persconferenties uitgelegd. Dat sommige ´strenge´ maatregelen noodzakelijkerwijze zijn zoals ze zijn omdat nuancering én niet uit te leggen én niet te handhaven is.

Ik citeer alleen het RIVM he, ik heb dit niet bedacht.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:29

En persoonlijk zou ik gewoon zeggen zo weinig mogelijk bezoek.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:30

SinneJ schreef:
Uit de quote van Elnienjo:
Citaat:
Met een paar mensen thuis een borrel drinken mag misschien nog net

Wat fijn dat men hier weer zo eenduidig en absoluut niet vaag is in de richtlijnen zodat we allemaal weten wat te doen :')

Heel irritant inderdaad!

Net kwam ook weer 'n berichtje voorbij dat hardlopers nog wel in groepsverband mogen afspreken zolang ze maar 1,5 meter afstand houden.

Waarom al dat gedraaikont in de Nederlandse maatregelen? Wees als Belgie gewoon duidelijk!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:31

Die drie mensen is om te voorkomen dat mensen denken dat er nog wel twee bij kunnen terwijl het huis gewoon niet groot genoeg is. Dan rekken de grenzen weer op en is de afstand onvoldoende.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:32

Coby schreef:

Idd. Volgens mij geldt ook nog steeds de sociale onthouding-regel. Dus echt als het niet anders kan max 3 mensen op bezoek. Ga geen 'gezellig avondje borrelen' :n

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:34

elnienjo schreef:
Heel irritant inderdaad!

Net kwam ook weer 'n berichtje voorbij dat hardlopers nog wel in groepsverband mogen afspreken zolang ze maar 1,5 meter afstand houden.

Waarom al dat gedraaikont in de Nederlandse maatregelen? Wees als Belgie gewoon duidelijk!

Ben het helemaal met je eens.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:34

Pepperrr schreef:
Coby schreef:

Idd. Volgens mij geldt ook nog steeds de sociale onthouding-regel. Dus echt als het niet anders kan max 3 mensen op bezoek. Ga geen 'gezellig avondje borrelen' :n

En dan is de vraag nog: wat houdt 'als het echt niet anders kan' in ? Want hulpverleners zijn meestal niet met 3 en op de borrel komen is sowieso niet noodzakelijk en al helemaal niet in deze digitale tijd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:39

elnienjo schreef:

Het is zo absurd dat ik me afvraag of er niet mensen nog steeds aansturen op 'laat een deel maar ziek worden' - alleen dan net wat minder opvallend. (Want nu kunnen we de mensen de schuld geven die anders tussen de regels doorlezen.)

Ik vond het voorlichtingsfilmpje dat ik langs zag komen op tv ook weer zo raar: deels duidelijk, maar vervolgens tonen ze bij de anderhalve meter afstand 2 peuters op een bank, waarmee juist de illusie wordt opgeroepen dat je daar ook afstand moet houden. (En dat is dan weer niet erg realistisch of zinvol, als je je kinderen gewoon thuis hebt.)

Zo mist er iedere keer wat, en kunnen mensen zelfs op Twitter en hier in het topic er niet achter komen wat nou precies de gedachten achter het beleid zijn.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:42

Ik snap dat ook niet helemaal hoor.

Mijn man en ik houden geen afstand binnenshuis. Lijkt me een beetje onlogisch dat we wel in 1 bed liggen maar niet samen op de bank zouden kunnen zitten. Als we naar buiten gaan dan zouden we volgens het RIVM hand in hand mogen lopen omdat we gezinsleden zijn. Op zich wel logisch want waarom niet op straat en wel op de bank. Maar het kan voor anderen ook weer verwarring geven. Want waarom mogen wij wel hand in hand lopen (doen we niet hoor :D ) en mag dat niet met de buurman?
Antwoord: omdat we geen gezinsleden zijn. Maar anderen die ons niet kennen weten dat niet. En als je dan zou willen handhaven dan is dat best lastig.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:44

Oscar schreef:

Mijn man en ik houden geen afstand binnenshuis. Lijkt me een beetje onlogisch dat we wel in 1 bed liggen maar niet samen op de bank zouden kunnen zitten. Als we naar buiten gaan dan zouden we volgens het RIVM hand in hand mogen lopen omdat we gezinsleden zijn. Op zich wel logisch want waarom niet op straat en wel op de bank. Maar het kan voor anderen ook weer verwarring geven. Want waarom mogen wij wel hand in hand lopen (doen we niet hoor :D ) en mag dat niet met de buurman?
Antwoord: omdat we geen gezinsleden zijn. Maar anderen die ons niet kennen weten dat niet. En als je dan zou willen handhaven dan is dat best lastig.

Vind het juist wel zo praktisch als de stellen hand in hand lopen. Dan nemen ze minder ruimte in op 'n wandelpad en kun je als solowandelaar er makkelijker op afstand langs.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:46

elnienjo schreef:
Oscar schreef:

Vind het juist wel zo praktisch als de stellen hand in hand lopen. Dan nemen ze minder ruimte in op 'n wandelpad en kun je als solowandelaar er makkelijker op afstand langs.

Precies, en ik denk ook niet dat het de bedoeling is dat we met zn allen elkaar gaan controleren op straat (al zijn er zeker die dat wel doen := ) en enkel alarm slaan als er echt groepen samen komen, niet een stel. Dus voorlopig ga ik er steeds vanuit dat als mensen echt samen lopen, ze uit 1 huishouden zijn.