Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moonfight

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 12:03

Oh zo spannend *\o/*

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 17:56

Spannend!!!

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 18:17

Spannend Moestuin!

Ik kan ook eindelijk eens foto's posten!
Ik heb vanmiddag binnen voorgezaaid voor de moestuin. Vorig jaar hadden we niet goed voorbereid en ergens eind juni vanalles op goed geluk in de grond gestopt buiten. Dat is op zich nog best redelijk gegaan.
Maar wel met voornemen het dit jaar beter aan te pakken.
Dus nu een kasje gemaakt van restjes hout en een wasmachinelekbak:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er zit bloemkool en broccoli in, doperwten, sperziebonen, cherrytomaat, paprika en spruitjes.
Ben erg benieuwd wat er gaat lukken

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 18:33

Ik hoop heel erg dat het wat wordt, Moestuin!
Ziet er leuk uit hierboven. Bij mij is nog niets opgekomen helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:32

Spannend Moestuin!

Sannanasje, slim bedacht :)

Hier piepten opeens 3 pepers boven de grond vanmorgen *\%/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:04

Wat handig, dat voorzaaien in eierdoosjes!

Iedereen bedankt voor het succes wensen! Wij hebben uiteindelijk besloten om toch geen bod te doen. Na nader onderzoek door ons kwamen wij uit op wat (mogelijke) milieuovertredingen. Voor nu geen probleem, maar dit wordt wel een probleem als je iets moet aanpassen aan de gebouwen. Wat sowieso wel nodig ging zijn op korte termijn. Wij hebben besloten om de gok niet te nemen en zoeken nu gewoon weer rustig verder :)

Ondertussen wel 2 cursussen kaas maken gepland. Kijk er naar uit!

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:12

Ah jammer, maar misschien wel een goede beslissing, als er nu al twijfels zijn.

Oh kaas maken! Zou ik ook graag ooit willen leren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:21

Slim je zit niet te wachten op nieuwe problemen, maar wel balen. :(:)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De perfecte papier versnipperaars die er zijn. Oh en gisterenavond had ik een kuiken vol aan mijn velletje hangen. Weten ook gelijk welke daarvan zeer waarschijnlijk de moeder is. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:51

Wat worden ze al groot Marcella!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:03

Er groeit hier in de moestuin spontaan paksoi. Die gaan het komende week niet redden..

Straks even de nieuwe hazelaar oa in een emmer zetten. En even weekje in de kas parkeren. Beetje slechte timing qua weer. Was de bestelling ook compleet vergeten _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:05

Herkenbaar Idinn. Afgelopen najaar een reuzebestelling gehaald van bomen en struiken. Alles staat nu wat te verpieteren in de stal. Vrees dat het meeste al goed dood is. Zo zonde :n Ik heb gewoon nergens een minuut tijd gehad om ze in de grond te steken... Nu ik tijd heb geven ze veel sneeuw en vorst :')

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:06

Hoi, Tijd geleden dat ik hier bericht heb gestuurd.

wat een leuke kuikenfoto's!!
Nu gaat het hier ook wel weer kriebelen hoor. Ik heb een broedmachientje in bestelling staan, dus die hoop ik snel te kunnen gebruiken.

Mijn fazantenkuikens van vorige zomer doen het ook nog steeds goed. 2 hanen en 2 hennen. Ze leggen nog geen eitjes. De haantjes moeten nog wat verder doorkleuren denk ik. Ik vind ze wel heel mooi, maar het zijn wel zenuwachtige dieren. snel gestresst.
Afbeelding
Afbeelding

Verder heb ik ook al het een en ander voorgezaaid. tomaten, komkommer, paprika, broccoli en sla (maar die schieten door, dus ben ik waarschijnlijk te vroeg mee).

over 3 weken verwachten wij puppies!! Afbeelding
Eerste nestje voor onze teef. de vader is een Friese Stabij.

