[HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:14

KarenQ schreef:
:D
Jullie zijn erg. Hier geen foto's aan de muur. Partner wil geen gaten boren. |o
Maar ze gaan er heus komen. Ik ben er alleen nog niet uit wat. Misschien per vakantie een mooie zwart-wit foto en dan een witte tekst met de locatie. Dan lijkt het nog wat artistieks.
https://www.ikea.com/nl/en/p/haghed-suspension-rail-for-pictures-white-30221646/ O:)

Hier hangen drie grote schilderijen echt aan de muur, de rest hangt allemaal aan een rails.

KarenQ schreef:
Mars schreef:
Tja er is natuurlijk geen therapeut die tegen een roze wolk moeke gaat vertellen dat haar kind zeer doorsnee is en geen bijzondere eigenschappen of talenten toont. (wat niet heel gek is als het om een baby gaat)

Vriendin van mij is psycholoog en onderzoekt kinderen op leerproblemen, hoogbegaafdheid, laagbegaafdheid enz. En zij heeft met regelmaat dat ze ouders moet vertellen dat hun kind gewoon heen gemiddeld/normaal is (dat is mavo/mbo-niveau). Vooral hoogopgeleide ouders denken nog wel eens dat kind niet goed (genoeg) presteert op school, omdat kind hoogbegaaf zou zijn en zich verveeld. Terwijl het dus vaker is dat kind boven zijn niveau moet presteren en dat gewoon niet red.

En hoogopgeleid betekent niet altijd dat iemand meer dan gemiddeld intelligent is. Met een goede werkethos kom je namelijk veel verder dan enkel slim.

Of van die ouders die hun eigen ambities en dromen via hun kind willen beleven... Die zijn vaak ook nogal blind voor de gemiddeldheid van hun kroost. :+

Op mijn middelbare school hadden ze op een gegeven moment zo'n hoogbegaafdekinderenklasje geïntroduceerd. In de praktijk was het vooral een klasje vol kinderen met autisme en AD(H)D'ers die inderdaad wel bovengemiddeld intelligent waren, maar ook bovengemiddeld slecht functioneerden. Gooi ze allemaal bij elkaar en het werd één groot drama - veel pesten, veel uitval, en de schoolprestaties waren absoluut niet beter dan van de mensen in mijn pre-slimmekinderenklastijdperk klas, maar die kinderen hadden wel een ego van hier tot ginder, want zij waren de "ultraspeciale, uitverkoren, hoogbegaafde kinderen". :r

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:51

Nu al voor de tweede keer vandaag [***] met heel veel zeurende ouders. :')
Ik snap het voor de volle 100%, maar ik vind het zo mooi dat die kindjes altijd zooooo leuk zijn, en ze willen ze nooooooit meer kwijt en het is het beste wat ze oooooooit is overkomen.

En nu: WANNEER GAAN DIE SCHOLEN WEER OPEN?!

_O-

Qimm

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:53

Goed kunnen leren en intelligent zijn zijn 2 verschillende dingen. Ik ken een zeker een aantal mensen die hoog(hoger)opgeleid zijn maar toch echt verschrikkelijk dom zijn

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:16

KarenQ schreef:
Maar ze gaan er heus komen. Ik ben er alleen nog niet uit wat. Misschien per vakantie een mooie zwart-wit foto en dan een witte tekst met de locatie. Dan lijkt het nog wat artistieks.

Ik heb dit ook, gewoon de spijkers van tesa gebruikt (met plakstrip)

Die dingen zijn best sterk. (opdrachtje voor natuurkunde? Hoeveel strips heb je nodig om tegen de muur te blijven plakken? O:) )

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:24

Mkango schreef:
https://www.ikea.com/nl/en/p/haghed-suspension-rail-for-pictures-white-30221646/ O:)

Hier hangen drie grote schilderijen echt aan de muur, de rest hangt allemaal aan een rails.

