Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 19:37

sureido schreef:
Ann schreef:
@sureido,
Wat als het dan nog niet veilig is qua besmettingsgevaar om het sociale leven weer op te pakken? Hoe ga je daar mee om?

Zie ik dan wel weer.

Op dit moment is het met alles we moeten zien hoe het precies loopt. Eigenlijk is niets zeker.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 19:40

Zwitserland gaat het samenscholingsverbod controleren via de gsm's van de inwoners.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 19:41

MarliesR schreef:
Dit staat op de NOS liveblog.

Roche: recept staat op internet
De Zwitserse farmaceut Roche laat in gesprek met de NOS weten dat laboratoria het recept voor een vloeistof die nodig is voor coronatests van het internet kunnen halen. "Het recept waar u het over heeft, is een algemeen recept dat bekend is bij microbiologen. Het staat hen vrij om de vloeistof te ontwikkelen", zegt een Roche-woordvoerder.

Voor de veiligheid, de kwaliteit en de betrouwbaarheid raadt Roche echter aan de vloeistof bij het bedrijf te kopen. "Buiten de Roche-omgeving kunnen we de kwaliteit en de betrouwbaarheid niet garanderen."

Eerder was er bij Roche een tekort, maar dat is inmiddels opgelost. Wel waarschuwt het bedrijf dat er veel vraag naar is. "Voor nu hebben we genoeg op voorraad."

Ik had gelezen dat het om de exacte verhoudingen gaat. Die moeten zij geven om de vloeistof met hun apparatuur te kunnen gebruiken, anders zijn de testen niet betrouwbaar. Dat zeggen ze zelf eigenlijk ook.

Klinkt alsof ze zich eruit proberen te banketstaaf. En dat zal ze wel lukken ook als ze nu weer kunnen leveren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 19:41

moonfish13 schreef:
Dit is zo simpel maar zeer waarschijnlijk in heel veel landen een levensreddend apparaat!!

Bedenk eens wat dit voor het rode kruis kan betekenen straks!
Je kunt narcose intraveneus toedienen en beademen met dit ding, dat houdt in dat ze veel meer mensen kunnen opereren.
En daarna beademen, fantastisch.

Tijdens een grote crisis worden altijd de beste uitvindingen gedaan. Dit beademingsapparaat zit maar even weer in de pocket.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 19:42

@SinneJ

Ik zeg alleen dat ik merk dat hier mensen zelfs zich afvraagt of ze kunnen gaan paardrijden, terwijl ik als ik naar buiten kijk toch echt een heel ander beeld zie.

Het heeft ook niks met een verwend kind te maken, het heeft ermee te maken dat je ook aan de ondernemers moet denken. Nogmaals, zie jij het voor je dat de horeca en winkels als voorbeeld een jaar dicht blijven? Dat bedrijven failliet gaan omdat werknemers niet komen? Ik zeg dat dit gewoon niet kan, dan sterven mensen aan de hongersnood ipv aan Corona.

En verder weet jij heel weinig over dat ik ‘letterlijk alleen mijn vrienden niet kan zien’ want er zijn heel veel meer dingen die ik nu niet meer kan doen en die ik even erg vind. Voorop bijvoorbeeld naar de universiteit gaan, die nu tot september dicht is. Krijg nog wel tentamens maar ik kan me thuis gewoon niet goed concentreren met studeren. Om maar als klein voorbeeld te noemen. En ik ben blij dat jij wel zo leeft (waarom voel je je dan aangesproken?!) maar er zijn al genoeg mensen verjaagd hier die net een beetje een andere mening hebben.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 19:45

sureido schreef:
@SinneJ

Ik zeg alleen dat ik merk dat hier mensen zelfs zich afvraagt of ze kunnen gaan paardrijden, terwijl ik als ik naar buiten kijk toch echt een heel ander beeld zie.

Het heeft ook niks met een verwend kind te maken, het heeft ermee te maken dat je ook aan de ondernemers moet denken. Nogmaals, zie jij het voor je dat de horeca en winkels als voorbeeld een jaar dicht blijven? Dat bedrijven failliet gaan omdat werknemers niet komen? Ik zeg dat dit gewoon niet kan, dan sterven mensen aan de hongersnood ipv aan Corona.

