Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sizzle schreef:purny schreef:Mijn oma mag welgeteld 10 minuten iemand achter het glas zien... zij zit in een verpleeghuis.
Dat is echt onmenselijk, letterlijk een gevangenis.
Dat glas is 1 ding, maar de wekker erbij....triest
mvdende schreef:En toch zal het wel moeten willen we de oudere beschermen tegen corona. Want als we heel leuk "alles" weer gaan opstarten zoals restaurant en pretpark, dierentuin, musea enz dan is de kans dat een bezoeker het virus mee naar binnen neemt in een verzorgingshuis ook een heel stuk groter.
En alles dicht laten alleen om de oudere en kwetsbare meer vrijheid te geven moeten we voor de economie ook niet willen. Want dan moeten we in een lockdown blijven totdat er een vaccin is en deze aan de meerderheid van de kwetsbare groepen is toegediend.
Ik ben echt vóór vrijheid voor het grootste gedeelte van Nederland en de kwetsbare groepen beschermen door bijvoorbeeld geen bezoek.
Of nou ja, wel bezoekers, maar inderdaad afgescheiden door middel van glas of plastic oid.
Is sneu voor de oudjes, maar het is niet anders.
En inderdaad meer contact via video bellen.
En zeg nou niet "dat kunnen die oudjes niet" want dat is wel aan te leren.
Zelfs mijn oma, die het begrip SMS nog niet snapt, heeft sinds vorige week een smartphone.
Dat gaat nog niet helemaal van een leien dakje, maar gaat wel goed komen met wat hulp van haar vriendin.
Nooit gedacht dat oma een smartphone zou krijgen, maar ze heeft er één! (En "wij" voornamelijk mijn ouders, zullen dat ding nog wel een aantal keer opnieuw in moeten stellen, want oma drukt op allerlei knopjes)
Sheran schreef:Ik snap echt niet wanneer we de economie boven menselijkheid zijn gaan stellen. Ik vind het best erg.
mvdende schreef:Wat willen jullie dan?
Alles en iedereen in complete lockdown totdat de meerderheid een vaccin heeft gehad? Alles stil leggen voor minimaal 2 jaar?
Wat is jullie oplossing dan? Ben ik echt benieuwd naar...
Dat het mogelijk moet zijn om een bewoner van een verzorgingshuis tijdelijk bij familie onder te brengen terwijl zijn/haar kamer voor diegene beschikbaar blijft, ben ik het zeker mee eens.
Maar bezoekers gewoon zoals altijd toestaan in de verzorgingshuizen, is in mijn ogen echt niet mogelijk.
Daarnaast bijvoorbeeld het ouderen uurtje in de AH, tussen 7-8 vind ik ook een goed idee en misschien is dit wel uit te breiden naar méér winkels?
1 uurtje voor of 1 uurtje na sluitingstijd open voor kwetsbare groepen, 65+ en "aantoonbaar" mensen met gezondheidsproblemen
Bezoekers in de verzorgingshuizen achter plexiglas oid, en dan niet 10 minuten maar een uurtje per keer, 2x per week ofzo.
mvdende schreef:En toch zal het wel moeten willen we de oudere beschermen tegen corona. Want als we heel leuk "alles" weer gaan opstarten zoals restaurant en pretpark, dierentuin, musea enz dan is de kans dat een bezoeker het virus mee naar binnen neemt in een verzorgingshuis ook een heel stuk groter.
En alles dicht laten alleen om de oudere en kwetsbare meer vrijheid te geven moeten we voor de economie ook niet willen. Want dan moeten we in een lockdown blijven totdat er een vaccin is en deze aan de meerderheid van de kwetsbare groepen is toegediend.
Ik ben echt vóór vrijheid voor het grootste gedeelte van Nederland en de kwetsbare groepen beschermen door bijvoorbeeld geen bezoek.
Of nou ja, wel bezoekers, maar inderdaad afgescheiden door middel van glas of plastic oid.
Zelfs mijn oma, die het begrip SMS nog niet snapt, heeft sinds vorige week een smartphone.
Dat gaat nog niet helemaal van een leien dakje, maar gaat wel goed komen met wat hulp van haar vriendin.
Nooit gedacht dat oma een smartphone zou krijgen, maar ze heeft er één! (En "wij" voornamelijk mijn ouders, zullen dat ding nog wel een aantal keer opnieuw in moeten stellen, want oma drukt op allerlei knopjes)
lenaa_tje schreef:Tja ik vond het wel terecht wat de ouderenbond stelde waarom moet het ervoor of erna waarom niet gewoon van 12 tot 1 . Waarom de ouderen de uitzondering laten zijn.
elnienjo schreef:mvdende schreef:En toch zal het wel moeten willen we de oudere beschermen tegen corona. Want als we heel leuk "alles" weer gaan opstarten zoals restaurant en pretpark, dierentuin, musea enz dan is de kans dat een bezoeker het virus mee naar binnen neemt in een verzorgingshuis ook een heel stuk groter.
Maar die mensen die in de zorg werken staan ook allemaal volgende week met hun koters bij de Efteling. Die nemen het virus dan net zo hard weer mee het verzorgingstehuis in.
CharleyT schreef:Twee dingen kloppen niet, alle zorgmedewerkers staan Niet met hun kinderen bij de Efteling, da's een aanname, en ten tweede, ze zijn niet gelijk besmet.