[... eigen quote eruit gehaald...]

Of van die ouders die hun eigen ambities en dromen via hun kind willen beleven... Die zijn vaak ook nogal blind voor de gemiddeldheid van hun kroost. :+

Op mijn middelbare school hadden ze op een gegeven moment zo'n hoogbegaafdekinderenklasje geïntroduceerd. In de praktijk was het vooral een klasje vol kinderen met autisme en AD(H)D'ers die inderdaad wel bovengemiddeld intelligent waren, maar ook bovengemiddeld slecht functioneerden. Gooi ze allemaal bij elkaar en het werd één groot drama - veel pesten, veel uitval, en de schoolprestaties waren absoluut niet beter dan van de mensen in mijn pre-slimmekinderenklastijdperk klas, maar die kinderen hadden wel een ego van hier tot ginder, want zij waren de "ultraspeciale, uitverkoren, hoogbegaafde kinderen". :r

Voor zo'n rails moeten er nog meer gaten geboord worden en wij vinden ze eigenlijk best lelijk. Tenzij je aan alle muren hebt, want dan is het consistent. :+

Qimm schreef:
Goed kunnen leren en intelligent zijn zijn 2 verschillende dingen. Ik ken een zeker een aantal mensen die hoog(hoger)opgeleid zijn maar toch echt verschrikkelijk dom zijn

Het zegt inderdaad niets. Ooit kende ik 2 zusjes, werkten beiden in de zorg, maar de ene had mbo gedaan en de ander universiteit (was arts en ook nog eens nominaal afgestudeerd, dus héél slim of zo). Als je ik zou moeten kiezen met wie ik in de middle of nowhere gedropt zou moeten worden, dan was het de eerste. Niet alleen omdat ze gewoon leuker was (die ander keek neer op mijn hbo, nou ja, op alles lager dan wo), maar ook onwijs praktisch/slim in haar handelen. Dus samen zouden we er wel uit komen. Zus had totaal geen benul hoe het echt in de wereld werkte, echt verbijsterend. Ook echt om de simpelste dingen.

Ik ben gelukkig vrij intelligent, want ik heb totaal geen werk- en leerethos. Nooit geleerd hoe dat moet. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:08

Of ouders die zelf niet de grootste lampjes zijn maar wél bedenken dat zij uiterst intelligent zijn omdat 1 kind een mooie studie heeft afgerond en door goede keuzes qua werkveld mooi zijn/haar boterham verdient. En daar maar al te graag op meeliften als in "die gaat ons wel onderhouden later, die werkt goed voor onze oude dag".

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:23

Worden jullie ook zo moe van die ouders die zo lopen te zeiken over dat het zo vreselijk is dat de kinderen thuis zijn? Echt mensen, jullie wilden zo graag kinderen!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:25

Siersma schreef:
Worden jullie ook zo moe van die ouders die zo lopen te zeiken over dat het zo vreselijk is dat de kinderen thuis zijn? Echt mensen, jullie wilden zo graag kinderen!

Aan de ene kant, ja. Aan de andere kant lijkt het mij ook echt verschrikkelijk en het is natuurlijk niet hoe het normaal gaat. Want kinderen gaan normaal nu eenmaal naar school en krijgen geen les thuis. Dat is nu wel het geval en dan moeten ouders het ook combineren met hun eigen werk. Het lijkt me godsonmogelijk en ik ben maar weer eens blij geen kinderen te hebben.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:28

KarenQ schreef:

Tegenwoordig hoef je geen gaten met te boren

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:28

Ik hoor dus net een moeder zeggeb dat ze al tegen een burnout aan zit omdat ze thuis zijn. Ik denk dat je dan dus ook niet zon talent bent in plannen. Ik ken een moeder die savonds naar kantoor gaat want dan is haar man thuis die niet thuis kan werken. Handige oplossing lijkt me