Succes met je cursus kaasmaken Moestuin. Heel leuk om te doen. Ik heb vorig jaar een online workshop gevolgd en een paar keer kaasjes (300 gram) gemaakt. Helaas viel de smaak mij wel wat tegen uiteindelijk, maar misschien probeer ik het binnenkort nog wel eens.
Sinds een paar weken heb ik wel een yoghurtmaker. Dat is leuk, makkelijk en werkt goed.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:09

Waar heb je die yoghurt maker vandaan juval? Wat kost dat een hoe maak je dat? Hier gaat er toch zo'n 1-2 liter yoghurt per week door, en vooral de grote voorraad yoghurt emmertjes die ik nu nog heb begint me te storen...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:14

Prairy schreef:
Waar heb je die yoghurt maker vandaan juval? Wat kost dat een hoe maak je dat? Hier gaat er toch zo'n 1-2 liter yoghurt per week door, en vooral de grote voorraad yoghurt emmertjes die ik nu nog heb begint me te storen...

https://www.bol.com/nl/p/yoghurtmaker-2 ... oductImage

bol.com :) dit is een middenklasse apparaat, er zijn er goedkopere. Deze maakt 1 liter per keer. (duurt ca 12 uur). basis is (rauwe/gepasteuriseerde) melk en een lepel yoghurt. De rest gaat vanzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:15

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 17:47

Wij gebruiken de yoghurtbekers om plantjes in te kweken binnenshuis :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:05

Een yoghurtmaker staat hier ook nog op het verlanglijstje. Met zo’n 2,5 a 3 liter yoghurt per week is dat best interessant denk ik. Zeker als we straks zelf melk hebben.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:51

JudithO schreef:
Wij gebruiken de yoghurtbekers om plantjes in te kweken binnenshuis :)

Ga ik straks ook doen maar dan heb ik er nog steeds 150 over ofzo :') ik spaar ze al iets van een jaar is langer...

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:53

Dat zijn er wel heel veel ja :')

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:55

Hoe zijn de meningen hier overigens over eigengemaakte producten met geitenmelk? Ik ben echt geen fan van geitenkaas of yoghurt maar voor in de toekomst lijkt een paar geiten voor de melk me wel een handig idee. Een koe geeft zo belachelijk veel, haha.
Ik hoor van mensen dat zolang er geen bok bijloopt, de smaak heel anders is. Klopt dat? Is die smaak dan helemaal weg of is het minder?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 20:15

Ik ben dat ook van plan :) Hou wel van geitenkaas/-melk en denk ook wel yoghurt. Altijd benieuwd naar ervaringen.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 20:34

Zo'n yoghurtmaker staat hier ook op de planning voor ooit.. voor nu is er op het moment gewoon te veel werk.

Onze showhaantjes doen het super en we hebben broedeieren gevonden om uit te broeden voor wat hennetjes erbij. De grote kippen zijn weer volop aan het leggen en de eierverkoop is weer start gegaan.
Verder heb ik vandaag rozenzaden geoogst om te kijken of dat een beetje wil lukken. Ze hebben de koudeperiode aan de plant gehad en voor de echte vorst moesten ze er gewoon af. Eens zien of dat net zo werkt als de irissen :') .

Ook zijn we begonnen met het hok voor de krielkippen, toch best leuk van de frummeltjes erbij.

Nu nog eens zien dat we de tijd gaan vinden om alles af te gaan maken voordat het echte werk van de zomer gaat beginnen :')

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:31

JudithO schreef:
Hoe zijn de meningen hier overigens over eigengemaakte producten met geitenmelk? Ik ben echt geen fan van geitenkaas of yoghurt maar voor in de toekomst lijkt een paar geiten voor de melk me wel een handig idee. Een koe geeft zo belachelijk veel, haha.
Ik hoor van mensen dat zolang er geen bok bijloopt, de smaak heel anders is. Klopt dat? Is die smaak dan helemaal weg of is het minder?

Onze geitenmelk smaakte eigenlijk niet anders als koemelk. Wij hadden de bok er gewoon bijlopen. Ik geloof dat de smaak wel heel erg kan verschillen per ras en zelfs per individu. Wij hadden zweeds land/cultuur ras. Kan niet wachten tot de schuur gerenoveerd is zodat wij weer geiten kunnen nemen <3

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:31

JudithO schreef:

Het schijnt dan niet die specifieke smaak te hebben inderdaad. Over een maand of 2 kan ik je vertellen of het waar is. Onze oudste geit is eind maart uitgerekend.
Momenteel hebben we ook dagelijks verse schapenmelk. Dat smaakt vooral een stuk vetter omdat het rauw en onbewerkt is maar het is zeker geen hele specifieke schapen smaak. Vooral heel romig eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:40

Hier smaakt de melk wel vrij sterk. Maar heb ook gehoord dat het bij schapen en geiten echt kan verschillen van ooi tot ooi/mieke tot mieke. Het is nier zoals bij een koe dat de smaak bij elke koe vrij gelijkend is.