Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:48

Oke, dus stel ik heb geiten en het is niet te zuipen/vreten dan verkoop ik ze en koop ik weer nieuwe :')
Maar bedankt, jullie stellen me gerust.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:58

En als je geiten koopt die melk produceren, proef die. Vies? Niet kopen. Vraag ook na wat er gevoerd wordt, want ook voer heeft invloed op de smaak van de melk.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:51

Is zo'n mini koe dan niks voor je? Ik heb werkelijk geen idee van hoeven hoeveelheden die eruit komen hoor...

Misschien dat je de rest kunt verkopen of verwerken en dan verkopen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:22

Prairy schreef:
Is zo'n mini koe dan niks voor je? Ik heb werkelijk geen idee van hoeven hoeveelheden die eruit komen hoor...

Even gegoogled, een Dexterkoe geeft, naast wat ze aan haar kalf geeft (dat je er bij kan laten lopen, sommige doen wel een aantal uur afscheiden voor het melken), meestal zo'n 2-4L melk (in de piek tot 10L), dus voor de meeste mensen genoeg. Tegelijkertijd zijn gefokt om niet gemolken te worden, dus bij dagelijks 1-2L melken, maar wel het kalf erbij, zijn uierproblemen niet waarschijnlijk.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 12:09

Echt ooit hoop ik gewoon een huis te hebben met flinke tijd. Waar ik dan dus inderdaad 2 Dexterkoetjes kan houden en een varkentje. Maar voor nu nog zullen het wel dromen blijven. :')

Heb net wel 3 kuikens verkocht. :j *\o/*

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:43

doe je de kuikens sexen voor je ze verkoopt marcella?

bij koeien onderling verschilt de samenstelling van melk ook wel, vooral in vetgehaltes. Maar ik haal melk uit de tank, dus dat is van 85 koeien door elkaar gemengd.

Geiten zou ik ook graag willen, maar dat mag/kan helaas niet. Schoonzus heeft een geitenbedrijf hier vlakbij, dus dan zijn ze bang voor besmettelijke ziektes. helaas.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:59

Gisteren nog wat spullen opgehaald bij ons andere huis, waaronder wat bomen. De eerste staan inmiddels in de grond.
Afbeelding
We leggen er wat wol omheen om te kijken of dat werkt on wat langer het vocht vast te houden en tegen onkruid/gras direct om de bomen heen.
Aangezien we nog genoeg wol hebben liggen en het voor de verkoop toch niets waard is, komen we er zo ook mooi vanaf.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:12

Zoals ik nu aan de vleugellengte kon zien (lang/kort/lang/kort) zijn het allemaal hennetjes. Maar mocht er toch een haantje tussen zitten dan mag ze die gewoon terug brengen en geld terug.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:49

Prairy schreef:

Is ook een optie, die hebben we op ons lijstje staan voor koeien. Het ligt vooral aan wat voor perceel we kunnen bemachtigen met welk type natuur. Grasland of bos en welk type bodem is heel bepalend. Maar goed, voorlopig zijn we nog niet zover, voor nu alleen nog in de uitzoekfase :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 15:26

En, wie is er al ondergesneeuwd in Nederland? :+

Hier kan ik nog even naar het tuincentra vliegen. Mijn 2 warmtelampen hebben het beide begeven vandaag. 1 lamp was maar 3 dagen oud :') Ik heb toch graag wat extra warmte met het vriesweer bij de fleslammeren.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 15:40

Ik heb twee verkleumde kippen uit het weiland geplukt en terug in het hok gezet. Ze blijven maar binnen vandaag. Ze willen toch niet en er is ook niets te scharrelen. Hok schoon houden is wel lastig omdat ik er niet goed bij kan als ze er in zitten, maar wat ik net weg kon halen is ook allemaal bevroren. Arme kippen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 15:43

Afbeelding
Afbeelding
Gisteren toch even voor wind in verband met sneeuwjacht een stukje dichter gemaakt. :+

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Kippen wilde de ren niet uit en moet eigenlijk ook wel zeggen dat het best lekker was daar. :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 16:03

Mijn kippen zitten ook lekker in hun hok. Ik krijg de poort van de ren ook niet open :+

Konijnen hebben ervan geprofiteerd dat het net dat over de ren lag, door sneeuw en ijzel veel lager hing, ze hadden er al gaten in geknaagd, en zijn lekker op ontdekking gegaan. We hebben nu maar een stukje open gezet dat ze ook nog terug kunnen :+Afbeelding

Ik had gelukkig gisteren het hok van de kippen gedaan en nieuw hooi erin gedaan voor isolatie. Stro was op, planten hadden ook nodig haha

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 18:24

Wij zitten ondertussen wel op 30 centimeter denk ik. Vooral de wind is vervelend, het schone hooi en stro zitten ook onder de sneeuw....
Dit was vanmorgen met zo'n 18 centimeter en duinen to 60 cm.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:27

Ik kreeg met geen mogelijkheid de kippen naar buiten. Zelfs niet toen ik bij de deur geveegd had. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:34

Oh wauw!

Hier nog steeds 1 centimeter. Vooral een hele natte en gladde smurrie..,

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 19:06

Net voor de laatste keer geploeterd door de sneeuw om de beesten te doen vandaag. Ben er wel een beetje klaar mee al :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:10

Ik vind het heerlijk. Alleen paard met ijzers drama. Morgen neem ik denk lekker een dag vrij om nog even buiten te spelen en ijsklompen regelmatig weg te halen.

De kippen zitten binnen. Voor niks water een verwarmingselement erin tegen bevriezen. Ze weigeren erheen te lopen :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:12

Ben benieuwd of ik morgen van parkeerplaats af ga komen. :+

IJzer invetten kan helpen. :j

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 22:31

Ik vond mijn kippen maar wat zielig. Alles bevriest ook, steeds schoon water gebracht naar ze, maar ze vinden mij maar eng zo in het hok haha.
Voor het eerst mijn weck-ketel uitgeprobeerd. Heb runderbouillon gemaakt en geweckt. Wel maar één pot dus lekker inefficiënt, maar wilde het graag eens proberen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:47

Zag trouwens gisteren dat ze de sneeuw gebruikte om te drinken kan dit kwaad trouwens. Zou kunnen dat ze water wat ze van mij krijgen te zoet vinden, maar ja moet toch iets om te voorkomen met bevriezen water en dat is lading suiker erin.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:31

Sneeuw opwarmen tot drinkwater kost het lichaam veel energie. Ik voer hier wat kattennatvoer met veel warm water zodat ze in elk geval 1x dag zeker genoeg gedronken hebben. Rest van de tijd is het lastiger, maar ik zie er geen problemen van (anders dan weer stoppen met leggen, maar dat reken ik eerder de kou zelf aan).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:42

Ze hebben onbeperkt legkorrel, bekertje granen en handje kattenbrokjes.

En zo'n 2 liter suikerwater.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:52

Goedemorgen, wat vinden jullie van een warmtelamp voor bij de kippen? Mijn hok is groot en niet warm (oude zeecontainer) dus erg koud

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:57

Zou dan eerder gaan voor dikke laag bodembedeking. Zo ben ik eigenlijk geen fan van stro in het hok, maar voor nu ideaal voor wat extra warmte. En ze hebben nu dit ook om in te scharrelen en baas is zo gemeen om de granen bij het stro te strooien.