Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 07:04

lenaa_tje schreef:
CharleyT schreef:
Ik vul niks is, maar geef door wat bedrijven en instellingen doe, en waarom ze dat doen. Niks geheims aan trouwens. Woordvoerders leggen het uit aan de pers.

Oh dat geloof ik wel maar dat is bij het umcg gewoon niet de reden. Dus dat klopt gewoon niet.

Joh, als jij graag wil dat het niet klopt, prima. Maar Nederland heeft meer instellingen/bedrijven dan het UMCG.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 07:06

Dat zeg ik dus niet. Juist niet jij reageert op een bericht over het umcg wat heel specifiek die sneltesten heeft ingekocht... hoe en wat is nog niet bekend.
Umcg test nu ook voor de ggd in hun lab.

purny

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 09:31

Dussss... er zijn sneltesten beschikbaar, maar er moet natuurlijk wel eerst even een aantal weken gekeken worden naar wie deze moeten gaan...
Ik kan daar dus echt pislink om worden. Er is geen weken tijd beschikbaar.
De testen moeten gewoon nu worden ingezet voor de eerste mensen die bellen met klachten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 09:38

Maar is dat niet inherent aan hoe het werkt in NL?
Stel je voor dat 1 iemand mag bepalen waar die testen naartoe gaan, en dat is dan precies niet een partij of groep die het het hardst nodig heeft...
Ik ben niet heel goed in politiek enzo, maar dat is toch een beetje de basis? Veel groepjes, veel meningen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:08

Ja Cer, dat klopt wel. En dat vind ik ook wel terecht. Alleen hadden ze dit misschien al eerder kunnen bedenken. Volgens mij hield iedereen er wel min of meer rekening mee dat er in de herfst wel eens een tweede golf zou kunnen komen, dus daar had al een plan voor moeten zijn. Welke groepen voor gaan zouden dan ook al in beeld zijn lijkt mij. Maar goed, misschien is het allemaal niet zo simpel als ik nu denk...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:15

purny schreef:
Dussss... er zijn sneltesten beschikbaar, maar er moet natuurlijk wel eerst even een aantal weken gekeken worden naar wie deze moeten gaan...
De testen moeten gewoon nu worden ingezet voor de eerste mensen die bellen met klachten.

Vriendin werkt alweer bijna 3 maanden om mensen die bellen (en hun directe contacten) te laten testen.
Over Spanje meer dan 2000 van deze ´rastreadores´.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:23

Cer schreef:
Stel je voor dat 1 iemand mag bepalen waar die testen naartoe gaan, en dat is dan precies niet een partij of groep die het het hardst nodig heeft...
Ik ben niet heel goed in politiek enzo, maar dat is toch een beetje de basis? Veel groepjes, veel meningen?

In een normale situatie wel... maar nu even niet.
Het kabinet loopt dan ook weer lekker achter de feiten aan en is op deze manier medeverantwoordelijk voor het aantal besmettingen en de besmettingen die oplopen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:30

purny schreef:
Cer schreef:

In een normale situatie wel... maar nu even niet.
Het kabinet loopt dan ook weer lekker achter de feiten aan en is op deze manier medeverantwoordelijk voor het aantal besmettingen en de besmettingen die oplopen.

Ik kan ook niet anders concluderen dat er vanaf het begin van deze crisis al achter de feiten is aangelopen. Nu balanceren we ook al weer op het randje als je ziet hoe snel het aantal besmettingen de laatste dagen op loopt. Ze hebben de hele zomer de tijd gehad om de testcapeciteit op orde te krijgen. Maar aan het begin van het najaar gimg het alweer mis.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:36

purny schreef:

Eerste mensen die bellen met klachten? Nou, liever niet. Er zijn doelgroepen waar die testen heel wat harder nodig zijn, dan bij jan-op-de-hoek voor wie 10 dagen thuis zitten welliswaar vervelend is, maar dat is het ook.
Zet ze maar in bij de vitale beroepen, bij familie van patiënten in de ziekenhuizen die verkouden zijn en daardoor geen fatsoenlijk afscheid kunnen nemen, in de verpleeghuizen enz.

