Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 10:00

Ik weet alles van die heup-pijn inderdaad, mijn dochter tobt er al vanaf kinds af aan mee. Nu bijna 30 en nog steeds ‘te jong’. Hier in Spanje was ze allang geopereerd, maar dat durft ze zelf weer niet.

Albert heeft zenuwpijnen, door ongeluk met giftige stoffen in het werk, al 25 jaar. Daar is helaas niks aan te vervangen of repareren, maar wel een hel, zeker bij slecht weer. Gelukkig schijnt de zon weer vandaag.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 10:06

MoniqueT schreef:
Dat denk ik niet ... ten eerste zijn er dat in totaal 11. Dus 11 tickets tegen hoogseizoenprijzen plus 300 euro p.p. voor PCR-testen. Als ik snel tel, komt dat tussen de 6000 en 7000 euro uit. En dan dus ook allemaal in quarantaine bij thuiskomst in Nederland.

Wij rijden, met zijn tweeën, een hotelovernachting plus 250 euro diesel en tol en dus ook die PCR’s (al hoop ik dat tzt vaccinatiebewijs genoeg is) en we hebben ons eigen huis daar.

Oh als je ze allemaal gelijk wil zien en ook nog in het hoogseizoen dan is 't wat anders ja.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 10:11

Als ze stukje bij beetje komen kost het toch nog steeds 11 tickets?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 10:12

MoniqueT schreef:
Klopt zeker, maar zolang ik hier nog dagelijks toeristen zie, die echt overal heen rijden, voelt het wel heel oneerlijk.

Dat ís oneerlijk; voor besmetting een puur onjuiste situatie zelfs. De locals; jij, ik, zijn vormen minder risico dan buitenlandse toeristen. Ik voel me hierdoor niet meer moreel gebonden aan de provinciegrenzen.
Hou me STRIKT aan masker, afstand, hygiëne en gemeentequarantaine, maar niet aan die discriminatie om economische redenen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 10:53

Ok, dieren gedaan.
Nu rood/wit lint in het dorp halen.
Morgen is er een natuurwandeling. Worden tussen 2 en 3 duizend wandelaars uit heel Andalucía verwacht.
Komen langs onze boerderij. Moet de ingang afzetten voor dombos die de echt duidelijk aangegeven route niet kunnen volgen.
Kijk; voor dat economische belang kan/mag het allemaal. De meesten gaan vooraf, onderweg, na afloop een kroeg in. En dan mag ik de provincie Granada of Cordoba niet in; niet uit eten met een vriendin? Dûh....

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:09

Jeetje wat is dat allemaal krom geregeld dan.

De vader van de kinderen gaat over 2 weken voor werk naar Spanje.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:13

Vayo schreef:
Jeetje wat is dat allemaal krom geregeld dan.

Net als continue met bijna alles over de hele wereld: Stratego met besmettingscijfers, economische belangen en verborgen agendas waarbij de bevolking het speelveld aan pionnen is.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:18

Collega´s zitten al in Spanje en zijn door Belgie, Frankrijk en over de Spaanse grens gekomen en echt nergens gecontroleerd. Ook niet of ze een negatieve test hadden.

De collega´s in de servicebussen moeten een negatieve testuitslag kunnen overleggen. Collega´s die met een vrachtwagen met geladen machine erop rijden hoeven dit niet. Ondanks dat zij ook weken in Spanje verblijven. Al snap ik waar dit laatste vandaan komt, want veel vrachtwagenchauffeurs rijden wel terug en komen regelmatig over de grens. Steeds weer testen is dan ook niet te doen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:46

Hier staan ze bijna dagelijks te controleren, onze schilders worden continue aangehouden. Kost gewoon 60- euro p.p. Als je pech hebt. Dus houden we ons voorlopig nog aan de regels.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 12:25

Vayo schreef:
Hier laten testen en de kindertesten zijn prima, maar ook mezelf gewoon zomaar laten testen omdat ik er toch was ... maar ik vond het echt heel naar. Dat ga ik niet nog een keer doen.

Dan heb je vermoedelijk met je ogen geknepen. Als je echt ontspant voel je er niet zoveel van.
Wij zijn allemaal een keer of zes getest.
Zoon doet mee aan onderzoek van universiteit van Utrecht naar verspreiding onder middelbare scholieren.

Wij gaan morgen naar artis. Om 8 uur even testen en om 16 uur mogen we naar binnen. Ik twijfel over het nut van deze bizar dure fieldlabs. Maar heb er wel zin in.
We wonen vlakbij dus hebben een abonnement.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 12:31

Eleeke schreef:
Vayo schreef:
Hier laten testen en de kindertesten zijn prima, maar ook mezelf gewoon zomaar laten testen omdat ik er toch was ... maar ik vond het echt heel naar. Dat ga ik niet nog een keer doen.

