Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarbaLala

Berichten: 9625
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:43

Dat is nog wel een andere ergernis ja, die kaartjes en de kosten daarvan.
Sowieso kosten die kaartjes belachelijk veel geld vergeleken met wat je per chipkaart betaald!
Maar soms heb je geen andere keuze en moet je wel!
En dan komt het leukste; het verschilt hier per chauffeur wat je betalen moet.
Op hetzelfde traject en op dezelfde tijd betaal ik hier de ene keer 3 euro voor een los kaartje en de andere keer maar liefst 7,50 euro.
En als je vraagt waarom kan je uitstappen.
En als je belt waarom zoeken ze het voor je na maar ontvang je nooit terugkoppeling.
Zo vermoeiend, en zonde van het geld. Wat mij betreft echt oplichting.

Sowieso waardeloos dat ze het contant betalen willen afschaffen.

Steeph

Berichten: 4347
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:54

BarbaLala schreef:
Dat is nog wel een andere ergernis ja, die kaartjes en de kosten daarvan.
Sowieso kosten die kaartjes belachelijk veel geld vergeleken met wat je per chipkaart betaald!
Maar soms heb je geen andere keuze en moet je wel!
En dan komt het leukste; het verschilt hier per chauffeur wat je betalen moet.
Op hetzelfde traject en op dezelfde tijd betaal ik hier de ene keer 3 euro voor een los kaartje en de andere keer maar liefst 7,50 euro.
En als je vraagt waarom kan je uitstappen.
En als je belt waarom zoeken ze het voor je na maar ontvang je nooit terugkoppeling.
Zo vermoeiend, en zonde van het geld. Wat mij betreft echt oplichting.

Sowieso waardeloos dat ze het contant betalen willen afschaffen.

Dit klinkt verdacht veel als het verschil tussen enkel en dagkaart. Hier (Arriva) was het het voordat het cashloos werd €3,50 enkel en €6,- dagkaart. Als ik van mijn vriend naar huis ging in de weekenden pakte ik vaak een dagkaart omdat die geldig was op zijn en mijn traject en het me iets scheelde in het geld.
Laatst bijgewerkt door Steeph op 06-01-18 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:54

BarbaLala schreef:
Dat is nog wel een andere ergernis ja, die kaartjes en de kosten daarvan.
Sowieso kosten die kaartjes belachelijk veel geld vergeleken met wat je per chipkaart betaald!
Maar soms heb je geen andere keuze en moet je wel!
En dan komt het leukste; het verschilt hier per chauffeur wat je betalen moet.
Op hetzelfde traject en op dezelfde tijd betaal ik hier de ene keer 3 euro voor een los kaartje en de andere keer maar liefst 7,50 euro.
En als je vraagt waarom kan je uitstappen.
En als je belt waarom zoeken ze het voor je na maar ontvang je nooit terugkoppeling.
Zo vermoeiend, en zonde van het geld. Wat mij betreft echt oplichting.

Sowieso waardeloos dat ze het contant betalen willen afschaffen.
Nogmaals: zorg dan gewoon dat je een chipkaart bij je hebt. Je geeft zelf ook al aan dat dat in de meeste gevallen goedkoper is dan losse kaartjes aanschaffen. Doe dan gewoon jezelf (want minder gedoe dan in de bus een kaartje kopen), je portemonnee (want meestal goedkoper), je medereizigers (want mensen die losse kaartjes kopen, stappen vrijwel altijd zo in dat er niemand langs ze heen kan lopen terwijl ze bij de chauffeur het verschil tussen een 10- of 20-centmuntje staan te ontcijferen) en de chauffeur (want die loopt een stuk minder risico zonder geld op zak) een plezier, en regel zo'n chipkaart. Of besluit lekker principieel dat je geen chipkaart wilt gebruiken, maar miep dan ook vooral niet dat 'hunnie' het je zo moeilijk en duur proberen te maken ^)

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:02

Toen ik nog in Schiedam werkte en ik nam de bus kocht ik altijd een enkeltje. Dat kostte me 4 euro. Chipkaart was bijna 2 euro duurder. Ooit wel eens een discussie gehad over het kopen van een kaartje

prugelpiet

Berichten: 12616
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:28

Hier kan je helemaal niet pinnen in de bus... :')

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:53

Contant geld afschaffen vind ik sowieso goed, niet alleen in de bus.

Ik ga alleen vrijwel nooit met het OV en het is wel echt ingewikkeld om uit te vinden hoe alles werkt :o en altijd als ik ga werkt er wel iets niet.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 20:02

prugelpiet schreef:
Hier kan je helemaal niet pinnen in de bus... :')


Echt he. Ik wou dat het kon.. Heb nooit contant geld, en als er dan nood is dat ik mn ov niet heb op de een of andere reden dan zou pinnen wel makkelijk zijn.