En zo zal iedereen daar vanuit zijn eigen visie anders naar kijken. Ik snap dus wel dat daar over vergadert moet worden en afwegingen moeten worden gemaakt.
Maar m.i. hadden ze dat al lang kunnen doen, die testen zijn niet gisteren ineens uit de lucht komen vallen, dit proces loopt al een hele tijd.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:44

secricible schreef:
Eerste mensen die bellen met klachten? Nou, liever niet. Er zijn doelgroepen waar die testen heel wat harder nodig zijn, dan bij jan-op-de-hoek voor wie 10 dagen thuis zitten welliswaar vervelend is, maar dat is het ook.
Zet ze maar in bij de vitale beroepen, bij familie van patiënten in de ziekenhuizen die verkouden zijn en daardoor geen fatsoenlijk afscheid kunnen nemen, in de verpleeghuizen enz.

En zo zal iedereen daar vanuit zijn eigen visie anders naar kijken. Ik snap dus wel dat daar over vergadert moet worden en afwegingen moeten worden gemaakt.
Maar m.i. hadden ze dat al lang kunnen doen, die testen zijn niet gisteren ineens uit de lucht komen vallen, dit proces loopt al een hele tijd.

En Jan op de hoek gaat vervolgens gewoon naar buiten waardoor de verspreiding nog sneller toeneemt. Dat is dus wat er nu immers ook al gebeurt.

Dit was nooit een probleem geweest als ze dit in de zomer goed geregeld hadden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:50

Ja, dus ben ik voor een App die gelijk controleert of iemand thuis blijft :j Huppekkee.. dat gezeik van die mensen over vrijheidsberoving en failissementen.. Omdat zij lekker in de rondte blijven wandelen want Corona is een leugen, gaan nu al die zaken failliet. En zij maar feestjes vieren lekker en ondertussen zeiken dat je hier niks meer mag want dictatuur.. stelletje jankstruiken..

:+

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:51

Loretta schreef:
En Jan op de hoek gaat vervolgens gewoon naar buiten waardoor de verspreiding nog sneller toeneemt. Dat is dus wat er nu immers ook al gebeurt.

Dit was nooit een probleem geweest als ze dit in de zomer goed geregeld hadden.

Maar dát is natuurlijk ook bizar.. Hoeveel maken zo'n paar dagen binnen nou uit op een mensenleven?
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook erg vervelend als ik m'n huis niet uit mag, maar zou bij een positieve test of bij contact met een besmette persoon absoluut niet naar buiten gaan..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:52

Cer schreef:
Ja, dus ben ik voor een App die gelijk controleert of iemand thuis blijft :j Huppekkee.. dat gezeik van die mensen over vrijheidsberoving en failissementen.. Omdat zij lekker in de rondte blijven wandelen want Corona is een leugen, gaan nu al die zaken failliet. En zij maar feestjes vieren lekker en ondertussen zeiken dat je hier niks meer mag want dictatuur.. stelletje jankstruiken..

Haha, het klinkt niet aardig maar ik ben het wel met je eens.

Aan de andere kant, voordat er getest is moet je ook thuis blijven, maar dan heb je niks aan die app. Dus als je je niet laat testen of de dagen daarvoor is er niemand die je kan controleren. Dat zijn ook de gevaarlijke situaties

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:54

Vraag mij af of Jan zich überhaupt laat testen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-20 10:55

Ik vraag me af of Jan uberhaupt die app op zn telefoon zet.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:57

Denk het niet want door die Jannen verspreid het zich nu zo.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:58

Dat allemaal inderdaad.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:59

Ik wil niet flauw zijn over Jan, die nu een soort Coronavariant van Karin even wordt zeg maar, maar ik denk dat díe Jan inderdaad geen app installeert, zich niet laat testen, niet thuisblijft, wel naar oma gaat, wel naar de kroeg gaat, geen mondkapje draagt, lekker knuffelt en ondertussen met zn grote bek in de krant op faceboek gaat roepen dat je in nederland he-le-maal niks meer mag en dat Rutte een dictator is..
Echt, ik ben ZO klaar met die lui... niet normaal hoe dom echt.. _-:(

