Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 07:53

Dat klinkt allemaal prachtig maar feit is gewoon dat de QR code ingevoerd is om mensen aan het prikken te krijgen omdat ze op deze manier verplicht worden om anders steeds te testen. De horeca is de simpelste oplossing omdat die niet zo hard protesteren.
Ik vind het fascinerend dat daar steeds maar diepere bedoelingen overheen gepoetst worden.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 08:01

Daks schreef:
Je snapt de context toch wel.

Voor het restaurant zo'n stomme QR code nodig om vervolgens als een treintje door de winkel te lopen.

Ja belachelijk. Hopelijk is die qr code er snel af.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 08:04

Lindor92 schreef:
Daks schreef:

Voor het restaurant zo'n stomme QR code nodig om vervolgens als een treintje door de winkel te lopen.

Dat gaat sneller gebeuren als mensen een beetje doorprikken ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 08:32

Lindor92 schreef:
Daks schreef:

Als iedereen zich laat vaccineren, kan de QR-code er weer af ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 08:43

Lindor92 schreef:
Daks schreef:

Dat gaat alleen snel gebeuren als mensen zich laten prikken ipv verzetten en klagen dan wordt het gewoon verlengd hoor.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 09:10

Daks schreef:

Ja ik vond het ook krom dat ik destijds online college moest volgen maar wel met de hele werkgroep naar een restaurant zou mogen. Tja, er zijn altijd wel aanmerkingen op het systeem.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 09:38

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 09:38

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 09:47

Regels zijn steeds krom geweest en zal blijven tot ze over zijn.
We herinneren toch bezoek ontvangen wel.
Mijn zwager en vrouw en 2 grote kinderen mochten niet naar ons, maar wij wel naar hun toe.
Even een kromme regel.
Ja nu is het met qr soms raar.
Leg je erbijvneer denk ik dan....

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 09:48

Het zou mij verbazen als de QR code er snel af zou gaan.

Als de besmettingscijfers dalen dan is dit door de QR code en de toegenomenvaccinatie bereidheid. Om een nog hoger niveau te krijgen is een verlenging noodzakelijk.
Stijgen de besmettingscijfers dan zal er nog meer geent moeten worden. Als de QR code er niet was geweest dan zouden de aantallen nog hoger zijn.

In beide gevallen zitten we er nog lang aan vast. Dit is niet voor een paar weken bedacht.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 09:53

Ja ik hou voor mezelf aan dat de QR-code er tot eind februari blijft. Maar ik heb einddata nodig want anders kan ik het niet goed hebben. Dus dan pak ik het "einde van de winter" als datum.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 10:04

robert45 schreef:
Het zou mij verbazen als de QR code er snel af zou gaan.

Als de besmettingscijfers dalen dan is dit door de QR code en de toegenomenvaccinatie bereidheid. Om een nog hoger niveau te krijgen is een verlenging noodzakelijk.
Stijgen de besmettingscijfers dan zal er nog meer geent moeten worden. Als de QR code er niet was geweest dan zouden de aantallen nog hoger zijn.

In beide gevallen zitten we er nog lang aan vast. Dit is niet voor een paar weken bedacht.

Dat kan je niet weten want de besmettingen daalde al voor die code in ging.
En ja. Er zullen wat meer mensen nu inenten. Maar het is niet omdat mensen zonder QR niet naar de horeca of bios mogen dat ze geen andere mensen dicht bij hun hebben.
Het is alleen niet op die plekken. Dus evt. overdracht is er nog steeds.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 10:08

Het is ook krom in hoe Daks het beschrijft maar Ikea is verplicht QR code in hun restaurant te vragen anders moeten ze die sluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 10:13

In andere landen verlengen ze het ook én komt er steeds meer bij waar je het moet laten zien. Dat wat hier (gezien de routekaart) ook op de plank ligt mochten deze winter de besmettingen stijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 10:21

Popstra schreef:
Het is ook krom in hoe Daks het beschrijft maar Ikea is verplicht QR code in hun restaurant te vragen anders moeten ze die sluiten.

Maar het restaurant is toch ook gewoon dicht geweest terwijl de winkel wel open mocht? Hoezo is de qr daar dan nu raar?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 10:48

Ik snap wel wat Daks bedoeld. In de winkel kun je hutje mutje staan zonder 1,5 m en zonder coronapas. Maar in het restaurant moet je hem wel tonen, terwijl je daar juist niet snel bij anderen aan tafel gaat zitten en de tafels ruim op afstand van elkaar staan.

Als je het zo stelt is het idd krom, maar ze moeten ergens een streep trekken. En als de ene horeca het wel moet controleren en de andere niet krijg je ook weer gedoe. Of als ze de coronapas overal gaan instellen zoals winkels, apotheken en supermarkten wordt het helemaal gedoe. Daarom zullen sommige dingen altijd krom blijven.