En verder weet jij heel weinig over dat ik ‘letterlijk alleen mijn vrienden niet kan zien’ want er zijn heel veel meer dingen die ik nu niet meer kan doen en die ik even erg vind. Voorop bijvoorbeeld naar de universiteit gaan, die nu tot september dicht is. Krijg nog wel tentamens maar ik kan me thuis gewoon niet goed concentreren met studeren. Om maar als klein voorbeeld te noemen. En ik ben blij dat jij wel zo leeft (waarom voel je je dan aangesproken?!) maar er zijn al genoeg mensen verjaagd hier die net een beetje een andere mening hebben.

Je mag die mening hebben, maar je helpt jezelf niet met voortdurend te vechten tegen dingen die onzeker en hoogstwaarschijnlijk onvermijdelijk zijn.

Daarnaast is er niet meteen hongersnood als restaurants en winkels failliet gaan. Dat is erg voor die mensen, maar er zit erg veel kapitaal in onze samenleving. Het kan zijn dat we een tijd niet allemaal 2 keer per jaar op vakantie kunnen omdat dat geld in eten steekt, maar sterven gaan we niet.

Je kan wel roepen dat je terug wil naar hoe het was, maar dat virus heeft er geen boodschap aan en tegen dat iedereen dat beseft en klaar is met het ontkennen van de realiteit, is er heel veel schade toegebracht die vermeden had kunnen worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 19:50

Marie_Anne schreef:
MarliesR schreef:
Dit staat op de NOS liveblog.

Roche: recept staat op internet
De Zwitserse farmaceut Roche laat in gesprek met de NOS weten dat laboratoria het recept voor een vloeistof die nodig is voor coronatests van het internet kunnen halen. "Het recept waar u het over heeft, is een algemeen recept dat bekend is bij microbiologen. Het staat hen vrij om de vloeistof te ontwikkelen", zegt een Roche-woordvoerder.

Voor de veiligheid, de kwaliteit en de betrouwbaarheid raadt Roche echter aan de vloeistof bij het bedrijf te kopen. "Buiten de Roche-omgeving kunnen we de kwaliteit en de betrouwbaarheid niet garanderen."

Eerder was er bij Roche een tekort, maar dat is inmiddels opgelost. Wel waarschuwt het bedrijf dat er veel vraag naar is. "Voor nu hebben we genoeg op voorraad."

Ik had gelezen dat het om de exacte verhoudingen gaat. Die moeten zij geven om de vloeistof met hun apparatuur te kunnen gebruiken, anders zijn de testen niet betrouwbaar. Dat zeggen ze zelf eigenlijk ook.

Klinkt alsof ze zich eruit proberen te banketstaaf. En dat zal ze wel lukken ook als ze nu weer kunnen leveren.

Het is echt zo simpel, geloof me, ik kan zelf ook een QPCR draaien. Het gaat hier puur om de certificaten voor in vitro diagnostiek.
Als je het ergens anders zonder certificaat koopt of bij elkaar pipetteert is het geen gevalideerd process en kan er meer variatie zijn en inderdaad minder betrouwbaar. Daarom schreef ik eerder dat het wellicht een idee is om de eerste test met HTK middelen te doen en de 2e met het origineel.
Maar moeilijk is het niet.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 19:51

Hier in Nederland wel, maar er zijn delen in sommige landen die leven van toerisme.

Maar ik ga verder niet meer in discussie, prima dat jij vind dat het een jaar gaat duren, daar gaan we het toch niet over eens worden en ook niet over hoe we erin staan. Ik ga namelijk voor mijzelf uit dat het in juni al een stuk beter is dan nu want daar word ik zelf vrolijker van dan van het negatieve uit te gaan. :)

Mungbean

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 19:52

Overigens moet de overheid dan wel specifiek toestaan dat niet gecertificeerde labs, met niet gecertificeerde middelen de test doen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 19:53

Ik heb nergens gezegd dat het een jaar gaat duren, weet ik veel... Ik zeg dat we moeten stoppen met maar te willen willen willen en eens een keer blij zijn met wat we (nog) hebben hebben hebben, zoals onze gezondheid hopelijk.