Nayomie
Berichten: 32798
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 20:08

SavannahNx schreef:
prugelpiet schreef:
Hier kan je helemaal niet pinnen in de bus... :')


Echt he. Ik wou dat het kon.. Heb nooit contant geld, en als er dan nood is dat ik mn ov niet heb op de een of andere reden dan zou pinnen wel makkelijk zijn.

Hier in het noorden snap ik wel dat het pinsysteem nog niet door is. In Groningen in de stadsbussen hebben enkele bussen het wel, maar het pinsysteem vraagt zo veel tijd, een stuk meer dan een kaartje kopen. En juist door de pinners lopen ze daar vertraging op. Met een beter systeem zou ik het aanraden maar hoe ze het nu hier hebben, heb ik liever dat ze de kaartjes blijven verkopen :j

Flying_Angel

Berichten: 15756
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 20:36

In Haarlem ook alleen nog pinnen of ov. Vind het erg fijn.

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 21:29

Dat pinnen in de bus kan vast wel sneller... Maar ja dat kost extra geld natuurlijk.

IK wíl liefst geen cash op de bus. Irritant en onnodig risico.
En het is zwaar tillen de hele dag :) doe dan lekker een automaat waar een bonnetje uit komt rollen.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:37

prugelpiet schreef:
Hier kan je helemaal niet pinnen in de bus... :')

Dat zat ik me ook te bedenken, vroeg me al af of ik nou gek was of dat het echt niet kon :')

Nayomie
Berichten: 32798
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:42

corine1981 schreef:
Dat pinnen in de bus kan vast wel sneller... Maar ja dat kost extra geld natuurlijk.

IK wíl liefst geen cash op de bus. Irritant en onnodig risico.
En het is zwaar tillen de hele dag :) doe dan lekker een automaat waar een bonnetje uit komt rollen.

Snap dat cash niet even handig is en dat je daarmee niet op pad wilt.
Hier hebben ze een pinsysteem waar alles handmatig gaat, en het verloopt gewoon traag. Kaartje dan nog stempelen en dan klaar. Maar neemt veel tijd in beslag. Dit systeem willen ze helaas overal hier hebben uiteindelijk. Met dit systeem zie ik dat liever nog niet gebeuren. Ook de chauffeurs hebben dit liever niet en verkopen in dat opzicht liever kaartjes. Stuk sneller.
Een eenvoudiger systeem zou een hoop schelen!

Flying_Angel

Berichten: 15756
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:47

In de bus van Amsterdam naar Zaandam is het heel makkelijk. De chauffeur toetst op een touchscreen in welk kaartje de klant wil, dan kan de klant pinnen en komt er een bonnetje uit. Dit is dan het kaartje van de klant. Ik snap niet waarom dat dan niet in elke bus hetzelfde is? Dit is heel snel en gemakkelijk.

Nayomie
Berichten: 32798
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:49

Flying_Angel schreef:
In de bus van Amsterdam naar Zaandam is het heel makkelijk. De chauffeur toetst op een touchscreen in welk kaartje de klant wil, dan kan de klant pinnen en komt er een bonnetje uit. Dit is dan het kaartje van de klant. Ik snap niet waarom dat dan niet in elke bus hetzelfde is? Dit is heel snel en gemakkelijk.

Hoe snel gaat dat dan? Wel nieuwsgierig naar de verschillen. :D

Hier is het dat de chauffeur eerst dat ding moet instellen qua prijs. Dan kan iemand pinnen, contactloos of niet. Dan moet de chauffeur mits contactloos nog het eea moet instellen en dat neemt rete veel tijd in. Dan kaartje eruit, welke vervolgens nog bestempeld moet worden.

Flying_Angel

Berichten: 15756
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:55

Ik heb het zelf nog niet gedaan, maar de chauffeur was hooguit 10 seconden kwijt met het intoetsen en de pin aanzetten. Dan contactloos pinnen. Het is altijd iets langer dan alleen inchecken met ov-chipkaart, maar het gaat verbazend snel.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:44

Even mijn klaagmoment:

Gisteren moest ik van Tilburg naar Utrecht. Ingecheckt in Tilburg, wilde ik uitchecken werkte mijn ov niet meer -O- helemaal dood. Gelukkig deed bij de bus het incheck systeem het niet dus niks hoeven betalen, net wel 16 € kwijt om weer terug in Tilburg te komen. Rijden er ook nog geen treinen tussen Tilburg - den bosch :(