Net wat al gesteld werd met bezoek. Die regels waren ook enorm krom. Ik mocht niet meer met mijn kinderen (zelfde huishouden) bij een goede vriend komen en hij niet bij mij en verder bezoek inperken. Maar ik mocht wel dagelijks in mijn eentje bij steeds een ander persoon langs. En mijn kinderen iedereen ook zodat je als huishouden in een week binnen de regels 21 verschillende huishoudens zou kunnen zien. Terwijl als ik alleen maar 1x per week naar die vriend had gewillen, dit niet had gemogen. Nu zijn dit natuurlijk regels die amper gecontroleerd werden/mochten worden dus wij hebben dit wel gewoon gedaan. Dat ligt nu met de coronapas anders. Al is gisteren mijn moeder met mijn broer wat gaan eten en drinken en bij de ene gelegenheid werd gecontroleerd zoals moest, maar bij de andere mocht je zo binnen gaan staan zonder controle.

Ik hoop gewoon dat de stijging van de vaccinatie afspraken blijft stijgen en we straks alle maatregelen kunnen laten varen.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 02-10-21 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 10:48

Ongeveer 6 % van de mensen boven de 12 gaat niet vaccineren, dat zijn er iets minder dan een miljoen. 10 % twijfelt nog en daar word op ingezet om die te bereiken. Dat zijn 1.500.000 mensen. Met de huidige prik snelheid van 10.000 per dag duurt dat nog wel even dus zal de QR ook nog wel even gebruikt worden.
Wanneer het grootste gedeelte van de twijfelaars wel gaat prikken zitten we bijna aan 90. % gevaccineerden, zou mooi zijn.
Die 1 miljoen die absoluut niet wil zullen ook niet tegelijk Corona krijgen dus kan alles wel weer open zonder restricties.
Zolang de zorg het kan behappen en er niet teveel mensen tegelijk ziek worden is het prima.
De statistieken geven aan dat er bij een besmetting 0,016 % kans is op ziekenhuisopname dus dat zijn er ongeveer 15.000 mits ze allemaal Corona krijgen. Aangezien de vaccinatiegraad vooral onder de 60 wat achterblijft zal het met ziekenhuisopnames misschien meevallen. Maar zet ze op de een derde dan nog 5000 en die hebben wel zorg nodig. En de groep kwetsbare mensen waarbij vaccineren niet helpt zijn in feite het kind van de rekening wanneer Corona nog aardig rondwaard in de samenleving.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 02-10-21 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 10:56

En ze zijn zich nu al aan het voorbereiden op wanneer iedereen wéér opnieuw geprikt gaat moeten worden. Om dat een beetje goed en snel te kunnen laten verlopen. Dan denk ik wel “gaan we weer” …. Als het dan weer bijna een jaar duurt voor iedereen eruit is of ze wel of geen herhaling prik halen of hem niet meer halen, blijf je in het gedoe waar je nu in zit.
Ik ga hem halen zodra het mag, maar daarna ga ik ook echt wel weer verder met mijn leven.

Hier merk je toch dat iedereen wat verkouden raakt. Mensen om me heen. Mijn oudste hoest, maar zelftest was gelukkig negatief. Zelf een beetje kriebel in de keel en wat hoofdpijn. Dat ga je nu weer krijgen.

Ik twijfel ook enorm om de griepspuit te halen. Ik heb nooit de griep, maar kwakkel wel altijd in de winter. Nu mag ik het halen ivm mijn werk.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 10:56

Ja horeca en winkels hebben gewoon andere regels, al veel langer. Kan zeker krom voelen maar je trekt inderdaad ergens een streep/definitie.

Ik word als zwangere volgens mij ook opgeroepen voor de griepprik dit jaar, ga ik ook doen.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 11:25

Ik kan mij niet voorstellen dat de mensen die overtuigd niet prikken dit opeens wel gaan doen door de qr code. Die gaan dan gewoon niet naar een restaurant of een restaurant dat niet controleert.

Om mij heen zijn ook een hoop wel gevaccineerd maar die niet meedoen aan de qr code laten zien, dan gaan ze er maar niet heen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 11:34

Bigone
Van die miljoen die steevast weigeren zullen er toch al een heel pak covid gehad hebben , niet ?
Degene die weigeren zouden verplicht een antistoffen test moeten uitvoeren

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 11:45

corinep schreef:
Ik kan mij niet voorstellen dat de mensen die overtuigd niet prikken dit opeens wel gaan doen door de qr code. Die gaan dan gewoon niet naar een restaurant of een restaurant dat niet controleert.