Edit: niet in de krant natuurlijk want de media is een leugenaar.. :')

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 11:02

Klinkt onaardig maar heeft het ook niet te maken dat die enorme antimensen in bv Den Haag teveel vrije tijd hebben en niet al te slim zijn

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 11:04

Maar Loretta, als Jan zich laat testen en Jan heeft binnen een uur de uitslag dan zal Jan zich sneller laten testen dan wanneer Jan heel lang op de uitslag moet wachten

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 11:05

Nee want Jan vindt het onzin en heeft nergens last van..

Een Jan die wel erin gelooft laat zich ook met gewone test testen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 11:25

Wat betreft sneltesten zijn ze voor verpleeghuizen natuurlijk wel linke soep. Wanneer je medewerkers met klachten hebt laat testen en er ontspringt er eentje de dans, wel positief maar negatief getest dan schiet het zijn doel voorbij. Daar is de gewone test ook nodig. Maar wanneer er op andere plaatsen, waar minder gevaar dreigt bij een besmet persoon veel meer met de sneltest word gewerkt komt er ruimte om zorgpersoneel heel snel te testen met de reguliere test.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 11:25

Ok, de NL regering is bepaald niet doortastend in dit. Dat is zo sinds het begin en het is onvoorstelbaar dat het evidente probleem van de naderende herst de hele zomer niet effectief is voorbereid.
Punt helder, volgende stap.

Het ís een erg lastig probleem en de verschillende aanpakken in de verschillende landen hebben allemaal verschillende specifieke problemen opgeleverd.
Inmiddels is er een half jaar en meer dan een miljoen doden aan ervaring.
Onder de streep is helder dat het zin heeft om handen desinfecteren, afstand houden en masker dragen de infectiekans vermindert. Dat zou verplicht moeten worden omdat een lagere infectiekans meer activiteit/mobiliteit mogelijk maakt.

Een ander ervaringsgegeven is dat de oudere bevolkingsgroepen 10x meer ontvankelijk voor besmetting dan de jongere. Dat ze tot 300 keer hoger mortaliteit hebben dan de jongere.
Dít maakt gemiddelde en modale cijfers vrijwel onbruibaar.
Het lijkt evident dat het zin heeft om de meest kwetsbare groep te beschermen en de rest vrijer te laten.
Maar hoé. Dat nog afgezien van de politieke (on)mogelijkheden.

Het lijkt dat een efficient testen, traceren en meer testen de tweede te verplichten maatregel is naast de drie verspreidingsremmers. De eminente griepgolf gaat de symptomen onherkenbaar maken.

Met nog 90% van de bevolking te gaan, KÁN risico op oncontroleerbare exponentiële verspreiding niet gelopen worden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 11:30

MyWishMax schreef:
Cer schreef:

Haha, het klinkt niet aardig maar ik ben het wel met je eens.

Aan de andere kant, voordat er getest is moet je ook thuis blijven, maar dan heb je niks aan die app. Dus als je je niet laat testen of de dagen daarvoor is er niemand die je kan controleren. Dat zijn ook de gevaarlijke situaties

Maar als Jan slim is, doet ie z'n mobiel uit, laat m op tafel liggen en gaat het huis uit zonder mobiel.
Blijft lastig om dwarsliggers bij te sturen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 11:31

Maar onder de meest kwetsbare groepen zitten ook jongeren, of mensen met kwetsbare kinderen. Of mensen die in de zorg werken met de meest kwetsbaren enz. Dat ga je gewoon niet redden met de "rest" loslaten.
Je hebt ook nog te maken met de verantwoordelijkheid die iedereen heeft. Zolang mensen met klachten vrolijk blijven doorlopen en zich niet aan de basisregels houden die nu gelden helpt testen ook niet veel. :n

100% van de mensen testen die klachten heeft zou de ideale wereld zijn. Maar er zijn best veel mensen die zich niet willen laten testen, en blijven doorlopen met klachten.