Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Faline schreef:Goed gekeurde hengsten worden uitvoerig getest. Afhankelijk van het stamboek wat er allemaal gebeurd.
De merries zijn de verantwoordelijkheid van de fokker. Mijn merries zijn bij aankoop gekeurd en hebben geen erfelijke gebreken. Verder weet je zelf als merriehouder wat voor karakter je merrie heeft en of dat past bij wat je graag zou willen in een fokproduct.
Bij de paarden (kwpn) liggen de prijzen een stuk hoger, dan heb je al snel dekgeld van 800 euro of meer. De prijzen van die veulens liggen ook hoger.
De kosten bij de pony's zijn minder hoog. Maar in beide gevallen kun je tussen de veulens behoorlijk wat vinden rond de 1000 euro. (Komt ook omdat de markt nu op zijn gat ligt. In de goede tijden lagen de prijzen een stuk hoger)
lor1_1984 schreef:Ik heb toen ik onlangs naar een kat zocht gelijk vermeld dat ik geen groot budget heb voor de aanschaf.
Niet omdat ik het geld er niet voor heb, maar omdat er dan gewoon meer in het dierenartspotje gestopt kon worden.
Was overigens op zoek naar een specifiek type en de no-no's waren dus kitten, pittig karakter, langharig, standaard cypers, waarvan de eerste 2 echt absoluut af zouden vallen.
Waar ben ik uiteindelijk mee thuis gekomen:
een zeer pittig kitten in standaard cypers printje.
Dit dametje kostte me enkel m'n reiskosten (Almelo-Lelystad), maar moet zelf nog wel laten enten, chippen, steriliseren enzo.
dees_daan schreef:lor1_1984 schreef:Ik heb toen ik onlangs naar een kat zocht gelijk vermeld dat ik geen groot budget heb voor de aanschaf.
Niet omdat ik het geld er niet voor heb, maar omdat er dan gewoon meer in het dierenartspotje gestopt kon worden.
Was overigens op zoek naar een specifiek type en de no-no's waren dus kitten, pittig karakter, langharig, standaard cypers, waarvan de eerste 2 echt absoluut af zouden vallen.
Waar ben ik uiteindelijk mee thuis gekomen:
een zeer pittig kitten in standaard cypers printje.
Dit dametje kostte me enkel m'n reiskosten (Almelo-Lelystad), maar moet zelf nog wel laten enten, chippen, steriliseren enzo.
Dan is de 'fokker' zelfs strafbaar.
Kittens en puppies moeten namelijk geënt en gechipt zijn voordat ze gaan verhuizen.
Chip moet geregistreerd worden door de 'fokker'.
Als je dit al zelf moest neem ik aan dat ze ook niet regelmatig ontwormd is?
lor1_1984 schreef:Dekgeld van een hond komt vaak overeen met de prijs van 1 pup.
Dus stel dat je een duur ras hebt, kan het dekgeld maar zo boven de €100,- liggen.
Komen idd de testen nog bovenop, voer, dierenartskosten, evt speeltjes en extra nestmateriaal, identificatiebandjes en noem maar op.
Een fokker die een nest heeft van 1-2 pups en een spoedkeizersnede heeft moeten laten uitvoeren draait op dat moment al dik verlies, daarnaast kun je ook nog de pech hebben dat (1 van) de pups iets mankeert of dat je ze moet flessen.
lor1_1984 schreef:dees_daan schreef:
Dan is de 'fokker' zelfs strafbaar.
Kittens en puppies moeten namelijk geënt en gechipt zijn voordat ze gaan verhuizen.
Chip moet geregistreerd worden door de 'fokker'.
Als je dit al zelf moest neem ik aan dat ze ook niet regelmatig ontwormd is?
Ik heb haar niet rechtstreeks van een 'fokker', ze moest door omstandigheden met spoed weg en ik heb haar dezelfde dag nog opgehaald.