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:30

Siersma schreef:
Ik hoor dus net een moeder zeggeb dat ze al tegen een burnout aan zit omdat ze thuis zijn. Ik denk dat je dan dus ook niet zon talent bent in plannen. Ik ken een moeder die savonds naar kantoor gaat want dan is haar man thuis die niet thuis kan werken. Handige oplossing lijkt me

Moet dat wel kunnen. Genoeg mensen die beide overdag werken en die niet naar kantoor mogen. Ik denk dat dat dus wel makkelijk praten is.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:31

Een burnout omdat je kinderen thuis zijn... zegt ook wel wat over je opvoedskills als je overspannen raakt van je eigen wondertjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:46

Mars schreef:
Een burnout omdat je kinderen thuis zijn... zegt ook wel wat over je opvoedskills als je overspannen raakt van je eigen wondertjes.
Mwah, zelfs het best opgevoede kind gaat op een gegeven moment vervelen als ze vrijwel alleen maar binnen zitten, geen vriendjes mogen zien, niet naar school kunnen, kunnen gaan spelen etc. Volwassenen klagen al dat de muren op hen af komen, laat staan als je een kind bent. Bovendien is het ook niet voor iedereen mogelijk om buiten schooltijden om te werken, en je kind buiten schooltijd om lessen laten kijken, mag blijkbaar niet, het moet onder normale schooltijden.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:41

Siersma schreef:

Ja hier ben ik het dus wel mee eens. Natuurlijk gaat dit "normaal" niet zo maar het is een goede confrontatie voor de ouders en hun opvoedkunde denk ik. Ik ben zelf een enorme voorstander van thuisonderwijs (en als dit zou mogen in NL was ik nooit naar een openbare basisschool geweest en dat was veel beter voor mij persoonlijk geweest) dus ik vind het wel een mooie proef.

Als kind kon ik me overigens prima vermaken thuis op het erf zonder broertjes/zusjes, ik heb er niet onder geleden en snap nog niet helemaal wat er nu zo "moeilijk" is aan een kind iets te doen geven..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:44

Een kind wat het niet gewend is alle dagen thuis te zijn en nergens heen te kunnen, thuiswerkende ouder(s) en met een beetje pech geen tuin. Een dagje is vast prima te bolwerken, maar langere tijd. Nee, ik snap best dat dat erg pittig is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:48

Qimm schreef:
Een kind wat het niet gewend is alle dagen thuis te zijn en nergens heen te kunnen, thuiswerkende ouder(s) en met een beetje pech geen tuin. Een dagje is vast prima te bolwerken, maar langere tijd. Nee, ik snap best dat dat erg pittig is.

Ik ook. I count my blessings :7.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:51

Ligt nogal aan de leeftijd natuurlijk en je werkuren.
Voor ons was het werkelijk een peuleschil maar ik hoef niet 3 kinderen thuisonderwijs te geven en dan na bedtijd nog mijn werkuren te halen. Ik heb maar 1 rustig kind dat nog geen schoolwerk heeft, ben volledig vrij in het indelen van mijn werk, we wonen in een ruim huis en hebben een tuin.
Ik weet niet hoe mensen het doen die verplicht tussen 9-5 bereikbaar moeten zijn en kleuters hebben of basisschool kinderen die samen schoolwerk moeten doen. Laat staan als je maar 1 computer hebt die ook nog in de woonkamer staat ivm kleine woning in de stad en ook geen tuin. Heb he dan ook nog een hufter van een werkgever en een tijdelijk contract dan snap ik dat iemand daar heel veel stress van heeft.