Ik hoop met je mee dat het tegen juni beter gaat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 19:57

SinneJ schreef:
Ik heb nergens gezegd dat het een jaar gaat duren, weet ik veel... Ik zeg dat we moeten stoppen met maar te willen willen willen en eens een keer blij zijn met wat we (nog) hebben hebben hebben, zoals onze gezondheid hopelijk.

Ik hoop met je mee dat het tegen juni beter gaat.

Gezondheid is wel mijn allergrootste zorg op het moment. Dat is nu het belangrijkste.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:00

Pandora2 schreef:
Zwitserland gaat het samenscholingsverbod controleren via de gsm's van de inwoners.

Dat is een forse stap. Heb je ook een bron waar dat te lezen en controleren valt?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:02

Tanya schreef:
Pandora2 schreef:

Dat is een forse stap. Heb je ook een bron waar dat te lezen en controleren valt?

Ik heb het ook gelezen idd.
Dan kun je ook je mobiel thuislaten of denk ik te simpel?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:04

Ik ben het volledig met sureido eens.

Tot 6 april was nog te "overleven" tot 1 juni zou al veel ergernis oproepen en veel financiële problemen in de toeristische sector.

Als het veel langer dan 1 juni gaat duren, dan zijn de financiële gevolgen niet te overzien én zijn de meeste mensen het goed zat! Mensen gaan dan pogingen doen om onder het beleid uit te komen, bijvoorbeeld door eten af te halen en voor de stoep van het restaurant op gaan eten. Of met mooi weer het eten in een parkje opeten.

Als het straks écht mooi weer gaat worden, houdt je mensen echt niet meer binnen in huis en/Of tuin. Dan trekken ze eropuit om te gaan recreëren.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:06

Campings in Twente sluiten!
https://www.rtvoost.nl/nieuws/328167/Ex ... n-gesloten

Heel verstandig.
Zeeland was al gesloten. Ik hoop dat de rest volgt.
Heel banketstaaf voor de sector. Maar de horeca moet ook sluiten tot 6 april. En daarna hoopt de horeca dat ze weer open mogen.
Ik heb me boos en bezorgd gemaakt dat mensen uit corona getroffen gebied met de caravan op pad wilden.
Notabene mensen die ze kennen zijn er door overleden en buren in quarantaine.
Een van de ouders werkzaam in sector waar risico op besmetting groot is.
En pubers in huis die de gebruikelijke bijbaantjes hebben.

Wat een verstand om dan naar de camping te willen gaan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:07

tienus63 schreef:
Campings in Twente sluiten!
https://www.rtvoost.nl/nieuws/328167/Ex ... n-gesloten

Heel verstandig.
Zeeland was al gesloten. Ik hoop dat de rest volgt.
Heel banketstaaf voor de sector. Maar de horeca moet ook sluiten tot 6 april. En daarna hoopt de horeca dat ze weer open mogen.
Ik heb me boos en bezorgd gemaakt dat mensen uit corona getroffen gebied met de caravan op pad wilden.
Notabene mensen die ze kennen zijn er door overleden en buren in quarantaine.
Een van de ouders werkzaam in sector waar risico op besmetting groot is.
En pubers in huis die de gebruikelijke bijbaantjes hebben.

Wat een verstand om dan naar de camping te willen gaan.

Dat is ook zorgelijk. De gebieden waar nu weinig besmettingen zijn moeten niet opeens massaal bezocht worden door Brabanders.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:09

Ik voel me als Brabander wel een beetje gepest zo soms! :Y) :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:11

Tanya schreef:
Pandora2 schreef:

Je moet het wel in de juiste context plaatsen.
Op het moment zijn de regels vrij losjes en kun je gewoon naar buiten.
Ze willen met de telefoon gegevens kijken of mensen een beetje braaf zijn of toch in grote groepen dingen ondernemen. Als het lastste het geval is dan willen ze over op meer dringende maatregelen. Dus eigenlijk is het vooral positief vind ik.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:16

Sizzle schreef:
Marie_Anne schreef:

Het is echt zo simpel, geloof me, ik kan zelf ook een QPCR draaien. Het gaat hier puur om de certificaten voor in vitro diagnostiek.
Als je het ergens anders zonder certificaat koopt of bij elkaar pipetteert is het geen gevalideerd process en kan er meer variatie zijn en inderdaad minder betrouwbaar. Daarom schreef ik eerder dat het wellicht een idee is om de eerste test met HTK middelen te doen en de 2e met het origineel.
Maar moeilijk is het niet.