BarbaLala

Berichten: 9625
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 02:03

oomens schreef:
Nogmaals: zorg dan gewoon dat je een chipkaart bij je hebt. Je geeft zelf ook al aan dat dat in de meeste gevallen goedkoper is dan losse kaartjes aanschaffen. Doe dan gewoon jezelf (want minder gedoe dan in de bus een kaartje kopen), je portemonnee (want meestal goedkoper), je medereizigers (want mensen die losse kaartjes kopen, stappen vrijwel altijd zo in dat er niemand langs ze heen kan lopen terwijl ze bij de chauffeur het verschil tussen een 10- of 20-centmuntje staan te ontcijferen) en de chauffeur (want die loopt een stuk minder risico zonder geld op zak) een plezier, en regel zo'n chipkaart. Of besluit lekker principieel dat je geen chipkaart wilt gebruiken, maar miep dan ook vooral niet dat 'hunnie' het je zo moeilijk en duur proberen te maken ^)


Als het allemaal toch eens zo simpel was als jij het doet voorkomen :) :) :) :)
Alleen al uit je reactie blijkt dat je enkel vanuit jezelf redeneert en niet erg empathisch onderlegd bent. Is niet erg maar geen reden om te sneren hier. Verplaats je eens in een ander alvorens zo te pruttelen.


Nog zo iets vervelends; Dat er minimaal 20 euro op je chipkaart moet staan als je met de trein wil, hoe kort je reis ook is. Onder de 20 euro kan je simpelweg niet inchecken.
Edit; Het wordt hierboven al beschreven lees ik. Zo stom en onhandig he!

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 09:09

Tenzij ov later met een automatische incasao kan werken zie ik niet een veel betere oplossing voor het 20 euro probleem.
Ben wel blij dat ik nu automatisch opwaarderen heb, scheelt me zo veel stress.

xPabloBokt

Berichten: 9560
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 09:27

Die 20 euro kun je overigens gewoon laten restitueren als je die graag terug wil. Is geen probleem.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 09:54

BarbaLala schreef:
oomens schreef:
Nogmaals: zorg dan gewoon dat je een chipkaart bij je hebt. Je geeft zelf ook al aan dat dat in de meeste gevallen goedkoper is dan losse kaartjes aanschaffen. Doe dan gewoon jezelf (want minder gedoe dan in de bus een kaartje kopen), je portemonnee (want meestal goedkoper), je medereizigers (want mensen die losse kaartjes kopen, stappen vrijwel altijd zo in dat er niemand langs ze heen kan lopen terwijl ze bij de chauffeur het verschil tussen een 10- of 20-centmuntje staan te ontcijferen) en de chauffeur (want die loopt een stuk minder risico zonder geld op zak) een plezier, en regel zo'n chipkaart. Of besluit lekker principieel dat je geen chipkaart wilt gebruiken, maar miep dan ook vooral niet dat 'hunnie' het je zo moeilijk en duur proberen te maken ^)


Als het allemaal toch eens zo simpel was als jij het doet voorkomen :) :) :) :)
Alleen al uit je reactie blijkt dat je enkel vanuit jezelf redeneert en niet erg empathisch onderlegd bent. Is niet erg maar geen reden om te sneren hier. Verplaats je eens in een ander alvorens zo te pruttelen.


Nog zo iets vervelends; Dat er minimaal 20 euro op je chipkaart moet staan als je met de trein wil, hoe kort je reis ook is. Onder de 20 euro kan je simpelweg niet inchecken.
Edit; Het wordt hierboven al beschreven lees ik. Zo stom en onhandig he!

Wat knap dat je allerlei persoonlijke conclusies weet te trekken uit mijn post en het ook nog nodig vindt dat te melden. Je zou zoiets 'op de man spelen' kunnen noemen, maar die invulling zal ik er maar niet aan geven.

Volgens mij heb ik hierboven al aangegeven waarom gewoon de chipkaart gebruiken, zoals door alle vervoerders al jarenlang wordt aangemoedigd, niet alleen voor mij, maar ook voor de medereizigers en vooral de chauffeurs stukken handiger is dan steeds losse kaartjes kopen. Hoe is dat alleen vanuit mijzelf redeneren?

Die 20 euro die op de kaart moeten staan (10 trouwens wanneer je een abonnement hebt) om met de trein te reizen, zijn slechts een borg, een soort 'statiegeld'. Wanneer je je kaart blokkeert, kun je het overgebleven tegoed weer terugkrijgen, zoals je je eerder betaalde statiegeld ook terugkrijgt wanneer je je lege bierkrat of je winkelwagentje weer terugbrengt, of je borg wanneer je je huurauto weer schadevrij inlevert.
Als je bang bent dat je vaak vergeet om op tijd je kaart op te laden, dan bestaat er zelfs een functie die 'automatisch opladen' heet, en die zorgt dat je altijd een door jou gekozen minimumbedrag op de kaart hebt staan.