Beetje stemmingmakerij vind ik.
elnienjo schreef:lenaa_tje schreef:Tja ik vond het wel terecht wat de ouderenbond stelde waarom moet het ervoor of erna waarom niet gewoon van 12 tot 1 . Waarom de ouderen de uitzondering laten zijn.
Omdat er dan 's nachts nergens iemand aan heeft gezeten en zij dus schone karretjes en producten kunnen kopen. Ik vind het een prima oplossing voor ouderen/kwetsbaren.
Als ze ook nog mensen als bewaking moeten inhuren om tussen 12-1 de jongeren te weren, dan betaal je binnen no time een godsvermogen voor je boodschappen. Ook nu hebben ze geen echte handhavers en laten ze gewoon koppels of mensen met een kind binnen. Niemand durft in te grijpen.
lenaa_tje schreef:Dat verschilt dan per super. Hier maken ze de hele dag karretjes schoon en als jij communiceert en mensen went aan het feit dat de winkel dan niet beschikbaar is dan moet dat gewoon kunnen. Waarom iemand van 75 dwingen om tussen 7 en 8 boodschappen te doen. Misschien slaapt iemand wel altijd uit na een wel verdiend pensioen. Vergeet niet dat heel veel ouderen veelal vrijwilligerswerk doen. Voor hun valt ook alles weg hè. Waarom is dat voor hun minder erg. Hier hadden ze een supermarkt die namelijk bejaarden weigerde om 12 uur. Belachelijk.
neetoch schreef:En toch vraag ik mij steeds vaker af of de maatregelen er wel echt zijn om de ouderen te beschermen.
Je zet ze allemaal in de "gevangenis", hutje klutje, mogen niet meer naar buiten of iemand zien, om vervolgens het zorgpersoneel zonder!! Bescherming (Die daar helemaal niets aan kunnen doen trouwens) het virus naar binnen te laten brengen.
Ik krijg daar een ontzettende vieze smaak van in mijn mond.
purny schreef:Volgens mij staat het welzijn van de mensheid nog altijd boven de economie... En dat je bepaalde bevolkingsgroepen wilt beschermen moet naar mijn idee niet gaan op het buitensluiten van andere groepen. Verstandelijk beperkten die door de regels niet naar een dagbesteding kunnen.
Dat alles zo langzamerhand open gaat met mate wil niet zeggen dat het zo blijft.
neetoch schreef:En toch vraag ik mij steeds vaker af of de maatregelen er wel echt zijn om de ouderen te beschermen.
Je zet ze allemaal in de "gevangenis", hutje klutje, mogen niet meer naar buiten of iemand zien, om vervolgens het zorgpersoneel zonder!! Bescherming (Die daar helemaal niets aan kunnen doen trouwens) het virus naar binnen te laten brengen.
Ik krijg daar een ontzettende vieze smaak van in mijn mond.
elnienjo schreef:lenaa_tje schreef:Dat verschilt dan per super. Hier maken ze de hele dag karretjes schoon en als jij communiceert en mensen went aan het feit dat de winkel dan niet beschikbaar is dan moet dat gewoon kunnen. Waarom iemand van 75 dwingen om tussen 7 en 8 boodschappen te doen. Misschien slaapt iemand wel altijd uit na een wel verdiend pensioen. Vergeet niet dat heel veel ouderen veelal vrijwilligerswerk doen. Voor hun valt ook alles weg hè. Waarom is dat voor hun minder erg. Hier hadden ze een supermarkt die namelijk bejaarden weigerde om 12 uur. Belachelijk.
De meeste ouderen zijn juist vroeg op. Boodschappen doen moet voor niemand een uitje zijn, dan mis je je doel nog steeds. Voor veel ouderen doen de kinderen de boodschappen. Zelf sta ik dus om 8 uur gelijk na het ouderenuurtje in de Appie en haal gelijk voor m'n moeder.
lenaa_tje schreef:Heb ik het over een uitje? Nee ik heb het over dat ik het vreemd vinden iemand te dwingen zijn ritme te veranderen. Dat ritme is al totaal anders door de dingen te veranderen.
Dat volgens jou de meeste ouderen vroeg opstaan betekend niet dat je de hele groep daaronder kan schuiven. Ik vind iets aanbieden prima. Iemand dwingen of weigeren op een ander tijdstip vind ik belachelijk.
elnienjo schreef:lenaa_tje schreef:Heb ik het over een uitje? Nee ik heb het over dat ik het vreemd vinden iemand te dwingen zijn ritme te veranderen. Dat ritme is al totaal anders door de dingen te veranderen.
Dat volgens jou de meeste ouderen vroeg opstaan betekend niet dat je de hele groep daaronder kan schuiven. Ik vind iets aanbieden prima. Iemand dwingen of weigeren op een ander tijdstip vind ik belachelijk.
Het is niet verboden om als 65-plusser gedurende de rest van de dag bij Appie te komen. Het is gewoon extra service dat ze dat uurtje eerder open gaan zodat mensen die bang zijn wél gewoon in een net schoongemaakte en vooral rustige winkel komen.
lenaa_tje schreef:Heb ik het over een uitje? Nee ik heb het over dat ik het vreemd vinden iemand te dwingen zijn ritme te veranderen. Dat ritme is al totaal anders door de dingen te veranderen.