Natuurlijk was het krijgen van kinderen eigen keus, maar echt niemand wist dat we in dit jaar ineens een lockdown zouden hebben. Neemt niet weg dat sommige ouders gewoon niet kunnen opvoeden, dat is ook gewoon een feit‘ :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:53

HopeMyDay schreef:
Siersma schreef:

Ja hier ben ik het dus wel mee eens. Natuurlijk gaat dit "normaal" niet zo maar het is een goede confrontatie voor de ouders en hun opvoedkunde denk ik. Ik ben zelf een enorme voorstander van thuisonderwijs (en als dit zou mogen in NL was ik nooit naar een openbare basisschool geweest en dat was veel beter voor mij persoonlijk geweest) dus ik vind het wel een mooie proef.

Als kind kon ik me overigens prima vermaken thuis op het erf zonder broertjes/zusjes, ik heb er niet onder geleden en snap nog niet helemaal wat er nu zo "moeilijk" is aan een kind iets te doen geven..
Het is je misschien ontgaan, maar het overgrote merendeel van Nederland woont niet op een boerderij met bijbehorend erf waar hun kroost ongelimiteerd kan ravotten. :D

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 00:59

Ik ben vooral benieuwd hoe lang deze ouders en kinderen hun zegeningen tellen als alles weer normaal wordt.

En of diezelfde ouders dan wat meer respect hebben voor onder andere de leraren. En hoe lang het duurt voordat ouders weer (belachelijke) eisen gaan stellen. (Vriendin staat voor de kleuters, een andere geeft bovenbouw biologie, een vriend geeft wiskunde en een ander geeft les op een groen vmbo. Ik krijg van alle kanten wat mee)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 01:03

Ik ken iemand die het bij de kleuters heerlijk vindt. Ze verzamelen de kinderen buiten (of althans wanneer de school open is) en gaan samen naar binnen, jas ophangen, dag beginnen. Geen gemiep bij de deur van de ouders van Roderickje die een beetje pijn had hier of daar en dat ie misschien wat rustiger aan moet doen of Bloempje die iets engs op tv heeft gezien gisteren :') 's morgens is het gewoon, okee, doei, wegwezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:06

De nicht van mijn vriend is docente middelbaar beroepsonderwijs (België) en die wist te vertellen dat men kinderen, zowel lager als middelbaar, nu niet meer dan 15min aan huiswerk mogen meegeven :wow: Echt, ik was er even stil van.
Ze moeten alles tijdens de les afgewerkt krijgen.

In het begin gaf ze aan dat de oefeningen die op school niet af geraakt waren, thuis moesten worden opgelost. Toen bleek dat veel ouders dat deden voor hun kroost, werd dat afgeschaft.
Onlangs dictee Frans, ging over grote getallen. Hadden ze in de les ervoor al goed geoefend (die voetballer verdient zoveel, die basketspeler heeft dat loon). De test was een uitslag van Lotto die werd voorgelezen. Kreeg ze nadien kritiek van meerdere ouders (!!) dat de kinderen de tekst niet op voorhand mee hadden gekregen om te oefenen. Daarbij vonden ze dat zijzelf de tekst had moeten lezen en aan een veel trager tempo. Of eventueel de getallen in cijfers uitschrijven zodat ze konden "visualiseren". Ze vroeg of ze bij examens dan ook maar gelijk de vragen moest meegeven om te studeren? Zei er werkelijk waar een paar dat dat misschien geen slecht idee zou zijn "want het is allemaal zo moeilijk al".

Ik begrijp intussen wel waarom het onderwijsniveau in ons land zo sterk achteruit gaat als ik dat allemaal hoor.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:13

Ja ach.

Ouders.

Normaal al een ding in het onderwijs als ze níet alles zien.
Nu zien ze alles natuurlijk.

Ik zit momenteel thuis, maar ben van achtergrond bio-docent.

Sommige onderwerpen vind ik voor de klas echt heel erg leuk, denk aan voorlichting.
Maar met ouders erbij gáát dat haast niet.

Die hebben nl over alles een mening.
'mag niet in de klas' 'veel te gedetailleerd' 'te veel op inhoud tr weinig op emotie' 'kunnen jullie het niet gewoon zakelijk houden, die emoties horen niet in het onderwijs' 'jeey, je gaat toch niet vóórdoen hoe een condoom werkt??' etcetera etcetera.