Dan heb je vermoedelijk met je ogen geknepen. Als je echt ontspant voel je er niet zoveel van.
Wij zijn allemaal een keer of zes getest.
Zoon doet mee aan onderzoek van universiteit van Utrecht naar verspreiding onder middelbare scholieren.

Wij gaan morgen naar artis. Om 8 uur even testen en om 16 uur mogen we naar binnen. Ik twijfel over het nut van deze bizar dure fieldlabs. Maar heb er wel zin in.
We wonen vlakbij dus hebben een abonnement.

Dat klopt. Ik heb wel echt geknepen. Werd niets over gezegd. Alleen dat ik mijn hoofd iets naar achter moest doen. Keel vond ik niet vervelend. Nadien ook een bloedneus, maar dat heb ik makkelijk. Ik heb echt een gevoelige neus. Wat anderen met naaldenangst hebben, heb ik een beetje met dit testen. Bloed prikken, bloed geven, vaccinatie ... ik vind het allemaal prima. Ik vond dit echt velen malen vervelender.

Mijn dochter van 13 zag er enorm tegenop. Die van 10 niet. Gelukkig mocht de oudste wel een kindertest. Mocht zij ooit nog eens getest moeten worden, dan wel alleen met kindertest.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 12:33

Ik vond het de eerste twee keer ook vreselijk tot de derde keer de tester zei : ontspan je ogen.
Met knijpen zet je de boel in je neus blijkbaar dicht

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 12:38

Eleeke schreef:
Ik vond het de eerste twee keer ook vreselijk tot de derde keer de tester zei : ontspan je ogen.
Met knijpen zet je de boel in je neus blijkbaar dicht

Bedankt voor de tip! Dat verklaard misschien ook mijn bloedneus, al ben ik daar sowieso gevoelig voor. Ik moet eerlijk zeggen dat het dan gelijk een drempel is om jezelf nog een keer te laten testen. Nu heb ik het gedaan omdat de kinderen in quarantaine moesten en ik toch met ze moest rijden ... gewoon voor de zekerheid ondanks dat ik geen klachten heb en zelf niet in quarantaine hoefde.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 12:39

mysa schreef:

Nam aan dat het om volwassen kinderen ging en dat die toch wel een ticket naar 'n vakantiebestemming zouden boeken. Als ze tijdens die vakantie dan ook nog 'n paar dagen bij pa en ma kunnen logeren zijn ze overall gezien wellicht goedkoper uit.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 12:51

Kinderen met kleinkinderen, denk ik. En lang niet iedereen heeft het geld voor een vakantiebestemming buiten nl. Genoeg mensen die nog nooit gevlogen hebben. En soms is er zelfs geen vakantie binnen Nederland.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:10

Relaxed schreef:
Theoretisch hartstikke mooi dit, maar dit gaat toch niks veranderen?

https://nos.nl/artikel/2376832-vanaf-15 ... ebied.html

Eindelijk! Maar wat mij betreft volstaat testen voor vertrek en bij aankomst ook net zoals in andere landen verplicht is.

Wat handhaven betreft, in Polen word je dus serieus door de politie gecontroleerd of je wel thuis bent. Soms wel 3x op een dag. Werknemer van vrinden van ons zit daar thuis in quarantaine na paasweekend omdat zn vrouw positief was getest.

Zag laatst ook een filmpje van een grote gespierde jongeman die weigerde een mondkap te dragen in de super. Die werd na vriendelijk verzocht te zijn te vertrekken en wat grove taal keihard onderuit gehaald door een nog wat grotere beveiliger en over gedragen aan de politie. Ook in het Oostblok ergens.

Zijn daar best wel streng.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:16

mysa schreef:
KEn lang niet iedereen heeft het geld voor een vakantiebestemming buiten nl.

Inderdaad.
En nu helemáál niet met alle bijkomende kosten.
ën minder inkomsten voor legio gezinnen.

Verder is het nogal aanmatigend om dergelijke onkosten te bagetaliseren. Daarbij hééft Monique een veel economischer alternatief: Het is van de pot gerukt dat hoe de regels mbt reizen/vliegen zijn.
Als er maar geld uitgegeven wordt is het besmettingsrisico ineens minder van belang.

Het nagenoeg niet belemmerde/gecontroleerde werkverkeer wat hier genoemd wordt is een ander voorbeeld van datzelfde.

Groter belang versus individueel belang.
De economisch niet belangrijke individuele burger moet thuis blijven; koopt toch wel bij de locale supermarkt; kost de Staat niets.
Mensenréchten? Nááhh...