Overigens ben ik wel benieuwd welke praktische bezwaren ik nu over het hoofd zie die voor jou kennelijk heel belangrijk zijn. Let wel, praktische! Principiële bezwaren zijn een ander verhaal. Die zijn vooral een eigen keuze, en vallen onder het eerdergenoemde 'miepen'.

blackstar

Berichten: 3194
Geregistreerd: 03-10-04

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 10:04

Ik ben als chauffeur helemaal blij met het pinnen op de bus. Het gaat ook vele malen sneller dan een kaartje stempelen en wisselgeld terug geven.
Wij hebben een touchscreen en je tikt in wat je moet hebben en drukt dan op pinnen. Klant pint en er rolt een pinbon uit met daaraan het vervoersbewijs.

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 10:16

Ik wil ook pinnen op de bus. Zou ook een hoop gezeur schelen met passagiers. Ikzelf heb al nooit meer contant geld bij me en dat geldt voor veel mensen.

Zaterdagochtend, na de overval de avond ervoor, hebben we cashloos gereden na een actie van een groep verenigde chauffeurs i.s.m. de FNV.
Werkgever was in de eerste plaats niet héél blij ermee natuurlijk maar in tweede plaats ziet hij het belang toch wel en krijgen we komende week een streefdatum voor de invoer van pinnen op de bus... al heel wat voor een vervoerder die er nog niet mee bezig wilde!

alex66

Berichten: 1774
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 11:20

Mooi dat jouw werkgever nu ook over de streep is @corine1981 . Alleen weer zo jammer dat er eerst zo iets moet gebeuren voor men het licht ziet.

Shadow0

Berichten: 43583
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 11:43

oomens schreef:
Volgens mij heb ik hierboven al aangegeven waarom gewoon de chipkaart gebruiken, zoals door alle vervoerders al jarenlang wordt aangemoedigd, niet alleen voor mij, maar ook voor de medereizigers en vooral de chauffeurs stukken handiger is dan steeds losse kaartjes kopen. Hoe is dat alleen vanuit mijzelf redeneren?


Als medereiziger wil ik dat toch een beetje nuanceren hoor: ik vind de mogelijkheid om losse kaartjes te kunnen kopen wel belangrijk om een veelheid van redenen. Eigenlijk vind ik als reiziger dat ook contante betalingen mogelijk moeten blijven - alleen snap ik wel goed dat het gevaarlijk is en dat chauffeurs beter zonder geld kunnen rijden. Dus ik steun de chauffeurs daarin. Maar als medereiziger wil ik vooral dat het ov goed toegankelijk is voor iedereen, ook mensen die zelden met het ov reizen.

Een ov-chipkaart werkt wel redelijk als je met enige regelmaat met het ov reist. Maar het is behoorlijk duur voor incidentele reizen omdat je ook de kaart zelf nog moet kopen.

En het werkt niet voor allerlei situaties die je niet voorziet. Ik ben door de jaren heen in situaties zat gekomen waar het onverwacht anders liep: fietsen en auto's die kapot gaan of een situatie waarbij je mee zou reizen maar dat niet meer kan. Waardoor jij, of iemand anders, op het laatste moment ineens toch op het ov aangewezen bent.

Nou had ik om precies die reden dan ook meestal wel wat oude strippenkaarten met nog een paar strippen over als reserve. In mijn jas of tas, en die ook makkelijk aan een ander te geven waren als die dat nodig hadden.
Ik heb regelmatig een oude strippenkaart van iemand anders gekregen, en ook gegeven. Nu kan dat niet meer: bij persoonlijke kaarten mag dat niet eens, maar de prijs van de kaart zelf maakt het ook onaantrekkelijk.

Citaat:
Als je bang bent dat je vaak vergeet om op tijd je kaart op te laden, dan bestaat er zelfs een functie die 'automatisch opladen' heet, en die zorgt dat je altijd een door jou gekozen minimumbedrag op de kaart hebt staan.


Als je weinig geld hebt, is 20 euro borg best veel geld. (En je kunt het trouwens ook maar een beperkt aantal keren terugvragen.) Maar als je weinig geld hebt, is het risico dat een systeem onbedoeld afschrijft ook een probleem.
En het is veel onoverzichtelijker. Mensen die contant geld nog wel kunnen overzien omdat het heel tastbaar is, kunnen nog niet automatisch al hun onzichtbare saldo's in de gaten houden, vooral niet als het mis gaat.

Nogmaals: ik snap de beslissing voor het geen geld in kas hebben voor de buschauffeurs. De veiligheid van chauffeurs is belangrijk. Maar praktische bezwaren genoeg, en alle zaken die ik hier genoemd heb, heb ik ook zelf van dichtbij gezien of meegemaakt.

Marjo

Berichten: 37355
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 15:25

Ik vind idd de kosten van de ov kaart erg hoog. Waarom kunnen ze de kosten van die kaart niet als reistegoed op de kaart zetten?