Een onderwerp waarbij klasse management en gevoel van veiligheid super belangrijk is.
Dat is al een (leuke) uitdaging met 30 pubers.
Maar met 30 pubers én een stuk of 30 meekijkende ouders, brrr.

Bovendien is het enorm belangrijk dat kinderen in de les (of 'stiekem' na de les) durven te vragen wat ze thuis eigenlijk niet zo graag willen bespreken.

Die kans is er bijna niet.

Ik heb berichten gezien van collega's die hier echt mee vastlopen.

Dat vind ik voor mijn vak (bio dus) wel best treurig.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:34

Ow jaa.. Voorlichting was wel een ding op school.

Ik heb een docente gehad die nogal ruig met een bezem en een buiten pylon liet zien dat letterlijk elke maat wel een condoom aan kan.
Dat vergeet je nooit _O-.
Ik denk dat mijn ouders hikkend onder hun stoel hadden gelegen maar sommige ouders zouden het vast ongepast hebben gevonden

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:43

Meelezer meldt zich (ook nog moeder van 3 wurmen, maar jullie topic is mijn guilty pleasure)

Hier dus de oudste van 4 die thuisschool heeft. Wij hebben het geluk vrijstaand te wonen met een grote tuin, ik werk niet en heb dus alle tijd van de wereld.
Ik dacht dus ook van oh jongens dat doen we wel even. Want een kind van 4,5 in groep 1 wat kan die nu hebben aan taken.
Begint met iedere dag om half 10:30 inloggen (kak normaal zit ik dus dan op mijn paard met de andere twee vastgebonden in de kinderwagen naast de bak) met een hyperverlegen kind met de concentratiespanne van een tuinerwt. Die dus continu bij de les houden.
Ondertussen een zusje van 2 intomen die niet verlegen is en luidkeels wel mee doet het zingen van liedjes over sneeuwpoppen met een hoed op.
oliebol de baby huilt. Die heeft een vieze luier/wil fles/aandacht.
Juf vraagt: Julia wil je even je microfoon aandoen en antwoord geven op wat rijmt op SOK (ik er aan hobbelen met baby en fles in handen en zusje hangend aan m’n benen om microfoon aan te doen).
En dat een half uur lang. Zelden een half uur meegemaakt wat zo lang duurt.
En dan dus de thuislesjes Engels, knutselen, taal, rekenen, liedjes uit het hoofd leren, alles op de foto zetten en doormailen naar school. Allemaal prima te doen. Kind vindt het leuk. Alleen het kost zo 5 uur per dag.
En dat ik thuis ben en niet werk betekend niet dat ik alle tijd heb. Laat staan dat ik nu nog had gewerkt in mijn baan als jurist en had moeten vergaderen en m’n targets halen.
Echt diep diep respect voor ouders die dit dus wel doen
En dat je overloopt heeft niks te maken met onopgevoed zijn of niet van je kinderen houden.
Normaal na een werkdag ben je ook best moe van je (geestelijke) inspanning. Die moet je nu nog steeds leveren, maar daarnaast ook de rest.
Ik heb ook nu moeten zeggen: doordeweeks ga ik nu dus niet rijden en heeft m’n paard vrij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:48

Sintara schreef:
Ow jaa.. Voorlichting was wel een ding op school.

Ik heb een docente gehad die nogal ruig met een bezem en een buiten pylon liet zien dat letterlijk elke maat wel een condoom aan kan.
Dat vergeet je nooit _O-.
Ik denk dat mijn ouders hikkend onder hun stoel hadden gelegen maar sommige ouders zouden het vast ongepast hebben gevonden

Haha de standaard maat zou prima passen, maar het kan behoorlijk knellen. Zijn niks voor niks verschillende maten condooms :+