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:28

In Noorwegen ook. Daar willen ze precies weten waar je bent tijdens je quarantaine. Er zijn er nu ook veel die verplicht in quarantaine hotel moeten. De boetes zijn echt heel hoog.
Bij vertrek uit Noorwegen 2 x testen en bij terugkomst 4 x.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:58

Cookies schreef:
In Noorwegen ook. Daar willen ze precies weten waar je bent tijdens je quarantaine. Er zijn er nu ook veel die verplicht in quarantaine hotel moeten. De boetes zijn echt heel hoog.

Tegen :roll: prijzen.

Is in het hele Verre Oosten ook zo.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:02

elnienjo schreef:
mysa schreef:

Nam aan dat het om volwassen kinderen ging en dat die toch wel een ticket naar 'n vakantiebestemming zouden boeken. Als ze tijdens die vakantie dan ook nog 'n paar dagen bij pa en ma kunnen logeren zijn ze overall gezien wellicht goedkoper uit.

Onze kinderen zijn hier altijd welkom en we hebben altijd hun tickets al voor hen betaald, juist omdat wij degenen zijn die wilden emigreren. Maar zoals de regels nu zijn, mag je sowieso geen visite ontvangen, laat staan mensen uit het buitenland in je huis laten logeren.

Ik maak alleen de vergelijking tussen 2 mensen die zich willen verplaatsen ten opzichte van 11. Over het beperken van reisbewegingen gesproken. Bovendien zullen zij nog niet allemaal gevaccineerd zijn deze zomer en wij wel. En tot slot komen wij bijna nergens en hebben zij gewoon banen en moet er al twee naar school.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:02

Cookies schreef:

En dat schrikt af, een hele hoge boete icm controle.
De 95,- die het hier waarschijnlijk zal worden is niet een bedrag waar je enorm van schrikt. Ik geloof niet dat dat de motivatie zal zijn om in quarantaine te gaan. Normaal hoor je uit verantwoordelijkheidsgevoel gewoon volgens de regels in quarantaine te gaan. De mensen die dit niet doen moeten op een andere manier ‘gedwongen’ worden. Een hoge boete icm controles kan dan een optie zijn. Als de boete zo hoog is dat je het risico op een controle niet aandurft dan zijn die mensen eerder geneigd toch maar in quarantaine te gaan.

Hetzelfde vind ik voor die 25% besmette mensen die niet in isolatie gaan en gewoon de deur uit gaan.

Al vraag ik me wel af hoe dit precies zit. Als je a-symptomatisch bent en je laat op een rustig tijdstip zelf de hond uit, ontwijkt hierbij andere mensen en zoekt bewust een rustige plek op om te lopen, dan snap ik dat prima.

Laatst had ik het er over met de moeder van een teamgenootje van mijn dochter. Heel het gezin van besmet. Alleen de vader lichte klachten, kind en moeder helemaal niks behalve reuk en smaak weg. Het voelde veel verantwoorder om zelf de hond uit te laten. Gelijk richting wat buitenaf om de ruimte te hebben en mensen ontwijken. Anders moet je iemand 4 x per dag vragen de hond uit te laten en steeds een riem + hond te overhandigen die heel de dag in een huis zit met 3 besmette mensen. De hond wordt geaaid natuurlijk, de riem gepakt enz.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:06

Ik wil best die 95 euro p.p betalen, maar als je daarnaast nog 2 PCR-testen a 130 euro moet doen, terwijl je al gevaccineerd bent, vraag ik me toch af waar we mee bezig zijn. Komend uit een zeer beschermende omgeving met lage besmettingscijfers in de eigen auto met een overnachting in hotels waar zeer strenge regels zijn.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:08

MoniqueT schreef:
Ik wil best die 95 euro p.p betalen, maar als je daarnaast nog 2 PCR-testen a 130 euro moet doen, terwijl je al gevaccineerd bent, vraag ik me toch af waar we mee bezig zijn. Komend uit een zeer beschermende omgeving met lage besmettingscijfers in de eigen auto met een overnachting in hotels waar zeer strenge regels zijn.

Dat snap ik, als je juist al gevaccineerd bent!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:12

We gaan sowieso niet voor we volledig gevaccineerd zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:40

MoniqueT schreef:
We gaan sowieso niet voor we volledig gevaccineerd zijn.

Dat beschermt júllie waarschijnlijk tegen de meest ernstige gevolgen. Heel fijn doch een PCR test is nog steeds nodig omdat het niet uitsluit dat je herbesmet bent en besmettelijk.

Wederom is míjn mening dat wanneer de kwestbare groepen gevaccineerd zijn, we van de hele beperkende en geldkloppende zooi moeten afzien.
Wie zich wil vaccineren; prima.
Bepekingen tegen import van buíten de EU; verstandig.
Het is namelijk niets tíjdelijks.
Zo snel mogelijk de kwestbaren vaccineren en dan vérder ...