Om mij heen zijn ook een hoop wel gevaccineerd maar die niet meedoen aan de qr code laten zien, dan gaan ze er maar niet heen.

Er zijn ook veel twijfelaars en mensen die het te veel gedoe vinden. Of denken Mweh vind prikken niet leuk waarom zou ik het doen. Die hebben nu door die QR-code wel een PRIKkel (haha).

Neemt niet weg dat ik de QR-code niet echt top vind. Maar hij is er dus ik doe maar mee. Maar moet eerlijk zeggen dat ik nog nergens ben geweest waar ik hem nodig had.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 11:58

besita schreef:
Bigone
Van die miljoen die steevast weigeren zullen er toch al een heel pak covid gehad hebben , niet ?
Degene die weigeren zouden verplicht een antistoffen test moeten uitvoeren

Geen idee, wanneer iedereen zich had laten testen bij symptomen was het een stuk duidelijker geweest. Maar dat testen op antistoffen heeft alleen nut wanneer er ook getest word hoeveel antistoffen iemand heeft. Antistoffen door vaccineren is vrij duidelijk, dat is uitvoerig getest in aanloop naar vaccins omdat de dosis vastgesteld moest worden. Antistoffen door infectie niet, er is wel gebleken dat daar een groot verschil in zit, varieert ook in hoe ernstig de besmetting was blijkbaar. Alleen een snotneus voor twee dagen en positief zette ik mijn kaarten liever op een vaccin. Vandaar dat mensen met besmetting aan een vaccin genoeg hebben. Lichaam kent het virus en kan dmv één prik alsnog de benodigde antistoffen aanmaken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 12:07

Vayo schreef:
Ik snap wel wat Daks bedoeld. In de winkel kun je hutje mutje staan zonder 1,5 m en zonder coronapas. Maar in het restaurant moet je hem wel tonen, terwijl je daar juist niet snel bij anderen aan tafel gaat zitten en de tafels ruim op afstand van elkaar staan.

Als je het zo stelt is het idd krom, maar ze moeten ergens een streep trekken. En als de ene horeca het wel moet controleren en de andere niet krijg je ook weer gedoe. Of als ze de coronapas overal gaan instellen zoals winkels, apotheken en supermarkten wordt het helemaal gedoe. Daarom zullen sommige dingen altijd krom blijven.

Net wat al gesteld werd met bezoek. Die regels waren ook enorm krom. Ik mocht niet meer met mijn kinderen (zelfde huishouden) bij een goede vriend komen en hij niet bij mij en verder bezoek inperken. Maar ik mocht wel dagelijks in mijn eentje bij steeds een ander persoon langs. En mijn kinderen iedereen ook zodat je als huishouden in een week binnen de regels 21 verschillende huishoudens zou kunnen zien. Terwijl als ik alleen maar 1x per week naar die vriend had gewillen, dit niet had gemogen. Nu zijn dit natuurlijk regels die amper gecontroleerd werden/mochten worden dus wij hebben dit wel gewoon gedaan. Dat ligt nu met de coronapas anders. Al is gisteren mijn moeder met mijn broer wat gaan eten en drinken en bij de ene gelegenheid werd gecontroleerd zoals moest, maar bij de andere mocht je zo binnen gaan staan zonder controle.

Ik hoop gewoon dat de stijging van de vaccinatie afspraken blijft stijgen en we straks alle maatregelen kunnen laten varen.

Toch waren die bezoekregels niet zo krom. Het doel van die regels was om het aantal bezoeken te verminderen, door er restricties aan te verbinden. Stel dat door deze regel er 10% minder bezoeken van mensen bij elkaar zijn, dan zijn er dus minder sociale contacten en breng je het R-getal iets omlaag. In combinatie met andere maatregelen moest dat ervoor zorgen dat het R-getal genoeg omlaag ging om de pandemie te kunnen bestrijden. Vergelijk het met de avondklok. Er werd daar op heel veel verschillende manieren mee gesjoemeld, maar toch waren er 's avonds minder bezoeken van mensen bij elkaar en dus minder sociale contacten. Dus ondanks dat gesjoemel hielp het toch het R-getal met een paar puntjes te verlagen.

Je moet kijken naar het doel en of het middel daar iets aan bijdraagt. Het doel is niet om mensen bij elkaar weg te houden. Het doel is het R-getal omlaag te brengen en het middel was minder sociale contacten door het aantal bezoekers te limiteren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 12:25

Ik zeg het nog maar een keer: zet de QR code verplicht in bij alle vormen van religieuze bijeenkomsten en je gaat een stuk sneller.
Maar nee, dat kan natuurlijk niet want de wet bla bla gevolgd door iets over vrijheid en zo.
Kort samengevat: dat durft de overheid niet want dan wordt de burger boos, dus doen we het maar half-zacht via de horeca.