Dit zei in het artikel van FTM iemand van de GGD Amsterdam erover. Ik heb er zelf geen verstand van, maar ga er van uit dat deze mevrouw niet zomaar wat kletst toch?

Citaat:
Mariken van der Lubben legt uit hoe dat op haar laboratorium in Amsterdam werkt: ‘We hebben één machine van Roche waarbij we van hen afhankelijk zijn voor de vloeistof. Daarnaast kunnen we ook handmatig werken. Hiervoor hebben we een mogelijk moeilijk verkrijgbare lysisbuffer nodig, maar die kunnen we desnoods zelf maken.’ Ze legt uit dat een laboratorium de nieuwe vloeistof eerst moet valideren – dat wil zeggen: een uitgebreid testproces doorlopen om aan te tonen dat deze buffer precies hetzelfde doet als die van Roche. Dit om te voorkomen dat de zelfgemaakte lysisbuffer bijvoorbeeld niet alleen de celwand kapot maakt, maar ook het virus zelf ‘onleesbaar’ maakt.

Het zou voor de laboratoria die met Roche-machines werken daarom ideaal zijn om over het precieze recept van Roches lysisbuffer te beschikken. Maar die informatie is alleen bij Roche bekend. Hoewel de chemische bestanddelen gewoon in de bijsluiter van Roches lysisbuffer staan opgesomd, ontbreken de precieze verhoudingen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:17

Pandora2 schreef:

Heb jij een bron? Ik wil graag meer lezen hierover, maar ik vind het niet meteen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:19

Marie-Anne, Ja dat is wat ik zeg. De zelfmaak is niet gevalideerd en daarmee mag je er eigenlijk van de wet niets mee ivm betrouwbaarheid. Maar zoals Roche dus zelf zegt: het recept staat gewoon op internet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:21

Nu kan ik de verwarring ook wel snappen.. ik dacht ook dat je niet met meer dan drie mocht zijn in een openbare ruimte, en dan met 1,5 meter afstand. Maar dat meer dan drie sowieso niet mocht.
Maar uit het bericht van 2 pagina's terug begrijp ik dat je dus wel met zn 10en naar het strand mag, als je maar op 1,5 meter afstand van elkaar blijft.
(dus die paar groepjes die in het filmpje van de agent aangesproken werden, werden onterecht aangesproken. Dat waren 4 mensen die op 1,5 meter afstand van elkaar zaten)

Dus met twee mensen uit hetzelfde gezin mag je hand in hand lopen, en als je met 3 of meer bent dan mag je samen wandelen, fietsen, hardlopen, bootcampen of zitten, als er maar 1,5 meter tussen elke persoon is. Snap ik het laatste nieuws dan goed?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:22

SinneJ schreef:
Pandora2 schreef:

Heb jij een bron? Ik wil graag meer lezen hierover, maar ik vind het niet meteen.

https://www.computerworld.ch/social/ges ... 19871.html

Het is dus in positieve zin gebruikt om de regels niet te hoeven aanscherpen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:23

Sizzle schreef:
Marie-Anne, Ja dat is wat ik zeg. De zelfmaak is niet gevalideerd en daarmee mag je er eigenlijk van de wet niets mee ivm betrouwbaarheid. Maar zoals Roche dus zelf zegt: het recept staat gewoon op internet.

Maar op onbetrouwbare tests zit toch niemand te wachten?
Want dat is het geval met de zelfmaak, dat ze minder betrouwbaar zijn, of begrijp ik het verkeerd?